Bruichladdich en zijn range

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
laddie teun
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Bruichladdich en zijn range

Ongelezen berichtdoor laddie teun » 14 Mei 2010, 22:13

DH17 schreef:is er iemand hier die ervaring heeft met de Celtic Nation van Bruichladdich? ;)
Ik heb er hier nog eentje staan :hoera Maar officieel mag hij niet verkocht worden omdat het een blend is van Ierse & Schotse whisk(e)y en dus verboden :?

Ik ga 'm niet verkopen, is voor de eigen verzameling, maar ben benieuwd of iemand ervaring heeft met deze whisk(e)y of misschien zelfs wel een beetje van geproefd heeft?

Hoezo verboden te verkopen?
Ik heb hem staan, open. Als je een keer in de buurt bent ben je van harte welkom om hem te komen proeven.
Hij staat ook in mijn samplelijst
groet
Teun
0 x
Uw persoonlijk reisadviseur voor al uw reiswensen: http://www.thetravelclub.nl/teunvanwel

Whiskysamples: www.mywhiskysamples.com

KSB66
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor KSB66 » 14 Mei 2010, 23:24

Volgens mij verboden de naam single malt te dragen volgens de nieuwe normen van de schotse single malt .... nogwat.
Zoiets was het.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 15 Mei 2010, 09:46

KSB66 schreef:Volgens mij verboden de naam single malt te dragen volgens de nieuwe normen van de schotse single malt .... nogwat.
Zoiets was het.

Precies, net als dat verhaal van Compass Box met de eiken snippers / staven in de vaten. Dat mocht dan ook geen whisky heten. Dat zal DH17 bedoelen...
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

DH17
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor DH17 » 17 Mei 2010, 10:12

JayDie schreef:
KSB66 schreef:Volgens mij verboden de naam single malt te dragen volgens de nieuwe normen van de schotse single malt .... nogwat.
Zoiets was het.

Precies, net als dat verhaal van Compass Box met de eiken snippers / staven in de vaten. Dat mocht dan ook geen whisky heten. Dat zal DH17 bedoelen...

Volgens mij mocht de hele blend niet gemaakt worden volgens de regels. ( vraag me niet welke? ) Maar weet er niet precies het fijne van. Weet wel dat ze destijds meteen allemaal uit de markt gehaald zijn en er ook nooit meer een fles aangeboden is door welke importeur dan ook. Natuurlijk was het toen al 'te laat' want toen stonden ze al in diverse winkels. En die verkopen ze dan ook. Ik zou 'm ook verkopen als iemand 'm écht wil hebben... :D

Het was ook de bedoeling diverse blends te gaan maken ( met bourbon etc. ) maar daar heeft niemand ooit nog iets van gehoord...
0 x

Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Jock » 20 Mei 2010, 10:04

Compass Box maakt vooral Vatted malts of zoals dat nu heet "Blended Malts". Dat laatste vind ik stom, maar dat terzijde.
Met de Spice Tree ( versie 1) deed John Glaser eiken staven erin van een Franse kuiperij. De SWA oordeelde dat, dit niet traditioneel was en het mocht geen "Scotch Whisky" heten. Dus het was niet zo dat het geen "single malt" mocht heten, want dat was het nooit in de eerste plaats.
Er is nu wel een nieuwe Spice Tree en die voldoet wel aan de eisen van de SWA.

Groet,

Jock
0 x

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Bruichladdich Infinity 2nd edition

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 30 Mei 2010, 22:14

Uit: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?
johan brugge schreef:Bruichladdich Infinity 2nd edition. Tasting notes volgen in de komende dagen wel, maar ik kan wel al zeggen dat ik aangenaam verrast ben. Aangename nose en redelijk veel turf op de tong. Lekker.

Ik hou vrij veel van turf, Johan, maar deze vind ik, tja wat vind ik er eigenlijk van, ik proef er iets aan, wat me niet helemaal bevalt maar ik kan er niet exact de vinger op leggen :? Maar fijn, dat jij 'm aangenaam vind :)
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Bruichladdich Infinity 2nd edition

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 30 Mei 2010, 22:28

Ik doe er een heel klein beetje water bij om het geheel wat los te maken. Ik vind het een ietsje zoet, misschien dat de Rioja finish hier iets mee te maken heeft? Ik vind hem helemaal niet slecht. Er zit meer balans in dan in de Super Heavily Peated naar mijn gevoel.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 30 Mei 2010, 22:44

johan brugge schreef:Ik doe er een heel klein beetje water bij om het geheel wat los te maken. Ik vind het een ietsje zoet, misschien dat de Rioja finish hier iets mee te maken heeft? Ik vind hem helemaal niet slecht. Er zit meer balans in dan in de Super Heavily Peated naar mijn gevoel.

Rioja finish, aha Johan, ik wist niet dat die er in zat. Ik heb 'ns een sample van iemand gehad(weet niet meer van wie ( :oops: ), misschien heb ik teveel een vooroordeel mbt Bruichladdich, solly ;)
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 30 Mei 2010, 22:51

Wel, ik sta nu ook niet te springen bij elke editie die Bruichladdich op de markt brengt. Ze brengen er zodanig veel uit dat je op de duur door de bomen het bos niet meer ziet, maar daar hebben we het al over gehad in een andere topic. Ik heb me net nog een klein glaasje getrakteerd met een klein beetje water. Ik proef iedere keer wat meer tannine, wat zoethout. Nu je weet dat deze whisky in oa Rioja vaten gelegen heeft kan het dat zijn wat je zo raar vind, maar niet kan benoemen.
0 x

BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 21 Jun 2010, 14:20

Ga binnenkort een Bruichladdich aanschaffen. Ik heb een budget van +-€50. Ben vooral fan van peated whisky dus mijn eerste gedacht was om een Bruichladdich Peat te kopen maar in dezelfde prijsklasse is ook de 3D3 te vinden... Ik merk dat die 3D3 een soort "mix" is van onder andere de Octomore ( die helaas iets te duur uitvalt) samen met andere jongere(?) bruichladdich. Klopt dit? En wat zouden jullie aanraden? Peat of 3D3? Of nog iets anders? :)
Bedankt!
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

saintjimmy
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor saintjimmy » 21 Jun 2010, 15:41

Lagavulin! schreef:Ga binnenkort een Bruichladdich aanschaffen. Ik heb een budget van +-€50. Ben vooral fan van peated whisky dus mijn eerste gedacht was om een Bruichladdich Peat te kopen maar in dezelfde prijsklasse is ook de 3D3 te vinden... Ik merk dat die 3D3 een soort "mix" is van onder andere de Octomore ( die helaas iets te duur uitvalt) samen met andere jongere(?) bruichladdich. Klopt dit? En wat zouden jullie aanraden? Peat of 3D3? Of nog iets anders? :)
Bedankt!

Ik heb ze beide niet geproefd, maar als ik jou was zou ik even wat smaaknotities/recensies/reviews opzoeken op internet. Na 2 a 3 reviews heb je een relatief duidelijk beeld van hoe de whisky ongeveer zou moeten proeven. Dan is het een kwestie van kijken wat het beste bij jou smaak/wens past.

Ik heb wel ervaring met een Infinity van Bruichladdich, deze zijn ook geturfd. Op whiskysite.nl kost de 3e editie van deze geturfde Bruichladdich €49,-. De eerste versie was een combinatie van Port Charlotte & Olorosso finished Bruichladdich.
0 x
Afbeelding

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 21 Jun 2010, 16:42

Ik heb een paar jaar geleden eens een 'Peat' gekocht. Hij was redelijk goed, maar de turf is minder overweldigend dan je zou denken. Ik heb tijdens een whiskydiner eens een 3D3 geproefd en die was zwaar geturfd, maar ik vond (toen) dat ik enkel maar turf proefde. Het 'probleem' met Bruichladdich is dat ze weliswaar geturfde whisky's hebben, maar in het algemeen zijn ze toch veel zachter en minder direct dan bv Ardbeg, Lagavulin en Laphroaig.
0 x

whiskysite
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor whiskysite » 21 Jun 2010, 20:11

Uit betrouwbare bron kan ik verklappen dat er over een maand een Bruichladdich 2001 Rumcask op de markt komt, alleen voor de NL markt hehe... Prijs is volgens mij rond de 46-48 euro... en moet uit een zeer goed vat komen is mij verteld! Meer details zal ik morgen ff posten, het zit iig in een fles zoals deze: http://www.whiskyauction.com/cgi-bin/auction/auction.pl?action=newbid&item=IM122 dus een collectors itempie!

Niet doorvertellen he!

Greets,

Jack (die doorgedraaid is door de vele rondjes in de kikkerbaan)
0 x

BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 21 Jun 2010, 21:27

johan brugge schreef:Ik heb een paar jaar geleden eens een 'Peat' gekocht. Hij was redelijk goed, maar de turf is minder overweldigend dan je zou denken. Ik heb tijdens een whiskydiner eens een 3D3 geproefd en die was zwaar geturfd, maar ik vond (toen) dat ik enkel maar turf proefde. Het 'probleem' met Bruichladdich is dat ze weliswaar geturfde whisky's hebben, maar in het algemeen zijn ze toch veel zachter en minder direct dan bv Ardbeg, Lagavulin en Laphroaig.

Ga hoogstwaarschijnlijk voor de Infinity III gaan , heb wat research gedaan en alles wat ik las was zeer positief! Is meer peated dan de II en, naar ik veronderstel, minder "agressief" dan de 3D3(!?) Ook prachtig design, al besteed ik daar over het algemeen niet veel aandacht aan. Ik ga eigenlijk voor een Bruichladdich omdat de distillerij me enorm interesseert. Veel verschillende bottelingen en de ene die ik nu in m'n bezit heb bevalt me enorm...
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 21 Jun 2010, 23:27

Je mag anders eens langskomen voor een sample van de II als je wil. Anders stuur je mij een PM met je adres en steek ik het in je bus.
0 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”