Naar wie woont waarGeolocaties     Naar de Whisky evenementen-kalender op de hulp-pagina Evenementen kalender      onze startpagina hulp-Index      Literatuur pagina     Naar de hulp-pagina van Het Whisky forum Welkom & quick start!         Naar het Contactformulier op de hulp-pagina van Het Whisky forum

Whisky Weetje van de Week, klik de titel om te tonen/verbergen. Wordt vóór elk weekeinde vernieuwd. Whisky Weetje van de Week  (Tonen/verbergen: klik de titel. Wordt elke vrijdag om 24:00 uur vernieuwd).              Gebruik een standaard Atom-feed (RSS) voorziening om Het Whisky forum te volgen.   Het Whisky forum op Twitter   Naar Het WWWhisky Design Award   Naar Index of Twitter Whisk(e)y Accounts   Bookmark and Share

Vanille in whisky

Hier kun je proefnotities plaatsen, een cijfer (score) geven en vergelijken met proefervaringen van anderen. Hiertoe gebruiken we het "poll mechanisme". De notities zijn gecategoriseerd naar afkomst.
Onderwerpen m.b.t. organoleptische eigenschappen vallen hier ook onder.

Vanille in whisky

Ongelezen berichtdoor Piet » 28 feb 2010, 21:12

John, bij Hankey Bannister gebruik je
JayDie schreef:vanille vla / crème brûlée

In Old Smuggler - Blend - Argentinie - 40%:
JayDie schreef:Een aanvulling op de nose: romige / crème brûlée achtige geur.
Herkent iemand dit en is het misschien een geur die ik nog niet ken?

Wellicht wat verwarring. Dit zijn namelijk toch wel een aantal, al dan niet gecombineerde maar, verschillende aroma's.

Vanille-vla is romig. Daar zit normaliter, "what's in a name" geen vanille in maar die is naturel. Geldt ook voor het meeste ijs dat "vanille" heet. In echt vanille ijs (van de Italiaan) zit vanille, die zwarte puntjes in het witte ijs.

En dat is de stap naar crème brûlée. Die is op basis van room, custard gemaakt van room, suiker en eieren. Maar wat je ruikt is de combinatie van room met echte vanille (hoort er in) en karamel, de gekarameliseerde laag suiker die er bovenop ligt.
En vanille is óók de geur die eikenhout afgeeft. Als je aan een stuk onbewerkt eikenhout ruikt ruik je een sterke vanille-achtige geur. Dit laatste komt ook sterk terug in de betere maar (té) jonge wijnen.
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin en het bijbehorende dagboek.
Laat je stem gelden op WWWhisky Design Award en op World Whisky dot Org.

Tip: Geef even aan in welk regio je woont.
Piet
Moderator
Moderator

Re: Vanille in whisky?

Ongelezen berichtdoor JayDie » 28 feb 2010, 21:39

He Piet,

ik heb er even een apart onderwerp van gemaakt. Op het moment dat ik de notitie aanpaste en iets soortgelijks typte als even eerder in een proefnotitie, bedacht ik me al: "hmm... hier zal wel wat over gezegd gaan worden", en ja hoor! :lol:

Wat je schrijft over vanille is waar. Zie voor een interessante achtergrond dit filmpje van de Keuringsdienst van Waarde. Erg interessant want inderdaad... daarin wordt verteld dat er helemaal geen vanille in vanillevla zit! Waar komt die dan vandaan? Evenzo in whisky: in Whisky zit helemaal geen vanille: hoe kan je die dan ruiken! Bekijk het filmpje en snap het...

De romige, misschien niet door mij herkennende geur, slaat in principe niet op vanille expliciet. In de Hankey Bannister doel ik echt op romige vanille vla / crème brûlée, in die van de Old Smuggler ruik ik iets wat ik als romig, crème brûlée omschrijf; er is meer dan vanille te vinden in crème brûlée (romig); soms zelfs helemaal geen vanille, maar dat even terzijde.

Dit onderwerp dus over de vanille in producten als Whisky...
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Twitter: JayDieNL
JayDie
Moderator
Moderator

Re: Vanille in whisky

Ongelezen berichtdoor Piet » 28 feb 2010, 23:02

Ha, leuke clip, lang maar interessant.

Dat het vanille surrogaat Vanilline uit naaldboomhout gemaakt wordt, daarvan had ik geen idee.
Ook weer niet zo'n gemis omdat ik in het algemeen niet zo voor surrogaten ben.
Ik vind wel dat er erg denigrerend over "de consument" wordt gesproken. Ook een voorbeeld van de alsmaar verder gaande smaakvervlakking. En dat allemaal om een dubbeltje op een pak vla te besparen :HitHead
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin en het bijbehorende dagboek.
Laat je stem gelden op WWWhisky Design Award en op World Whisky dot Org.

Tip: Geef even aan in welk regio je woont.
Piet
Moderator
Moderator

Keer terug naar Proefnotities, "Tasting notes" en organoleptische onderwerpen