Hoe Whisky te proeven
Re: Vivabox
Okee, super, bedankt. Dat is een geruststelling
Niet dat ik het anders had opgegeven, maar de wetenschap dat ik steeds meer en meer ga kunnen ontdekken is zeker een boost om te blijven verder doen 
0 x
Re: Whisky Proeven
Tot nu toe heb ik al altijd flessen op gevoel gekocht en zonder spijt.
Ook al heb ik bv 1 fles staan die mij ietsje te sterk smaakt, dit neemt niet weg dat ik ze bv binnen 1 jaar nog even sterk vind. Dus vind ik ze zeker geen miskoop. Na verloop van tijd leer je smaken waarderen.
Ook al heb ik bv 1 fles staan die mij ietsje te sterk smaakt, dit neemt niet weg dat ik ze bv binnen 1 jaar nog even sterk vind. Dus vind ik ze zeker geen miskoop. Na verloop van tijd leer je smaken waarderen.
0 x
- JuronymouS
- Actief lid

Re: Vivabox
Piet schreef:
Ja je wordt beter in de "kunst" van proeven (Nosing and Tasting) en herkennen. Het vraagt veel praktijk maar toch ook veel theorie. Aroma's en smaken herkennen en benoemen (letterlijk onder woorden brengen en opschrijven) is iets dat je absoluut moet leren en dat tijd kost.
Ja, de verschillen tussen whisky's zijn soms prominent en soms heel subtiel.
De Islay whisky's zoals Laphroaig (heel uitgesproken) springen er (meestal) uit, zeker die zeer medicinaal en rokerig zijn.
Tussen de Highlands en Speysides die je noemt zijn de verschillen vaak veel subtieler juist omdat ze minder uitgesproken zijn. De Lowlands zijn vaak nog subtieler. Maar ook daar kunnen de verschillen groot zijn. Dat is van heel veel factoren afhankelijk.
Ook ik heb na een aantal jaren proeven nog moeite om de juiste omschrijving te vinden bij de dingen die ik ruik en proef. Veelal vind ik whisky gewoon lekker en merk ik wel duidelijk de verschillen, maar de beschrijvingen van wat ik dan ruik en proef blijven erg achter. Sinds het Whisky Festival in Leiden afgelopen keer, ben ik voor mezelf gaan proberen een beetje proefnotities bij te houden en dan proefnotites van anderen (internet/boeken) er op na te slaan om te omschrijven wat ik zelf ruik. Soms ruik ik dus absoluut niet de dingen die anderen omschrijven, maar soms denk je "verdomd" dat ruik ik inderdaad! Het is dus inderdaad een lange weg voor mij om goed te worden in het omschrijven van de geur en smaak van whisky, maar wel een hele leuke weg. Helpt overigens niet dat ik al lange tijd neusverkouden ben en vaak veel moeite moet doen om überhaupt iets te ruiken. Wellicht dat daar mijn voorkeur voor Islays whiskies door is ontstaan, omdat je daar inderdaad altijd wel iets in ruikt.
0 x
perrin666 schreef:De Balvenie, Glenfiddich en Macallan ruiken en smaken allemaal vrij gelijkaardig naar mijn smaak. Ik vind The Balvenie iets meer prikkelend op de tong dan de Macallan, terwijl die laatste meer houterig en precies iets rozijnachtigs had. Het verschil is echter zeer subtiel vind ik. Is dit een soort kunst waar je beter in wordt, of liggen die whisky's gewoon zeer dicht bij elkaar?
Ik neem aan dat je redelijke standaardbottelingen hebt geproefd? (zoals Balvenie Doublewood, Glenfiddich 12 yo en een Macallan uit de Fine Oak serie). Deze distilleerderijen liggen erg dicht bij elkaar en vooral de standaardbottelingen komen erg overeen. Misschien kun je eens een independent proberen ? (= een bottling die van een andere bottelaar komt zoals bv Gordon & McPhail, Exclusive Malts, Signatory en nog 100derden anderen). Je kunt vrij goedkope independents kopen zoals van Wees (Ultimates) die kosten 30 tot 40 euro en zijn soms niet afgemaakt op 46 of 43%. Dat scheelt al een stuk.
Ik vind de meeste whisky's die niet cask strength zijn sowieso op elkaar lijken (uit dezelfde regio dan). daarom probeer ik zoveel als mogelijk cask strength en single cask bottelingen te kopen. Je zult merken dat iedere fles weer anders proeft en dat zelfs de distillery niet altijd een uitgesproken smaakt heeft, en dat maakt het volgens mij ook zo leuk
Greetz,
Menno
0 x
Tom schreef:Tot nu toe heb ik al altijd flessen op gevoel gekocht en zonder spijt.
Om hier nog even op terug te komen, hoe lang gaat een geopende fles nu mee na opening?
Hiermee bedoel ik niet de snelheid waarmee je ze consumeerd maar de houtbaarheid?
Want elke fles die ik koop/krijg probeer ik ook onmiddelijk uit maar op den duur ga ik zoveel open flessen staan hebben ja..moet ik me dan zorgen maken of..en aangezien ik een nieuwe ongeopende fles heb staan brand het natuurlijk om die te proberen
0 x
Tom schreef:hoe lang gaat een geopende fles nu mee na opening?
Hiermee bedoel ik niet de snelheid waarmee je ze consumeerd maar de houtbaarheid?
Hier is al een onderwerp over, Tom. Zie "Wat is de houdbaarheid van Whisky in een geopende fles ?"
0 x
Re: Hoe Whisky te proeven
JayDie schreef:Hier is al een onderwerp over, Tom. Zie "Wat is de houdbaarheid van Whisky in een geopende fles ?"
Woeps, effe checke!
0 x
Re: Hoe Whisky te proeven: Richard Paterson legt het je uit!
Richard Paterson legt het je uit. Ik adviseer wel je whisky met iets meer respect te behandelen en er niet zo'n zooitje van te maken... 
Edit: beetje meer van hetzelfde...
Edit: beetje meer van hetzelfde...
0 x
Ik begin altijd met kijken. Dat klinkt een beetje stom maar ik laat de whisky altijd even door het glas rollen en dan kijk ik puur naar de samenstelling en de kleur. Daarna begin ik te ruiken, oogjes dicht en snuffen. Goed ruiken en even in laten werken. Daarna neem ik een slok. Ik laat de whisky dan even in mijn mond liggen zodat ik de smaak kan proeven en daarna slikken. Dan ga ik geur en smaak vergelijken en langzaam komt de nasmaak dan naar boven. Lang, kort, sterk, niet sterk etc.
Daarna doe ik hetzelfde kunstje maar dan met 1 tot 3 druppeltjes water toegevoegd (pipetje). Dan zie je vaak dat vooral de geur veel meer los komt. Qua smaak veranderd er over het algemeen niet heel veel. De smaakbeleving wordt hoogstens iets intenser omdat je veel meer ruikt.
Daarna doop ik vaak 1 vinger in het glas en wrijf dan een paar druppels whisky in mijn handpalmen. Als je dan vervolgens je handen naar je neus brengt en je ruikt goed dan ruik je echt de geur van de mout. Zo kan je vaak ook goed ruiken of de mout gedroogd is boven turf of niet. Met een bourbon ruik je dan duidelijk de zoete maïs. Dat is denk ik wel een leuke tip voor een extra beleving.
Daarna doe ik hetzelfde kunstje maar dan met 1 tot 3 druppeltjes water toegevoegd (pipetje). Dan zie je vaak dat vooral de geur veel meer los komt. Qua smaak veranderd er over het algemeen niet heel veel. De smaakbeleving wordt hoogstens iets intenser omdat je veel meer ruikt.
Daarna doop ik vaak 1 vinger in het glas en wrijf dan een paar druppels whisky in mijn handpalmen. Als je dan vervolgens je handen naar je neus brengt en je ruikt goed dan ruik je echt de geur van de mout. Zo kan je vaak ook goed ruiken of de mout gedroogd is boven turf of niet. Met een bourbon ruik je dan duidelijk de zoete maïs. Dat is denk ik wel een leuke tip voor een extra beleving.
0 x
Ik wrijf ook tegenwoordig een beetje whisky in mijn handpalm, hierdoor kan je echt de geur heel intens beleven,
ik heb dit trucje afgekeken bij iemand dit graag proeft maar vanwege z'n gezondheid niet te veel mag drinken.
Nog een vraagje: zelf kan ik eigenlijk op een proeverij (zoals onlangs in leiden) maar betrekkelijk weinig echt goed proeven, al eet ik nog zo veel stokbrood en drink ik veel water, maar naar verloop van tijd wordt mijn gevoel van smaak toch een beetje vlakker (dit gebeurt al na een stuk of 3 drams), ik las al vrij veel pauzes tussendoor in,
hoe lossen jullie dit op? of hebben jullie ook deze ervaring?
vriendelijke groeten
Thomas
ik heb dit trucje afgekeken bij iemand dit graag proeft maar vanwege z'n gezondheid niet te veel mag drinken.
Nog een vraagje: zelf kan ik eigenlijk op een proeverij (zoals onlangs in leiden) maar betrekkelijk weinig echt goed proeven, al eet ik nog zo veel stokbrood en drink ik veel water, maar naar verloop van tijd wordt mijn gevoel van smaak toch een beetje vlakker (dit gebeurt al na een stuk of 3 drams), ik las al vrij veel pauzes tussendoor in,
vriendelijke groeten
Thomas
0 x
In de eerste paar minuten van de deel 2 videoclip van Richard Patterson moest ik behoorlijk lachen
Nee hoor, helemaal niet stom. Prima idee.
De viscositeit (dikte, aanhang) zegt o.a. al iets over de body. Houd er wel rekening mee dat de kleur niet altijd natuurlijk is. Zie o.a. Whisky gekleurd met karamel ? en Waar komt de kleur van whisky vandaan ?
Ook kan een whisky troebel zijn, indien niet gefilterd. Zie Onrechtmatigheden of troebelheid in (oude) whisky.
Wat in dit verband ook interessant is, is om de volgende dag even aan het lege glas te ruiken. De zware geuren hangen daar dan nog in en zijn vaak zeer uitgesproken. Je kunt er ook nog wat water bij doen. Je zou zo zelfs nog iets nieuws kunnen ontdekken.
rtbrouwer schreef:Ik begin altijd met kijken. Dat klinkt een beetje stom maar ik laat de whisky altijd even door het glas rollen en dan kijk ik puur naar de samenstelling en de kleur.
Nee hoor, helemaal niet stom. Prima idee.
De viscositeit (dikte, aanhang) zegt o.a. al iets over de body. Houd er wel rekening mee dat de kleur niet altijd natuurlijk is. Zie o.a. Whisky gekleurd met karamel ? en Waar komt de kleur van whisky vandaan ?
Ook kan een whisky troebel zijn, indien niet gefilterd. Zie Onrechtmatigheden of troebelheid in (oude) whisky.
rtbrouwer schreef:Daarna doop ik vaak 1 vinger in het glas en wrijf dan een paar druppels whisky in mijn handpalmen.
Wat in dit verband ook interessant is, is om de volgende dag even aan het lege glas te ruiken. De zware geuren hangen daar dan nog in en zijn vaak zeer uitgesproken. Je kunt er ook nog wat water bij doen. Je zou zo zelfs nog iets nieuws kunnen ontdekken.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
Thomas schreef:...Nog een vraagje: zelf kan ik eigenlijk op een proeverij (zoals onlangs in leiden) maar betrekkelijk weinig echt goed proeven, al eet ik nog zo veel stokbrood en drink ik veel water, maar naar verloop van tijd wordt mijn gevoel van smaak toch een beetje vlakker (dit gebeurt al na een stuk of 3 drams), ik las al vrij veel pauzes tussendoor in,
Heel herkenbaar Thomas. En inderdaad pauzes, water, brood. Misschien tussendoor nog eens naar buiten voor een "schone" neus. Ná elke whisky toch even je glas omspoelen. Veel meer kun je niet doen. En natuurlijk om "kleintjes" vragen.
Alleen al de intense geur in de kerk is van invloed op je reukvermogen. Als ik daar 's-morgens binnenkwam hing er alles behalve een kerk-lucht
Ik ben ook benieuwd hoe mensen hiermee om gaan.
Geen oplossing maar wel twee gerelateerde onderwerpen: Hoeveel volume heb je nodig om goed te kunnen proeven ? en Hoeveel kun je nog "objectief" proeven ?
Voor een proefnotitie zoals ik die wel plaats in de rubriek "Proefnotities, "Tasting notes" en organoleptische onderwerpen" neem ik meestal een glas en een uur. Soms een nipje van een andere dram ter vergelijk.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
Richard Patterson is gewoon leuk om naar te kijken en te luisteren.
Ik vond deze video met tips van de Master Distiller van Marker's Mark Bourbon.
Zo leer je iedere keer weer wat.
Ik vond deze video met tips van de Master Distiller van Marker's Mark Bourbon.
Zo leer je iedere keer weer wat.

0 x
Re: Laphroaig expressies en bottelingen
Uit: Laphroaig expressies en bottelingen
Jep, dat herken ik!
harmus85 schreef:Mijn ervaring is dat als je een whisky opent de eerste dag en meteen proeft hoe de smaak is, de smaak tegenvalt.
Jep, dat herken ik!
0 x
Re: Laphroaig expressies en bottelingen

JayDie schreef:harmus85 schreef:Mijn ervaring is dat als je een whisky opent de eerste dag en meteen proeft hoe de smaak is, de smaak tegenvalt.
Jep, dat herken ik!
Ditto
0 x
Matthijs, whiskynerd.
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”