Chocola of cacao in Whisky, en ook After-eight

Hier kun je proefnotities plaatsen, een cijfer (score) geven en vergelijken met proefervaringen van anderen. De notities zijn gecategoriseerd naar afkomst. Onderwerpen m.b.t. organoleptische eigenschappen vallen hier ook onder.
Piet
Moderator
Moderator

Chocola of cacao in Whisky, en ook After-eight

Ongelezen berichtdoor Piet » 03 Nov 2010, 15:54

Chocola, of cacaopoeder, kan een belangrijke smaakcomponent in whisky zijn die door de meeste liefhebbers zeer wordt gewaardeerd.
Ik ben zelf ook een van die liefhebbers. Zo wie zo een liefhebber van chocola en in het bijzonder pure chocolade.

In een aantal van mijn proefverslagen komt chocola dan ook in diverse vormen voor. Dit dient allemaal niet al té letterlijk te worden genomen. In het geval van mijn top whisky tot op heden, "Een praline in het glas" betekent niet zozeer dat het een bonbon is maar wel dat de smaaksensatie die ik daarbij ervaar het dichtst bij deze beschrijving komt. Het bitter van puur (bittere) chocolade is anders dan het bitter van bijvoorbeeld sommige soorten pijnboompitten, of een eikennoot (tjsa, wie bijt daarin ? Ik dus), en de basissmaak die vooral op de achterkant van de tong wordt waargenomen. Pure chocolade wordt over de hele tong maar ook in de mondholte waargenomen (vergelijk met espresso), zeker bij het eten van een bonbon met zachte vruchten vulling. En dat is het wat door deze whisky (voor mij) het meest wordt benaderd. De whisky is namelijk ook behoorlijk romig en filmend.

En natuurlijk zijn dit soort ervaringen ook erg persoonlijk. Als je in de notities kijkt zie je dat de een soms duidelijk chocolade waarneemt en een ander helemaal niet.

Het gaat vaak om puur chocolade maar ook melk chocolade komt voor. Soms juist in de geur of juist in de mond en gustatie. In het beste geval (wat mij betreft) in de gehele smaak. In een aantal gevallen gaat het om een samenspel van geuren dat wordt herkend. Een combinatie die voorkomt is After-eight, puur chocolade met mint.

Hier volgen enkele links naar notities waarin voor mij pure chocolade vrij prominent aanwezig was:

Macallan 1997 12yo Sherry Cask, 50° The Exclusive Malts...Puur gedronken: pure-chocolade en peperig. Daarna zacht zoetig en weer fruit, maar toch weer ander fruit. Ook duidelijk zilt. Een praline in het glas !

Bunnahabhain 35yo 1973 The Whisky Agency...Geur: Het eerste was sherry (rozijn, noten, honing). Daarna vrij duidelijk chocola en na verloop van tijd (en die heeft ie echt nodig) dadel, vijg, konfijt en dat soort aroma's.

Aberlour a'bunadh, NAS, OB...Honing, winegums en Haagse-hopjes (toffee met wat koffie), pruim, marmelade en zelfs wat puur chocola, gekonfijt fruit en muesli.

Glenmorangie Signet 46%...Eigenlijk alles dat ik lekker vind. .... en de after-eight combinatie.

Gerelateerd: Mint aroma's (ex- en intrinsiek) in Whisky.
1 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Terug naar “Proefnotities, "Tasting notes" en organoleptische onderwerpen”