Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

Ongelezen berichtdoor totalatool » 22 Nov 2011, 10:28

Gisteravond zonder voorkennis m'n sample The Arran 12 geopend en geprobeerd onder het genot van een boek.
Ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast werd. Hij bracht me op een of andere manier terug naar mijn eerste positieve ervaringen met Schotse single malt whisky in de vorm van een Macallan 12 (de oude sherry oak).
0 x
Afbeelding

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 22 Nov 2011, 10:57

Laatst had ik een halve sample Clynelish 1997/2011 (The Whiskyman) op. Eerste indruk: zoete troep, niet echt lekker. En dat na meerdere positieve berichten over deze whisky? :o Wat was er nu aan de hand: ten eerste schonk ik deze direct na een best gekruide maaltijd en bovendien is het in mijn whisky-/servies-/opslagkast aardig fris rond deze tijd van het jaar (nee ik woon niet in een hutje op de hei, de kast staat ingebouwd tegen de buitenmuur).

Dus ik dronk de whisky dus te koud en half naar curry smakend. Dat was dus niet zo handig. Ik heb de whisky maar even laten staan en later nogmaals geproefd en dat maakte behoorlijk verschil. Ook heb ik hem de dag daarna herproefd vóór de maaltijd.

Interessante whisky. Hij is best zoet, maar als je na de eerste nipjes aan het zoete bent gewend komen er ineens een hoop smaken (wasachtig, kokos, droge kruiden (als in speculaas (niet teveel haakjes gebruiken (onleesbaar (foei, turfsmurf!!)))), iets zee-achtigs?) naar boven zweven. Een theelepeltje water deed geen kwaad, maar is eigenlijk niet echt nodig. Het is een whisky die waarschijnlijk lekkerder wordt naarmate je er meer van proeft en dus beter leert kennen. Dit was mijn eerste pure Clynelish en snap nu dus waar de Compass Box Spice Tree het meeste van zijn smaak vandaan haalt.

Ach, zo blijf je over whisky leren. :)
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 22 Nov 2011, 11:06

turfsmurf schreef:Laatst had ik een halve sample Clynelish 1997/2011 (The Whiskyman) op. (...) er ineens een hoop smaken (wasachtig (...)

Clynelish wordt niet voor niets "The Waxy Dram" genoemd :goedgedaan
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Dropkick
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Dropkick » 22 Nov 2011, 11:35

turfsmurf schreef:....Interessante whisky. Hij is best zoet, maar als je na de eerste nipjes aan het zoete bent gewend komen er ineens een hoop smaken (wasachtig, kokos, droge kruiden (als in speculaas (niet teveel haakjes gebruiken (onleesbaar (foei, turfsmurf!!)))), iets zee-achtigs?) naar boven zweven. Een theelepeltje water deed geen kwaad, maar is eigenlijk niet echt nodig. Het is een whisky die waarschijnlijk lekkerder wordt naarmate je er meer van proeft en dus beter leert kennen. Dit was mijn eerste pure Clynelish en snap nu dus waar de Compass Box Spice Tree het meeste van zijn smaak vandaan haalt.

Ach, zo blijf je over whisky leren. :)

Dit klinkt als een heel andere whisky dan de standaard 14 YO. Die vind ik trouwens echt uitstekend, maar die heeft niet veel zoets, wel iets kruidigs en zee-achtigs.
0 x
Afbeelding

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 22 Nov 2011, 11:54

Dropkick schreef:Dit klinkt als een heel andere whisky dan de standaard 14 YO. Die vind ik trouwens echt uitstekend, maar die heeft niet veel zoets, wel iets kruidigs en zee-achtigs.

Ik ken de 14yo niet, maar ik heb Clynelish nu sowieso op mijn lijst gezet. De Whiskyman bottling is echt wel zoet, maar dat kruidige en zee-achtige zit er ook in. Het duurt alleen even voordat die smaken goed los komen.
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

chris
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor chris » 22 Nov 2011, 21:33

Ik ben nu lekker bezig met een Longrow CV :Slainte
0 x
Afbeelding

Dropkick
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Dropkick » 22 Nov 2011, 21:41

The Dalmore Rivers Collection Spey Dram. Een hele mond vol, al kan dat van de whisky zelf helaas niet gezegd worden. Als liefhebber van de standaard 12 deze een paar maanden geleden aangeschaft. Hij was wel iets duurder, maar van de notities op de verpakking (Nose: Patchouli (ik weet niet eens wat het is, maar het klinkt goed!), jasmine en marzipan (mmm, moet maar weer eens een plak gaan scoren zo rond deze tijd!). Taste: Christmas Pudding (...) hazelnuts, ripe cherries (...) java coffee) werd ik vrij enthousiast. Helaas is het een tegenvaller. Allerminst smerig te noemen, maar de 12 jarige smaakt voller, robuuster, complexer. En die staat daar al niet om bekend. Ik vermoed dat deze een aantal jaren jonger is (kan zo snel geen info over de leeftijd vinden). Iemand ervaring met een van de andere bottelingen uit The Rivers Collection (er zijn er nog 3)? Misschien heb ik de verkeerde gekocht. Ach, hij tokkelt in ieder geval makkelijk weg :)
0 x
Afbeelding

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 23 Nov 2011, 08:55

Dropkick schreef:Patchouli (ik weet niet eens wat het is, maar het klinkt goed!

Volgens Wikipedia:
Patchouli (Pogostemon cablin) is een vast, ruig kruid dat tot een meter hoog wordt. Het heeft een stevige, harige stengel, geurige donzige bladeren en witte bloemen met een paarsige waas.

(...)

* Werd in de flowerpowerperiode onder andere gebruikt om de geur van cannabis te verdoezelen. Het wordt nog vaak geassocieerd met de hippiecultuur.
* Patchouli is een van de populairste geuren in wierook.
Afbeelding

Ik ben wel benieuwd naar deze whisky. Kun je een sample apart zetten als je in bent voor een sample swap?
0 x

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 23 Nov 2011, 10:02

chris schreef:Ik ben nu lekker bezig met een Longrow CV :Slainte

Grappig, op hetzelfde moment was ik bezig met een Springbank CV.
0 x
Afbeelding

Robbie-79
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Robbie-79 » 23 Nov 2011, 20:08

Afgelopen zaterdag in het cafe een lagavullin 16 yrs en een laiphroagh 10 yrs. gehad. Ik vond de lagavullin heerlijk, de laproagh vond ik wat tegenvallen.
0 x

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 23 Nov 2011, 21:15

Robbie-79 schreef:Afgelopen zaterdag in het cafe een lagavullin 16 yrs en een laiphroagh 10 yrs. gehad. Ik vond de lagavullin heerlijk, de laproagh vond ik wat tegenvallen.

Die Lagavulin is top, maar de Laphroaig ook, hoor! Niet opgeven! ;)
Tip: volgende keer eerst de Laphroaig nemen, daarna de Lagavulin :)

:Slainte Robbie!

René
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 23 Nov 2011, 21:39

Glen Moray 12yo OB op 40% ... kurk net niet helemaal gebroken pjew.... :domdom
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Dropkick
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Dropkick » 24 Nov 2011, 12:50

JayDie schreef:Ik ben wel benieuwd naar deze whisky. Kun je een sample apart zetten als je in bent voor een sample swap?

Als ik ooit ga sample swappen zal ik er aan denken! Heb nog ongeveer een halve fles en zo hard gaat die niet, dus voorraad zat. Wel grappig dat iemand ondanks mijn niet al te flatteuze omschrijving nieuwsgierig is naar de ze dram! :P
0 x
Afbeelding

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 24 Nov 2011, 13:33

Dropkick schreef:
JayDie schreef:Ik ben wel benieuwd naar deze whisky. Kun je een sample apart zetten als je in bent voor een sample swap?

Wel grappig dat iemand ondanks mijn niet al te flatteuze omschrijving nieuwsgierig is naar de ze dram! :P

...komt omdat ik ineens wel te spreken ben over The Dalmore expressies! 8-)
0 x

chris
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor chris » 24 Nov 2011, 21:59

Zit nu lekker te genieten van een Macduff 13 jaar :Slainte
0 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”