Honing is natuurlijk vooral een zoetige geur, maar wel anders dan bijvoorbeeld (riet of biet-suiker)stroop, Maple syrup - Esdoornsiroop - Ahornsiroop en zoetige-vruchten etc.
Wat ik ook altijd vrij herkenbaar vind is Acacia-honing en Tijm-honing die beide heel verfijnd zijn, minder zoetig en een "mintje" in de geur en smaak hebben. Heerlijk en toch aardig herkenbaar.
WhiteMonkey schreef:...Om maar een simpel voorbeeld te geven: de kenmerkende eigenschappen van een Highland Park (15) zijn volgens een aantal schrijvers honey and heather (honing en heide ). Ik heb verschillende soorten honing geproefd en ben ook zeer vaak door de strabrechtse heide wezen fietsen, maar ik kan deze smaken/geuren er niet echt uit halen.
Ik denk ook dat je het om moet draaien, niet "honing en heide" maar heidehoning.
Ik heb hier een pot heidehoning staan en vind het heerlijk om daaraan te snuffelen. Zoetige honing met (heide?)bloemetjes en wat (boen)was-achtigs.
Dit is inderdaad een geur die ik echt herken in de meeste OB's van Highland Park.
Maar, als ik mijn vrouw vraag hieraan te ruiken (die whisky vies vind) vind ze het bah, vies, een dierentuin lucht
Zo zie je maar. Wellicht een verklaring waarom mijn vrouw niet van whisky houdt !Ik heb vaak meerdere potten staan o en vergelijk dan tijdens het proeven. En zo gaat het natuurlijk met van alles en nog wat. Voor alles geld als je het niet puur kent kun je het ook niet herkennen.
Als je de bovengenoemde combinatie van geuren aantreft Zoetige honing met (heide?)bloemetjes en wat (boen)was-achtigs, kun je het algemene "honing" dus ook vervangen door "heide-honing".

Nu hebben we het in elk geval weer bij elkaar 

Misschien heb ik een batch met veel honing in de geur/smaak of ben ik gevoelig voor de geur/smaak. Enfin, het heeft ervoor gezorgd dat ik nu benieuwd ben naar andere malts met honing erin. Dus het liefst heidehoning, maar elke honing in de geur en/of smaak zal me bekoren. Zijn er andere malts, behalve HP en The Balvenie (zie hieronder) die bekend staan om honing in de smaak?