Whisky uit je geboortejaar

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.

Vind je een whisky uit jouw geboortejaar interessant?

Ja, ik wil een whisky uit mijn geboortejaar.
216
58%
Nee, geboortejaar heeft voor mij geen meerwaarde.
22
6%
Ja, ik heb ik al een whisky uit mijn geboortejaar.
134
36%
 
Totaal aantal stemmen: 372

Gebruikersavatar
turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1527
Lid geworden op: 08 Jan 2011, 15:15
Locatie: Wageningen

Whisky uit je geboortejaar

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 13 Feb 2011, 11:29

Ik zie zo af en toe wel eens vragen langswaaien naar whiskies die gedistilleerd zijn in een geboortejaar. Nu vraag ik mij af of meer mensen dit hebben. Ik zou het zelf wel leuk vinden om er een uit 1980 te hebben, terwijl het eigenlijk niets zegt over de kwaliteit van de whisky. Zijn er ook liefhebbers die niet malen om zo'n specifiek jaar?

Edit: botteljaar en distilleerjaar doorelkaar gehaald. Hoewel een botteling uit je geboortejaar natuurlijk ook interessant is, bedoelde ik dat niet. Ik ga even terug naar de whiskyschool...
Laatst gewijzigd door turfsmurf op 13 Feb 2011, 12:25, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

Gebruikersavatar
Arnold1974
Senior
Senior
Berichten: 135
Lid geworden op: 16 Okt 2010, 17:23

Re: Whisky uit je geboortejaar

Ongelezen berichtdoor Arnold1974 » 13 Feb 2011, 11:42

Ben zelf ook wel eens op zoek geweest naar een whisky uit mijn geboortjejaar (1974), maar nog niks gevonden. Weet ook niet of die mijn hele leven op de kast moet pronken of dat ik hem elk jaar op mijn verjaardag iets leger moet maken. Wil voor mijn twee kinderen eigenlijk ook een whisky aanschaffen uit hun geboortejaar, en aangezien dit 2005 en 2007 is zal dit nog wel lukken. Dus als iemand goede suggesties heeft ............

Arnold
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
iew
Actief lid
Actief lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 02 Feb 2011, 14:30
Locatie: Anna Paulowna
Contact:

Re: Whisky uit je geboortejaar

Ongelezen berichtdoor iew » 13 Feb 2011, 12:04

hahaha is dit een truc om ieders leeftijd te weten te komen ? :P
Nou goed vooruit dan, ik wil er ook wel 1 uit mijn geboortejaar 1969...

Maar volgens mij word dat dan best een prijzige. ;)
Toch zou ik dat erg leuk vinden.
0 x
Marriage isnt a contract, its an ongoing negotiation...

Gebruikersavatar
turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1527
Lid geworden op: 08 Jan 2011, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Whisky uit je geboortejaar

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 13 Feb 2011, 12:27

iew schreef:hahaha is dit een truc om ieders leeftijd te weten te komen ? :P

Ik vraag nergens naar specifieke geboortejaren. Daar kom je zelf mee. Ik kan misschien wel wat looprekken- en hoortoestelfoldertjes regelen, hoor. :bigsmile
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: Whisky uit je geboortejaar

Ongelezen berichtdoor JayDie » 13 Feb 2011, 12:35

Ja, opzich vind ik het ook wel leuk een whisky uit m'n geboortejaar te hebben, maar wat voor een moet dat dan zijn? Eentje uit je geboortejaar die hoe-oud is?! Mooiste zou zijn dat dat er een is die in het jaar dat je hem koopt ook gebotteld is en dus in je geboortejaar gedistilleerd. Maar dat wordt steeds duurder dan ;-) Maw: je bereikt een bepaalde leeftijd en je koopt een fles van die leeftijd uit je geboortjaar 8-)

Zie ook de zoektocht van GJR
Arnold1974 schreef:Wil voor mijn twee kinderen eigenlijk ook een whisky aanschaffen uit hun geboortejaar

Ja, dat wil ik ook, alleen doe ik dat denk ik wanneer m'n zoontje 18 jaar wordt en die whisky ook (uit 2010)...
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Gebruikersavatar
turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1527
Lid geworden op: 08 Jan 2011, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Whisky uit je geboortejaar

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 13 Feb 2011, 12:48

JayDie schreef:Ja, opzich vind ik het ook wel leuk een whisky uit m'n geboortejaar te hebben, maar wat voor een moet dat dan zijn? Eentje uit je geboortejaar die hoe-oud is?!

Ik denk zelf gewoon aan distilleerjaar. Voor mij is een Lagavulin 16yo uit 1996 lijkt net zo interessant als een 30-jarige [vulmaarin] uit 2010. En waarschijnlijk even duur (als zo'n oude Lagavulin al niet veel duurder is).
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Whisky uit je geboortejaar

Ongelezen berichtdoor Piet » 13 Feb 2011, 14:10

Over dit onderwerp is ook al heel wat geschreven in: Hulp bij het zoeken naar een specifieke whisky.

Ook over een whisky uit je geboortejaar maar dan van een gesloten distilleerderij en al dan niet ook op jouw leeftijd.

De poll-keuze vind ik wat lastig.
"Ja, ik wil een whisky uit mijn geboortejaar hebben of heb ik al."
Mijn antwoord is wel ja maar ik weet ook zeker dat ik daar geen € 500 voor uit ga geven omdat dat de goedkoopste is, even los van kwaliteit, die ik tot op heden gezien heb.
Dus eigenlijk is mijn antwoord ja maar neen.....
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1527
Lid geworden op: 08 Jan 2011, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Whisky uit je geboortejaar

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 13 Feb 2011, 14:31

Piet schreef:De poll-keuze vind ik wat lastig.
"Ja, ik wil een whisky uit mijn geboortejaar hebben of heb ik al."
Mijn antwoord is wel ja maar ik weet ook zeker dat ik daar geen € 500 voor uit ga geven omdat dat de goedkoopste is, even los van kwaliteit, die ik tot op heden gezien heb.
Dus eigenlijk is mijn antwoord ja maar neen.....

De keuze die ik bedoelde is of je een whisky uit je geboortejaar zou willen hebben. In jouw geval dat dus ja: je wilt er een hebben. Ik heb de keuze "ja, maar die wil ik niet betalen" er buiten gehouden omdat dat eigenlijk een andere gedaante van dezelfde 'ja, vind ik interessant' is. Misschien is het de wetenschapper in mij die vond dat een binaire poll afdoende was.
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Whisky uit je geboortejaar

Ongelezen berichtdoor Piet » 13 Feb 2011, 14:50

turfsmurf schreef:.. Misschien is het de wetenschapper in mij die vond dat een binaire poll afdoende was.

Begrijp ik, maar ik ben ook vrij logisch en rationeel ingesteld.

Op "Ja, ik zou hem willen hebben ...." kan ik volmondig ja antwoorden. Omdat "zou" iets impliceert en het zou nog steeds binair zijn, toch 8-)

Dat kan ik niet antwoorden op "Ja, ik wil hem hebben...", omdat als ik hem echt wil hebben hem zeker zou kopen.
Komen we op de vraag "wat is willen" :HitHead In mijn geval wil ik het wel, gewoon omdat ik het leuk zou vinden om neer te zetten.
Misschien ook maar beter van niet want dan zou ik weer het probleem krijgen wanneer ik hem dan ook daadwerkelijk ga openen. Het (luxe) leven van een whisky-aficionado is niet eenvoudig...... maar okay, ik zal ja stemmen, maar niet zonder dit te hebben vastgelegd :gnif
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1527
Lid geworden op: 08 Jan 2011, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Whisky uit je geboortejaar

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 13 Feb 2011, 15:07

Piet schreef:Het (luxe) leven van een whisky-aficionado is niet eenvoudig......

Daar ben ik inmiddels ook achter. Gelukkig kun je er altijd nog over discussiëren, dat kost tenminste geen geld. :D
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

Sjoerd
Actief lid
Actief lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 23 Okt 2010, 16:52
Locatie: Krommenie
Contact:

Re: Whisky uit je geboortejaar

Ongelezen berichtdoor Sjoerd » 13 Feb 2011, 15:20

Ik heb er een aantal weten te verzamelen uit mijn bouwjaar (1981). Nadeel en voordeel is dat er begin tachtiger jaren niet zo veel gestookt werd ivm het 'whisky loch'. Gezien het, en dat geldt denk ik voor iedereen, vaak om duurdere flessen gaat wil ik hem altijd wel van te voren proeven.

Score tot nu toe:
Rosebank 25
Rosebank 20 Rare Malt
Ardmore 16 G&M
Port Ellen 18 Provenance
Lochside 1981-2010 Blackadder

TIP: bij bijvoorbeeld Master of Malt en whiskysamples.eu kan je ook vaak samples krijgen van mooi oud spul krijgen. Kan je je eigen proeverij samenstellen zonder dat je 5000 euro kwijt bent aan flessen ;-)
0 x

Gebruikersavatar
iew
Actief lid
Actief lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 02 Feb 2011, 14:30
Locatie: Anna Paulowna
Contact:

Re: Whisky uit je geboortejaar

Ongelezen berichtdoor iew » 13 Feb 2011, 16:48

turfsmurf schreef:
iew schreef:hahaha is dit een truc om ieders leeftijd te weten te komen ? :P

Ik vraag nergens naar specifieke geboortejaren. Daar kom je zelf mee. Ik kan misschien wel wat looprekken- en hoortoestelfoldertjes regelen, hoor. :bigsmile


je hebt helemaal gelijk, daar kwam ik zelf mee, maaruh... wat die foldertjes betreft, graag maar laat ik eerst maar eens een leesbrilletje aanschaffen ;) :goedgedaan
0 x
Marriage isnt a contract, its an ongoing negotiation...

Gebruikersavatar
Wally
Actief lid
Actief lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 11 Feb 2011, 16:59
Locatie: Limmen

Re: Whisky uit je geboortejaar

Ongelezen berichtdoor Wally » 14 Feb 2011, 21:24

Whisky uit mijn geboortejaar... Hmmmm. Klinkt op zich wel leuk maar ik ben bang dat het een dure wordt. Toch.. als iemand een suggestie heeft voor een goede whisky uit 1962 die ook nog een beetje betaalbaar is... Maar persoonlijk vindt ik de smaak belangrijker dan de leeftijd.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
GJR
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 720
Lid geworden op: 01 Aug 2010, 10:47
Locatie: Zierikzee
Contact:

Re: Whisky uit je geboortejaar

Ongelezen berichtdoor GJR » 14 Feb 2011, 21:30

Zoals reeds door Jaydie is aangegeven ben ik ook op zoek naar een (of meerdere) whisky uit mijn geboortejaar 1971 en ja helaas betekent dit geboortejaar ook dat hier een enigzins hoger prijskaartje aan vast zit, dus ik heb ja ingevuld. Ben er nog niet uit of en welke er dit jaar gaat komen...
0 x
Mijn huidige collectie: Afbeelding...... en.... Mijn Whiskyblog en ook op twitter : GJR71

Gebruikersavatar
gadeweerd
Senior
Senior
Berichten: 360
Lid geworden op: 25 Aug 2009, 20:25
Locatie: Alkmaar

Re: Whisky uit je geboortejaar

Ongelezen berichtdoor gadeweerd » 15 Feb 2011, 08:26

Voor de 'oudjes':

Glen Grant van G&M:

1960-2009 40% 70cl € 232,95 per fles
1962-2008 40% 70cl € 210,95 per fles
1963-2007 40% 70cl € 199,95 per fles
1964-2006 40% 70cl € 191,95 per fles
1965-2004 40% 70cl € 182,95 per fles
1966-2006 40% 70cl € 177,95 per fles
0 x
Afbeelding


Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Roland... en 25 gasten