Talisker Port Ruighe, 45.8% NAS

Hier beperken we ons tot Schotse single malt (Scottish Single Malt), dus afkomstig van één distilleerderij.

Welke score geef je deze whisky?

Afbeelding - Minder dan 55
0
Geen stemmen
Afbeelding - 55-59
0
Geen stemmen
Afbeelding - 60-64
0
Geen stemmen
Afbeelding - 65-69
0
Geen stemmen
Afbeelding - 70-74
1
4%
Afbeelding - 75-79
3
12%
Afbeelding - 80-84
13
50%
Afbeelding - 85-89
8
31%
Afbeelding - 90-94
1
4%
Afbeelding - 95-100
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 26

MoreBowmore
Senior
Senior
Berichten: 195
Lid geworden op: 12 Aug 2010, 18:33

Talisker Port Ruighe, 45.8% NAS

Ongelezen berichtdoor MoreBowmore » 20 Mei 2013, 15:11

Kleur : ( licht ) amber
Geur : in 1e instantie weinig behalve wat licht rood fruit. Later komt daar een lichte zeelucht bij, fris met een beetje zout
Smaak : begint met wat rood fruit maar al snel volgt de meer bekende sensatie van turf en een beetje zout en een licht pepertje. Creme Brulee en een combinatie van vanille en caramel toffee volgt pas veel later ( na zo´n 20-30 minuten )
Finish: Turf met vanille toffee door de hele mond.

Met wat water toegevoegd neemt de invloed van de port vaten toe ( meer rood fruit ) en wordt in eerste instantie de turf wat minder aanwezig in smaak en finish. Later combineert het rode fruit ( aardbeien vooraal ) en de turf op een aangename wijze.

Dit wordt alleen maar beter als je elk glas tijd geeft; daarom ook blij dat ik hiervan een hele fles heb om te proeven.


Ik vind de invloed van de port vaten meevallen ; meer zoals de Glenmorangie Quinta Ruban dan bv de Benriach 15 en 17 Solstice of de Arran Port Cask Finish waarbij de laatste 2 veel meer portinvloeden hebben. Met water wordt de invloed groter, meer als Glenmorangie Artein met turf.
Persoonlijk vind ik deze ook lekkerder dan de Storm maar niet zo lekker als de beste Taliskers D.E.( 1998 en 1999 ) die ik heb geproefd.


Ik scoor hem voorlopig op 85 punten.
Laatst gewijzigd door Matti op 20 Mei 2013, 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Standaard poll toegevoegd, even opnieuw stemmen als je dat al gedaan had
1 x
Afbeelding

juko
Nieuwkomer
Nieuwkomer
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 Jan 2018, 21:31

Re: Talisker Port Ruighe, 45.8% NAS

Ongelezen berichtdoor juko » 19 Jan 2018, 15:32

ik kreeg deze fles, was niet mijn eerste keus Talisker, maar viel me niet echt tegen. Wat lichter dan de 10y Talisker. Van de Portvaten merk ik weinig, maar dat kan ook aan mijn nog niet doorontwikkelde smaak liggen van whisky. Na even in het glas wordt de smaak wat makkelijker. licht ziltig en turf.
0 x

Gebruikersavatar
cor0566
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1258
Lid geworden op: 29 Mei 2016, 18:58
Locatie: Noord Limburg

Re: Talisker Port Ruighe, 45.8% NAS

Ongelezen berichtdoor cor0566 » 23 Feb 2021, 05:08

Vond het een aparte en tegenvallende Talisker, zeker in verhouding met de 10 of 18 of DE.
Ik kon er niet aan wennen.
Groet Cor
0 x

RomainZ
Actief lid
Actief lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 Jul 2020, 06:19
Locatie: Heusden-Zolder

Re: Talisker Port Ruighe, 45.8% NAS

Ongelezen berichtdoor RomainZ » 28 Sep 2021, 15:47

Heb hem vorige week gekocht en geproefd voor de eerste keer...
Hierbij mijn tasting notes...

Kleur ; amber / neus ; zoete, licht rokerige, retsina-harsachtige fruitneus van opgelegde pruimen en rozijnen / palette ; olieachtig en maritiem, vettig met een uitgesproken smaak van pruimen, dadels en rozijnen, verder loopt hij uit in een matige droge rokerigheid die niet overdadig aanvoelt. Tenslotte iets wijnachtigs (Ruby Porto), helemaal op het einde blijft een minty mouthfeel achter / afdronk ; deze heeft een matig lange droge rokerige afdronk, vergelijkbaar als de rook van een pas aangemaakt houtvuurtje.
2 x


Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten