Nougat eet je dan ook niet vaak puur dus zonder dat er iets is toegevoegd van de hier genoemde ingrediënten. Er zitten bijna altijd wel noten in, chocola omheen etc.
De smaak, of moet ik zeggen smaken, komt vooral voor in whisky die gelagerd is op Sherry vaten (goed voorbeeld: viewtopic.php?f=82&t=583 ), waarin ook vaak krenten of rozijnen te vinden zijn.

Niet zo vreemd die associatie met nougat als je ziet wat er zoal in zit.
Ik heb hier een pakje Soft Nougat "Pinda's & Vruchten", ingrediënten o.a.:
pinda's, glucose- fructosesiroop, honing, gekonfijte vruchten (meloen, kersenconcentraat, suiker, ...)
Het is natuurlijk heel interessant dat deze combinatie van ingrediënten zo ook in sommige whiskies is terug te vinden.
En misschien nog frappanter, en de directe aanleiding tot dit bericht, is een pakje Soft Nougat caramel van Lonka dat ik hier heb. Is bovenstaande al herkenbaar dan komt dit samenspel van geuren en smaken in nog meer whiskies naar boven.
Als je het eet in combinatie met de bovenstaande nougat en met wat peper en het zou wat minder zoet zijn dan is het bijna een blokje (eenvoudige) whisky.
Ingedienten: glucose siroop, karamel, suiker, honing, pinda's, etc. Omdat het ook nog zachte nougat is komen de smaken nog sterker tot uiting.
Meest gerelateerd met deze smaak:
Koffie, toffee, karamel, Haagse Hopjes in Whisky
Honing in whisky, de ene is de andere niet

maar de sherry smaak
.