In Bowmore 19yo 1990 Signatory Vintage lees ik:
johan brugge schreef:Smaak: Turf, peper. Green tea??? Dat heb ik nu nog nooit in een Bowmore geproefd. De balans is wel perfect. Met een heel klein beetje water zijn de smaken die in de neus voorkomen, veel meer uitgesproken. Dit is echt een hele goeie!
Afdronk: lang, droog, wat zilt, een beetje peper en weer die green tea.
Nu is deze Bowmore zo wie zo een beetje a-typisch (voor Bowmore) en bevat hij een aantal onverwachte en lastig te duiden aroma's.
Ik heb een complex beschreven als ...Grapefruit, munt, witte-druiven, citrus, zee..... Ik denk dat de "groene thee" van Johan vooral mijn "witte druiven" zijn. Lijkt dat dan op elkaar zul je denken. Ja. Let wel dat het binnen dit complex van aroma's is.
"Groene thee" is een verzamelnaam, net als je appels, honing, kruidig etc. die je indien mogelijk, allemaal verder kunt preciseren, b.v. acaciahoning, heidehoning, klaverhoning etc.
Nu ben ik toevallig een liefhebber van groene thee en heb er een stuk of 10 staan. Japanse wel te verstaan. Van handgeplukte blaadjes met steeltje tot de ritueel gebruikte groene poeder. Wellicht daardoor is/was "Groene thee" voor mij wat lastig te plaatsen als verzamelnaam.
De groene thee die ik heb staan gaat van bruin en gebrand van smaak (ik noem dat ook wel een "pers" lucht, van strijken met een natte doek) en zoethout tot vers gemaaid gras en zelfs spinazie-achtig.
Zojuist heb ik geroken aan een zakje Pickwick Groene thee. Daar blijkt ook citroen in te zitten en dat zou ik wel als verzamelnaam kunnen herkennen. Maar ja, dat is dan al een composiet.
Juist doordat dit vrij subtiele nuances bevat is het duiden vaak lastig, zeker door de ontwikkeling die het tijdens het proeven ook nog doormaakt.