Whisky collectie heroverweging

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Gebruikersavatar
Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3246
Lid geworden op: 03 Feb 2012, 22:50

Whisky collectie heroverweging

Ongelezen berichtdoor Yapi » 09 Jan 2014, 22:33

Mja,

niet over de hobby, maar de in te slagen weg...

Ik kocht de voorbije 2 jaar nogal impulsief en op basis van reviews en punten. Een niet verkeerde weg voor een beginneling, meen ik. Zelf proeven uiteraard ook, maar in het begin kan je wel wat hulp gebruiken.

Nu begin ik echt wel mijn eigen smaken te ontdekken. Steeds weer grijp ik terug naar die fruitbottelingen. Of fruit met onderliggend turf. Of zachter sherryfruit met onderliggend turf. Of romige sherry.
Maar echt zware turf sla ik meer en meer over. Ook echt zware sherry, met uitzondering van enkele Glendronachbottelingen.

mja, tegelijk dacht ik steeds van binnen een jaar of 10 misschien een huis met handelsruimte te kopen, en een halftijds whiskybartje te beginnen. Puur voor de fun... maar heb je dan niet best ook wat zware turf en zware sherry in voorraad???

Dus ik zit op een twistpunt. Beginnen naar eigen smaak te kopen, alleen nog dat, of toch nog af en toe iets kopen wat je niet open doet maar gewoon wil bewaren voor wanneer anderen het ooit willen. Keuze voor 1 betekent dat er wat flessen de deur uit zouden kunnen, en ik enkele geweldige flessen van bv Bowmore of Clynelish of Littlemill ga kunnen kopen. Keuze 2 betekent toch wat minder mogelijkheden naar oudjes toe...

hmm. Nog even denken... wat denken jullie?
0 x
Afbeelding

Harrie
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1706
Lid geworden op: 30 Okt 2013, 16:32

Re: Whisky twijfel...

Ongelezen berichtdoor Harrie » 09 Jan 2014, 22:39

Dat ligt er denk ik heel erg aan wat je met je 'whiskybartje' als doel hebt. Specialisatie, breed/algemeen geïnteresseerden kunnen bedienen, jezelf van inkomen voorzien... Voor elk van de keuzes valt wat te zeggen, trouwens.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8303
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Whisky twijfel...

Ongelezen berichtdoor Piet » 09 Jan 2014, 22:42

Je komt aardig in de richting van mijn smaaktype-voorkeur dus dat moet wel een goede ontwikkeling zijn :P

Dat gezegd hebbende denk ik dat je eerst je doelstelling goed duidelijk moet hebben want volgens mij is die erg open.

.... een huis met handelsruimte te kopen, en een halftijds whiskybartje te beginnen..........wat je niet open doet maar gewoon wil bewaren voor wanneer anderen het ooit willen.

Volgens mij zijn dit behoorlijk tegenstrijdige doelstellingen, je eigen voorkeur en de klanten van dat whiskybartje .
Bovendien, gaat het dan alleen over Schotse Single Malt of wat ?

EDIT: Harrie en ik zijn het al eens.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Gebruikersavatar
Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3246
Lid geworden op: 03 Feb 2012, 22:50

Re: Whisky collectie twijfel...

Ongelezen berichtdoor Yapi » 09 Jan 2014, 22:48

mja, ik ben wel zeker iemand voor specialisatie. Met voortdurend talisker 10 en highland park 12 te schenken ga ik snel sterven denk ik... met alle respect voor die drams.
0 x
Afbeelding

liefmans
Senior
Senior
Berichten: 443
Lid geworden op: 01 Mar 2011, 21:33
Locatie: Sint-Niklaas (B)
Contact:

Re: Whisky collectie twijfel...

Ongelezen berichtdoor liefmans » 09 Jan 2014, 22:48

We zullen eens afspreken en onder het genot van een goede dram hier eens diep over nadenken...
0 x
Afbeelding

Harrie
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1706
Lid geworden op: 30 Okt 2013, 16:32

Re: Whisky twijfel...

Ongelezen berichtdoor Harrie » 09 Jan 2014, 22:49

Piet schreef:EDIT: Harrie en ik zijn het al eens.


Sterker nog: jij, Bart en ik zijn het ook eens wat betreft smaakvoorkeur :-)
0 x
Afbeelding

Pellie
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2797
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 10:00
Locatie: Enschede

Re: Whisky collectie twijfel...

Ongelezen berichtdoor Pellie » 09 Jan 2014, 22:50

Bart, ik zou lekker gaan voor je eigen smaak en lekker genieten van whisky die jij lekker vind. Qua smaak kan ik wel met je op 1 lijn liggen...... :D
Dus flessen in de verkoop en gaan voor mooie Littlemills, Clynelish, Glendronachs etc...
En die kan je toch ook aanbieden in je "whiskybartje"? Wedden dat ze het lekker vinden??
0 x

Gebruikersavatar
Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3246
Lid geworden op: 03 Feb 2012, 22:50

Re: Whisky collectie twijfel...

Ongelezen berichtdoor Yapi » 09 Jan 2014, 22:55

wel, het kriebelt toch om eens te gaan voor zo'n echt goeie fles van 95+ punten wat dan nog eens volledig je smaak is. Zo'n oude Clynelish of bowmore. En hem dan gewoon open trekken... en weten dat je er nog 30 keer van kan drinken :Help
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3246
Lid geworden op: 03 Feb 2012, 22:50

Re: Whisky collectie twijfel...

Ongelezen berichtdoor Yapi » 09 Jan 2014, 22:57

ik heb bijvoorbeeld een 10 tal flessen ardbeg staan maar zo graag drink ik dat eigenlijk niet. Ook al is die Uigeadail subliem, mij valt ie te zwaar...
0 x
Afbeelding

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4882
Lid geworden op: 13 Feb 2010, 11:08

Re: Whisky collectie twijfel...

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 09 Jan 2014, 23:00

Ik zit een beetje in hetzelfde straatje als jij, Bart. Ook wat die winkel betreft. Alleen heb ik toch redelijk de knoop doorgehakt. Ik koop nu alleen nog wat ik bijzonder vind. Soms hoop ik het dat ik het bijzonder zal vinden bij gebrek aan reviews en notities. Niet dat al die flessen ook snel geopend worden. Ik ben van plan om toch een deel ervan te sparen voor later. Ofwel om te drinken ofwel om door te verkopen aan andere liefhebbers. Maar ik kan me goed herkennen in het feit dat je smaak verandert. Mijn voorkeur is de laatste jaren ook fel geëvolueerd.
Je moet je alleen afvragen of je whisky voor jezelf koopt of voor iemand anders (voor je whiskybar/shop). In het laatste geval weet jij ook maar al te goed dat je van alles iets moet hebben. Keep the costumers happy.

EDIT: ik wil gerust wat Ardbegs overnemen. ;)
Laatst gewijzigd door johan brugge op 09 Jan 2014, 23:05, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Pellie
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2797
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 10:00
Locatie: Enschede

Re: Whisky collectie twijfel...

Ongelezen berichtdoor Pellie » 09 Jan 2014, 23:02

Yapi schreef:ik heb bijvoorbeeld een 10 tal flessen ardbeg staan maar zo graag drink ik dat eigenlijk niet. Ook al is die Uigeadail subliem, mij valt ie te zwaar...


Ik heb ze alleen geproefd en tot conclusie gekomen dat ik er ook geen 1 koop. Krijg ik ook spijt van. Doe mij ook maar de fruitige, waxy Clynelish :hoera Ik heb ook mijn aankoop beleid al aangepast en ik ga voor wat ik lekker vind!
0 x

Gebruikersavatar
Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3246
Lid geworden op: 03 Feb 2012, 22:50

Re: Whisky collectie twijfel...

Ongelezen berichtdoor Yapi » 09 Jan 2014, 23:06

maar aan de andere kant zou ik het ook kunnen bij tastings houden ipv een eigen brick & mortar... Dan heb je met enkele flessen al voldoende natuurlijk.

ja, ik begin wel bij m'n behoefte te komen. Ik wil gewoon zelf de top drinken, niet steeds uiteraard, en mijn plan om zelf een zaak te hebben binnen 10 jaar dwarsboomt dit momenteel. Dus ik denk dat ik het maar eens bekijk hoe en wat ik best verkoop, en de toppers kopen die ik zelf wil drinken. 10 jaar is nog ver he, om steeds alleen maar te kijken naar topflessen haha. Zie je wel, delen helpt!
0 x
Afbeelding

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4882
Lid geworden op: 13 Feb 2010, 11:08

Re: Whisky collectie twijfel...

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 09 Jan 2014, 23:08

Yapi schreef:Zie je wel, delen helpt!

Ja, en ik woon niet ver uit de buurt, hè? :P
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Gebruikersavatar
Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3246
Lid geworden op: 03 Feb 2012, 22:50

Re: Whisky collectie twijfel...

Ongelezen berichtdoor Yapi » 09 Jan 2014, 23:10

johan brugge schreef:
Yapi schreef:Zie je wel, delen helpt!

Ja, en ik woon niet ver uit de buurt, hè? :P


:lol:

dan gaan we alle twee de top drinken hé haha!
0 x
Afbeelding

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4882
Lid geworden op: 13 Feb 2010, 11:08

Re: Whisky collectie twijfel...

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 09 Jan 2014, 23:11

Yapi schreef:dan gaan we alle twee de top drinken hé haha!

Ik ben al begonnen met hamsteren. :lol:
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort


Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten