Dit zijn zeker niet de enige whiskies die dit hebben maar slechts enkele recente voorbeelden. In de onderwerpregel heb ik juist gezet "lekker of niet" omdat dit nu niet direct de geuren en smaken zijn die je met lekker zou associëren.
En uiteraard afhankelijk van smaak maar zeker van de sterkte en het samenspel met andere aroma's kan dit zeker ook negatief uitpakken. Waar "zwavelig" of een "licht zwaveltje" als aangenaam kan worden ervaren is dat niet meer het geval als het "rotte eieren" of "Zwavel" met hoofdletter of "riool" wordt.
Associaties die hier ook vaak gebruikt worden, meestal in positieve zin, zijn "lucifer kop", "kruit", "buskruit" en "vuurwerk". Het "rubbertje" in whisky komt vaker voor en ligt soms dicht bij (oud)leer (zie Een rubbertje of latex in Whisky en "Muffig" in Whisky (oud leer, leertje, hout) ).
Los van persoonlijke voorkeur kan er ook iets fout gegaan zijn bij de productie waardoor deze componenten té uitgesproken en/of ongewenst en in de verkeerde verhoudingen aanwezig zijn. Wellicht is dit laatste de reden dat dit soort aroma's niet vermeld staan in Whisky geclassificeerd van David Wishart. Misschien wil Dave niets schrijven over whisky dat ook maar enigszins negatief zou kunnen worden geïnterpreteerd
Vreemd genoeg komen deze aroma's ook niet voor in het smaakprofiel en de typerings-clusters. Daarin staat Springbank overigens wel.

Ik hou daar ook wel van
. Afgevuurd kruit is eigenlijk ook niet te benoemen omdat hier nog veel andere stoffen in zitten die verbranden, zoals olie (lopen zijn altijd ingeolied voordat je begint), slagsas (onsteking) en natuurlijk op een baan waar je met een man of 7 staat ook nog de diverse merken. Bij vuurwerk heb je eigenlijk te maken met het ouderwetse buskruit (Kaliumnitraat/houtskool/zwavel en explosief, terwijl modern kruit eigenlijk alleen maar snel brand) en diverse metalen voor de kleuren en effecten. Een lucifer is een brandbaar mengsel van zwaveloxide (of was het nu zwaveldioxide) en heeft dan inderdaad een duidelijke zwavelgeur. Buskruit kan zelfs geheel zwavelloos zijn.... Het moderne kruit staat bekend als rookloos kruit (kampfer/nitroglycerine/collodion), dus je hebt kans dat de geur hier eigenlijk alleen uit de componenten slagsas, olie en heet metaal (lood/koper) bestaat. Ik denk dat de geur van kruit zoals die in de whisky voorkomt, meer uit gaat van het ouderwetse kruit (de zwavel), gecombineerd met verbrand hout.... Maar ik zal snel eens kijken (c.q. ruiken aan de springbank Jazz edition), of ik hier wat meer duidelijkheid in kan verschaffen...

. Ik heb gisteravond echt op mijn gemak zitten genieten van de Springbank Jazz Edition, uitgebreid weer proberen de zwavel,kruit geuren/smaken terug te vinden en niet gevonden...... Nu zet ik mijn gebruikte glas 's avonds weg met een hoeveelheid water erin om er de volgende ochtend nog eens aan te snuffelen en op te drinken. Wat schets mijn verbazing toen ik vanochtend mijn neus boven het glas hield...... een duidelijke zwavel geur (afgestreken lucifer) kwam naar boven, na van de schrik bekomen te zijn, nog eens geroken en ja je zou enigzins een kruitgeur kunnen ruiken. Ik denk dat ik nu weet wat er bedoeld wordt, met deze geuren en nee in deze dram vind ik hem dus duidelijk bij het drinken niet te overdreven naar voren komen dat ik de dram niet lekker zou vinden. Het water echter heb ik na een klein slokje weggegooid, was niet te drinken
!