Ardmore 'Traditional Cask Peated' 46%

Hier beperken we ons tot Schotse single malt (Scottish Single Malt), dus afkomstig van één distilleerderij.

Welke score geef je deze Whisky ?

Afbeelding - Minder dan 56
0
Geen stemmen
Afbeelding - 56-60
0
Geen stemmen
Afbeelding - 61-65
0
Geen stemmen
Afbeelding - 66-70
0
Geen stemmen
Afbeelding - 71-75
0
Geen stemmen
Afbeelding - 76-80
0
Geen stemmen
Afbeelding - 81-85
6
100%
Afbeelding - 86-90
0
Geen stemmen
Afbeelding - 91-95
0
Geen stemmen
Afbeelding - 96-100
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 6

Bruich-lad
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Bruich-lad » 11 Mei 2011, 22:55

Neus: Een beetje weinig om te beginnen, opvallend fris hoewel de peat duidelijk aanwezig is. Doet na iets langer staan denken aan korenwijn-van-whiskyvaten (ja, die bestaat). Heel zuiver.
Smaak: Weer heel fris aan het begin, maar de peat, vooral de rook ervan, komt snel tussendoor. Steeds zoeter met vanille (door die quartercasks?). De smaken zijn heel puur aanwezig, lijken meer naast elkaar te staan dan een geheel te vormen.
Finish: Vooral het zoete blijft nog na, maar toch duidelijk minder dan bij de GlenDronach 12.
Overall: Een beetje dubbel, de combinatie van het zoete en de rook is heel apart en hij is daardoor zeker de moeite waard, maar ook wat... nou ja, apart dus. Wat meer geur en finish zou hem ook verbeteren.
Voorlopig 83 punten.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Re: Ardmore 'Traditional Cask Peated' 46%

Ongelezen berichtdoor JayDie » 12 Mei 2011, 08:16

Ik heb hem thuis ook staan, koopje in Duitsland, en zal eens kijken wat m'n proefnotitie was (of dat ik hem alleen nog maar gedronken heb; zal dan een note maken).

Wat me wel bijstond is dat ik het een 'lichte Laphroaig Quarter Cask' vond - peat, zoet, kruidnagel - maar kan ook psychisch op het verkeerde been gezet zijn door de termen "quarter cask" op de fles...
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Bruich-lad
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Bruich-lad » 12 Mei 2011, 23:01

JayDie schreef:Wat me wel bijstond is dat ik het een 'lichte Laphroaig Quarter Cask' vond - peat, zoet, kruidnagel - maar kan ook psychisch op het verkeerde been gezet zijn door de termen "quarter cask" op de fles...

N.a.v. je bericht heb ik ze even h2h getest en er zit zeker wat in. Toch is het totale karakter wel heel verschillend vind ik. Bij de Ardmore is het opvallende juist dat hij zo clean is waarbij de basissmaken dus heel aanwezig zijn. De Laphroaig heeft ook de peat (uiteraard zou ik bijna zeggen), maar de rook valt amper op in het geheel. Het medicinale, het volle overheersen de smaak veel meer eigenlijk. De overeenkomst zit hem dus vooral in de combinatie van zoet (hout) met een 'pittige' smaak, maar het resultaat is toch anders.

Geweldige whisky trouwens die Laphroaig :).
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 13 Mei 2011, 10:42

Ik heb de Laphroaig QC momenteel niet op m'n schap staan. Komt er bij de eerstevolgende bestelling zeker weer bij! Dan zal ik ze ook eens H2H proeven.

Gisteravond, als eerste, stand-alone geproefd. Hieronder m'n, wellicht merkwaardige, notitie...

Glas: Mitra WX. Duurt redelijk lang voordat tranen vormen, maar daarna vallen ze redelijk snel
Kleur: Goud
Neus: Rook, turf, rode anta-flu snoepjes (drop), iets rubber, zoet-suiker-schenkstroop
Smaak: Bitter op de tong, verbrand rubber, licht spicy, iets mout
Afdronk: Rook, turf, rubber, kruidig-bitter (he: laurierdrop)
Commentaar: Wat volgens mij opvalt in deze notitie is dat rubber. Ik wil dan ook gelijk vermelden dat dit alleen in het begin is en later wegvaagt. Gelukkig heb ik een hele fles dus ik kan hem vaker proeven en zonodig deze notitie aanvullen!

EDIT: eigenlijk heel anders dan de voorgaande notitie :shock: Misschien had ik een off-day ;-)
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”