In samenwerking met Whisky Passion een nieuw onderwerp met een poll, de negende in deze reeks. De volledige stellingtekst staat op blz. 56 en 57 van nr. 3/2013.
Net als de vorige is de stellingen in WhiskyPassion een Pro/Contra stelling. Ook dit keer zullen we in de poll geen extra nuance aanbrengen. Dat kan uiteraard wel in de vorm van commentaar. Want ook de commentaren van de stellingnemers brengen aardig wat nuance aan in de voor en tegenstellingen.
Verkort maar bondig de stelling uit "De puntjes op de whisky-i"
(... zie het originele artikel in WhiskyPassion voor alle argumenten voor en tegen...)
No Age Statement whisky: de nieuwe mode in whiskyland
Clobnair Ceann, PRO: ...Whisky zonder leeftijdsaanduiding (No Age Statement, NAS) er is de jongste tijd heel wat rond te doen geweest.... Kwatongen beweren dat dit komt omdat de distilleerderijen stilaan zonder oude stock komen te vallen; zeker nu ze 'en masse' exporteren naar Azië....
Maar is dat nu allemaal zo erg? Wat mij betreft: nee.
1 - er komen zeer degelijke en zeer betaalbare whiskies op de markt zonder leeftijdsaanduiding.
2 - Bepaalde oude flessen met een indrukwekkende leeftijdsaanduiding (b.v. 1965, 45yo) scoren beschamend laag.
3 - Wat telt is wat in de fles zit en niet wat voor leeftijd er op staat.
En dan hebben we het nog niet over het prijskaartje... Dan gaat het niet meer om het etiket maar om de inhoud. En kwaliteit is zoals het vet op de soep: het komt altijd bovendrijven.
Klaas Verzeilberg, CONTRA: ...Hun opzet lijkt me duidelijk: jongere vaten toch kunnen slijten zonder het 'sexy-zijn' te verliezen...
De Tomatin Decades bijvoorbeeld heeft ook geen age statement. Er wordt echter wel netjes aangegeven welke vaten er precies in de vatting zitten. Zo zou het ook kunnen...
De stocks oude vaten slinken als sneeuw voor de zon, en om toch met iets aparts om de hoek te kunnen komen, hebben ze in Schotland weer iets nieuws gevonden: mooi verhaaltje, fancy labeltje, bij voorkeur nog een leuk doosje eronheen, en kassa!...
Pas op, ik wil hiermee niet aangeven dat NAS-whiskies per definitie niet lekker zijn... ik bedoel alleen dat de prijs soms wel eens buiten proportie gaat voor wat geboden wordt....
Ook hiervoor geldt:
De redactie van Whisky Passion vraagt om reacties en zal er daarvan een aantal, "de meest opmerkelijke en interessante", gaan publiceren. Ik heb hierover contact gehad met Ronald Zwartepoorte, (hoofdredacteur) en hij zal graag gebruik maken van de poll en eventueel reacties uit dit bericht ook publiceren in het magazine.
Houd er dus rekening mee dat wanneer je hier reageert, deze reactie gepubliceerd zou kunnen, kan en mag worden in een van de volgende Whisky Passion magazines.

(laat dat nu net zijn wat de industrie wil 

(want die gaat juist over