Pittyvaich 1989, 20 jaar oud

Hier beperken we ons tot Schotse single malt (Scottish Single Malt), dus afkomstig van één distilleerderij.

Welk aantal punten geef je deze Whisky ?

Minder dan 56
0
Geen stemmen
56-60
0
Geen stemmen
61-65
0
Geen stemmen
66-70
0
Geen stemmen
71-75
0
Geen stemmen
76-80
0
Geen stemmen
81-85
0
Geen stemmen
86-90
0
Geen stemmen
91-95
0
Geen stemmen
96-100
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 0

saintjimmy
Senior
Senior

Pittyvaich 1989, 20 jaar oud

Ongelezen berichtdoor saintjimmy » 02 Mar 2010, 00:16

Over een paar minuten word ik 20 :hoera. Dus om die reden heb ik voor een 20 jaar oude whisky gekozen. Zo hoop ik de overgang van tiener te verfraaien. De dram: Pittyvaich 1989, 20 jaar oud. ERG LEKKEER!!

Hier mijn notes:
Neus: vers brood, gras, appels (misschien meer iets van cider) & honing;
Smaak: erg zuiver (mineralen). Je zou niet verwachten dat de whisky 20 jaar oud is (ook de kleur helpt hierbij niet echt mee). De appel/cider smaak overheerst in een positieve manier. Ook proef ik munt, gras en brood.
Finish: vers en fris fruit: appel, limoen en druiven. Ook wat vanille, eik & graan/brood.

Noot: grappig is dat ik zelf erg houd van de Oostenrijkse Grüner Veltliner wijnen. De smaken van de wijnen gemaakt van dit druivenras komen erg overeen met de Pittyvaich! Namenlijk: fris, grassig, fruitig en toch vaak karakteristiek en droog. Van beide ben ik erg fan en nu ik op mijn klok kijkt vliegen mijn tienerjaren voorbij :(
Laatst gewijzigd door Piet op 06 Mar 2010, 16:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Poll toegevoegd
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Re: Pittyvaich 1989, 20 jaar oud

Ongelezen berichtdoor Piet » 02 Mar 2010, 00:23

Hi Jimmy, gefeliciteerd :hoera

Is dit een Original Boteling ? of een Independent Botteling, en zo ja van wie ?
En wat is het alcohol percentage ?
Dan kunnen we de notitie compleet maken (vandaar hierheen gezet).
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 02 Mar 2010, 08:47

Jimmy; proficiat met je verjaardag! :Proost

Ik ken de door jou geproefde whisky eigenlijk helemaal niet... hoe kwam je erbij? Of gewoon puur omdat het een 20yo whisky is? :D
saintjimmy schreef:e zou niet verwachten dat de whisky 20 jaar oud is (ook de kleur helpt hierbij niet echt mee).

De kleur zegt (in principe) niets over de leeftijd van de whisky. Wanneer whisky gedistilleerd is, is het kleurloos als water. Door het rijpen op eikenhouten vaten krijgt de whisky kleur, maar...
    * De kleur kan komen door het rijpen op (vrij nieuwe) sherry vaten: de whisky wordt dan donkerder van kleur
    * De kleur kan komen door het toevoegen van E150a (karamel kleurstof)
    * Wanneer een vat te vaak ge-refilled wordt, zal de kleur steeds lichter worden.

Vandaar dat je wel eens whisky ziet in (bv.) groene of bruine flessen: de bottelaar wil zo de klant niet misleiden met de kleur (ah, donkere kleur, dat moet wel goed zijn :HitHead ) Maareh... dit is een ander topic :-P
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

JayDie
Moderator
Moderator

Pittyvaich 1989, OB, 57,5%, 20yo

Ongelezen berichtdoor JayDie » 02 Mar 2010, 09:21

Piet schreef:Is dit een Original Boteling ? of een Independent Botteling, en zo ja van wie ?
En wat is het alcohol percentage ?

Het zal om Pittyvaich 1989 ~ 2009, OB, 57,5% gaan, maar aan Jimmy om dat te verifiëren... De afbeelding op WhiskyBase is ook door SaintJimmy toegevoegd en die is ook geheel toevallig in 1990 geboren, dus... ;)
Afbeelding
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

saintjimmy
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor saintjimmy » 03 Mar 2010, 11:53

Hallo iedereen,

Sorry voor late reactie, ik had geen e-mail over jullie bericht ontvangen dus het is me wat ontgaan. Ja de Pittyvaich is een officiële botteling van Diageo. De whisky is erg lekker! Zelf ben ik niet echt een sherryhead en houd meer van fruitige, wijnige en frisse whisky. De Pittyvaich sluit hier perfect bij aan! Het is één van de korst 'geleefde' distilleerderijen. De whisky is ouder dan de distilleerderij, het is dus ook een gesloten distilleerderij. http://www.patswine.com/pittyvaich-20-jaar-2009-release-p-1264.html hier heb ik hem gekocht. En toen ik hem kocht had ik al rekening gehouden met mijn aankomende verjaardag en dat de whisky 20 jaar was. Maar echt een aanrader dus!!
0 x
Afbeelding

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”