Whisky, hoe kies jij ze?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Tom
Actief lid
Actief lid

Whisky, hoe kies jij ze?

Ongelezen berichtdoor Tom » 16 Dec 2009, 15:18

Whisky, hoe kies jij ze?

Ik vroeg me af hoe jullie je whisky's uit kiezen.

Hoe ik het doe? Voorlopig aan de hand van de prijs. Daar ik slechts een beginnend genieter ben wil ik me niet aan te dure flessen wagen en hou ik me aan de +/- 30€ -35€/fles. Maar als ik heel eerlijk moet zijn doet de verpakking en het design er toch ook veel toe. :lol:
1 x

Piet
Moderator
Moderator

Re: Whisky, hoe kies jij ze?

Ongelezen berichtdoor Piet » 16 Dec 2009, 15:45

Hai Tom, een valide vraag.

Dit is eigenlijk een verbijzondering van vraag 2) Welke koop ik eerst - welke koop ik zeker niet? en nog enkele in deze lijst.

Ook in Wat is de laatste fles die je aangeschaft of gekregen hebt? komen argumenten naar voren voor een volgende aanschaf.

Het is in feite erg persoonlijk, in meer dan een aspect, wat je voor whisky koopt en wanneer.
Wat wil je ermee? Drinken of verzamelen, of een van de vele varianten.
Waar sta je in je whisky ervaring en ontwikkeling ?
Wil je uitzoeken wat er te koop is of wat jij het lekkerst vindt ?
In het laatste geval wil je daar dan op voortborduren of niet ?
Of ga je voor een bepaald type of land of zelfs gebied van herkomst ?
Hoeveel mag het allemaal kosten ? Wat is je budget. Ook gezien in de tijd.

Of ga je eigenlijk meer voor bijzondere flessen ? En wat is dat dan. Een exclusieve whisky of een bijzondere fles ? Of een in een kistje ?

Voordat ik hier een boek ga schrijven laat ik graag eerst ruimte aan anderen om te reageren
Laatst gewijzigd door Piet op 16 Dec 2009, 15:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Herkomst toegevoegd.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 16 Dec 2009, 16:06

Ik ben begonnen met het kopen van miniatuurtjes. Zo leer je een whisky kennen en weet je of je het de moeite waard vind om een hele fles ervan aan te schaffen.

Daarnaast lees ik best veel over whisky en ook proefnotities. Zo lees je wel eens wat, wat je lekker lijkt. Maar let wel op... Lees ook over De waarde van een "verkoop" proefnotitie. In een dergelijke notitie staan natuurlijk alleen maar positieve opmerkingen... En... iets wat iemand lekker vindt, vind jij niet per definitie lekker!

Als je een lekkere whisky gevonden hebt, kun je bijvoorbeeld "Whisky Geclassificeerd" van David Wishart gebruiken om soortgelijke whiskies te vinden.

En... bezoek eens een whisky festival of besloten tasting. Dat laatste is misschien wel beter, want bij een festival vind je na de 6e whisky alles lekker ;-)

Nog een tip: ruil samples met vrienden. Daarvoor moet je zelf wel een paar flessen hebben staan zodat je terug kan ruilen, maar scheelt ook weer

En... natuurlijk: het forum! Ervaringen van anderen. Het blijft persoonlijk...
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Tom
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Tom » 16 Dec 2009, 16:56

Wat wil je ermee? Drinken of verzamelen, of een van de vele varianten.

Drinken natuurlijk. Een volle fles vind ik wat zonde.

Waar sta je in je whisky ervaring en ontwikkeling ?

Het prille begin. Je moet ergens beginnen,niet? :D

Wil je uitzoeken wat er te koop is of wat jij het lekkerst vindt ?

Voornamelijk wat voor mij de lekkerste is.
De nieuwschierigheid naar verschillende smaken en geuren en de herkomst.

In het laatste geval wil je daar dan op voortborduren of niet ?

Als ik/je een whisky lekker vind denk ik dat je vanzelfsprekend de hele "lijn" wil uittesten/proeven.

Of ga je eigenlijk meer voor bijzondere flessen ? En wat is dat dan. Een exclusieve whisky of een bijzondere fles ? Of een in een kistje ?

Voor mij persoonlijk komen smaken eerst en daarna de "schoonheid" van de fles/verpakking.

Als je een lekkere whisky gevonden hebt, kun je bijvoorbeeld "Whisky Geclassificeerd" van David Wishart gebruiken om soortgelijke whiskies te vinden.

Die ga ik me toch maar es aanschaffen. Er was een nederlandse versie niet? Leest/begrijpt gemakkelijker.

Nog een tip: ruil samples met vrienden. Daarvoor moet je zelf wel een paar flessen hebben staan zodat je terug kan ruilen, maar scheelt ook weer

Helaas, buiten mijn schoonvader en mezelf ken ik nog maar weinig liefhebbers. :Cry
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 16 Dec 2009, 19:36

Tom, nu je de vragen beantwoord hebt weten we iets meer van je drijfveren. Dit was maar overigens maar een kort ad-hoc lijstje vragen die als eerste bij me op kwamen, maar wel relevant.

Het gaat je dus vooral om de degustatie en het genieten van whisky.

Hoewel de meerderheid op dit forum gericht is op malt en vaak op Schotse Single Malt (SSM) is er natuurlijk meer.
Dus je zou eens wat van de verschillende typen kunnen proberen Iers, Schots, Canadian, Bourbon, Rye, Tennessee etc.

Om dieper in te gaan op malt met focus op Schotse Single Malts is het boek Whisky geclassificeerd prima geschikt. Er is in een Nederlandstalige versie vertaald door Hans Offringa die op dit forum actief is. Zie de link naar de boekbespreking in de voorgaande post. Het staat ook op de literatuur pagina ;)

Waarom dit boek ? Omdat het gebruik maakt van smaakprofielen. Let wel dat het zich beperkt tot Schotse Single Malts.
Het deelt (SSM) whiskies in in clusters en doet dat naar smaak. Je zou uit ieder cluster een whisky kunnen nemen om te kijken welke je het meest aanspreekt. Dan zou je daarmee in kunnen zoomen op de whiskies in dat cluster om zo die drankjes er uit te halen die jij nu het aller lekkerst vindt.
Vervolgens zou je bij die aller lekkerste de diepte in kunnen gaan met oudere versies, andere finishings, vintages, IB's etc.

Dit is een vrij direct pad naar je voorkeur en je loopt niet veel risico drankjes te (moeten) drinken die je eigenlijk wat minder vindt. Of je dit dan doet met hele flessen of met samples of miniaturen, dat is weer een keuze.
1 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Tom
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Tom » 16 Dec 2009, 20:42

Bedankt voor de tip Piet!
Ik loop morgen even de Standaard Boekhandel binnen..hopelijk is die nog verkrijgbaar.
Zo niet zoek ik een online shop op..weet iemand een goeie Belgische online boekenshop?
0 x

Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Jock » 17 Dec 2009, 12:25

Tom om een goede indruk te krijgen van wat je lekker vind ( staat los of het betaalbaar is :D ) is het handig om naar een van de vele whisky clubs in Nederland te gaan en mee te doen aan een tasting. Voor het geld krijg je een indruk van wat zoal is op whisky gebied. De whisky clubs hebben vaak de neiging om exclusieve whiskies te presenteren op zo'n avond, dus is het ook handig om naar een van de festivals hier te lezen op het forum te gaan. Daar kan je werkelijk van alles proeven. Neem dan een notitie boekje mee en schrijf op ( terwijl je nog coherent bent :? ) wat je proeft en je eigen oordeel.
Ook geven veel slijters proeverijen. Kijk bij je lokale slijter of hij/ zij dat doet.
Als je a.s. vrijdag in de buurt van Harderwijk bent, geef ik een proeverij met de volgende whiskies:
1. Bladnoch Bourbon Matured 8 years
2. Tullibardine Portwood
3. Glenmorangie Quinta Ruban
4. Aberlour a Bunadh
5. Philo Raga van Daily Dram
6. Port Askaig 17

Je kan reserveren ( ik weet niet of er nog plaats is) bij Wijnhandel de Butler in Harderwijk

http://www.wijnhandel-debutler.nl/ daar staat contact info.
Ik schenk zeer royaal bij deze slijter en de flessen mogen gewoon leeg na afloop. Als je besluit een van de flessen die ik gepresenteerd te kopen, krijg je 10% korting dezelfde avond

Jock
0 x

Tom
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Tom » 17 Dec 2009, 13:37

Helaas woon ik in België Jock + ik rijd niet met de wagen dus Nederland is me een tikkeltje te ver :D

Bedankt voor de tip Piet!
Ik loop morgen even de Standaard Boekhandel binnen..hopelijk is die nog verkrijgbaar.

Helaas niet meer verkrijgbaar. Enkel Schotse Whisky / met gratis Glencairn glas verkopen ze nog..
0 x

OpiumX
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor OpiumX » 11 Mar 2013, 20:03

Hoe kies ik mijn whisky? Ik ga eens kijken op verschillende websites, daarna kies ik een paar favorieten waar ik elke keer toevallig tegen aan surf. Dan word ik wat zenuwachtiger en check mijn banksaldo. En als ik dan weer op de website ben, kies ik in 1 x iets heel anders dan waar ik de hele tijd naar heb zitten gluren... :Scratch Gelukkig ben ik totnutoe bijna altijd erg blij met mijn aankopen.

Frank
1 x

Niels VDB
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Niels VDB » 22 Nov 2015, 12:42

Piet schreef:Tom, nu je de vragen beantwoord hebt weten we iets meer van je drijfveren. Dit was maar overigens maar een kort ad-hoc lijstje vragen die als eerste bij me op kwamen, maar wel relevant.

Het gaat je dus vooral om de degustatie en het genieten van whisky.

Hoewel de meerderheid op dit forum gericht is op malt en vaak op Schotse Single Malt (SSM) is er natuurlijk meer.
Dus je zou eens wat van de verschillende typen kunnen proberen Iers, Schots, Canadian, Bourbon, Rye, Tennessee etc.

Om dieper in te gaan op malt met focus op Schotse Single Malts is het boek Whisky geclassificeerd prima geschikt. Er is in een Nederlandstalige versie vertaald door Hans Offringa die op dit forum actief is. Zie de link naar de boekbespreking in de voorgaande post. Het staat ook op de literatuur pagina ;)

Waarom dit boek ? Omdat het gebruik maakt van smaakprofielen. Let wel dat het zich beperkt tot Schotse Single Malts.
Het deelt (SSM) whiskies in in clusters en doet dat naar smaak. Je zou uit ieder cluster een whisky kunnen nemen om te kijken welke je het meest aanspreekt. Dan zou je daarmee in kunnen zoomen op de whiskies in dat cluster om zo die drankjes er uit te halen die jij nu het aller lekkerst vindt.
Vervolgens zou je bij die aller lekkerste de diepte in kunnen gaan met oudere versies, andere finishings, vintages, IB's etc.

Dit is een vrij direct pad naar je voorkeur en je loopt niet veel risico drankjes te (moeten) drinken die je eigenlijk wat minder vindt. Of je dit dan doet met hele flessen of met samples of miniaturen, dat is weer een keuze.

Dit ga ik zeker en vast onthouden, herken er enkele dingen van en voor mezelf in! ( ook een beginner hier ) :bigsmile Top! :goedgedaan
0 x
"Alcohol may be man's worst enemy, but the bible says love your enemy". - Frank Sinatra

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 22 Nov 2015, 12:59

Niels VDB schreef:Dit ga ik zeker en vast onthouden, herken er enkele dingen van en voor mezelf in! ( ook een beginner hier ) :bigsmile Top! :goedgedaan

Hoewel de richting van Piet zeker houvast en een richtlijn geeft zit er wel een valkuil in: je loopt het risico dat je teveel de richting uitgaat waarvan je denkt dat je het lekker vindt en op die manier dus alles links laat liggen waarvan je denkt dat het niet bij je past. Je zou dan kunnen eindigen met een collectie van heel veel min of meer hetzelfde waar je uiteindelijk vrij snel op uitgekeken bent. Persoonlijk doe ik niets met boeken over whisky omdat ze zich vaak beperken tot een specifieke soort, wat Piet ook aangeeft. Als je uitsluitend naar single malt kijkt mis je wel heel veel hoor... Er zijn geweldige single grains en blends en ook in Taiwan wordt wel wat gemaakt wat zeer smakelijk is.
Momenteel worden er heel veel sample pakketten aangeboden voor starters en enigszins gevorderden waarbij je het voordeel hebt dat deze zijn samengesteld door ervaren whisky drinkers speciaal voor beginnende whisky drinkers. Koop een pakket samples, wat goede glazen en ga proeven en houd rekening met deze spelregels: geen ijs maar drupjes water, kwartier laten staan voordat je gaat ruiken/proeven, hou whisky in je mond en haal door je neus adem die je dan in je mond neemt voor extra aroma (door de mond laten gaan) en schrijf bij elk sample kort op wat je er van vond. Als je 100 samples hebt gehad weet je wel welke distillery's je lekker vindt qua profiel en kun je daarmee gericht flessen of nog extra samples kopen bij diverse mensen hier. Henri, Kay, Laddie Teun hebben een zeer royaal aanbod waar je dan weer mee verder kunt.
2 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Niels VDB
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Niels VDB » 22 Nov 2015, 14:23

Oogadal schreef:
Niels VDB schreef:Dit ga ik zeker en vast onthouden, herken er enkele dingen van en voor mezelf in! ( ook een beginner hier ) :bigsmile Top! :goedgedaan

Hoewel de richting van Piet zeker houvast en een richtlijn geeft zit er wel een valkuil in: je loopt het risico dat je teveel de richting uitgaat waarvan je denkt dat je het lekker vindt en op die manier dus alles links laat liggen waarvan je denkt dat het niet bij je past. Je zou dan kunnen eindigen met een collectie van heel veel min of meer hetzelfde waar je uiteindelijk vrij snel op uitgekeken bent. Persoonlijk doe ik niets met boeken over whisky omdat ze zich vaak beperken tot een specifieke soort, wat Piet ook aangeeft. Als je uitsluitend naar single malt kijkt mis je wel heel veel hoor... Er zijn geweldige single grains en blends en ook in Taiwan wordt wel wat gemaakt wat zeer smakelijk is.
Momenteel worden er heel veel sample pakketten aangeboden voor starters en enigszins gevorderden waarbij je het voordeel hebt dat deze zijn samengesteld door ervaren whisky drinkers speciaal voor beginnende whisky drinkers. Koop een pakket samples, wat goede glazen en ga proeven en houd rekening met deze spelregels: geen ijs maar drupjes water, kwartier laten staan voordat je gaat ruiken/proeven, hou whisky in je mond en haal door je neus adem die je dan in je mond neemt voor extra aroma (door de mond laten gaan) en schrijf bij elk sample kort op wat je er van vond. Als je 100 samples hebt gehad weet je wel welke distillery's je lekker vindt qua profiel en kun je daarmee gericht flessen of nog extra samples kopen bij diverse mensen hier. Henri, Kay, Laddie Teun hebben een zeer royaal aanbod waar je dan weer mee verder kunt.

Natuurlijk is het niet mijn bedoeling om een specifieke soort whisky te kopen, maar ik begrijp wat je bedoeld. Ik was al van plan is rond te kijken en op zoek te gaan naar samples. Ook moet ik is op zoek naar glazen, maar ik zal wel de juiste vinden als ik de topics hier eens af ga. Ik dacht eerst mij wat te verdiepen in de Schotse single malt, de gebieden, de distillerijen ( ook aan de hand van de verschillende samples ) en de verschillende termen die worden gebruikt, om zo wat ervaring op te doen en ook snap wat ik drink. Denk dat dat al een hele hap gaat worden. 1x dat ik al dat onder de knie heb zou ik willen overgaan naar bv: single grains, blends, enz...
Of zou ik volgens u een andere aanpak moeten hanteren?

De "spelregels" voor het proeven is ook nieuw voor mij. De tips daarvoor ga ik zeker eens toepassen!
Laatst gewijzigd door Niels VDB op 22 Nov 2015, 14:55, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
"Alcohol may be man's worst enemy, but the bible says love your enemy". - Frank Sinatra

Xstream
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Xstream » 22 Nov 2015, 14:30

Zoals al aangegeven: samples, proeverijen, whisky festivals e.d. daar kun je 't snelst veel ervaringen mee opdoen. En ook 's een whisky proberen zonder direct 100-en euro's uit te geven aan een fles.

Zelf ben ik ook gewoon begonnen met de instappers van 20 - 35 eu per fles en zo geleidelijk wat omhoog gegroeid naarmate ik meer leerde over m'n eigen smaak. Het is geen wedstrijd en het zal zeker wat tijd gaan kosten om op een punt te komen dat je echt weet wat je lekker vind.

En dan is 't uiteraard aardig om uit elke hoek wat te proberen. Sherry, Bourbon, Port etc rijpingen. En uit verschillende streken van Schotland (met hun verschillende smaak profielen) en erbuiten (Taiwan, India, Japan etc hebben ook interessante whisky's).

Uiterlijk: niet naar kijken. Niet in dit stadium althans.
Als je eenmaal weet wat je echt lekker vind, kun je evt. uit collector overwegingen degene kiezen met coole verpakkingen. Want ja, dat staat toch net even cooler in je showkast. Zelf vind ik dat ook wel leuk, als 't er mooi uit ziet, maar 't is wel secundair.
Zelf knap ik dan wel weer af op van die hele "marketing" achtige verpakkingen en campagnes. Dan denk ik echt, stik er maar in, dat betekent dat ik dus euro's meer betaal voor dezelfde whisky. Dus het moet nog wel een beetje classic en simplistisch zijn. Een mooi etiket hoeft namelijk niet duur te zijn. De hele campagnes eromheen wel.
1 x
Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 22 Nov 2015, 14:35

Niels VDB schreef:
Niels VDB schreef:
Natuurlijk is het niet mijn bedoeling om een specifieke soort whisky te kopen, maar ik begrijp wat je bedoeld. Ik was al van plan is rond te kijken en op zoek te gaan naar samples. Ook moet ik is op zoek naar glazen, maar ik zal wel de juiste vinden als ik de topics hier eens af ga. Ik dacht eerst mij wat te verdiepen in de Schotse single malt, de gebieden, de distillerijen ( ook aan de hand van de verschillende samples ) en de verschillende termen die worden gebruikt, om zo wat ervaring op te doen en ook snap wat ik drink. Denk dat dat al een hele hap gaat worden. 1x dat ik al dat onder de knie heb zou ik willen overgaan naar bv: single grains, blends, enz...
Of zou ik het volgens u een andere aanpak moeten hanteren?

De "spelregels" voor het proeven is ook nieuw voor mij. De tips daarvoor ga ik zeker eens toepassen!

Een erkend 'nosing' glas is een Glencairn glas. Is niet mijn persoonlijke voorkeur, maar alla. Je kunt ook eerst met kleinere wijnglazen, of champagne fluits uit de voeten. Als je er maar op let dat de bovenkant naar binnen loopt en niet recht omhoog, of nog erger, wijds. Dan gaan je aroma's alle kanten op namelijk, behalve naar je neus :(
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Niels VDB
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Niels VDB » 22 Nov 2015, 15:01

Bedankt voor de tips! Nu zal ik maar eens op zoek gaan naar de nodige samples ;)
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”