Kruidig, spicy

Hier kun je proefnotities plaatsen, een cijfer (score) geven en vergelijken met proefervaringen van anderen. De notities zijn gecategoriseerd naar afkomst. Onderwerpen m.b.t. organoleptische eigenschappen vallen hier ook onder.
I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Kruidig, spicy

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 20 Apr 2010, 18:21

JayDie schreef:Gisteravond een The Glenlivet 12yo (sample). Ik moet zeggen... elke keer wanneer ik hem proef vind ik hem iets beter worden. Vind hem nog wel 'kruidig / spicy' op de afdronk. En dat bij een ABV van 'maar' 40%...

Bedoel je, dat je dat niet lekker vindt? Houd je niet van kruidige/spicy dranken en misschien alleen maar van sherry-/wijnachtigen of is het 't kruidige in deze Glenlivet 12 yo? Ik vind dat licht, kruidige wel lekker. Maar zoals al lang geleden is vastgesteld, smaken verschillen(gelukkig maar!). En er zijn wel meer whiskies met 'n ABV van 40%, die net zo, of zelfs nog meer kruidiger zijn.
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

Piet
Moderator
Moderator

Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

Ongelezen berichtdoor Piet » 20 Apr 2010, 19:57

John, je schrijft "kruidig / spicy" en gezien de vraag van René is daarover wat onduidelijkheid. Ook bij mij.

Ik vind het namelijk twee verschillende grootheden die je wel of niet in combinatie tegen komt in whisky.

Bij mij staat "spicy" voor pikant, peperig, pittig en in negatieve zin scherp, brandend en prikkend. Dit is dus vooral mondgevoel en deels tegengesteld aan een "zachte" whisky die dit minder zal hebben. Het "hete" van peper, gember, kerrie, sambal, wasabi etc.

Kruidig, is vaak veel subtieler en zeer divers. Het kan gevoel en/of geur van peper zijn (zwart, rood, Spaans, ..) maar ook vooral aroma van bijvoorbeeld salie, tijm, basilicum, kruidnagel, nootmuskaat en noem maar op. Vooral deze laatsten komen vaak als esters en kunnen heel subtiel zin.

Vandaar dat "kruidig / spicy" makkelijk voor meer uitleg vatbaar is.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

JayDie
Moderator
Moderator

Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

Ongelezen berichtdoor JayDie » 20 Apr 2010, 20:39

Piet, eigenlijk heb je het zelf al gezegd, maar ik begrijp jullie verwarring.

Ik gebruik "kruidig / spicy" (let wel, niet "kruidig, spicy"), wat bij mij betekent dat ik de pikante kruiden bedoel. Precies zoals je zelf omschrijft, want ook jij gebruikt ze dan door elkaar:
Piet schreef:Bij mij staat "spicy" voor pikant, peperig, pittig en in meer negatieve zin scherp, brandend en prikkend. (...) Het "hete" van peper, gember etc.

Kruidig, is vaak veel subtieler en zeer divers. Het kan gevoel en/of geur van peper zijn (zwart, rood, Spaans, (...)

Ik merkte deze spicyness vooral bij het doorslikken: branden in de keel, alsof je zowat pure alcohol (of ik daar ervaring mee heb... nee :Tongue ) doorslikt. Het gevoel bij de standaard Tequilla. Een shot: bocht.

Kruiden / kruidig is een heel breed begrip. Inderdaad rozemarijn, tijm, basilicum, maar ook peper, gember, etc. Vandaar dat ik "kruidig / spicy" gebruik.

Ohja, of ik daar van houd: nee. Bij een Talisker is dat heel anders (daar vind ik hem wel fijn, prettig), bij deze whisky lijkt het op 'goedkope bocht' of een heel hoog alcohol percentage (maar dat is het niet, want 40%).
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Piet
Moderator
Moderator

Re: Kruidig ~ spicy

Ongelezen berichtdoor Piet » 20 Apr 2010, 21:22

Yep, John dat is inderdaad een punt van aandacht m.b.t. hetgeen er allemaal onder deze woorden kan vallen.

Daarom gebruik ik voor het mondgevoel (vooral op de tong, maar inderdaad zeker ook bij slikken in de keel) vooral "peperig" (zonder de geur) en "gemberachtig" (soms ook met de geur) dat is (nog) in positieve zin (let wel voor mij als zoetekauw). Wanneer ik het als onprettig ervaar (ook een kwestie van balans) gebruik ik daarbij superlatieven als erg en heel en/of termen als scherp, branderig, prikkelend, bijtend, heet etc.

Als ik kruidig gebruik gaat het vooral (let wel maar niet alleen) om de aroma's die ik er in terugvind: Dat kan dan het hele genoemde scala zijn van meer florale kruiden, zoals kruidnagel, tijm, heide etc, tot de wat zwaardere geuren van nootmuskaat en kaneel.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Re: Kruidig ~ spicy

Ongelezen berichtdoor JayDie » 20 Apr 2010, 21:30

Piet schreef:Als ik kruidig gebruik gaat het vooral (let wel maar niet alleen) om de aroma's die ik er in terugvind: Dat kan dan het hele genoemde scala zijn van meer florale kruiden, zoals kruidnagel, tijm, heide etc, tot de wat zwaardere geuren van nootmuskaat en kaneel.

Wanneer ik dergelijke specifieke geuren vind schrijf ik die op ipv kruidig. Maar ik snap je :goedgedaan

Ik doelde bij The Glenlivet op het doorslikken van de whisky: daarbij een peperig, branderig gevoel in de keel :nono
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Piet
Moderator
Moderator

Re: Kruidig, spicy

Ongelezen berichtdoor Piet » 20 Apr 2010, 21:46

JayDie schreef:Wanneer ik dergelijke specifieke geuren vind schrijf ik die op ipv kruidig. Maar ik snap je...

Idem hoor, ik doelde met "kruidig" op de typering.
Als er een heel scala aan kruiden te herkennen valt is dat voor mij nagenoeg altijd een pluspunt. Lekker snuffelen en weer iets nieuws :goedgedaan
0 x

Terug naar “Proefnotities, "Tasting notes" en organoleptische onderwerpen”