Ardbeg - Airigh Nam Beist 46% vol (L7)
-
johan brugge
- Forum goeroe

Ardbeg - Airigh Nam Beist 46% vol (L7)
Kleur: donker goud
Geur: vrijwel onmiddellijk sherry, BBQ, rook, turf, bloemen. Een heerlijk lichte neus (voor een Ardbeg) maar toch verrassend complex. De balans is echt perfect gewoon. Daar hoeft echt geen water bij!
Smaak: rokerig, lichte turf, vleugje sherry. Dit is geen olie-achtige whisky, maar eerder zijdezacht. Naarmate de whisky over mijn tong rolt proef ik meer peper. Dit is geen 'in your face' Ardbeg en toch heeft alle kenmerken ervan geërfd.
Afdronk: verwarmend, rokerig met een tikje sherry op de achtergrond, de turf blijft op het achterste van mijn tong plakken. Mijn tong tintelt nog even na als ik doorslik.
Echt lekker. Geen topwhisky, maar wel een heel degelijke. Ik geef hem 89/100.
Geur: vrijwel onmiddellijk sherry, BBQ, rook, turf, bloemen. Een heerlijk lichte neus (voor een Ardbeg) maar toch verrassend complex. De balans is echt perfect gewoon. Daar hoeft echt geen water bij!
Smaak: rokerig, lichte turf, vleugje sherry. Dit is geen olie-achtige whisky, maar eerder zijdezacht. Naarmate de whisky over mijn tong rolt proef ik meer peper. Dit is geen 'in your face' Ardbeg en toch heeft alle kenmerken ervan geërfd.
Afdronk: verwarmend, rokerig met een tikje sherry op de achtergrond, de turf blijft op het achterste van mijn tong plakken. Mijn tong tintelt nog even na als ik doorslik.
Echt lekker. Geen topwhisky, maar wel een heel degelijke. Ik geef hem 89/100.
Laatst gewijzigd door hetwhiskyforum op 27 Apr 2010, 08:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Ardbeg in de titel erbij geplaatst
Reden: Ardbeg in de titel erbij geplaatst
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.
Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort
- Jock
- (Whisky)Professional

Re: Airigh Nam Beist 46% vol (L7)
Bij Van Zuylen zie ik de volgende staan:
Hebben we het dan over dezelfde? Waar staat die "L7" voor?
- Ardbeg Airigh Nam Beist (18 yrs, 46%)
Streek: Islay
Leeftijd: 18 yrs
Bottelaar: Distilleerderij zelf
Botteljaar: 2008
Distilleerjaar: 1990
Soort verpakking: doos
Inhoud: 0.70 ltr.
Prijs: € 68,95
Hebben we het dan over dezelfde? Waar staat die "L7" voor?
0 x
-
johan brugge
- Forum goeroe

Re: Ardbeg - Airigh Nam Beist 46% vol (L7)
Nee, de fles die jij aanhaalt is een L8. Op iedere Ardbeg fles staat een bottle code. Onderaan de fles is er een uitstulping en daar is een code gedrukt of gegraveerd. L staat voor 2000 (Latijns cijfer). Daarna volgt een code van 3 cijfers. Dat is de dag van het jaar. Bv L7 028 wil zeggen dat de whisky in 2007 gebotteld is op dag 28 (= 28 januari 2007). Daarna staat het uur vermeld van het bottelen.
0 x
Ah, ok. Wist ik niet.
Is jouw fles (L7, dus 2007) dan wel gedistilleerd in 1989 waardoor deze Ardbeg variant wel altijd 18yo is?
Is jouw fles (L7, dus 2007) dan wel gedistilleerd in 1989 waardoor deze Ardbeg variant wel altijd 18yo is?
0 x
-
johan brugge
- Forum goeroe

Nee. Mijn fles is van 1990.
0 x
Het moet nog ingewikkelder en nog ondoorzichtiger kunnen ... maar dat gaat wel moeite kosten.
Hiervoor mag je wel een graad in de hogere cryptologie hebben

Hiervoor mag je wel een graad in de hogere cryptologie hebben

0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
Johan, thanks again! Ik kan me wel vinden in jouw notitie. Enkele aanvullingen:
Neus: Absoluut heel anders dan de Ten! Veel minder peat en veel meer fruitig: pruim, appel. Wat ik helemaal gewelig vind is die fris zure geur welke ik vind lijken op die (aardbei) zure matten (die snoepjes!) Geweldig!
Smaak: Het eerste wat in me op kwam: drop, licht peat, chocolade, zilt, spice! Mooi!
Vooral die zure matten... mooi man!
Score: high 80's.
Neus: Absoluut heel anders dan de Ten! Veel minder peat en veel meer fruitig: pruim, appel. Wat ik helemaal gewelig vind is die fris zure geur welke ik vind lijken op die (aardbei) zure matten (die snoepjes!) Geweldig!
Smaak: Het eerste wat in me op kwam: drop, licht peat, chocolade, zilt, spice! Mooi!
Vooral die zure matten... mooi man!
Score: high 80's.
0 x
-
johan brugge
- Forum goeroe

No problemo! Wacht tot je de andere Ardbeg's geproefd hebt. Straks bekeer ik je nog tot peatfreak. hehe
0 x
-
johan brugge
- Forum goeroe

Verdorie. Ik zie dat er ineens heel wat 'stemmen' bijgekomen zijn. Zelfs 3 stemmen die hem tussen 91 en 96 punten geven. Dit vraagt om een nieuwe test. Morgen trakteer ik me nog eens op een ANB. Eens zien of mijn score veranderd is.
0 x
- Übergenieter
- Actief lid

De Airigh Nam Beist is mijn absoluut favouriete Ardbeg (ik heb de Lord of the Isles nog nooit geproefd).
Overigens is dit een bijzondere 'mix'van vaten uit 1990. De distillery was toen tijdelijk open, nadat ze halverwege de jaren 80 ge 'mothballed' was. Ze hebben toen in 1989/1990 meen ik, verschillende batches gedraaid en zijn daarna weer gesloten. Pas in 2000 is men, onder de nieuwe eigenaar, weer geopend en is men de huidige Ardbegs aan het produceren.
De ANB is dus n hele bijzondere Ardbeg en inmiddels ook al bijna niet meer te krijgen. Voor investeerders is dit DE whisky om aan te kopen, maar ik koop er het liefst nog 1 bij voor wanneer ik door mijn huidige fles heen ben (nu nog 4/10 vol).
Overigens is dit een bijzondere 'mix'van vaten uit 1990. De distillery was toen tijdelijk open, nadat ze halverwege de jaren 80 ge 'mothballed' was. Ze hebben toen in 1989/1990 meen ik, verschillende batches gedraaid en zijn daarna weer gesloten. Pas in 2000 is men, onder de nieuwe eigenaar, weer geopend en is men de huidige Ardbegs aan het produceren.
De ANB is dus n hele bijzondere Ardbeg en inmiddels ook al bijna niet meer te krijgen. Voor investeerders is dit DE whisky om aan te kopen, maar ik koop er het liefst nog 1 bij voor wanneer ik door mijn huidige fles heen ben (nu nog 4/10 vol).
0 x
-
johan brugge
- Forum goeroe

Ja, de prijs gaat langzaam maar zeker de hoogte in maar als je goed zoekt kan je er nog vinden voor minder dan 70 Euro. Mijn fles is bijna halfvol, maar ik heb er nog twee in mijn kast staan. Daar kan natuurlijk altijd nog eentje bijkomen.
0 x
Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”