Hoeveel kun je nog "objectief" proeven ?
Hoeveel kun je nog "objectief" proeven ?
Het maken van proefnotities kun je doen of laten. Als je ze maakt, heeft het tot doel jouw proefervaring onder woorden te brengen en vast te leggen. Mij biedt dat het voordeel dat het een hulpmiddel is om Whisky's te vergelijken met je eigen smaakbeleving als uitgangspunt. Bovendien is het mogelijk je een geproefde Whisky beter en langer te herinneren en zelfs voor de geest te halen.
Het is dan wel zaak dat je (subjectieve) proefnotities zo veel mogelijk objectief zijn voor jezelf. Daarmee bedoel ik dat het proeven zo veel mogelijk gedaan wordt onder vergelijkbare condities. Er zijn natuurlijk tal van factoren die het proeven kunnen beïnvloeden, van stemming tot atmosfeer en noem maar op.
Mijn vraag gaat specifiek over het aantal verschillende Whisky's in proefhoeveelheid, dat je kunt drinken en beoordelen tijdens één sessie, met het idee ook over het laatste proefglas nog een objectief, dus vergelijkbaar, oordeel te kunnen geven.
Ik heb het dus niet over de hoeveelheid goede Whisky die je weg kunt werken waarbij je hem nog steeds lekker blijft vinden.
Het is natuurlijk ook van belang of e.e.a. bijvoorbeeld over een hele dag, dagdeel of een avond of zelfs maar een of twee uurtjes wordt ingenomen. Daarom wil ik graag op basis van één voorbeeldscenario horen wat jullie vinden.
Stel het gaat om een korte avond sessie. We willen eerst in de breedte en daarna de diepte in.
Ik persoonlijk heb tijd en rust nodig om goed te oordelen en als ik eerlijk ben dan gaat dat eigenlijk nergens beter dan thuis in alle rust, zonder andere geurtjes en zelfs geluiden. Let wel, als het puur om kwaliteit van beoordelen gaat dan wel !
Ik heb voor mijzelf het idee dat ik bij 5 of 6 proef-drams al veel moeilijker onderscheid kan maken tussen geuren en smaken om nog goed te kunnen determineren. Dat terwijl ik soms wel avondjes zie met 20 of meer drams op programma.
Wat vinden jullie daarvan ?
Het is dan wel zaak dat je (subjectieve) proefnotities zo veel mogelijk objectief zijn voor jezelf. Daarmee bedoel ik dat het proeven zo veel mogelijk gedaan wordt onder vergelijkbare condities. Er zijn natuurlijk tal van factoren die het proeven kunnen beïnvloeden, van stemming tot atmosfeer en noem maar op.
Mijn vraag gaat specifiek over het aantal verschillende Whisky's in proefhoeveelheid, dat je kunt drinken en beoordelen tijdens één sessie, met het idee ook over het laatste proefglas nog een objectief, dus vergelijkbaar, oordeel te kunnen geven.
Ik heb het dus niet over de hoeveelheid goede Whisky die je weg kunt werken waarbij je hem nog steeds lekker blijft vinden.
Het is natuurlijk ook van belang of e.e.a. bijvoorbeeld over een hele dag, dagdeel of een avond of zelfs maar een of twee uurtjes wordt ingenomen. Daarom wil ik graag op basis van één voorbeeldscenario horen wat jullie vinden.
Stel het gaat om een korte avond sessie. We willen eerst in de breedte en daarna de diepte in.
Ik persoonlijk heb tijd en rust nodig om goed te oordelen en als ik eerlijk ben dan gaat dat eigenlijk nergens beter dan thuis in alle rust, zonder andere geurtjes en zelfs geluiden. Let wel, als het puur om kwaliteit van beoordelen gaat dan wel !
Ik heb voor mijzelf het idee dat ik bij 5 of 6 proef-drams al veel moeilijker onderscheid kan maken tussen geuren en smaken om nog goed te kunnen determineren. Dat terwijl ik soms wel avondjes zie met 20 of meer drams op programma.
Wat vinden jullie daarvan ?
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
- Jock
- (Whisky)Professional

Re: Hoeveel kun je nog objectief proeven ?
Ik kan hooguit 6 beoordelen op een avond als ik eerlijk ben. Het liefst zonder bij geurtjes. Maar ik kan het ook in een sessie met anderen en vind wat zij zeggen vaak behulpzaam.
Ondanks alles wat ik gezegd heb over cijfers geven etc. vind ik wel dat het mogelijk is om te zeggen dat de distiller echt slecht hout management heeft gehad. Ik kan zonder schuldig te voelen wel denken dat als een whisky op een vat heeft gelegen en dat vat is voor de 6de keer gebruikt, dat het echt slecht gesteld is met de whisky. Dat proef ik ook. Niemand zou het pikken om in een theehuis een gebruikte theezak te krijgen. OK wat overdreven, maar als ik zelf een theezak gebruik, dan vul ik mijn kopje nog een keer met heet water en gebruik ik het weer. Maar een derde keer? Soms als het een sterke theesoort is. Maar zeker niet vaker.
Met eikenhout is het idem ditto. Het raakt gewoon op. Een goede distiller geeft het of weg of verkoopt het aan een tuincentrum.
Slecht hout management maakt slecht whisky en dan zou ik ( mits in gezelschap) een slechte cijfer ervoor geven.
Sorry, terug naar de vraag. Hooguit 6 op een avonnd als de omstandigheden goed zijn.
Op mijn nwijncursus in Den Bosch moet ik wijn ook beordelen samen met 30 anderen en dat gaat OK. Een goede proefleider helpt natuurlijk.
Jock
Ondanks alles wat ik gezegd heb over cijfers geven etc. vind ik wel dat het mogelijk is om te zeggen dat de distiller echt slecht hout management heeft gehad. Ik kan zonder schuldig te voelen wel denken dat als een whisky op een vat heeft gelegen en dat vat is voor de 6de keer gebruikt, dat het echt slecht gesteld is met de whisky. Dat proef ik ook. Niemand zou het pikken om in een theehuis een gebruikte theezak te krijgen. OK wat overdreven, maar als ik zelf een theezak gebruik, dan vul ik mijn kopje nog een keer met heet water en gebruik ik het weer. Maar een derde keer? Soms als het een sterke theesoort is. Maar zeker niet vaker.
Met eikenhout is het idem ditto. Het raakt gewoon op. Een goede distiller geeft het of weg of verkoopt het aan een tuincentrum.
Slecht hout management maakt slecht whisky en dan zou ik ( mits in gezelschap) een slechte cijfer ervoor geven.
Sorry, terug naar de vraag. Hooguit 6 op een avonnd als de omstandigheden goed zijn.
Op mijn nwijncursus in Den Bosch moet ik wijn ook beordelen samen met 30 anderen en dat gaat OK. Een goede proefleider helpt natuurlijk.
Jock
0 x
Ligt eraan wat je proeft.
Sommige liggen heel dicht bijelkaar en dan is het onderscheid moeilijk te maken na een x-aantal.
Maar als je allemaal uitgesproken whiskies proeft dan zal het aantal best wel wat groter worden.
En zo goed mogelijk blijven neutraliseren , water drinken tussendoor, broodje eten, glaasje spoelen.
Ik drink meer water dan whisky op zo'n avond.
Sommige liggen heel dicht bijelkaar en dan is het onderscheid moeilijk te maken na een x-aantal.
Maar als je allemaal uitgesproken whiskies proeft dan zal het aantal best wel wat groter worden.
En zo goed mogelijk blijven neutraliseren , water drinken tussendoor, broodje eten, glaasje spoelen.
Ik drink meer water dan whisky op zo'n avond.
0 x
Hangt denk ik ook af van de uitgesprokenheid van de te proeven whiskies. Zo had ik laatst de Laphroaig QC, Ardbeg 10yo en Lagavulin 16y naast elkaar gezet.
Hmm... Die Ardbeg 10yo kwam op de 'laatste plaats' van deze drie, maar toen ik deze Ardbeg afgelopen weekend 'stand alone' proefde, vond ik hem lekker! Blijkbaar waren de QC en/of Lagavulin te overheersend. Wanneer je die geproefd hebt en je proeft er iets na zal de rest tegenvallen voor dan, maar wanneer je die andere whisky dan later 'stand alone' proeft kun je hem geweldig vinden...
Hmm... Die Ardbeg 10yo kwam op de 'laatste plaats' van deze drie, maar toen ik deze Ardbeg afgelopen weekend 'stand alone' proefde, vond ik hem lekker! Blijkbaar waren de QC en/of Lagavulin te overheersend. Wanneer je die geproefd hebt en je proeft er iets na zal de rest tegenvallen voor dan, maar wanneer je die andere whisky dan later 'stand alone' proeft kun je hem geweldig vinden...
0 x
Wij hebben gisteravond een Caol ila cask strenght en een Glenfarglass 105 gedronken,in dit geval was de smaak van de Caol Ila overheersend waarbij de 105 haast niet te proeven was qua smaak,dus deze whisky's kan je beter apart van elkaar proeven. 

0 x
Sowieso is mij verteld dat je de sterk geturfde (oa Islay) whiskies als laatste moet proeven 

0 x
JayDie schreef:Sowieso is mij verteld dat je de sterk geturfde (oa Islay) whiskies als laatste moet proeven
Je hebt volkomen gelijk,maar bij vrij drinken ga je wel eens anders daar mee om.Met een NaT zorg je dat de geturde als laatste aan bod komen.

0 x
chris schreef:maar bij vrij drinken ga je wel eens anders daar mee om
Ik ken het...
0 x
chris schreef:JayDie schreef:Sowieso is mij verteld dat je de sterk geturfde (oa Islay) whiskies als laatste moet proeven
Je hebt volkomen gelijk,maar bij vrij drinken ga je wel eens anders daar mee om.Met een NaT zorg je dat de geturde als laatste aan bod komen.
En dan krijg je nog dat je de complexiteit van een geturfde whisky misschien minder goed kan proeven, door al de whiskies er voor.
Als ik thuis serieus een whisky beoordeel kies ik één misschien twee sparringparnters de whisky die van dezelfde distilleerderij komen, of waarvan ik weet dat ze in hetzelfde profiel zullen liggen.
0 x
Life is too short to drink bad whisky
Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?
Uit: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?
Ik moet zeggen dat ik me hier echt totaal niets bij voor kan stellen
Of stonden de flessen er en nam elk voor zich dat wat hem aansprak ? Dan nog hoor
gadeweerd schreef:Vrijdag een leuke tasting gehouden met een aantal whiskyvrienden...
Ik moet zeggen dat ik me hier echt totaal niets bij voor kan stellen
Of stonden de flessen er en nam elk voor zich dat wat hem aansprak ? Dan nog hoor

0 x
KSB66 schreef:Iedereen is anders, Piet.
Binnenkort weer een xl-tasting in Groningen. Dan proef je er ook meer dan 6.
Is ook geen kritiek of waardeoordeel hoor Bas, meer een constatering, zeker voor mijzelf.
Misschien ben ik daar ook wel té consciëntieus in. Je kunt natuurlijk heel wat meer "aan" als je het beperkt tot "lekker" en "minder lekker", om eens wat te noemen.
Daarom is een festijn als Leiden-live en WFNN aan mij misschien ook minder besteed ?! Je moet er wel gebruik van maken. Als het vooral of alleen om het netwerken gaat dan is het eigenlijk weer wat duur.
Maar dan nog ben ik benieuwd hoe dat bij GA is gegaan. Iedereen het hele rijtje of elk zijn selecties daaruit ?
0 x
Piet schreef:Uit: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?gadeweerd schreef:Vrijdag een leuke tasting gehouden met een aantal whiskyvrienden...
Ik moet zeggen dat ik me hier echt totaal niets bij voor kan stellen![]()
We hebben het hele rijtje gedaan, van 17.30 uur tot 04.00 uur, kleine glaasjes.
uiteindelijk is het toch prachtig om mooie whiskys te drinken met gelijkgestemden? Natuurlijk proef je de eerste beter dan de laatste, maar die laatste was ook nog lekker!
0 x
gadeweerd schreef:Natuurlijk proef je de eerste beter dan de laatste, maar die laatste was ook nog lekker!
...zelfs wanneer je die laatste normaal niet te zuipen vindt
Vind het ook een hele lijst!
0 x
Re: Hoeveel kun je nog "objectief" proeven ?
Uit Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ? nav. een proeverij in Zierikzee:
Dat is een flinke lijst, Gert-Jan. 21 stuks!
Heb je, denk je, een goed beeld gehouden van de laatste, zeg, 15?
GJR schreef:Net terug vanaf het whiskyfestivalin Zierikzee. Was een supermiddag/avond met veel keus aan te proeven whiskies.
en super gezellig met Hans (maltwizzard) en de andere importeurs. Mijn geproefde whiskies in volgorde
Dat is een flinke lijst, Gert-Jan. 21 stuks!
0 x
Re: Hoeveel kun je nog "objectief" proeven ?
JayDie schreef:Uit Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ? nav. een proeverij in Zierikzee:GJR schreef:Net terug vanaf het whiskyfestivalin Zierikzee. Was een supermiddag/avond met veel keus aan te proeven whiskies.
en super gezellig met Hans (maltwizzard) en de andere importeurs. Mijn geproefde whiskies in volgorde
Dat is een flinke lijst, Gert-Jan. 21 stuks!Heb je, denk je, een goed beeld gehouden van de laatste, zeg, 15?
Het is inderdaad een flinke lijst, maar ik had omdat ik heel vroeg aanwezig was, samen met Hans Bol (dank daarvoor) een "route" gemaakt, om fouten met de zwaardere smaken te voorkomen. Tevens regelmatig even rust genomen met een hapje (zalm, garnalensoep, Schouws damhert, creme en brood) en wat water. Bovendien had ik pen en papier bij. Als ik nu terug denk, kan ik mij de smaak van de four roses nog steeds voor de geest halen, alleen de glengoynes zijn door de hoeveelheid wel ondergesneeuwd, ook doordat dit nu niet de meest heftige smaken zijn, maar volgens mijn notitie was de 17 de beste en waren het zeker mooie whiskies (zacht en niet te comples). De laatste whiskies van de lijst staan mij juist nog heel goed voor ogen of moet ik zeggen neus en mond, vooral omdat hier veel van de peated whiskies in zitten en ik deze op dit moment nog steeds het lekkerste vind (meestal dan, alhoewel een goede sherried ook niet weg is, maar dat is net als bij eten een biefstuuk is lekker, maar niet iedere dag). Ben alleen wel bang dat ik ook de luxere rums eigenlijk wel lekker vind
0 x
Terug naar “Proefnotities, "Tasting notes" en organoleptische onderwerpen”