Naar wie woont waarGeolocaties     Naar de Whisky evenementen-kalender op de hulp-pagina Evenementen kalender      onze startpagina hulp-Index      Literatuur pagina     Naar de hulp-pagina van Het Whisky forum Welkom & quick start!         Naar het Contactformulier op de hulp-pagina van Het Whisky forum

Whisky Weetje van de Week, klik de titel om te tonen/verbergen. Wordt vóór elk weekeinde vernieuwd. Whisky Weetje van de Week  (Tonen/verbergen: klik de titel. Wordt elke vrijdag om 24:00 uur vernieuwd).              Gebruik een standaard Atom-feed (RSS) voorziening om Het Whisky forum te volgen.   Het Whisky forum op Twitter   Naar Het WWWhisky Design Award   Naar Index of Twitter Whisk(e)y Accounts   Bookmark and Share

(Extreem) Koud weer! Wat is de invloed op de whisky?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.

(Extreem) Koud weer! Wat is de invloed op de whisky?

Ongelezen berichtdoor JayDie » 11 jan 2010, 22:51

Sneeuw, ijs, strenge vorst... Niet alleen hier in Nederland, maar ook elders. Ook in Schotland. Wat ik me nu bedacht... zou dit weer ook invloed kunnen hebben op de whisky? Ik weet dat je de temperatuur van de ruimte waar je whisky staat niet teveel moet laten varieren. Zo ook in de warehouses. Maar nu ligt daar ook een pak sneeuw en vriest het dat het kraakt!

En dan niet alleen de temperatuur... ik lees in een bericht van Jock "dat de vrachtwagens met voorraad niet naar de distillery kunnen komen. De eigen vooorraad kan niet weg. "...

Zou dit alles later te merken zijn?
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Twitter: JayDieNL
JayDie
Moderator
Moderator

Re: (Extreem) Koud weer! Wat is de invloed op de whisky?

Ongelezen berichtdoor Piet » 11 jan 2010, 23:00

John, ik neem aan dat je doelt op de gevolgen die los staan van de discussie in Het belang van een whisky vintage in vergelijking tot wijn, die vooral over kwaliteit en karakter gaat.
Omdat het er allemaal mee te maken heeft dit even ter voorkoming van misverstanden en een parallel-discussie.
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin en het bijbehorende dagboek.
Laat je stem gelden op WWWhisky Design Award en op World Whisky dot Org.

Tip: Geef even aan in welk regio je woont.
Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor KSB66 » 11 jan 2010, 23:48

Wat ik me nu bedacht... zou dit weer ook invloed kunnen hebben op de whisky

Ja, het is nu sneller op ( of de fles is sneller leeg)
KSB66
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor JayDie » 12 jan 2010, 09:25

Piet schreef:...los staan van de discussie in Het belang van een whisky vintage in vergelijking tot wijn

Jep, compleet, vers, nieuw onderwerp :-) Heb dat andere onderwerp nog niet zo aandachtig gelezen... :?

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 12 jan 2010, 10:38

macoffringa schreef:De temperatuurschommelingen in Schotse warehouses zijn beperkt en dat is ook een factor van beperkt belang, in tegenstelling tot de warehouses in de VS waar de temperatuurwisselingen extreem kunnen zijn.

Worden de warehouses in Schotland kunstmatig op temperatuur gehouden? Of soms wel en soms niet of helemaal niet? In dat laatste geval zal de temperatuur nu wel dalen dan...

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Jock » 12 jan 2010, 13:10

KSB66 schreef:
Wat ik me nu bedacht... zou dit weer ook invloed kunnen hebben op de whisky

Ja, het is nu sneller op ( of de fles is sneller leeg)

Bwahahahahaha. Hij is leuk. Hij is leuk :D
Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Jock » 12 jan 2010, 13:15

JayDie schreef:
macoffringa schreef:De temperatuurschommelingen in Schotse warehouses zijn beperkt en dat is ook een factor van beperkt belang, in tegenstelling tot de warehouses in de VS waar de temperatuurwisselingen extreem kunnen zijn.

Worden de warehouses in Schotland kunstmatig op temperatuur gehouden? Of soms wel en soms niet of helemaal niet? In dat laatste geval zal de temperatuur nu wel dalen dan...

Ik kan met zekerheid zeggen helemaal niet. Je hebt meerdere soorten warehouses, "Dunnage" en "Racked" zijn de meest gangbare. Dunnage heeft een aarden vloer met betonnen paden, Racked is modern met rekken die heel hoog kunnen zijn en waar de vaten met heftrucks getild worden. Dat laatste zou in principe verwarmd kunnen worden, maar dat zou een "infringemen" van de traditie worden en het wordt NIET gedaan. Je weet wel, water, gerst en gist. Kunstmatig beinvloeding is "not done" behalve een beetje E-150A nu en dan en een chil filtertje hier en daar. Maar zelfs dat laatste raakt uit zwang en wordt door kenners zeer op neer gekeken en meerdere distilleries stoppen ermee.
Maar verwarming? Ik ben en veel distilleries geweest en heb het nooit gezien. Verwarming zorgt voor meer Angels Share en is niet natural.

Jock
Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor JayDie » 12 jan 2010, 14:59

Jock schreef:Je weet wel, water, gerst en gist. Kunstmatig beinvloeding is "not done" behalve een beetje E-150A nu en dan en een chil filtertje hier en daar. Maar zelfs dat laatste raakt uit zwang en wordt door kenners zeer op neer gekeken en meerdere distilleries stoppen ermee.
Maar verwarming? Ik ben en veel distilleries geweest en heb het nooit gezien. Verwarming zorgt voor meer Angels Share en is niet natural.

Daar heb je 2x een punt. Alhoewel: wanneer de temperatuur constant wordt gehouden, kan dat ook minder Angels Share betekenen wanneer het heet is (en de temperatuur in warehouses gekoeld wordt). Dat willen we de Angels niet aan doen 8-)

Maar duidelijk... temperatuur regulatie gebeurt niet :-) Wanneer het altijd wisselt zal het geen invloed hebben (want het is immers altijd zo). Maar wellicht het ene jaar meer dan het andere...

Kijk, Hans schreef al iets als "minimale verschillen tussen de Lagavulin vintages"; het moet ergens aan liggen dat er verschillen zijn. Kan het weer zijn, kan de gerst zijn (discussie!), kan slijtage van de ketels zijn, etc...

Maar hier dus: zo'n winters weer... extreem, anders dan andere jaren: zal dat merkbaar zijn? Er kan minder worden geleverd, de whisky ligt in een kouder warehouse, etc... :Scratch

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor KSB66 » 12 jan 2010, 16:07

Volgens mij, als de temperatuur verschillen nihil zijn dan is er ook weinig interactie met het hout.
En dat is je toch juist wat je wil.
KSB66
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor macoffringa » 12 jan 2010, 23:59

Jaydie,

In de VS is er meer Angels Share dan in Schotland en in India nog veel meer.
In de VS en India zijn de ratio's water/alcohol echter omgekeerd t.o.v. die in Schotland.
Resultaat is dat de Schotse whisky qua alcoholpercentage omlaag gaat en de Amerikaanse en Indiase omhoog.
macoffringa
Whiskyschrijver
Whiskyschrijver

Ongelezen berichtdoor JayDie » 13 jan 2010, 09:18

macoffringa schreef:In de VS is er meer Angels Share dan in Schotland en in India nog veel meer.
In de VS en India zijn de ratio's water/alcohol echter omgekeerd t.o.v. die in Schotland.

I know, volgens mij een tijdje terug ook gelezen in de Whisky Etc. die over Amrut ging.

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 21 jan 2010, 15:14

Hier nog een nieuwsartikel over het extreme weer bij deze nieuwe distilleerderij op het eilend Lewis (zie: Nieuwe distilleerderijen in Schotland na 2001 )

The Newsletter From Abhainn Dearg Distillery - Scotch Whisky News

Ze proberen bij hun originele plannen te blijven !

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 24 jan 2010, 10:52

Een kuiper aan het werk in Craigellachie, Speyside.

Afbeelding

Dit komt uit een artikel in de HeraldScotland dat ik in de nieuwsrubriek zal plaatsen omdat het niet zo zeer over dit onderwerp gaat. Deze foto in elk geval wel !

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor KSB66 » 01 feb 2010, 20:10

Uit: viewtopic.php?f=8&t=504&start=0&view=viewpoll#p3228
Dit kreeg ik gisteren binnen via een nieuwsbrief.

De daken van de whisky warehouses van Pernod Ricard, eigenaar van de Chivas Regal brand en de Strathisla Distillery in Keith, hebben te lijden gehad onder de grote sneeuwval en ijsvorming van de laatste weken. Een van de daken is ingestort onder het gewicht van de sneeuw en verschillende waardevolle vaten liggen onder de stalen platen van het dak. Wel lieten ze reeds weten dat de vaten niet beschadigd waren en er geen verlies van spirit is.
Naast Pernod Ricard & Strathisla zouden er ook nog andere warehouses te lijden hebben onder het gewicht van sneeuw en ijs.
Dit en nog veel andere zaken deden zich voor tijdens “United Kingdom’s Big Freezeâ€.
KSB66
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor JayDie » 02 feb 2010, 19:29

KSB66 schreef:via een nieuwsbrief.

Die van whiskyhuis.be toevallig ;-)

Ik had het inderdaad ook al gehoord via WhiskyCast.com

JayDie
Moderator
Moderator

Volgende

Keer terug naar De "Gouden Godendrank" in de volle breedte