Hoe je smaak en neus (reuk) te neutraliseren?

Hier kun je proefnotities plaatsen, een cijfer (score) geven en vergelijken met proefervaringen van anderen. De notities zijn gecategoriseerd naar afkomst. Onderwerpen m.b.t. organoleptische eigenschappen vallen hier ook onder.
JayDie
Moderator
Moderator

Hoe je smaak en neus (reuk) te neutraliseren?

Ongelezen berichtdoor JayDie » 10 Okt 2009, 13:56

Wanneer je meerdere whiskies naast elkaar gaat proeven is het belangrijk om je neus (geur) en smaak tussendoor te neutraliseren.

Met betrekking tot smaak kan dat door middel van water en brood / toast.

Maar je neus? Wanneer je in Google gaat zoeken kom ik vaak tegen dat je even aan een koffiepad / koffiebonen of versgemalen koffie moet ruiken. Ik heb dit ook eens gezien op TV bij "Ik wed dat ik het kan" met geurproeven.

Nu ben ik (thuis) geen koffiedrinker. Zijn er nog meer tips om je neus te neutraliseren?
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Bushmills
Actief lid
Actief lid

Re: Hoe je smaak en neus te neutraliseren?

Ongelezen berichtdoor Bushmills » 05 Mei 2010, 15:55

Klinkt me erg raar in de oren om dan aan een koffiepad te ruiken. Elke whisky heeft daarna een koffie aroma lijkt me. Ik denk dat je tussen de whisky's door even geduld moet hebben en wanneer de smaak geneutraliseerd is een paar keer diep door de neus inademen. Zou voldoende moeten zijn denk ik.
0 x
Afbeelding

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 05 Mei 2010, 16:56

Zoals je ziet was mijn bericht van 10 oktober. In de tussentijd heb ik ook hetzelfde ervaren als jij, Bushmills.

Echter... het schijnt wel te helpen aan "koffiebonen" te ruiken om je geur-zintuig op scherp te zetten... Geen ervaring mee :-)
0 x

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 05 Mei 2010, 19:10

Ik ken whisky-deskundigen, die koffie bonen bij zich hebben, echt waar :o
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 05 Mei 2010, 19:38

Tsja, neutraliseren.
Ik heb ook het idee dat even in de frisse (in elk geval schone) lucht de job doet.

Ik heb er ook geen ervaring mee maar ben wel een echte koffieliefhebber (o oh, ook al :-P ).
Ik kan me echter wel voorstellen dat het een soort ijkpunt cq herijking biedt, zeker als je iets gebruikt met een min of meer constante en vrij unieke geur. Moet ook niet te uitgesproken zijn en een hele boon is redelijk mild. Gemalen koffie lijkt me al lastiger.

Het proberen en informeren in elk geval waard :goedgedaan
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

TreinJan
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor TreinJan » 05 Mei 2010, 21:58

Ik ben als bierproever getraind, en heb daar geleerd aan je eigen huid te ruiken om je neus te neutraliseren. Doe dat dan het liefst aan de arm, niet de hand, want die kan nog een restgeur van zeep hebben.

Over koffie kan ik wel dit zeggen: ervan drinken schakelt je proefvermogen voor enige tijd uit!
0 x

Bushmills
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Bushmills » 06 Mei 2010, 02:24

Om je reuk te ijken lijkt mij het meest aannemelijk, om even te testen of je een goede dag hebt. Maar misschien ook om de achtergebleven geur in de neus te verdringen. Ik ga het zeker eens testen. Het is een kleine moeite en ik vind het een vermakelijk idee om je eigen "lucky beans" bij je te hebben op een proeverij.
0 x
Afbeelding

dennis
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor dennis » 06 Mei 2010, 07:44

Is het niet zo dat je reuk nooit neutraal kan zijn? De enige manier om te ijken, wat ik hier lees, is het gebruik van ijkmateriaal. Bijvoorbeeld een geurkit van Le Nez du Vin; dat werkt prima. Een wat meer draagbaar setje is de Whisky Nosing & Tasting kit, verkrijgbaar bij de WhiskyFriend in Sittard.
Naar mijn idee de enige manier om te neutraliseren, lijkt me. Puur redenerend natuurlijk.
0 x
WhiskyWijzer

- Laat niemand je vertellen wat lekker is. Dat bepaal je nog altijd zelf! -

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 06 Mei 2010, 08:19

dennis schreef:Is het niet zo dat je reuk nooit neutraal kan zijn?

Misschien heb ik het verkeerd omschreven / benoemd. Kijk, hetzelfde zal gelden voor je smaak. Wanneer je whisky drink en daarna een stukje brood en water neemt, raak je zelfs de rokerige Islay's kwijt. Zo bedoel ik het ook met het ruiken. Misschien is neutraliseren dan het verkeerde woord en is het meer "herstellen"...

Blijk toch niet helemaal dom te zijn met m'n koffiebonen :P
0 x

dennis
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor dennis » 06 Mei 2010, 08:36

Mogge John,
Het is sowieso een leuke discussie, want het is geen exacte wetenschap. Ik heb vorige week een lecture gevolgd bij het Whisky Research Institute. Was zeer interessant en het blijkt dat ze technisch slechts zo'n 6 groepen aroma's kunnen zien met een gaschromatograaf en de rest met de neus doen. 'Neutraliseren', zoals jullie dat noemen, gaat met exacte referentiesamples.
Volgens Michael Jackson is een pintje bier de beste manier om te neutraliseren. Wie zal het zeggen, wat is de beste manier? Ik denk dat je dat toch persoonlijk moet beleven en alle aangereikte manieren moet uitproberen en je eigen weg vinden.
0 x
WhiskyWijzer

- Laat niemand je vertellen wat lekker is. Dat bepaal je nog altijd zelf! -

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 06 Mei 2010, 08:48

Met het zoekwoord "reukdrempel" vond ik dit:

In PREVENTIEADVISEUR NIVEAU II CYCLUS 49:
De reukdrempel is de laagste concentratie die men kan ruiken. Naast grote interindividuele verschillen moet er ook nog rekening gehouden worden met reukadaptie, een eigenschap waarbij de reukdrempel verhoogd na langdurige blootstelling.

Helaas met "reukdrempel + adaptie" maar 2 resultaten. Het bovenstaande en een boek (Veroudering) dat je moet kopen en niet verder in kunt zien.

Maar juist door die reukadaptatie zou ik denken dat ruiken aan een geurset de drempel verhoogt. Echter men schrijft "langdurige blootstelling" en dan zou het dus geen probleem zijn en inderdaad een ijkpunt kunnen geven.
En natuurlijk geen idee wat langdurig in deze inhoudt :Scratch
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 06 Mei 2010, 11:30

Zonder het nu te ingewikkeld en wetenschappelijk te willen maken (maar dat is het natuurlijk wel) ben ik toch even in het Engels gaan zoeken, want dan is er wel héél wat meer te vinden met "smell threshold adaptation" of "olfactory threshold adaptation".

Onder anderen uit deze artikel abstract Olfactory adaptation, threshold shift and recovery at low levels of exposure to methyl isobutyl ketone (MIBK). blijkt dat lang inderdaad lang is. Het gaat hier over blootstelling aan een geur van meerdere dagen.

Ook in dit artikel Presentation Technique of Scent to Avoid Olfactory Adaptation wordt bevestigd dat het goed gaat als tussendoor "de lucht maar schoon" is.

In deze trant heb ik er meer gezien. Een voorzichtige conclusie zou dan ook kunnen zijn dat ook ruiken aan (whisky)geur-flesjes een goed referentie kader kan bieden tijdens een NaT, want dat bedoel ik met ijkpunt, maar dan wel kort en voorzichtig.

Direct gerelateerd is dit onderwerp: Genieten, nosing & tasting en leeftijd van de proever.

Voor de geïnteresseerden hier een lijst met termen (Engels): AC'SCENT® International Olfactometer: Definitions
0 x

GastheerG
Senior
Senior

Uit: Welk glas en waar te koop?

Ongelezen berichtdoor GastheerG » 21 Dec 2010, 11:03

Piet schreef:Dat was me niet eerder zó opgevallen. Of de lage temperatuur, of omdat de fles nu al even open is, of mijn koude neus....

Goed geconcentreerd ruiken met een neutrale neus kan je maar een hele korte tijd. Parfum designers werken ook liever niet langer dan een half uur aan een stuk. In die zin is een whiskyproeverij van 2 uur wel gezellig maar.............als we toch experts moeten geloven :lol:

Het effect waar jij het over hebt heeft wellicht te maken dat je neus echt helemaal neutraal is geworden door de koude wandeling.
Door de kou ruik je buiten minder. Als het warm is ruik je bloesem, gemaaid gras, lekkend hars aan de bomen, hondenpoep, vochtige varens, rottende sloot en wat al niet meer als je door de bos/natuur wandelt.
Als het zo koud is zoals de laatste dagen komen veel van die geuren niet vrij en heb je na een uurtje een hele neutrale neus. Een neutrale neus zal - zeker als de eigenaar de nodige ervaring heeft - meer oppakken dan een neus die net uit een dampende zweterige metro is gestapt.

Ik heb de betreffende Laphroaig staan en zal van de week na een winterritje (langs de Rotte) op de fiets (MTB) deze op die manier eens proberen. :Slainte

Overigens van wintersporters is bekend dat als ze in een berghut aankomen ze alles zo lekker vinden ruiken. Je hoort het ze allemaal zeggen.
Kom je in diezelfde hut een half jaar (in de zomer dus) later en zit het gras, de gezaagde bomen en de enzian nog in je neus dan ruikt EXACT dezelfde kaisersmarren, goulashsoep, bolognaise ineens een “stuk minder”

Dit pleit ervoor dat de echte whiskyconnaisseur over een koelcel beschikt waar hij zo nu en dan een uurtje in kan gaan zitten om z’n neus te neutraliseren. :P
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 21 Dec 2010, 12:47

Interessant verhaal, Gerard. Zou de kou daarnaast ook de neus niet verdoven waardoor je minder geuren waarneemt en dingen dus anders (lijken?) ruiken (soort van spectrum wat je wel / niet ruikt)?
0 x

Sjoerd
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Sjoerd » 21 Dec 2010, 12:54

Buiten het feit dat het me tijdens een gezellige proeverij niet zo'n daverend succes lijkt om tussen elke whisky een half uur buiten te gaan staan te vernikkelen is er volgens mij niet echt een ideale manier om je neus en smaak te neutraliseren.

Koffie ruiken is leuk, maar wat als je whisky een koffie aroma heeft? Dan neem je die OF niet mee, of je geeft het wel aan, maar dan zou het ook aan het ruiken aan koffie kunnen liggen.

Brood en toast tussendoor lijkt inderdaad redelijk neutraal, maar als je een grote hoop proefnotities erbij pakt komt vaak naar voren dat whisky naar (oud) brood, geroosterd brood enz. smaakt of ruikt.

Wat ik veelal doe, en dat is ook niet ideaal, is vlak voor ik ga 'nosen' een paar keer flink diep inademen door mijn neus. Het idee daarvan is dat je neus iig de normale geuren van de omgeving enigszins kent en je daardoor de andere geuren beter kan oppikken. In ieder geval zorg je ervoor dat je de geuren van de vorige whisky een beetje wegneemt.

Qua smaak: water drinken, en je mond spoelen alsof je je tanden aan het poetsen bent. Verdoofd ook een beetje de smaakpapillen die een oplawaai gekregen hebben van de vorige cask strength laphroaig enzo.
0 x

Terug naar “Proefnotities, "Tasting notes" en organoleptische onderwerpen”