Whisky aanlengen met water ?

Hier kun je proefnotities plaatsen, een cijfer (score) geven en vergelijken met proefervaringen van anderen. De notities zijn gecategoriseerd naar afkomst. Onderwerpen m.b.t. organoleptische eigenschappen vallen hier ook onder.
Piet
Moderator
Moderator

Whisky aanlengen met water ?

Ongelezen berichtdoor Piet » 28 Aug 2009, 01:20

In de drie handboeken in mijn bezit staan m.b.t. aanlengen met water heel verschillende opvattingen.

In Michael Jackson's Malt Whisky Companion 4de Editie ( viewtopic.php?f=21&t=69 )vind ik er helemaal niets over.

Helen Arthur in haar Single malt Whisky ( viewtopic.php?f=21&t=72 ) schrijft alleen: "Als u het complete effect van de aroma's en smaken van uw malt hebt ontdekt, kunt u wat water toevoegen, want ook hierdoor komen geuren vrij. Eigenlijk zou u daarvoor water moeten gebruiken uit dezelfde bron als de distilleerderij heeft gebruikt, maar dat is meestal niet mogelijk. Water uit een fles is de beste keuze."

The Malt Whisky File, John Lamond & Robin Tucek ( viewtopic.php?f=21&t=75 ) gaat veel, zelfs heel veel verder en schrijft o.a.: "The sample is always diluted, or cut, with water; this releases the esters and aldehydes and thus makes the aroma more pronounced. The amount of water to be added depends on the alcoholic strength of the spirit which is being nosed. As a rough guide: malt whisky of 40% - 43% abv should be cut with one third water, preferably a soft water, Scottish spring water, or clean tap water, avoid waters with high mineral contents"
Higher Strenghth Whiskies ...... should be cut with a greater quantity of water to reduce the sample to appx. the same strength.....60% abv for example, should de diluted with an equal volume of water for sampling (50/50 dus !).

Johannes v/d Heuvel (maltmadness)
schrijft hierover in zijn "Beginner's Guide, Chapter 8 - Enjoyment" vrij uitgebreid. Hij is voor langzaamaan ophogen van de hoeveelheid toegevoegd water, te beginnen puur, en nooit verder te gaan dan 50/50, en concludeert daarbij dat de ene Whisky maar een druppeltje water behoeft waar de andere profijt heeft van een hele plens.

En dit gaat dan over proeven. Maar wat te doen voor "regulier consumptief gebruik" (de rest van de inhoud zogezegd) ?
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

JayDie
Moderator
Moderator

Re: Aanlengen met water ?

Ongelezen berichtdoor JayDie » 28 Aug 2009, 08:46

Wat ik bij het proeven eigenlijk altijd doe:
* Dram van ca. 2,5 cl (half minatuur flesje)
* Nose en taste eerst 'puur' (dit kan wel een half uur duren)
* Nose en taste vervolgens met een drup (of 2, 3) water (kan wederom wat tijd in beslag nemen)

Nu weet je wat je lekkerder vind; met of zonder water. Ik moet toegeven dat een drup water vaak de nose en taste ten goede komt! Er valt, wat mij betreft, veel meer te ruiken en te proeven. Je merkt vanzelf waar het omslagpunt ligt wanneer er teveel water (voor jouw doen) bij gedaan is. Ikzelf spreek dus over druppels, nooit 50/50 of zelfs 1/3.

Over welk water ik gebruik? Nou, gewoon uit de kraan! Zelfde water uit de distilleerderij is volgens mij onzin! Tegenwoordig bottelen veel distilleerderijen niet meer zelf en denk je nu werkelijk dat de bottelaarij hetzelfde water gebruikt als bij de distileerderij? Lees anders "De chemie van Schotse malt whisky van Brilleman nog maar eens. Harder of zachter water zal best wat invloed hebben, maar proeven wij 'leken' dit? haha :D

Een mooie uitspraak is: Drink de whisk(e)y zoals jij dat lekker vindt. Er is moet wel water of moet geen water. Dat is toch ook met overige voeding: de een wil wel suiker in de koffie, de ander zelfs melk, weer een ander liefst puur, de ander weer sterker, etc...
Laatst gewijzigd door hetwhiskyforum op 31 Jul 2010, 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: 2,5cl ipv 25cl natuurlijk!
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Jock » 28 Aug 2009, 09:34

Ik heb heel mijn leven een beetje water erbij gedaan om de whisky te openen zoals men zegt. Ik neem een pipette (viewtopic.php?f=29&t=85#p235) en laat enkele druppels langs een schuin gehouden glas naar binnen vallen. De whisky veranderd dan van aroma en smaak. Robin Brilleman legt in zijn boek "De Chemie van Whisky" waarom dit zo is. Omdat de wat vluchtiger aroma moleculen zich kunnen hechten aan water, kan je het beter opsnuiven.
Ik ben persoonlijk een romanticus en hecht meer waarde aan een minder wetenschappelijke benadering. Ik zeg op mijn proeverijen dat als je in een rozentuin loopt, de rozen lekker ruiken. Maar loop je in dezelfde rozentuin na een regenbui, ruikt het nog lekkerder.
Maar aanlengen met water is zeker algemeen goed bij de meeste kenners. Richard Paterson de grote whisky meester van Whyte and Mackay en impressario van whisky pleit ervoor om behoorlijk wat water erin te doen. Hij zegt dat je niet bang moet zijn voor water en een hele scheut erin moet doen.
Met cask strength whiskies, doe ik dat persoonlijk wel, maar met 40% whiskies,doe ik enkele druppels. Gisteren kreeg mijn dochter haar bul van de universiteit van Nijmegen. dat moest gevierd worden natuurlijk en dat deed ik samen met mijn schoonzoon met een Port Charlotte 7 en daarna een Port Charlotte 8. Beide van boven de 60% vol alc. Wij blusten het geheel met behoorlijk wat water. Zeker een eetlepel per glas. De verandering was zeer merkbaar in positieve zin.

Groet,

Jock
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 28 Aug 2009, 10:07

Jock schreef:Ik zeg op mijn proeverijen dat als je in een rozentuin loopt, de rozen lekker ruiken. Maar loop je in dezelfde rozentuin na een regenbui, ruikt het nog lekkerder.

Dit vind ik niet alleen een mooie maar ook een (aan)sprekende beeldspraak. Ik heb zelf pas enkele Whisky's op Cask Strength (CS) gedronken (en dat is al even geleden) maar destijds op advies eigenlijk altijd direct flink verdund. Gelukkig heb ik nog wel wat CS staan en volgende keer zal ik dit wat voorzichtiger en gefaseerd aanpakken.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 28 Aug 2009, 11:30

Jock schreef:Robin Brilleman legt in zijn boek "De Chemie van Whisky" waarom dit zo is.

Ja Jock, bedankt nog voor de vermelding in het boekbespreking forum! Zoals daar gezegd heb ik het boek ook in bezit en vind het geweldig!

Jock schreef:Maar aanlengen met water is zeker algemeen goed bij de meeste kenners.

Moet je eens naar de tasting notes video's kijken op http://www.singlemalt.tv/. Daar gieten die master distillers er telkens een flinke scheut bij!

[offtopic]
Jock schreef:Gisteren kreeg mijn dochter haar bul van de universiteit van Nijmegen. dat moest gevierd worden ...

Proficiat!!!
[/offtopic]

Piet schreef:
Jock schreef:Ik zeg op mijn proeverijen dat als je in een rozentuin loopt, de rozen lekker ruiken. Maar loop je in dezelfde rozentuin na een regenbui, ruikt het nog lekkerder.

Dit vind ik niet alleen een mooie maar ook een (aan)sprekende beeldspraak.

Ja, geweldig omschreven, Jock! Chapeau!
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Re: Wat is de laatste fles die je aangeschaft of gekregen hebt?

Ongelezen berichtdoor JayDie » 27 Nov 2009, 15:56

KSB66 schreef:Heb afgelopen weekend de Highlandpark van Gordon & macphail geproefd (57,9%)
Was er niet echt weg van , het hoge alcohol% overheerste over de smaak. Normaal heb ik hier niet zo'n moeite mee maar vond dit een beetje tegenvallen.

Goede rede om wat water toe te voegen. Voordeel: zo doe je ook nog langer met een fles en wellicht wordt hij dan wel 'te drinken'! Komt, naar mijn ervaring, ook vaak ten goede voor de geur en smaak... (ik heb het over drupjes, geen halve glazen!)
Laatst gewijzigd door JayDie op 27 Nov 2009, 19:29, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

KSB66
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor KSB66 » 27 Nov 2009, 16:14

Ja misschien wel , John. Maar ik zal hem niet kopen.
Ik drink liever de whisky zoals ie uit de fles komt. En er is genoeg te koop wat zonder water toevoegen wel prima smaakt.
Misschien nog een leerpuntje voor mij. Ik vergelijk het maar met mensen die overal maar mayonaise op doen om het toch maar te laten smaken. Eet dan wat anders , denk ik dan.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 27 Nov 2009, 19:10

KSB66 schreef:Ik vergelijk het maar met mensen die overal maar mayonaise op doen om het toch maar te laten smaken. Eet dan wat anders , denk ik dan.

Kijk Bas als jij dat niets vindt prima maar dit is geen goed vergelijk, appels en peren.
Kijk maar eens naar deze beeldspraak van Jock die ik eigenlijk heel duidelijk vind viewtopic.php?f=88&t=93&p=280&hilit=rozen#p275

Met wat water doe je er bovendien niets "vreemds" bij, je doet eigenlijk hetzelfde wat tijdens botteling gedaan wordt om hem op 40, 43% o.i.d. te krijgen.
0 x

Loki999
Actief lid
Actief lid

Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

Ongelezen berichtdoor Loki999 » 30 Jul 2010, 19:35

Uit: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

I_SPEY schreef:Aberlour a'bunadh batch 22 - alsof er 'n engeltje op je tong plast. Ik heb 't wel 'ns meer gezegd én gehoord: de lekkerste komen uit de hemel! :smullen Ik heb van de week 'n batch 27 gekocht, naar men zegt één van de besten, deze gaat volgende week open!

Deze zijn allemaal wel vrij sterk he, drink jij deze met water?
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 30 Jul 2010, 19:40

Loki999 schreef:Deze zijn allemaal wel vrij sterk he, drink jij deze met water?

Patrick, de vraag was niet aan mij maar zie wat ik van Aberlour a'bunadh, NAS, OB vond zonder en met water.

Maar bij 60° gaat meestal wel een beetje water.
0 x

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 30 Jul 2010, 19:45

Piet schreef:Maar bij 60° gaat meestal wel een beetje water.

Vanaf 53 à 54 % doe ik er (al dan niet een beetje) water bij. Voor minder dan dat kom ik niet uit mijn zetel. :lol:
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 31 Jul 2010, 11:13

Loki999 schreef:Deze zijn allemaal wel vrij sterk he, drink jij deze met water?

Ik proef al m'n whiskies boven de 50% eerst puur en daarna doe ik er, al naar gelang, 2 - 3(soms 4) druppeltjes water bij. Bij de whiskies onder de 50% doe ik over 't algemeen geen water, alhoewel ik soms zin heb om 'n beetje te experimenteren.

Je moet één ding niet vergeten, Patrick en dat is, dat er bij het toevoegen van (soms) slechts 1 à 2 druppeltjes water er veel smaken en geuren loskomen, je gaat meer smaken ervaren en daar gaat 't allemaal uiteindelijk om, niet waar?
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 31 Jul 2010, 17:48

JayDie schreef:Wat ik bij het proeven eigenlijk altijd doe:
Dram van ca. 25 cl (half minatuur flesje)

John jongen, kijk je 'n beetje uit met zulke drams, dat is meer dan 1/3 van 'n fles whisky ;) Dat is echt niet goed voor je, hoor! :nono Aardige miniatuurflesjes zijn dat zeg.

;)
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 31 Jul 2010, 18:27

Pfoeh, dat zijn ferme rakkers zeg! Waar is die Hollandse zuinigheid nu gebleven, JD? :lol:
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Rogier
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Rogier » 31 Jul 2010, 20:12

Net als de meesten hier bekijk/ruik/proef ik de whisky eerst puur, en daarna met een pipette 2-3 druppels erin voor de aromaten en het iets zachter worden van de smaak. Bij de echte cask strenghts gaat er dan soms nog 2-3 ml water bij, maar meer meestal niet. Ik zal hier eens wat meer mee gaan experimenteren :lekker
0 x
Groet,
Rogier

Afbeelding

Terug naar “Proefnotities, "Tasting notes" en organoleptische onderwerpen”