Gronderig, aards, vuursteen en mineraal

Hier kun je proefnotities plaatsen, een cijfer (score) geven en vergelijken met proefervaringen van anderen. De notities zijn gecategoriseerd naar afkomst. Onderwerpen m.b.t. organoleptische eigenschappen vallen hier ook onder.
Piet
Moderator
Moderator

Gronderig, aards, vuursteen en mineraal

Ongelezen berichtdoor Piet » 07 Mei 2012, 21:54

In Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-5 (6 mei) bij de Clynelish 28y 1982/2011, 53,7%, Malts of Scotland, MoS 11015, 275 bottles, kwamen termen als:

- gronderig, champignon, muf/grondig, stalgeur, aards,

- vuursteen, mineralen, natte stenen in de proefnotities naar voren.

Het zijn allemaal associaties die met enige regelmaat in whisky voorkomen.
Mijn vuursteen associatie is inderdaad van het tegen elkaar slaan van twee vuurstenen.
Ik denk dat deze twee het gronderige en het minerale, ook vaak samengaan.

Over muf of muffig hebben we iets geschreven in: "Muffig" in Whisky (oud leer, leertje, hout).

Meer uitgesproken aards of gronderig is wellicht ook muffig waar onder ook wel champignon wordt gerekend. Ook oud hout kan in de richting van muffig gaan. Muf klink negatief en de andere benamingen minder of niet.

Nat bos of bosgrond zit hier wellicht tussenin.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Matti
Moderator
Moderator

Re: Gronderig, aards, vuursteen en mineraal

Ongelezen berichtdoor Matti » 07 Mei 2012, 21:59

Voor mij gaat dit (gronderig, aards) vaak samen met turf (bijvoorbeeld in Caol Ila 12yo) en is het daar één van de twee verschijningsvormen van (de andere is rokerig, kampvuur). Vuursteen en mineraal benoem ik vaak wel als apart kenmerk.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Piet
Moderator
Moderator

Re: Gronderig, aards, vuursteen en mineraal

Ongelezen berichtdoor Piet » 09 Okt 2013, 10:13

Uit viewtopic.php?f=88&t=164&p=54105#p54105
Piet schreef:
Matti schreef: ...bosgrond en gedroogde bladeren...

Maar dat soort geuren vind je dan ook wel weer in whiskies die op oudere vaten hebben gelegen, heel lang of vaker gebruikt. Zeker als een spirit lang op meermalig hergebruikte vaten ligt kan er wat muffigs (schimmel?) bij komen, ook in de smaak. In het laatste geval kan het storend of zelfs problematisch worden. En dan natuurlijk niet te vergeten de invloed van het gebruikte water hierop.....

Èn, gronderigheid kan inderdaad ook van het gebruikte water afkomstig zijn. Robin Brilleman geeft als voorbeelden Tobermory en Isle of Jura, die niet turfgerookte mout gebruiken maar wel lokaal water dat een beetje geturfd is. Dat zijn dan wel echte turfdeeltjes die in het water zitten waardoor dat bruin kan zijn.

Dat laatste wordt ook wel gebruikt bij een aantal Islay's maar daar overheerst de turf-rook.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Terug naar “Proefnotities, "Tasting notes" en organoleptische onderwerpen”