WhiteMonkey schreef:JayDie schreef:Oh, die had ik inderdaad ook wel staan en de vorm doet denken dat ze wel geschikt zouden kunnen zijn.
De vorm was idd de reden waarom ik dacht dat ze wellicht wel geschikt zouden zijn. Ik ben wel benieuwd wat je er van vind, mocht je ooit het experiment willen herhalen.
Vergeleken met het cognacglas dat nu in gebruik is,kwam er amper geur vrij en dat is toch ook wel een behoorlijk deel van de beleving.
Volgens mij heb ik ze onlangs opgeruimd daar we ze nooit gebruikten... Eens kijken of dat 'weg' is of 'naar de kelder / berging'... Ik vermoed het eerste, anders zal ik het zeker eens gaan proberen; een proeverij met eenzelfde whisky waarbij het om de glazen gaat ipv verschillende whiskies

pyro-tukker schreef:Nu wil ik dus een goed glas kopen heeft iemand een tip waar?
Als je connecties hebt bij de Sligro (iemand die daar werkt, iemand die een pas heeft), kun je
leuke Libbey tasting glasses kopen voor weinig! Of bij bv.
WhiskyGlas.eu koop je Glencairn's. Met code "whiskyglas" nog eens 10% korting geloof ik...
Piet schreef:pyro-tukker schreef:...Overigens heeft iemand ook een manier om te meten hoeveel je erin doet? Ik zat zelf te denken aan zo'n heel klein glaasje, maar hoeveel zou die moeten zijn? 3 a 4 ml?

Hangt er ook vanaf of het is om te proeven of "gewoon" te drinken.
Zie ook:
Hoeveel volume heb je nodig om goed te kunnen proeven ?
Hangt ook af van ervaring. Je kunt m.i. misschien beter een 2e keer inschenken dan erachter komen dat je wel erg veel ingeschonken hebt. Ook als je wilt proeven moet het bovenoppervlak van de whisky zo groot mogelijk zijn ín de bel. In die Libbey tasting glasses zit over het algemeen ca. 2cl. In een Glencairn doe je 3 of 3,5cl.
Piet schreef:Er staat ook iets over schenktuitjes... waarschijnlijk wat terug in dit onderwerp.
Bij de Xenos hebben ze die schenktuitjes voor EUR 0,99, maar ik gebruik die alleen voor m'n Nikka from the Barrel daar je met die apothekersfles
niet kan schenken zonder te knoeien