Engelse-drop, zoethout, laurier in whisky

Hier kun je proefnotities plaatsen, een cijfer (score) geven en vergelijken met proefervaringen van anderen. De notities zijn gecategoriseerd naar afkomst. Onderwerpen m.b.t. organoleptische eigenschappen vallen hier ook onder.
Piet
Moderator
Moderator

Engelse-drop, zoethout, laurier in whisky

Ongelezen berichtdoor Piet » 16 Apr 2011, 09:25

Uit: Caol Ila Moch 43%
JayDie schreef:... Aparte ervaring. Iets bitter en dan denkend aan drop als die zwarte staafjes in Engelse drop, of iets van zoethout (ook altijd zo'n aparte nasmaak).

Dat is het aroma van Laurier Ik heb een Laurus nobilis in de tuin staan en dat geurt heerlijk, zowel het blad als het hout. Dat laatste heeft gedroogd ook wel iets van zoethout bovendien. De Glycyrrhiza glabra lijkt ook wel wat op de Laurier-plant.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

JayDie
Moderator
Moderator

Re: Engelse-drop, zoethout, laurier in whisky

Ongelezen berichtdoor JayDie » 16 Apr 2011, 10:49

Piet schreef:Uit: Caol Ila Moch 43%
JayDie schreef:... Aparte ervaring. Iets bitter en dan denkend aan drop als die zwarte staafjes in Engelse drop, of iets van zoethout (ook altijd zo'n aparte nasmaak).

Dat is het aroma van Laurier

Typisch: er werd tijdens de tasting ook gezegd "laurierdrop" :goedgedaan
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 16 Apr 2011, 12:26

JayDie schreef:Typisch: er werd tijdens de tasting ook gezegd "laurierdrop" :goedgedaan

Yep, die zwarte "staafjes in Engelse drop" zijn een milde vorm van Laurierdrop.

De "echte" (ouderwets ? ) zijn (waren ?) staafjes, zoals die Engelse-drop-staafjes, maar dan 5 of 10 keer zo lang en keihard. Daar zit zoveel drop smaak aan, en heel bitter, dat ik ze nooit echt lekker heb gevonden.
Als kind maakte je daar dropwater mee. Een fles met zwarte drab, die je dan om nog donkerder te worden (voor wat het waard is) in het donker bewaarde en veel schudden om de dropstaafjes goed op te lossen. Na een tijd gaf het door schudden een dikke schuimlaag die je dan op kon zuigen cq happen. Dat was nog net te doen omdat de drab zelf niet te zuipen was.

Geen idee of het er nog is en of kinderen dit nog doen. Dat schuim leek trouwens wel wat op het schuim van gistend beslag !
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 16 Apr 2011, 16:23

Piet schreef:Geen idee of het er nog is en of kinderen dit nog doen.

Ik ken de dropstaven en deze nuttig-methode in ieder geval niet ;-)

Vanmiddag in de supermarkt gekeken, maar kon ze niet vinden. Denk dat je bij een Jamin-achtige winkel moet kijken, of zo'n "Oud Hollands Snoep" hoekje (bv. bij de Hema)

Maar eigenlijk... als ik het zo hoor hoef ik het niet (ben alleen nieuwsgierig); die dropstaafjes in de Engelse Drop bleven bij mij altijd tot het laatst liggen... :vies
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 16 Apr 2011, 18:59

JayDie schreef:..Maar eigenlijk... als ik het zo hoor hoef ik het niet (ben alleen nieuwsgierig); die dropstaafjes in de Engelse Drop bleven bij mij altijd tot het laatst liggen... :vies

Ah, dat heb ik er dan waarschijnlijk wel van over gehouden. Die vind ik namelijk wel lekker :smullen ... maar toch ook nooit té veel. Het zijn niet van die "nooit genoeg van" dropjes ;) Een paar is lekker.
0 x

GJR
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor GJR » 19 Apr 2011, 22:13

Weet nog wel dat ik vroeger regelmatig op een stuk zoethout aan het kauwen was (toen ik klein was), vond het altijd erg lekker, (zou dat nog ergens verkrijgbaar zijn ?) net als Engelse drop, maar vond dit nu niet direct terug in de Moch, misschien nog eens goed aan een laurier blad ruiken.
0 x
Mijn huidige collectie: Afbeelding...... en.... Mijn Whiskyblog en ook op twitter : GJR71

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 20 Apr 2011, 08:45

GJR schreef:Weet nog wel dat ik vroeger regelmatig op een stuk zoethout aan het kauwen was (toen ik klein was), vond het altijd erg lekker, (zou dat nog ergens verkrijgbaar zijn ?) net als Engelse drop, maar vond dit nu niet direct terug in de Moch

Ja hoor, zoethout vast nog verkrijgbaar bij die leuke kleine ouderwetse snoepwinkeltjes. Ook vast bij een Jamin ofzo.

Nuance: niet Engelse drop, maar die zwarte staafjes. Idem voor zoethout. Als je dat eet (drop) of kauwt (zoethout), dan hou je er zo'n bitter-achtig mondgevoel aan over. Dat zou hetzelfde zijn als in laurier.

LET OP: het gaat dus om smaak, niet om geur...
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 04 Mei 2011, 14:22

Afgelopen tijd zie ik op TV een reclame over "Klene stevige laurierdrop"; laat ik daar nou net op zoek naar zijn geweest (zie in dit topic). Hoe kun je oordelen over een smaak als je die smaak niet kent. Nou, zo gezegd, zo gedaan: vanmiddag Klene Laurierdrop gehaald bij de AH XL. Lekker, maar een andere smaak dan verwacht (als ik zo denk aan de zwarte dropstaafjes uit de Engelse drop); ik had verwacht iets bitters, maar dat is het niet! (Althans... een ieniemienie beetje..., vooral pas in de nasmaak) Wel zo'n filmend gevoel van smaak in je mond. Dat ken je ook bij zoethout-thee en/of bouillon. He... ik moet ineens aan umami denken...
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 09 Mei 2011, 12:43

JayDie schreef:Afgelopen tijd zie ik op TV een reclame over "Klene stevige laurierdrop"; laat ik daar nou net op zoek naar zijn geweest (zie in dit topic). Hoe kun je oordelen over een smaak als je die smaak niet kent. Nou, zo gezegd, zo gedaan: vanmiddag Klene Laurierdrop gehaald bij de AH XL. Lekker, maar een andere smaak dan verwacht (als ik zo denk aan de zwarte dropstaafjes uit de Engelse drop); ik had verwacht iets bitters, maar dat is het niet! (Althans... een ieniemienie beetje..., vooral pas in de nasmaak) Wel zo'n filmend gevoel van smaak in je mond. Dat ken je ook bij zoethout-thee en/of bouillon. He... ik moet ineens aan umami denken...

Nou, laat die Klene maar zitten. Zoals ik eerder schreef bleek het toch niet helemaal naar verwachting, maar... laten we nu net vanmiddag bij het Kruidvat staan en daar een klein doosje "Echte Italiaanse Laurierdrop" zien staan! De afbeelding hieronder toont niet de juiste verpakking, maar wel de inhoud:
lg_echte_italia.jpg
lg_echte_italia.jpg (116.13 KiB) 4691 keer bekeken

Het merk op dit zakje is overigens een dochtermerk van Van Vliet.

Deze zijn inderdaad bitter en met smaak als zoethout. Dat was wat ik bedoelde :yes

Het doosje is van "Van Vliet The Candy Company" en dus verkrijgbaar bij het Kruidvat 8-) Plastic doosje met schroefdeksel met een inhoud van 70 gram.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 09 Mei 2011, 16:34

Piet schreef:Ah, dat heb ik er dan waarschijnlijk wel van over gehouden. Die vind ik namelijk wel lekker :smullen ... maar toch ook nooit té veel. Het zijn niet van die "nooit genoeg van" dropjes ;) Een paar is lekker.

Inderdaad van die kleine harde. Herken je dit ook ?
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 10 Mei 2011, 08:29

Piet schreef:
Piet schreef:Ah, dat heb ik er dan waarschijnlijk wel van over gehouden. Die vind ik namelijk wel lekker :smullen ... maar toch ook nooit té veel. Het zijn niet van die "nooit genoeg van" dropjes Een paar is lekker.

Inderdaad van die kleine harde. Herken je dit ook ?

Jep dit zijn ze helemaal! Ik weet niet hoe Klene bij "Laurierdrop" komt... :Scratch :HitHead

De bittere nasmaak komt vrij vlot en blijft heel lang. Wellicht smerig, maar het doet me denken aan wanneer je moet spugen en er alleen nog maar gal komt... :SadHead Alleen worden je tanden hier niet zo ruw van :gnif
0 x

ganzeveld
Actief lid
Actief lid

Black treacle tastingnotes...

Ongelezen berichtdoor ganzeveld » 20 Nov 2013, 15:38

Omdat het voor mij echt een 'aha erblebnis' was, hierbij 'tastingnotes' van een ingrediënt dat je vrij regelmatig voorbij ziet komen in Engelstalige tastingnotes: (black) treacle.

Black treacle is bitter en zoet, en lijkt qua smaak heel sterk op de harde Italiaanse laurierdrop (=ingedikte gekookte zoethoutwortel) of zoethoutwortel. Omdat treacle online vrijwel altijd vertaald wordt naar stroop dacht ik dat het ongeveer hetzelfde zou smaken, maar dat is dus absoluut niet het geval.

Ik heb voor de gelegenheid ook een pak 'dark muscovado sugar' gekocht, en dat smaakt ook anders dan verwacht. Het lijkt heel sterk op 'goela djawa', een soort rietsuiker die je bij de toko kunt kopen. Heerlijk spul trouwens.

Nu ik weet hoe het smaakt kan ik de reviews veel beter plaatsen. Zie bv deze Ralfy-review van de Glendronach 12yo: http://www.youtube.com/watch?v=oQGJQc7-ZEQ
0 x

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 20 Nov 2013, 17:14

Heb 1 keer een extreem duidelijk aanwezige laurierdrop smaak gehad en dat was een Edradour CS distillery bottling http://whiskybase.com/whiskies.php?merkid=113&whiskyid=26749. Uiteraard vaak genoeg drop/anijs-achtige tonen in whiskies gevonden (vooral in de finish), maar laurierdrop is echt anders. Snoepje zelf vind ik helemaal niks, maar in die Edradour had het wel iets aparts.
0 x

ganzeveld
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor ganzeveld » 20 Nov 2013, 20:21

Ik heb de laurierdrop en de treacle nog even naast elkaar geproefd, en het lijkt echt heel sterk op elkaar. Ik denk dat jij het over laurierdrop hebt, maar ik bedoel specifiek die Italiaanse laurierdropkeutels, zie plaatje. Het is bros, en lijkt niet echt op drop qua textuur.

Die smaak kom ik zelf vrij vaak tegen in whisky, met name bij dik gesherryde whisky's en PX-finishes. Zo uit het hoofd had de Glendronach Revival het vrij sterk, en Glendronach's heeft het in hun tastingnotes over 'Treacle toffee and chocolate orange'.
Bijlagen
laurierdrop.JPG
Italiaanse laurierdrop...
laurierdrop.JPG (57.06 KiB) 3633 keer bekeken
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 20 Nov 2013, 21:32

ganzeveld schreef:specifiek die Italiaanse laurierdropkeutels

Dit is toch de "Echte Italiaanse Laurierdrop" die John een paar berichten terug plaatste?!

.... Het is bros, en lijkt niet echt op drop qua textuur.

Los van de zachte in de Engelse drop ken ik alleen de "ouderwetse". Keihard en bleef altijd aan je tanden plakken als je er in beet. Deze moet ik dus ook maar eens gaan proberen.
0 x

Terug naar “Proefnotities, "Tasting notes" en organoleptische onderwerpen”