Ander soort hout voor rijping bv. Beuken, Essen, etc.

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
JayDie
Moderator
Moderator

Ander soort hout voor rijping bv. Beuken, Essen, etc.

Ongelezen berichtdoor JayDie » 11 Mei 2011, 13:09

Ik vraag me het volgende af:

Over het algemeen wordt Amerikaans of Europees eikenhout gebruikt om alcohol op te rijpen. Misschien moet ik het vanavond eens nalezen in "De chemie" als het daarin staat, maar waarom gebruikt men geen Beuken of Essen of Berken of <vul maar in>hout?

Ik heb zo een vermoeden, bv. de poreusheid / dichtheid van het hout. Sommige houtsoorten ruiken gewoon zo lekker wanneer je dit zaagt dat je denkt: waauww... hoe zou dat smaken! Dan misschien toch maar in een glazen 'vat' en dan snippers erbij kieperen ( :o ik vloek!)
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

semtex
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Ander soort hout voor rijping bv. Beuken, Essen, etc.

Ongelezen berichtdoor semtex » 15 Mei 2011, 21:00

neen hoor, die houtsoorten zijn perfect bruikbaar.
Maar de definitie van whisky is nu eenmaal "een zuiver graandestillaat gerijpt in eikenhouten vaten".
Je kan de new spirit perfect laten rijpen op pakweg accaciahout...alleen mag je het resultaat gewoon geen whisky noemen.

Om een voorbeeld te geven....ook cachaça wordt meestal gerijpt op eikenhout. Met Sant'Antonio hebben we bvb echter ook een cachaça gerijpt op Balsamohout. Geloof me vrij...lekkerrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 15 Mei 2011, 21:12

semtex schreef:Maar de definitie van whisky is nu eenmaal "een zuiver graandestillaat gerijpt in eikenhouten vaten".

Hmm... ja... had ik natuurlijk ook kunnen weten :HitHead Typisch dat ik zolang op dat antwoord moest wachten :gnif

Een finish mag natuurlijk ook niet; hetzelfde geldt voor het toevoegen van andere ingredienten... Toch benieuwd naar een distilaat wat op een ander lekker geurig hout gerijpt heeft!

Thanks, Semtex!
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 16 Mei 2011, 10:58

JayDie schreef:...Typisch dat ik zolang op dat antwoord moest wachten :gnif

Ah, ik was beginnen te zoeken maar daarna helemaal vergeten :HitHead druk, druk zullen we maar zeggen ;)
semtex schreef:...Maar de definitie van whisky is nu eenmaal "een zuiver graandestillaat gerijpt in eikenhouten vaten".

Ik meen namelijk te hebben gelezen dat het dwingend voorschrijven van eikenhout puur een economische kwestie was in Schotland. Een overschot of zo ?
Zal nog eens gaan zoeken.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

macoffringa
Whiskyschrijver
Whiskyschrijver

Ongelezen berichtdoor macoffringa » 16 Mei 2011, 13:23

Eikenhout heeft nog een belangrijke eigenschap: je kunt het onder verhitting buigen zonder dat het barst of breekt. Een van de redenen waarom deze houtsoort favoriet is bij kuipers. De poreusheid speelt ook een niet onbelangrijke rol. Wel varieert die onder eikensoorten. Dat heeft onder andere te maken met groeitempo en klimaat.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 16 Mei 2011, 19:29

Piet schreef:...Ik meen namelijk te hebben gelezen dat het dwingend voorschrijven van eikenhout puur een economische kwestie was in Schotland. Een overschot of zo ?
Zal nog eens gaan zoeken.

Het is dit wat ik heb gelezen in De Chemie van Schotse maltwhisky. Robin Brilleman:
Blz. 45: Amerikaanse whiskydistillateurs zijn sinds 1 maart 1938 wettelijk verplicht hun whisky op nieuwe vaten te laten rijpen. Deze wet is ingevoerd om de indertijd slecht lopende bosbouw in onder andere de staat Arkansas nieuw leven in te blazen. Omdat de distillateurs van hun gebruikte vaten af moeten, is het aanbod groot en zijn de Amerikaanse (lees ex-bourbon) vaten vaak wel tien keer goedkoper dan de meeste Europese sherryvaten die hergebruikt worden.

Dus de dwang kwam van de U.S.A overheid.
Maar, indirect, dwingt deze prijsstelling natuurlijk de Schotten wel om (bourbon)eiken te hergebruiken :gnif (even los van de Schotse wetgeving).
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 18 Mei 2011, 10:35

Als je buiten Schotland stapt is er meer ruimte voor experimenten. Deze misschien wel interessant: Collingwood.
Dit is een Canadese blend die op geroosterd esdoornhout gefinished wordt. Ik weet alleen niet of/wanneer deze in Europa te krijgen is. Het lijkt mij wel interessant (om de fles alleen al).
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

KSB66
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor KSB66 » 11 Jun 2011, 20:54

Ik zie een vat van berkenhout het nog geen 20 jaar volhouden.
Hoe sneller de boom groeit hoe zachter en poreuzer het hout. Eiken groeien langzaam en zijn ook veel sterker.
Ik gebruik voor nestkasten van mijn vogels ook uitgeholde boomstammen. De berkenstammen kan ik na 2 seizoenen weggooien, gewoon verrot. De eikestammen heb ik nu na 8 seizoenen nog steeds.
0 x

TheFrankMan
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor TheFrankMan » 14 Jul 2011, 21:08

Ik meen te weten dat ze eik nemen omdat dit de beste eigenschappen bezit.Nl.sterk,geuraflatend en nog voldoende kunnen ademen.
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”