Honing in whisky, de ene is de andere niet

Hier kun je proefnotities plaatsen, een cijfer (score) geven en vergelijken met proefervaringen van anderen. De notities zijn gecategoriseerd naar afkomst. Onderwerpen m.b.t. organoleptische eigenschappen vallen hier ook onder.
Piet
Moderator
Moderator

Honing in whisky, de ene is de andere niet

Ongelezen berichtdoor Piet » 11 Jan 2011, 19:19

N.a.l.v. dit bericht in Is het onderscheiden van smaken te leren?

Honing is natuurlijk vooral een zoetige geur, maar wel anders dan bijvoorbeeld (riet of biet-suiker)stroop, Maple syrup - Esdoornsiroop - Ahornsiroop en zoetige-vruchten etc.

Wat ik ook altijd vrij herkenbaar vind is Acacia-honing en Tijm-honing die beide heel verfijnd zijn, minder zoetig en een "mintje" in de geur en smaak hebben. Heerlijk en toch aardig herkenbaar.

WhiteMonkey schreef:...Om maar een simpel voorbeeld te geven: de kenmerkende eigenschappen van een Highland Park (15) zijn volgens een aantal schrijvers honey and heather (honing en heide ). Ik heb verschillende soorten honing geproefd en ben ook zeer vaak door de strabrechtse heide wezen fietsen, maar ik kan deze smaken/geuren er niet echt uit halen.

Ik denk ook dat je het om moet draaien, niet "honing en heide" maar heidehoning.

Ik heb hier een pot heidehoning staan en vind het heerlijk om daaraan te snuffelen. Zoetige honing met (heide?)bloemetjes en wat (boen)was-achtigs.
Dit is inderdaad een geur die ik echt herken in de meeste OB's van Highland Park.

Maar, als ik mijn vrouw vraag hieraan te ruiken (die whisky vies vind) vind ze het bah, vies, een dierentuin lucht :vies :HitHead Zo zie je maar. Wellicht een verklaring waarom mijn vrouw niet van whisky houdt !

Ik heb vaak meerdere potten staan o en vergelijk dan tijdens het proeven. En zo gaat het natuurlijk met van alles en nog wat. Voor alles geld als je het niet puur kent kun je het ook niet herkennen.
Als je de bovengenoemde combinatie van geuren aantreft Zoetige honing met (heide?)bloemetjes en wat (boen)was-achtigs, kun je het algemene "honing" dus ook vervangen door "heide-honing".
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

WhiteMonkey
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Honing in whisky, de ene is de andere niet

Ongelezen berichtdoor WhiteMonkey » 11 Jan 2011, 20:54

Piet schreef:Een hele aardige vind ik in verband met deze specifieke whisky dat bij proefnotities vaak staat: heidehoning in geur en smaak.
Als je voldoende zoekt en leest kun je er achter komen dat Highland Park niet alleen lokale turf gebruikt om hun gerstemout te drogen, maar dat daarin ook traditiegetrouw, "vier bosjes lokale heide" worden gegooid (per ?). Of het daar nu wel of niet mee te maken heeft feit is dat heidehoning er inderdaad in is terug te vinden. Lekker !

Dus, even los van het hout, ruik je ook vaak zoet. Maar wat is zoet ? Kun je zoet wel ruiken ? Eigenlijk niet dus. Zoet is een smaak. Zoet proef je op de tong en voel je in de mond. Dat ruik je niet. Het ruiken van zoet is eigenlijk het (automatisch) associëren van bekende zoetsmakende producten met de geur van die producten.
Dus een zoete geur is per definitie verder te benoemen naar de oorsprong van die geur. En dan kom je al snel bij de meest bekende zoetstoffen zoals stroop, siroop en honing.

Maar ook de ene honing is de andere niet. Ook honing is weer een heel generieke naam. Het meest generiek is wellicht de geur en smaak van honing uit een plastic knijpfles.... gatverderrie ... Waar het vandaan komt en wat ze er mee gedaan hebben weet ik niet, maar dit mag je niet onder de noemer honing rekenen. Meestal is de afkomst van honing een mix van planten. De betere zijn afkomstig van de bloem (en zelfs dat niet altijd) van een plantensoort.

Ik ben een liefhebber van honing (tsjee ook al) en er is echt veel verschil. Echter om die verschillen te kennen, herkennen en waarderen zul je ze geproefd moeten hebben. Hoe herken je heidehoning als je het nooit op hebt ? En heidehoning is niet goedkoop. Om de verschillen te ontdekken heb ik in het verleden wel (bijzondere) honing voor mijn verjaardag gevraagd.
Zo weet ik nu dat een van mijn favorieten, Acacia honing is. Die is niet duur en heeft als bijkomend voordeel dat hij heel lang vloeibaar blijft. In goede acacia honing vind je iets van mint. Dit is eigenlijk de geur van tijm waarin iets van mint zit. Dat kan echt heel lekker en subtiel zijn.
Zie dit onderwerp viewtopic.php?f=88&t=273&p=1368&hilit=honing#p1368
Terug naar heidehoning. Voor dit doel heb ik hier achter me zelfs nog een pot met nog een bodempje er in staan, tussen andere potten. En ik ruik daar soms nog aan. Het is niet meer zoals het vers is maar nog steeds onmiskenbaar heidehoning. En inderdaad dat vind je terug in de meeste Highland Park bottelingen. Heerlijk.

Bij mijn poging heidehoning te googlen (toch maar een potje aanschaffen lijkt mij zo) kwam ik dit nog tegen. Alhoewel de info natuurlijk al gedeeltelijk eerder neergezet was, hier nog de quote die bij de Highland park 18 stond.

[Binnenkort hopelijk een vergelijking tussen de Highland Park 12 (oud), en de 15 en 18..en wellicht ook een potje heidehoning]
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 11 Jan 2011, 21:27

WhiteMonkey schreef:..Bij mijn poging heidehoning te googlen (toch maar een potje aanschaffen lijkt mij zo) kwam ik dit nog tegen. Alhoewel de info natuurlijk al gedeeltelijk eerder neergezet was, hier nog de quote die bij de Highland park 18 stond.

Ah .. zo zie je maar weer, en ik ben het dus nog steeds met mezelf eens :domdom Nu hebben we het in elk geval weer bij elkaar :goedgedaan
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 12 Jan 2011, 10:11

Als je dan van plan bent 'echt' honing te kopen, kijk dan eerst ook eens naar het programma van de Keuringsdienst van Waarde over Honing; weet je waar je ook op moet letten ;-)
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

C C K
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor C C K » 14 Dec 2013, 23:33

Onlangs een Highland Park 18 yo aangeschaft en daar ben ik héél erg van aan het genieten. Nu had ik al gelezen dat HP heidehoning in zijn profiel heeft, maar de honing spat er bij mij echt vanaf, heerlijk! :bigsmile Misschien heb ik een batch met veel honing in de geur/smaak of ben ik gevoelig voor de geur/smaak. Enfin, het heeft ervoor gezorgd dat ik nu benieuwd ben naar andere malts met honing erin. Dus het liefst heidehoning, maar elke honing in de geur en/of smaak zal me bekoren. Zijn er andere malts, behalve HP en The Balvenie (zie hieronder) die bekend staan om honing in de smaak?

Bij eigen onderzoek al gestuit op The Balvenie, deze wordt vaak 'honeyed' genoemd. Echter gaat het dan vooral om the TUN 1401 batches of the oudere varianten, en die gaan mijn budget toch echt te boven! :D Bevatten de 12 yo Single Barrel of de 15 yo Single barrel ook overwegend 'veel' honing? Zelf wel de Doublewood gehad, maar daar bespeurde ik toentertijd niet heel vel honing in (wel een lekkere malt).
Oh en in een review noemt Serge The Balvenie 30 yo "Thirty" 'one of my favourite honeyed Speysiders..' Op welke andere Speysiders zal hij doelen? Bij voorbaat dank voor alle info en hulp bij mijn zoektocht naar 'honeyed' malts

P.S. en dus geen Jack Daniels Honey :gnif
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 15 Dec 2013, 00:14

Honing is bijna een basis aroma in whisky en komt derhalve héél vaak voor, meer of minder uitgesproken, maar toch.

Als je b.v. in de rubriek "Schotse single malt (Scottish Single Malt)" zoekt op "honing" dan krijg je een hele lijst: search.php?keywords=honing&fid%5B0%5D=82
Daarin kun je kijken wat je het meest aanspreekt.
0 x

Terug naar “Proefnotities, "Tasting notes" en organoleptische onderwerpen”