Het effect van plastic miniaturenflesjes op whisky

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Piet
Moderator
Moderator

Het effect van plastic miniaturenflesjes op whisky

Ongelezen berichtdoor Piet » 17 Dec 2009, 15:24

Omdat ik hier nog wat oude miniaturen had staan kwam de vraag een tijd geleden bij me op.
Vroeger, en dan bedoel ik echt "in den beginne" (van malt whisky in Nederland) waren alle miniaturen van glas. Gaande weg, wanneer weet ik niet, werden het steeds vaker plastic flesjes. Ik weet nu dat dit plastic PET is.

Bij het zoeken naar informatie liep ik tegen twee interessante en aansluitende artikelen aan in wetenschappelijke publicaties. Ik heb het Engels vertaald.
Stabiliteit-testen met Schotse whisky in polyethyleen terephthalaat (PET) 5-cl miniatuur-flesjes, over een test-periode van twee jaar, tonen aan dat, terwijl de sensorische eigenschappen stabiel blijven, het alcoholgehalte (a.b.v.) licht toeneemt doordat door de waterdoorlatendheid van de fleswand, een geringe hoeveelheid water verloren gaat.

Het cyclisch-trimeer (een molecule die is opgebouwd uit drie eenheden van eenzelfde monomeer) ethyleen terephthalaat afkomstig van PET is door middel van High Performance Liquid Chromatography (HPLC) ook aangetoond op sub-µg/l sterkte aanwezig te zijn in het distillaat.

Aangezien bijna alle plastic flessen, inclusief die van Coca Cola, van PET gemaakt zijn neem ik aan dat het veilig is. Hoewel ik niet weet of dit laatste fenomeen alleen optreedt bij (sterk) alcoholische dranken.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

JayDie
Moderator
Moderator

Re: Het effect van plastic miniaturenflesjes op whisky

Ongelezen berichtdoor JayDie » 17 Dec 2009, 17:18

Hmm... ik heb ervaren dat de meeste miniaturen toch wel in glas zitten. Ik kan wel over andere negatieve effecten van de plastic flesjes spreken.

Ik had zo een leeg flesje van Bushmills Malt 10yo. Nu was een kameraad hier met een Bowmore 12yo en wilde een sample achterlaten. Ik had die lege Bushmills staan. Daar in gedaan. Opzich ging dat goed, die Bushmills was naar mijn idee niet zo sterk, dus paar keer goed spoelen en dan vullen met die Bowmore.

Echter... die Bowmore sample is inmiddels leeg (heb een 'grote' fles in bezit nu). Wilde laatste dit flesje hervullen met een andere whisky voor een andere kameraad, maar... helaas... die Bowmore peat krijg je er niet meer uit :lol: Heb deze dus hervuld met een Bowmore sample!

Nee, voor mij graag alleen maar glazen flesjes en dan het liefst met een effen, neutrale dop (dus niet 1608 bovenop de dop, het jaar van Bushmills). Gewoon zo'n zwart schroefdopje (of als bij m'n Macallan Sherry Oak miniatuur met een echt mini kurkje: geweldig!!!)

Typisch dat het flesje licht waterdoorlatend is... :Scratch
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 17 Dec 2009, 19:24

JayDie schreef:Typisch dat het flesje licht waterdoorlatend is...

"Gevoelsmatig" had ik gedacht dat er alcohol verloren zij gaan en zeker niet dit effect.

..........door licht waterdoorlatendheid van de fleswand.... is mijn vertaling van:
.... due to preferential migration of water through the bottle wall.

Onderzoek over twee jaar. Mijn paar flesjes staan er waarschijnlijk al meer dan 10. Toch die Glenmorangie maar eens gaan proeven.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 17 Dec 2009, 19:58

Je ziet het trouwens ook wel eens op marktplaats bijvoorbeeld, wanneer oude miniatuurtjes aangeboden worden: sommige zijn 'half vol'. Weet niet of het dan om glazen of plastic miniatuurtjes gaat; dacht dat het ook langs de dop zou kunnen...
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 17 Dec 2009, 20:41

JayDie schreef:.... dacht dat het ook langs de dop zou kunnen...

Dat speelt uiteraard ook een rol maar niet specifiek voor plastic vandaar dat ik dat buiten beschouwing heb gelaten.

Ik las ook dat bij opslag/transport in een "verkeerde omgeving" sterke (chemische) geuren door de kurk binnen zouden kunnen dringen.... en dat daarbij ook (té) sterk geurende verpakking wel eens een probleem is.......
0 x

p_froes
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor p_froes » 17 Dec 2009, 22:35

Ik heb wel eens PET flesjes gebruikt en ongeveer een half jaar laten staan. Maar ik kon niet merken dat er iets met de whisky was gebeurd...
0 x
Life is too short to drink bad whisky

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 18 Dec 2009, 08:53

p_froes schreef:Ik heb wel eens PET flesjes gebruikt en ongeveer een half jaar laten staan. Maar ik kon niet merken dat er iets met de whisky was gebeurd...

...want je had dezelfde whisky toen ook in een glazen flesje gedaan en deze naast elkaar geproefd? :roll:

Mijn voorbeeld bewijst in ieder geval dat de whisky in de PET fles kruipt, anders zou ik de geur er nog wel uit krijgen... Voor mij alleen glazen flesjes!
0 x

p_froes
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor p_froes » 18 Dec 2009, 11:07

Nee, ik heb geen wetenschappelijke proeven gedaan. Het enige wat ik kan zeggen is dat het voor mij geen waarneembare negatieve effecten had.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 18 Dec 2009, 11:15

p_froes schreef:...voor mij geen waarneembare negatieve effecten had.

Had je die whisky wel al eens eerder geproefd (gewoon uit een glazen fles) of was dat je eerste sample?
0 x

p_froes
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor p_froes » 18 Dec 2009, 12:10

Enkele daarvan wel. Het is natuurlijk moeilijk te vergelijken na 6 maanden, maar ik kon geen verschillen bemerken. Wel heb ik eens andere plastic flesjes van iemand gekregen, met een plastic drukdeksels (ik weet niet wat voor materiaal het was). Maar toen ik die na een maand of 2 proefde smaakten ze allemaal naar zeep.
0 x

Eric
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Eric » 19 Dec 2009, 22:55

Een paar jaar geleden nam ik in twee 1/2 literflesjes Ballygowan springwater petflesjes een litertje lokale poteen uit Ierland mee,thuis gaf ik er een aan m`n zwager een dronk ik zelf op na een jaar haalde hij zijn restantje uit de kast en de poteen was een stuk zachter van smaak geworden en we weten nog steeds niet of dat nu kwam door de petfles of niet.Ook weet ik niet wat de grondstoffen waren van de poteen,het kan graan geweest zijn maar aardappel is ook mogelijk.Feit is wel dat er een verandering optrad in de drank.

Eric.
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”