.....Hoe minder je gebruik van een meetlat o.i.d. kunt maken des te subjectiever (persoonlijk) het wordt.
JayDie schreef:Een voorbeeld: 'overal' lees ik dat er een spoor van 'mint' door de Aberlour 10yo loopt. Hmm... ik heb deze nog niet ontdekt... Wat is het? Ken ik de geur van mint niet? Oh, jawel hoor. Proef ik mint niet? Hmm.. denk het wel (denk aan kauwgom, pepermunt, etc). Maw: ook zo'n notitie blijft persoonlijk.
Dit is deels wat ik bedoel met "ervaren proever" en/of "professionele proever". Het duurt gewoon jaren voordat al die zaken de revue zijn gepasseerd en je ze kunt duiden en plaatsen. Jaren van proeven en vergelijken maar vooral van veel snuffelen aan van alles en nog wat. In mijn ervaring is Mint een schoolvoorbeeld. Je denk inderdaad al snel aan een King pepermuntje. Maar het is vele malen subtieler.
Tip van de week: Mint is inderdaad vaak terug te vinden in voedingsmiddelen. Maar dat kan heel subtiel zijn. Probeer eerst maar een wat "(groene)Munt" of Mentha soorten uit. In sommige soorten is de mint wel heel subtiel aanwezig in enkele erg uitgesproken.
In rode-Wijn uit Zuid-Frankrijk vind je dit vaak terug. Maar ook in een van mijn favorieten, Acacia honing vind je iets van mint. Dit is eigenlijk tijm waarin iets van mint zit. Dat kan echt heel lekker en subtiel zijn zowel in geur als smaak.
Venkel is een ander voorbeeld. Hoewel die naar anijs smaakt zit daarin ook een hint van mint. Als dat subtiel aanwezig is, in een Whisky, wordt de anijs minder uitgesproken en kan het voor mint doorgaan. Al deze geuren behoren tot de geurgroep "Kruidig", iets dat je misschien niet direct verwacht als je over "mint" praat.
Zo kunnen we nog even doorgaan. In het verlengde ligt dan weer drop, waarin anijs aanwezig is en meer of minder mint.

( nog wat meer op gaan letten )

In die tijd was ik nog een miskende amateur-psychoanalyticus