Verzamelen en verzamelingen

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Verzamelen en verzamelingen

Ongelezen berichtdoor Piet » 03 Sep 2009, 10:45

Naar aanleiding van de verzamelingen discussie die begon in viewtopic.php?f=12&t=115 lijkt het me goed hiervoor dit onderwerp te openen in dit forum.

Voor mij is er ook een directe relatie met het onderwerp Wat is de houdbaarheid van Whisky in een geopende fles ?
Aan de ene kant wil ik verzamelen maar ik wil ook proeven en drinken. Maar leeg is weg uit de verzameling. Handicap. Als toch blijkt dat je een aangesproken fles Whisky toch wel heel lang kunt bewaren zonder al te veel kwaliteitsverlies, dan maakt het het aanbreken iets makkelijker. Om nu lege kokers en dozen te bewaren is ook zo iets (dat ik deels doe ! Zie: Whisky-kokers, dozen en kistjes).

Een website waar je eenvoudig en op een leuke manier je verzameling (collection) kunt vastleggen is WhiskyBase.com. Even registreren en dan kun je daar je Whisky verzameling opvoeren. Indien je de collectie vervolgens zichtbaar wilt maken in je ondertekening, kun je op basis van de door WhiskyBase gegenereerde code die te vinden is in "My profile", bijvoorbeeld dit in je "Ondertekening" (onder Gebruikerspaneel, Profiel) zetten indien je dat met een tekst-hyperlink wilt doen:

Code: Selecteer alles

[url=http://www.whiskybase.com/collection.php?userviewid=41]Mijn voorraad[/url].

Mijn voorraad. Naam, plaats of wat je verder hier wilt zetten.

In het bovenstaande is, in de door WhiskyBase gegenereerde code die te vinden is in "My profile", het volledige "img" statement vervangen door je tekst (voorraad of verzameling of collection etc.). Dit I.p.v. de op WhiskyBase aangeleverde link die er zo uit ziet:

Code: Selecteer alles

[url=http://www.whiskybase.com/collection.php?userviewid=41][img]http://www.whiskybase.com/mc.gif[/img][/url]

Je kunt ook de volledige gegenereerde code in je ondertekening zetten. Hierbij het verzoek de "My Collection" knop links in de ondertekening te plaatsen. Dan ziet dit er zo uit:

Afbeelding Naam, plaats of wat je verder hier wilt zetten. Die tekst mag natuurlijk ook boven of onder de knop.

Belangrijk: WhiskyBase is een web-toepassing die volledig los staat van dit forum. Deze beschrijving geeft aan hoe de twee toepassingen naadloos gecombineerd kunnen worden. Het lijkt dan alsof WhiskyBase bij het forum hoort maar dat is niet zo.
De eigenaar van WhiskyBase is Menno (user: Bachus) die lid van dit forum is en waarmee we contact onderhouden. Voor specifieke zaken en problemen met WhiskBase dien je de daartoe geëigende methode te gebruiken op http://www.whiskybase.com.
Laatst gewijzigd door Piet op 13 Dec 2009, 19:21, 4 keer totaal gewijzigd.
Reden: Opmerking toegevoegd
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

smit9212
Actief lid
Actief lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 28 Aug 2009, 10:12

Re: Verzamelen en verzamelingen

Ongelezen berichtdoor smit9212 » 03 Sep 2009, 23:56

Tip voor het verzamelen: koop 2 flessen van dezelfde whisky. Eentje voor het bewaren en eentje voor het drinken.
0 x
Grtz,
Alex

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Verzamelen en verzamelingen

Ongelezen berichtdoor Piet » 04 Sep 2009, 22:20

De WhiskyBase "My Collection" button kan en mag nu in het Onderschrift (Gebruikerspaneel, Profiel) worden geplaatst. De beschrijving (viewtopic.php?f=9&t=121#p428) en de forum huisregels (en controls) zijn hiertoe aangepast.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
KSB66
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 653
Lid geworden op: 30 Sep 2009, 11:18
Locatie: Den Bosch

Re: Verzamelen en verzamelingen

Ongelezen berichtdoor KSB66 » 02 Okt 2009, 02:32

Er was eens een Italiaan die een verzameling opkocht.
0 x

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: Verzamelen en verzamelingen

Ongelezen berichtdoor JayDie » 02 Okt 2009, 08:35

:o
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Gebruikersavatar
gadeweerd
Senior
Senior
Berichten: 360
Lid geworden op: 25 Aug 2009, 20:25
Locatie: Alkmaar

Re: Verzamelen en verzamelingen

Ongelezen berichtdoor gadeweerd » 02 Okt 2009, 18:10

KSB66 schreef:Er was eens een Italiaan die een verzameling opkocht.



WAUW...... :Tongue
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
KSB66
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 653
Lid geworden op: 30 Sep 2009, 11:18
Locatie: Den Bosch

Re: Verzamelen en verzamelingen

Ongelezen berichtdoor KSB66 » 02 Okt 2009, 20:37

0 x

Gebruikersavatar
gadeweerd
Senior
Senior
Berichten: 360
Lid geworden op: 25 Aug 2009, 20:25
Locatie: Alkmaar

Verzamelen en verzamelingen

Ongelezen berichtdoor gadeweerd » 27 Nov 2009, 22:27

Tom schreef:.......Nu rest me nog de vraag, sparen of tasten..


wat is dat met dat sparen....is dat zo iets als sparen van suikerzakjes; een oneindig bereikbaar doel. Of een belegging....in de hoop dat een fles/miniatuurtje over 20/30 jaar een hoop geld waard is...ik kan niet zo lang wachten.

toine
0 x
Afbeelding

Tom
Actief lid
Actief lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 25 Nov 2009, 14:12

Verzamelen en verzamelingen

Ongelezen berichtdoor Tom » 28 Nov 2009, 10:00

gadeweerd schreef:wat is dat met dat sparen....is dat zo iets als sparen van suikerzakjes; een oneindig bereikbaar doel. Of een belegging....in de hoop dat een fles/miniatuurtje over 20/30 jaar een hoop geld waard is...ik kan niet zo lang wachten.

toine


Ah mensen hebben de onweerstaanbare drang om alles te sparen wat ze mooi vinden,niet? :D
0 x

Gebruikersavatar
KSB66
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 653
Lid geworden op: 30 Sep 2009, 11:18
Locatie: Den Bosch

Re: Verzamelen en verzamelingen

Ongelezen berichtdoor KSB66 » 28 Nov 2009, 10:23

Helemaal niets mis met sparen alleen je moet het niet doen uit een evt winstbejag. Dan kom je vaak bedrogen uit.
Ik spaar omdat ik het leuk vind. Sommige miniaturen kosten me meer dan wat jij voor een redelijke fles whisky betaalt.
Of ik dat er dan ooit weer voor terug vang , geen idee. Dat interesseert me eigenlijk niet.
0 x

Tom
Actief lid
Actief lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 25 Nov 2009, 14:12

Re: Verzamelen en verzamelingen

Ongelezen berichtdoor Tom » 28 Nov 2009, 10:27

KSB66 schreef:Helemaal niets mis met sparen alleen je moet het niet doen uit een evt winstbejag. Dan kom je vaak bedrogen uit.
Ik spaar omdat ik het leuk vind. Sommige miniaturen kosten me meer dan wat jij voor een redelijke fles whisky betaalt.
Of ik dat er dan ooit weer voor terug vang , geen idee. Dat interesseert me eigenlijk niet.


Voor de centen zou ik het zeker niet doen! Het staat gewoon mooi op de kast :lol:

Maar de kans is groot dat er binnenkort lege flesjes staan :Drinking
0 x

Gebruikersavatar
Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 966
Lid geworden op: 03 Aug 2009, 11:30
Locatie: Arnhem
Contact:

Re: Verzamelen en verzamelingen

Ongelezen berichtdoor Jock » 28 Nov 2009, 16:08

Tom schreef:.......Nu rest me nog de vraag, sparen of tasten..


Tasten natuurlijk. Ik heb een en ander te zeggen over de Glenfiddich 15 Solera. Binnen zeer kort op mijn blog te zien.
http://scotchandfolk.blogspot.com

Jock
0 x

Gebruikersavatar
chris
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 558
Lid geworden op: 07 Okt 2009, 10:32
Locatie: Rotterdam
Contact:

Re: Verzamelen en verzamelingen

Ongelezen berichtdoor chris » 13 Dec 2009, 15:40

Dit is mijn verzameling viewtopic.php?f=22&t=216#p2007
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Hoeveel whiskydrinkers in Nederland?

Ongelezen berichtdoor Piet » 22 Dec 2009, 21:13

ndekoning schreef:Of gaat het te ver om te stellen dat elke whiskydrinker ook een whiskyverzamelaar is?

Op het forum blijkt dat er zeker zo veel "drinkers" als "verzamelaars" zijn.
Ik heb ook verzameld maar wel met het doel het (uiteindelijk, zeg vanaf nu) te consumeren.
Ik neem aan dat verzamelaars dat uiteindelijk ook doen ? Of je moet té vroeg het loodje leggen. Ik denk dat deze laatste groep een minderheid is, evenals degene die het als oudedagsvoorziening van de hand doen of de erven er mee opzadelen.

Ik moet zeggen dat ik bij mezelf een vreemde tweestrijd ontdek. Ik wil het absoluut drinken want daar ging het me om bij de aankoop maar toch heb ik elke keer moeite een nieuwe fles open te maken omdat hij dan uit de verzameling gaat. Zeker als zijnde praktiserend quasi zen-boeddhist is dit een heel vreemde en ongepaste gewaarwording.

Dat is dan ook een voordeel van wijn t.o.z.v. whisky. Wijn moet op een gegeven moment, binnen een relatief afzienbare tijd, op. Tien jaar is vaak al behoorlijk riskant, zeker zonder goede kelder of geklimatiseerde-vinotheek (dat laatste had ik in mijn vorige woning).
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
chris
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 558
Lid geworden op: 07 Okt 2009, 10:32
Locatie: Rotterdam
Contact:

Re: Hoeveel whiskydrinkers in Nederland?

Ongelezen berichtdoor chris » 22 Dec 2009, 22:25

Daarom koop ik er meestal 2 van 1 voor de verzameling en 1 om te proeven maar het gebeurd ook dat ik alleen voor de verzameling koopt als ik ergens een aparte botteling tegen komt.Wat ik aan whisky drinkt is per keer een vinger dik en het maakt niet uit in wat voor glas. :goedgedaan :Pipersmile
0 x
Afbeelding


Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten