Vroeger, en dan bedoel ik echt "in den beginne" (van malt whisky in Nederland) waren alle miniaturen van glas. Gaande weg, wanneer weet ik niet, werden het steeds vaker plastic flesjes. Ik weet nu dat dit plastic PET is.
Bij het zoeken naar informatie liep ik tegen twee interessante en aansluitende artikelen aan in wetenschappelijke publicaties. Ik heb het Engels vertaald.
Stabiliteit-testen met Schotse whisky in polyethyleen terephthalaat (PET) 5-cl miniatuur-flesjes, over een test-periode van twee jaar, tonen aan dat, terwijl de sensorische eigenschappen stabiel blijven, het alcoholgehalte (a.b.v.) licht toeneemt doordat door de waterdoorlatendheid van de fleswand, een geringe hoeveelheid water verloren gaat.
Het cyclisch-trimeer (een molecule die is opgebouwd uit drie eenheden van eenzelfde monomeer) ethyleen terephthalaat afkomstig van PET is door middel van High Performance Liquid Chromatography (HPLC) ook aangetoond op sub-µg/l sterkte aanwezig te zijn in het distillaat.
Aangezien bijna alle plastic flessen, inclusief die van Coca Cola, van PET gemaakt zijn neem ik aan dat het veilig is. Hoewel ik niet weet of dit laatste fenomeen alleen optreedt bij (sterk) alcoholische dranken.