Jaar waarin gebotteld ..... smaakverschil ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Dandeze
Actief lid
Actief lid

Jaar waarin gebotteld ..... smaakverschil ?

Ongelezen berichtdoor Dandeze » 04 Mar 2010, 10:55

Bij de tasting / beoordelingen van Whisky zie ik soms terug dat er veel verschil zit in welk jaar de fles is afgevuld.
Is dit smaakverschil echt zo groot als wordt aangegeven, gaat van 89 afgevuld in midden 1980 tot 73 afgevuld in 2007 en 77 pnt in 2009.
Ook het alcohol perc verschilt van 43% en 40 %.
Glendornach 12 Yo en Glenlivet 12 yo op de site van onversneden.com bijvoorbeeld.
Letten jullie hierop bij aankoop van je Whisky
0 x
Echte mannen eten geen honing, zij kauwen bijen

JayDie
Moderator
Moderator

Re: Botteld in ..... smaakverschil ??

Ongelezen berichtdoor JayDie » 04 Mar 2010, 11:17

Dandeze schreef:Letten jullie hierop bij aankoop van je Whisky

Tsja... smaken verschillen. Ik moet wel zeggen dat ik gevoelig ben voor positieve / negatieve beoordelingen, maar ook ik kom whiskies tegen die 'hoog' (80+) beoordeelde worden die ik laag (60-) beoordeel. Ik gebruik als 'richtlijn' notities en beoordelingen van 'grote' personen in de whiskywereld (Dave Broom, Jim Murray, Michael Jackson, etc.) en gebruik daarvoor Whisky Magazine Tastings - The First 10 Years en Jim Murray's Whisky Bible en natuurlijk dit forum; ieder z'n manier.

Je ziet dergelijke verschillen ook in eenzelfde merk whisky en dan caskno. x, caskno. y, etc. Daarin zitten dan ook zo'n verschillen als jij noemt. Zie ook het onderwerp over de Aberlour a'bunadh. Daar zie je dat 'men' er wel degelijk rekening mee houdt en uiteindelijk voor een bepaalde batch kiest...

Je hebt hier dus te maken met verschillende onderwerpen:
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

gadeweerd
Senior
Senior

Re: Botteld in ..... smaakverschil ??

Ongelezen berichtdoor gadeweerd » 04 Mar 2010, 17:43

Er zijn altijd verschillen in batches...naarmate er (meer) tijd tussen twee dezelfde bottelingen zit, dan kan de smaak verschillen. Vroeger 'schijnt' het beter te zijn geweest, maar dat is persoonlijk in mijn mening. Feit is dat er verschillen zijn en dat is leuk om te proeven....
0 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”