Iemand ervaring met "Private Preserve" en houdbaarheid ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Iemand ervaring met "Private Preserve" en houdbaarheid ?

Ongelezen berichtdoor Piet » 19 Sep 2009, 22:32

Voor wijnflessen is er al jaren de VacuVin (nu Vacuum Wine Saver) een stop en "zuiger" om een wijnfles ná openen (nagenoeg) vacuüm te trekken zodat deze aanmerkelijk langer te bewaren is.
Nu gaat dit over dagen, wellicht weken. Dus zeker niet maanden, zoals bij Whisky vaak het geval is.
Neemt niet weg dat dit ook voor Whisky een interessant concept zou kunnen zijn.

Op Maltadvocate las ik in de Blog van John Hansell iets over gebruik van een gas om de zuurstof in een fles te vervangen cq verdrijven "a unique gas that lays a blanket over the wine". Dit spuit je er met een spuitbus met een slangetje in en doet hem dan snel dicht.

For bottles that I think I will have for more than 3-6 months, I use an inert gas. There are a few commercial products on the market, but what I use is Private Preserve. I shoot a few quick squirts into the bottle before I put the stopper back on after pouring. The gas displaces the oxygen.... How Private Preserve Works

Kent iemand dit ? Heeft iemand hier ervaring mee ? Is er zoiets in Nederland of Europa te koop ?
Laatst gewijzigd door Piet op 21 Sep 2009, 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
p_froes
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 566
Lid geworden op: 03 Aug 2009, 14:56
Locatie: Rotterdam

Re: Iemand ervaring met "Private Preserve" en houdbaarheid ?

Ongelezen berichtdoor p_froes » 20 Sep 2009, 11:36

Ik heb er ook van gehoord, maar nooit gebruikt. Wat ik ook heb gezien is dat men de fles whisky met knikkers vult om zo de lucht eruit te houden.
Ik vind het juist leuk dat de whisky verandert in de fles. Dus ik maak me er geen zorgen over.
0 x
Life is too short to drink bad whisky

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: Iemand ervaring met "Private Preserve" en houdbaarheid ?

Ongelezen berichtdoor JayDie » 20 Sep 2009, 12:17

p_froes schreef:Wat ik ook heb gezien is dat men de fles whisky met knikkers vult om zo de lucht eruit te houden.

He, dat is ook een leuk idee :-) Alleen... tsja... of het nu de lucht is die de smaak kan beïnvloeden of misschien de niet helemaal schone, niet goed gespoelde knikkers... :-P Wel een leuk idee!

p_froes schreef:Ik vind het juist leuk dat de whisky verandert in de fles. Dus ik maak me er geen zorgen over.

Agree
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

streep
Nieuwkomer
Nieuwkomer
Berichten: 7
Lid geworden op: 31 Okt 2009, 19:31

Re: Iemand ervaring met "Private Preserve" en houdbaarheid ?

Ongelezen berichtdoor streep » 07 Nov 2009, 19:48

Piet schreef:Voor wijnflessen is er al jaren de VacuVin (nu Vacuum Wine Saver) een stop en "zuiger" om een wijnfles ná openen (nagenoeg) vacuüm te trekken zodat deze aanmerkelijk langer te bewaren is.
Nu gaat dit over dagen, wellicht weken. Dus zeker niet maanden, zoals bij Whisky vaak het geval is.
Neemt niet weg dat dit ook voor Whisky een interessant concept zou kunnen zijn.


Ik vroeg me net hetzelfde af, nadat ik het idee gezien had op de videoblog van 'ralfy': http://whiskyreviews.blogspot.com/2009/ ... skies.html
Kijk op 9m 10s, daar raakt hij deze vacuum techniek ook aan. Hij geeft er echter geen mening over & ik zie het op geen enkel van zijn eigen flessen ooit gebruikt :-) Hij heeft zelfs een andere techniek waarbij hij de overblijvende lucht in de whisky gewoon...opbrandt. Lijkt me wat tricky, zou er toch twijfelachtig tegenover staan.
Maar die vacuum oplossing, het klinkt logisch - alleen geen idee hoe goed het zou werken.

Ik ben zeker ook benieuwd naar de ervaringen hiermee!

Piet schreef:For bottles that I think I will have for more than 3-6 months, I use an inert gas. There are a few commercial products on the market, but what I use is Private Preserve. I shoot a few quick squirts into the bottle before I put the stopper back on after pouring. The gas displaces the oxygen.... How Private Preserve Works

Kent iemand dit ? Heeft iemand hier ervaring mee ? Is er zoiets in Nederland of Europa te koop ?


Ik heb dit gezien bij een Whisky speciaalzaak hier bij ons in Belgie/Antwerpen: http://anverness.be/index.aspx. Hij had het echter nog maar juist binnen, dus kon er nog geen ervaringen over delen. Het komt inderdaad van de wijn-liefhebbers, maar de vertegenwoordiger vertelde hem dat het blijkbaar ook voor Whisky zou lukken.
Als je dus de grens oversteekt, kan je hier wel zoiets vinden :-)
0 x

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Iemand ervaring met "Private Preserve" en houdbaarheid ?

Ongelezen berichtdoor Piet » 07 Nov 2009, 21:38

Anverness, leuke naam en mooie site trouwens.

Gezien Antwerpen ook voor Nederland interessant is heb ik deze slijterij in de lijst met links gezet: Engelstalige/buitenlandse Webshops die interessant zijn voor Nederland.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

streep
Nieuwkomer
Nieuwkomer
Berichten: 7
Lid geworden op: 31 Okt 2009, 19:31

Re: Iemand ervaring met "Private Preserve" en houdbaarheid ?

Ongelezen berichtdoor streep » 07 Nov 2009, 21:55

Piet schreef:Anverness, leuke naam en mooie site trouwens.


Bijzonder vriendelijke uitbater ook trouwens, met kennis van zaken.
0 x

whisky-tastings
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 21
Lid geworden op: 31 Aug 2009, 01:19

Re: Iemand ervaring met "Private Preserve" en houdbaarheid ?

Ongelezen berichtdoor whisky-tastings » 10 Nov 2009, 21:50

Piet schreef:Voor wijnflessen is er al jaren de VacuVin (nu Vacuum Wine Saver) een stop en "zuiger" om een wijnfles ná openen (nagenoeg) vacuüm te trekken zodat deze aanmerkelijk langer te bewaren is.
Nu gaat dit over dagen, wellicht weken. Dus zeker niet maanden, zoals bij Whisky vaak het geval is.
Neemt niet weg dat dit ook voor Whisky een interessant concept zou kunnen zijn.

Op Maltadvocate las ik in de Blog van John Hansell iets over gebruik van een gas om de zuurstof in een fles te vervangen cq verdrijven "a unique gas that lays a blanket over the wine". Dit spuit je er met een spuitbus met een slangetje in en doet hem dan snel dicht.

For bottles that I think I will have for more than 3-6 months, I use an inert gas. There are a few commercial products on the market, but what I use is Private Preserve. I shoot a few quick squirts into the bottle before I put the stopper back on after pouring. The gas displaces the oxygen.... How Private Preserve Works

Kent iemand dit ? Heeft iemand hier ervaring mee ? Is er zoiets in Nederland of Europa te koop ?


Hoi Piet,

Geen ervaring mee en ga die ook niet krijgen, want het is allemaal (commerciele) flauwekul!! Zal wel stikstofgas zijn zoals elder bij voedsel gebruikt wordt, of een edelgas (zoals Helium). In ieder geval een duur gas, gok ik.

Whisky kan zeer goed tegen open flessen, behalve als hij echt tot laatste paar glazen leeg is....maar dan gewoon opdrinken is het devies. Verder wordt whisky alleen maar beter van open staan, is mijn ervaring...
0 x

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Iemand ervaring met "Private Preserve" en houdbaarheid ?

Ongelezen berichtdoor Piet » 10 Nov 2009, 22:05

whisky-tastings schreef:.....want het is allemaal (commerciële) flauwekul!!

We hebben al een uitgebreide, en niet afgesloten discussie gevoerd in Wat is de houdbaarheid van Whisky in een geopende fles ?

Ik zelf ben altijd voorzichtig geweest met meer dan een paar flessen gelijktijdig open te hebben (ik ben een gematigd drinker). Maar ik heb besloten daar wat makkelijker mee om te gaan.
whisky-tastings schreef:Verder wordt whisky alleen maar beter van open staan, is mijn ervaring...

En inderdaad van Johannes van den Heuvel hoorde ik dat zijn St. Magdalene 19yo 1979/1998 (63.8%, UDRM, 70cl), top scorer, eigenlijk een paar maanden nodig heeft.

"Wat de Saint Magdalene betreft: Inderdaad, die heeft baat bij een paar maanden ademen. Dus, als je die binnen een paar dagen na openen soldaat maakt doe je jezelf tekort..."
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Eric
Actief lid
Actief lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 26 Okt 2009, 09:59
Locatie: Leiden
Contact:

Re: Iemand ervaring met "Private Preserve" en houdbaarheid ?

Ongelezen berichtdoor Eric » 11 Nov 2009, 11:06

Ik heb enige tijd gewerkt in een hotel dat zo`n soort systeem had,dmv druk kon je een glas/karaf wijn tappen en werd het verbruik opgevuld door stikstof,de wijn zou gegarandeerd 3 weken goed blijven maar ik merkte dat er na een week al een zodanige verandering optrad in de wijn dat ik `m niet meer zou opdrinken.Ik weet niet meer hoe het systeem heet maar het kwam uit Italie.Het lijkt me ook voor whiskies of andere gedistilleerde dranken gelden dat er een mate van achteruitgang optreed,met name als de hoeveelheid zuurstof in de fles meer is dan de hoeveelheid whisky.Mijn advies als de fles halfvol is zsm opdrinken.

Eric.
0 x

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: Iemand ervaring met "Private Preserve" en houdbaarheid ?

Ongelezen berichtdoor JayDie » 11 Nov 2009, 11:48

Eric schreef:Het lijkt me ook voor whiskies of andere gedistilleerde dranken gelden dat er een mate van achteruitgang optreed,met name als de hoeveelheid zuurstof in de fles meer is dan de hoeveelheid whisky.Mijn advies als de fles halfvol is zsm opdrinken.

Dat lijkt te verschillen per whisky, zie ook het bericht hieronder over Johannes van den Heuvel z'n St. Magdalene 19yo 1979/1998 (63.8%, UDRM, 70cl). Die werd alleen maar beter ;-) Is ook een kwestie van smaak natuurlijk...
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Eric
Actief lid
Actief lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 26 Okt 2009, 09:59
Locatie: Leiden
Contact:

Re: Iemand ervaring met "Private Preserve" en houdbaarheid ?

Ongelezen berichtdoor Eric » 12 Nov 2009, 09:37

Uitzonderingen bevestigen de regel :| .

Eric.
0 x

whisky-tastings
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 21
Lid geworden op: 31 Aug 2009, 01:19

Re: Iemand ervaring met "Private Preserve" en houdbaarheid ?

Ongelezen berichtdoor whisky-tastings » 04 Dec 2009, 01:38

Eric schreef:IHet lijkt me ook voor whiskies of andere gedistilleerde dranken gelden dat er een mate van achteruitgang optreed,met name als de hoeveelheid zuurstof in de fles meer is dan de hoeveelheid whisky.Mijn advies als de fles halfvol is zsm opdrinken.
Eric.


Eric, het is niet waar wat je zegt (achteruitgang) en echt volkomen onzin (halve fles = snel opdrinken)! sorry, maar andere woorden zijn er niet voor. Je bent mensen ten onrechte bang aan het maken en adviseert ze onnodig hun flessen te legen. In aanvulling op de quote van Johannes kan ik zeggen dat ik minimaal 1 whisky ken die pas na meer dan een jaar open staan en ademen echt alles liet zien.....en toen was-ie al over de helft leeg!!

Gr, A
0 x

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: Iemand ervaring met "Private Preserve" en houdbaarheid ?

Ongelezen berichtdoor JayDie » 04 Dec 2009, 09:08

Eric schreef:Mijn advies als de fles halfvol is zsm opdrinken.

Dat had ik eigenlijk nog niet eens zo direct gelezen, maar hier ben ik het ook niet mee eens. :nono

Ik zou eerder denken aan een kwart van de fles (qua inhoud), maar dan nog. Ik kan me voorstellen dat overhevelen naar een fles met kleinere inhoud beter is, maar 'zo snel mogelijk opdrinken'... Nodig wat vrienden uit voor een proeverij en schenk die fles leeg :Party
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

WineProtector ook voor whisky ?!

Ongelezen berichtdoor Piet » 19 Nov 2011, 12:16

In relatie tot iets als de "Private Preserve" en Wijn bewaren, langer met stikstof, de OXXI WineProtector. Althans ... nu effe niet, de website komt niet op.

Zelfde principe maar nu te koop in Nederland bij ProVinum voor voor € 7,99 + verzendkosten.
Met één fles OXXI WineProtector kunt u ruim 80 flessen geopende wijn met een optimaal drinkgenot bewaren!

Heeft hier iemand al ervaring mee ?
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Michaël
Senior
Senior
Berichten: 379
Lid geworden op: 18 Aug 2015, 15:16

Re: Iemand ervaring met "Private Preserve" en houdbaarheid ?

Ongelezen berichtdoor Michaël » 12 Jun 2016, 15:23

Heeft er intussen nog iemand ervaring met dit systeem? Interessant of niet?
0 x


Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Freezeroz en 22 gasten