ndekoning schreef:Of gaat het te ver om te stellen dat elke whiskydrinker ook een whiskyverzamelaar is?
Op het forum blijkt dat er zeker zo veel "drinkers" als "verzamelaars" zijn.
Ik heb ook verzameld maar wel met het doel het (uiteindelijk, zeg vanaf nu) te consumeren.
Ik neem aan dat verzamelaars dat uiteindelijk ook doen ? Of je moet té vroeg het loodje leggen. Ik denk dat deze laatste groep een minderheid is, evenals degene die het als oudedagsvoorziening van de hand doen of de erven er mee opzadelen.
Ik moet zeggen dat ik bij mezelf een vreemde tweestrijd ontdek. Ik wil het absoluut drinken want daar ging het me om bij de aankoop maar toch heb ik elke keer moeite een nieuwe fles open te maken omdat hij dan uit de verzameling gaat. Zeker als zijnde praktiserend quasi zen-boeddhist is dit een heel vreemde en ongepaste gewaarwording.
Dat is dan ook een voordeel van wijn t.o.z.v. whisky. Wijn moet op een gegeven moment, binnen een relatief afzienbare tijd, op. Tien jaar is vaak al behoorlijk riskant, zeker zonder goede kelder of geklimatiseerde-vinotheek (dat laatste had ik in mijn vorige woning).