Ardbeg 15yo 1993 Duncan Taylor

Hier beperken we ons tot Schotse single malt (Scottish Single Malt), dus afkomstig van één distilleerderij.

Welk aantal punten geef je deze Whisky ?

Minder dan 56
0
Geen stemmen
56-60
0
Geen stemmen
61-65
0
Geen stemmen
66-70
0
Geen stemmen
71-75
0
Geen stemmen
76-80
0
Geen stemmen
81-85
0
Geen stemmen
86-90
2
100%
91-95
0
Geen stemmen
96-100
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 2

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ardbeg 15yo 1993 Duncan Taylor

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 05 Mar 2010, 15:57

Het betreft hier een Ardbeg 15yo 1993 van Duncan Taylor (Rare Auld), 58.9 % vol. Cask 1724.

Kleur: Chestnutoloroso sherry

Neus: De alcohol dampen verbranden bijna mijn neusgaten. Dit is erg ruw. Na een tijdje komen turf en rook tevoorschijn, maar het hoge alcoholpercentage van de whisky camoufleert het meeste hiervan. Met water: Veeeel beter. Nu herken ik de typische Ardbeg kenmerken. Ik ben precies op het strand en ik ruik de zee en de wind. Prachtige 'neus'.

Smaak: Dit is erg heet! Ik proef duidelijk turf samen met een citrussmaken. Ik heb dit nog nooit eerder in een Ardbeg geproefd. Het is best wel lekker, maar er moet zeker water bij. Mijn tong staat in brand. Met water: weer veel beter. Het is nog steeds heet/peperachtig, maar er is veel meer balans. Natuurlijk is er turf en wat 'aardesmaken', rook. Maar er is ook een smaak die ik niet gewend ben. Ik kan er mijn vinger niet op leggen. Serge noemt het gekristalliseerd fruit en marsepein maar ik ben daar niet helemaal zeker van. Dit vraagt meer onderzoek. hehe

Afdronk: Veel meer turf nu. Heel aangename whisky, maar er moet absoluut water bij. Doet me een beetje denken aan de complexiteit van mijn Longrow 10yo 1993 . Zilt, opnieuw enkele citrusvruchten, maar alles blijft nog steeds in evenwicht. Er is ook beetje rook op de achtergrond.

Het is zeker niet de doorsnee Ardbeg. Integendeel. Dit is een zeer interessante onafhankelijke botteling. Het is een beetje als een wilde Mustang. Je moet het eerst temmen, maar daarna is het een helse rit.
Laatst gewijzigd door Piet op 06 Mar 2010, 16:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Poll toegevoegd
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Piet
Moderator
Moderator

Re: Ardbeg 15yo 1993 Duncan Taylor

Ongelezen berichtdoor Piet » 06 Mar 2010, 00:01

Johan, als ik het samenvat lijkt het me een erg avontuurlijke dram, deze Ardbeg :HitHead
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 06 Mar 2010, 00:40

Wel Piet, dat is het zeker. Het is geen alledaagse Ardbeg. Je moet hem een beetje leren drinken en waarderen, maar wat een sensatie! Ik heb met een gelukje twee van die flessen voor een 'spotprijs' kunnen kopen. Ik heb me voorgenomen om er ERG zuinig mee om te springen.
0 x

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 15 Aug 2010, 21:05

Ik heb net nog een score gegeven van 88/100. Met wat water wordt de neus helemaal anders dan eerst beschreven. Er is mee 'heidegeur' en nat mos te bespeuren. Heel bijzonder voor een Ardbeg. Er blijft wel dat ietwat zoete aspect, maar ik blijf hem heel lekker vinden. Hij heeft baat gehad van wat te staan in mijn kast.
0 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”