Ben Bracken LIDL (Frankrijk) - Pure Malt

Alles dat niet onder single malt (bovenstaand) valt maar wel Schots is.

Welk aantal punten geef je deze Whisky ?

Minder dan 56
0
Geen stemmen
56-60
0
Geen stemmen
61-65
0
Geen stemmen
66-70
0
Geen stemmen
71-75
2
100%
76-80
0
Geen stemmen
81-85
0
Geen stemmen
86-90
0
Geen stemmen
91-95
0
Geen stemmen
96-100
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 2

Michiel87
Senior
Senior

Ben Bracken LIDL (Frankrijk) - Pure Malt

Ongelezen berichtdoor Michiel87 » 04 Aug 2010, 14:11

Hierna volgt een voorzichtige omschrijving van de Pure Malt - voorzichtig omdat ik dat nog niet eerder heb gedaan.

De whisky heeft een rood/oranje gloed, het is net alsof er een handvol caramel doorheen is gegaan. Van de whiskies die ik ken - dat zijn er niet zoveel (zie onderschrift), is deze qua geur en smaak nog het meest te vergelijken met de Macallan 12 yo Fine Oak en een beetje met de Glenfiddich 18 yo. De Ben Bracken is een whisky met een lichte smaak, waarin je hout en misschien wat sherry/fruit ruikt en ook proeft. De afdronk is naar mijn idee wat droog en ook minder lang dan bijv. The Macallan. Opzich valt het mij niet tegen, maar ik merk wel dat de Macallan wat overtuigender van smaak is, ook wat zoeter. Maargoed, die is dan ook ruim twee keer zo duur.

Ik heb voorlopig geen spijt van de aanschaf. Een goedkope whisky die in de resterende zomermaanden nog best tot zijn recht kan komen.
0 x
Afbeelding

Michiel87
Senior
Senior

Re: Ben Bracken LIDL (Frankrijk) - Pure Malt

Ongelezen berichtdoor Michiel87 » 19 Dec 2010, 13:44

Inmiddels heb ik de fles al een paar maandjes staan, ruik er af en toe nog eens aan, maar heb er nauwelijks meer van gedronken. De fles is me toch wel tegengevallen. Een weinig aromatische whisky met een - in mijn beleving onprettige - droge afdronk. De geur deed me net een beetje denken aan ruitenwisservloeistof. Misschien leuk om op een vrije dag in de keuken te rommelen om het idee uit de videoblog van Jock uit te werken. Máár, geen spijt van de aanschaf, want het is toch weer leuk om eens wat anders geprobeerd te hebben! :goedgedaan
Laatst gewijzigd door Michiel87 op 19 Dec 2010, 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 19 Dec 2010, 14:07

Ik heb deze notitie hierheen verplaatst omdat het toch echt om een Schotse Single Malt gaat.

Daarbij maakt het niet uit dat die in Frankrijk gekocht is :Tongue
Stond namelijk in "Whisky uit overige landen".
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

GastheerG
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor GastheerG » 23 Dec 2010, 08:42

Uit een ander topic over deze whiksy:
Michiel87 schreef:Hier is mijn tasting note. Misschien leuk om jouw commentaar erbij te zetten?

Bij deze ;)

Als we de prijs in acht nemen vind ik hem niet eens zo beroerd.

Ik ben regelmatig in Belgie en dan haal ik bij supermarkt altijd wel een paar flesjes boost in het onderste segment.
Prima als "gewone" borrel, voor gasten die eerder zuipen dan genieten, voor in de cola en deze Ben Bracken doet het verbazingwekkend goed in een Godfather. Vind je de Godfathers met deze whisky wel wat en je fles is op 2/3?
Vul aan met amaretto en vervang het etiket met: Homemade Godfather.

Maar voor een borrel na het werk of als je je bonsai boompjes staat te snoeien is het geen slechte borrel. Als whiskyavontuurtje is hij echter te dun en de afdronk veel te kort.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 05 Mei 2011, 20:41

Ik heb deze, adhv een sample van Michiel87 (thanks!), geproefd.

Glas: Libbey. Dikke, snelle tranen en legs
Kleur: Vol goud met een oranje gloed. Op het etiket op het flesje stond "gekleurd met caramel"
Neus: Metaal-fruitig-perzik-Iers-achtige neus. Later meer, en vrijwel alleen, honing. Ook iets caramel / fudge.
Smaak: Honeyed, soft
Afdronk: Honing, licht spice, zoet / weeïg, wordt licht bitter, kort; snel weg.

De laatste tijd houd ik minder van die honing. Als je daar wel van houd is dit een dram voor jou!

De geur in de neus verandert naarmate de dram langer staat.
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Michiel87
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Michiel87 » 05 Mei 2011, 21:35

Ha, leuk om je commentaar te lezen, ik herken me erin! Als er nog meer mensen zijn die 'm willen proeven hoor ik het wel.
0 x
Afbeelding

Whisky_Bas
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Whisky_Bas » 28 Aug 2011, 17:17

Ik heb deze whisky ook geproefd (blind - Michiel had hem als 'mystery malt' toegevoegd aan een setje sampleflesjes).

Mijn notities:
Color: Old gold / Amber (0.6 / 0.7)
Nose: Friszuur, boter. Met wat water: chocola, rozijnen
Body: Vrij licht
Palate: Karton, peper, moutig
Finish: Middellang, verwarmend

Hij haalde het helaas niet helemaal bij de andere sampleflesjes ;) maar was wel erg leuk om te proeven! Het maakt natuurlijk benieuwd uit welke destilleerderij deze vandaan komt... Een klein onderzoekje op internet leert dat:

De whisky hoogstwaarschijnlijk een (bijgekleurde?) Tamnavulin is. En volgens deze informatie zijn het oude, door LIDL opgekochte vaten.
ben bracken is het vroegere tamnavulin dat 5 jaar geleden de deuren sloot.
de volledige resterende hoeveelheid vaten werden opgekocht door de lidl, die ze nu op flessen heeft getrokken en verkoopt onder de naam: ben bracken.

Er ook mensen zijn die echt Ben Bracken heten!
0 x
Afbeelding

Terug naar “Overige Schotse Whisky”