Hoe Whisky te proeven
Hoe Whisky te proeven
Met het onderwerp bedoel ik,
Zijn er bepaalde regels hoeveel ik in een glas doe?
Mag daar ijs bij of moet dit zonder?
Is er een manier van proeven of..?
Als ik hem bv te sterk vind, leng ik hem dan af of..?
0 x
Re: Whisky Proeven
Gewoon wat jezelf lekker vind.
Ik kan niet voorschrijven dat je er water bij moet doen als je dat zelf niet lekker vind.
Dus gewoon uitproberen.
Ik kan niet voorschrijven dat je er water bij moet doen als je dat zelf niet lekker vind.
Dus gewoon uitproberen.
0 x
KSB66 schreef:Gewoon wat jezelf lekker vind.
Mee eens, maar ik kan je wel beschrijven hoe ik dat doe
1) Gebruik een glas waarin het bouquet kan ontwikkelen, zie ook het onderwerp: "Welk glas en waar te koop". Om te proeven gebruik ik die glaasjes van de Sligro (met een voetje), om te drinken meestal een Glencairn glass.
2) Hoeveelheid: ik meet het niet af, maar als ik naar de hoeveelheid in een miniatuur kijk (=5cl), dan denk ik dat ik er ca. 2cl in gooi.
3) Ik nose- and taste (NAT) altijd eerst zonder toevoeging van water. Daarna een paar drupjes, afhankelijk van het alcohol percentage en spiciness. Cask Strength whisky (direct uit het vat gebotteld) kan zomaar 60% zijn. Hier voeg ik meestal wel wat water toe, maar het blijft druppelen, want teveel kan je whisky verknallen!
4) Ik heb wel eens gehoord: "Houd de whisky qua seconden zolang in je mond als hoe oud (of jong) de whisky is. Dus een 12yo whisky: 12 sec.
5) Hoe te NAT'en: er zijn wel onderwerpen te vinden op internet, ook bij bv. de MaltManicas. Neem in ieder geval de tijd; laat de whisky zich ontwikkelen
Ik voeg nooit ijs toe!!! Dat doe je naar mijn idee niet in een Single Malt!
Regels zijn er dus niet: doe wat je wil. Er komt geen politie bij je op de stoep wanneer je er teveel of ijs in doet!
Proost!

0 x
In Aanwijzingen voor het maken van proefnotities staan ook nog wat hints en hulpmiddelen bij het proeven.
Je hoeft niet gelijk alles op te gaan schrijven hoor maar een aantal zaken is wel nuttig om te weten.
Er zijn diverse sites waar staat hoe te proeven (in whisky termen Nosing and Tasting).
Hier een 5-delige cursus in het Engels op Whisky Magazine.
Deze op Maltmadness, Beginnersguide. Heel leuk en uitgebreid maar ook in het Engels.
En hier een Nederlandstalige site "The Angel's Share" met ook een kort NaT verhaaltje. Maar de bovenstaande zijn véél uitgebreider. Zoals deze zijn er verscheidene te vinden op het Web.
Je hoeft niet gelijk alles op te gaan schrijven hoor maar een aantal zaken is wel nuttig om te weten.
Er zijn diverse sites waar staat hoe te proeven (in whisky termen Nosing and Tasting).
Hier een 5-delige cursus in het Engels op Whisky Magazine.
Deze op Maltmadness, Beginnersguide. Heel leuk en uitgebreid maar ook in het Engels.
En hier een Nederlandstalige site "The Angel's Share" met ook een kort NaT verhaaltje. Maar de bovenstaande zijn véél uitgebreider. Zoals deze zijn er verscheidene te vinden op het Web.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
Bij het grondig "bestuderen" van mijn eerste aankoop, "Highland Park 18", heb ik gezien dat de manier van Nosig & Tasting
mooi uitgelegt staat op de rug van de doos waarin de fles zit.
mooi uitgelegt staat op de rug van de doos waarin de fles zit.
0 x
- Jock
- (Whisky)Professional

Tom schreef:Met het onderwerp bedoel ik,
Kijkook hier eens http://www.youtube.com/watch?v=sD40ccyVP_w
Voor de hoeveelheid gebruik ik schenktuitjes van de Sligro die een kogeltje bevatten. Als je de fles ondersteboven houdt, sluit dat kogelte af bij precies 2CC. Een mooie maat. Als je meer wilt, kan dat ook en zelfs ook minder kan. Het is een richtlijn
Jock
0 x
Jock schreef:Voor de hoeveelheid gebruik ik schenktuitjes (...) die een kogeltje bevatten.
Voor thuisgebruik, als je gewoon wat wil drinken, vind ik dit persoonlijk wat 'onnodig'. Kijk, als je een mini proeverij (met vrienden) houdt, is dat wel handig en ziet er leuk uit, maar als je zelf een dram pakt een beetje overbodig. Daarnaast... blijft altijd weer wat achter in dat ding (gaat om druppels
0 x
Nee, met de schenktuit.
Om te spoelen zet ik hem even op een lege fles met water en een paar draaien en weer klaar voor gebruik.
Om te spoelen zet ik hem even op een lege fles met water en een paar draaien en weer klaar voor gebruik.
0 x
Jock schreef:Kijk ook hier eens http://www.youtube.com/watch?v=sD40ccyVP_w
Leuk filmpje Jock!
'k Zal es zien in de Blokker/Hema/Ikea voor die tulpglaasjes.
Glencairn glass ga ik bestelen via http://whiskyhuis.be/, daar lijken ze mij hetgoedkoopst.
0 x
- Jock
- (Whisky)Professional

JayDie schreef:Jock schreef:Voor de hoeveelheid gebruik ik schenktuitjes (...) die een kogeltje bevatten.
Voor thuisgebruik, als je gewoon wat wil drinken, vind ik dit persoonlijk wat 'onnodig'. Kijk, als je een mini proeverij (met vrienden) houdt, is dat wel handig en ziet er leuk uit, maar als je zelf een dram pakt een beetje overbodig. Daarnaast... blijft altijd weer wat achter in dat ding (gaat om druppels) en als je moet er toch meerdere van hebben anders goed spoelen. Je zet die flessen neem ik aan niet weg met schenktuit, maar toch netjes met de dop, niet?
Ja ik zet de flessen weer op hun plaats keurig met dop. De schenktuitjes spoel ik grondig uit en laat ik uitlekken. Maar ik heb er 10 van die schenktuitjes voor proeverijen zodat ik niet telkens hoef te spoelen elke keer. Tijdens de proeverijen blijven ze erop. Maar thuis gebruik ik ze niet natuurlijk
0 x
Jock schreef:ik heb er 10 van die schenktuitjes voor proeverijen zodat ik niet telkens hoef te spoelen elke keer. Tijdens de proeverijen blijven ze erop. Maar thuis gebruik ik ze niet natuurlijk
Precies, dan zijn ze wel handig. Denk dat ze voor Tom dan ook niet nodig zijn... maar dat moet Tom natuurlijk zelf beslissen
0 x
JayDie schreef:Precies, dan zijn ze wel handig. Denk dat ze voor Tom dan ook niet nodig zijn... maar dat moet Tom natuurlijk zelf beslissen
Ik heb er toevallig 2 liggen maar ik denk dat ik gewoon op mijn gevoel zal afgaan..
0 x
peter schreef:Zoals al vermeld ben echte starter. Voor ik iets ga proeven lees ik eerst wat ik zou moeten proeven. Dan probeer ik het er uit te halen. Is echt wel leuk.
Meestal lees ik ook wel iets over de whisky alvorens te kopen / proeven : je wilt toch weten wat je koopt! Maar... door het lezen van proefnotities kan (denk ik) je smaak wel beinvloed worden. Als ik je nu zeg: denk niet aan rood, waar denk je dan aan?
Met andere woorden: wanneer je leest dat je ananas of chocolade 'zou moeten ruiken en proeven', dan zal dat waarschijnlijk ook zo zijn... Probeer eerst zelf eens te beschrijven wat je ruikt en proeft, lees daarna of je je kan vinden in een proefnotitie van een ander.
0 x
Re: Vivabox
Uit: Vivabox
Hallo,
ik heb onlangs voor kerst hetzelfde cadeau gekregen en ik heb een beetje hetzelfde "probleem".
De Balvenie, Glenfiddich en Macallan ruiken en smaken allemaal vrij gelijkaardig naar mijn smaak. Ik vind The Balvenie iets meer prikkelend op de tong dan de Macallan, terwijl die laatste meer houterig en precies iets rozijnachtigs had. Het verschil is echter zeer subtiel vind ik. Is dit een soort kunst waar je beter in wordt, of liggen die whisky's gewoon zeer dicht bij elkaar?
De Laphroaig is echter buiten categorie, en zelfs met een supergrote verkoudheid zou ik daar nog verschil in ruiken en smaken
Dit zijn trouwens niet mijn eerste whisky's (ik heb ook een fles Bowmore 12Y en Oban 14Y, waartussen ik wel een duidelijk verschil smaak), maar het is niet de eerste keer dat ik dit tegengekomen ben. Ik ben overlaatst met verschillende collega's een whiskytasting in Gent gaan doen, en ook daar had ik soms moeite om veel verschil tussen de verschillende whisky's te proeven. Ik denk dat we daar onder andere de volgende whisky's geproefd hebben (ik weet wel enkel de merken, niet meer juist welke edities): Auchentochan, Scapa, Glenmorangie, Bowmore (cask strength) en Ardbeg (ook cask strength). Tussen de laatste 2 en de rest (en ook onderling) kon ik wel verschil smaken, maar de verschillen tussen de eerste 3 waren veel subtieler vond ik. Dus opnieuw: word je beter in het smaken van de verschillen?
Alvast bedankt!
Hallo,
ik heb onlangs voor kerst hetzelfde cadeau gekregen en ik heb een beetje hetzelfde "probleem".
De Balvenie, Glenfiddich en Macallan ruiken en smaken allemaal vrij gelijkaardig naar mijn smaak. Ik vind The Balvenie iets meer prikkelend op de tong dan de Macallan, terwijl die laatste meer houterig en precies iets rozijnachtigs had. Het verschil is echter zeer subtiel vind ik. Is dit een soort kunst waar je beter in wordt, of liggen die whisky's gewoon zeer dicht bij elkaar?
De Laphroaig is echter buiten categorie, en zelfs met een supergrote verkoudheid zou ik daar nog verschil in ruiken en smaken
Dit zijn trouwens niet mijn eerste whisky's (ik heb ook een fles Bowmore 12Y en Oban 14Y, waartussen ik wel een duidelijk verschil smaak), maar het is niet de eerste keer dat ik dit tegengekomen ben. Ik ben overlaatst met verschillende collega's een whiskytasting in Gent gaan doen, en ook daar had ik soms moeite om veel verschil tussen de verschillende whisky's te proeven. Ik denk dat we daar onder andere de volgende whisky's geproefd hebben (ik weet wel enkel de merken, niet meer juist welke edities): Auchentochan, Scapa, Glenmorangie, Bowmore (cask strength) en Ardbeg (ook cask strength). Tussen de laatste 2 en de rest (en ook onderling) kon ik wel verschil smaken, maar de verschillen tussen de eerste 3 waren veel subtieler vond ik. Dus opnieuw: word je beter in het smaken van de verschillen?
Alvast bedankt!
0 x
Re: Vivabox
perrin666 schreef:Het verschil is echter zeer subtiel vind ik. Is dit een soort kunst waar je beter in wordt, of liggen die whisky's gewoon zeer dicht bij elkaar?
Tussen de laatste 2 en de rest (en ook onderling) kon ik wel verschil smaken, maar de verschillen tussen de eerste 3 waren veel subtieler vond ik. Dus opnieuw: word je beter in het smaken van de verschillen?
Het antwoord is tweevoud ja.
Ja je wordt beter in de "kunst" van proeven (Nosing and Tasting) en herkennen. Het vraagt veel praktijk maar toch ook veel theorie. Aroma's en smaken herkennen en benoemen (letterlijk onder woorden brengen en opschrijven) is iets dat je absoluut moet leren en dat tijd kost.
Ja, de verschillen tussen whisky's zijn soms prominent en soms heel subtiel.
De Islay whisky's zoals Laphroaig (heel uitgesproken) springen er (meestal) uit, zeker die zeer medicinaal en rokerig zijn.
Tussen de Highlands en Speysides die je noemt zijn de verschillen vaak veel subtieler juist omdat ze minder uitgesproken zijn. De Lowlands zijn vaak nog subtieler. Maar ook daar kunnen de verschillen groot zijn. Dat is van heel veel factoren afhankelijk.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”