Caol Ila Moch 43%
Caol Ila Moch 43%
Deze geproefd tijdens de Moonlight tasting op 15 april 2011 georganiseerd door Wiesje Whisky (Meisje van de Slijterij)
Glas: Libbey Tasting Glass. Sjonge... wat plakt deze! Tranen komen erg laat en wanneer ze vallen erg traag. Paar keer gewalst, bleef plakken!
Kleur: Bleek geel, zoals ook m'n Caol Ila 1999 Signatory Vintage
Neus: Lichtere turf geur dan de Caol Ila 1999 SV die ik als referentie had staan. Er zit een zoetje in. Boenwas, popcorn (het romige zoete), iets jodium / pleister op de achtergrond. Mooie afwisseling tussen rokerige / turf tonen en de zoetigheid
Smaak: Zacht, licht, turf, zoetig
Afdronk: Heel licht komt peper opzetten en ook heel licht weer weg. Aparte ervaring. Iets bitter en dan denkend aan drop als die zwarte staafjes in Engelse drop, of iets van zoethout (ook altijd zo'n aparte nasmaak). Later ook vuursteen. De rokerige smaak blijft lang hangen.
Commentaar: Rook & zoet, een lichte dram
Glas: Libbey Tasting Glass. Sjonge... wat plakt deze! Tranen komen erg laat en wanneer ze vallen erg traag. Paar keer gewalst, bleef plakken!
Kleur: Bleek geel, zoals ook m'n Caol Ila 1999 Signatory Vintage
Neus: Lichtere turf geur dan de Caol Ila 1999 SV die ik als referentie had staan. Er zit een zoetje in. Boenwas, popcorn (het romige zoete), iets jodium / pleister op de achtergrond. Mooie afwisseling tussen rokerige / turf tonen en de zoetigheid
Smaak: Zacht, licht, turf, zoetig
Afdronk: Heel licht komt peper opzetten en ook heel licht weer weg. Aparte ervaring. Iets bitter en dan denkend aan drop als die zwarte staafjes in Engelse drop, of iets van zoethout (ook altijd zo'n aparte nasmaak). Later ook vuursteen. De rokerige smaak blijft lang hangen.
Commentaar: Rook & zoet, een lichte dram
0 x
Re: Caol Ila Moch 43%
Ik ben benieuwd. Heb in elk geval een flesje staan. Gezien de lof die ik er al over zag had ik een hogere score verwacht.
Hierover heb ik in een "aroma" onderwerp iets geschreven: Engelse-drop, zoethout, laurier in whisky
JayDie schreef: ...Aparte ervaring. Iets bitter en dan denkend aan drop als die zwarte staafjes in Engelse drop, of iets van zoethout (ook altijd zo'n aparte nasmaak).
Hierover heb ik in een "aroma" onderwerp iets geschreven: Engelse-drop, zoethout, laurier in whisky
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
-
johan brugge
- Forum goeroe

Ik ga hem eerst nog eens fatsoenlijk proeven. Ik heb voorlopig nog maar één glaasje gedronken. Maar ik zou hem kort als volgt omschrijven: een zachte, licht geturfde, licht rokerige, volle en romige whisky met een vleugje citrus. Ik scoor hem (voorlopig) tussen de 86 en 90.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.
Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort
Hier mijn N&T-notes(ook op http://www.whiskybase.com te zien):
TN-nr.30041101
N: zacht, soepel,glad, olieachtig en iets zoetigs; en 'n zweem van hout.
S: zacht en licht kruidig met 'n tikje fruit, heerlijk rokerig en weer dat olieachtige(wat in veel Ilay whiskies zit!), geweldige smaak, tamelijk complex!
F: redelijk lang met de rokerige en tegelijkertijd zachte afdronk
C: perfecte, elegante whisky, uiterst makkelijk te drinken én...veel waarde voor uw geld!
85/100
TN-nr.30041101
N: zacht, soepel,glad, olieachtig en iets zoetigs; en 'n zweem van hout.
S: zacht en licht kruidig met 'n tikje fruit, heerlijk rokerig en weer dat olieachtige(wat in veel Ilay whiskies zit!), geweldige smaak, tamelijk complex!
F: redelijk lang met de rokerige en tegelijkertijd zachte afdronk
C: perfecte, elegante whisky, uiterst makkelijk te drinken én...veel waarde voor uw geld!
85/100
Laatst gewijzigd door I_SPEY op 01 Mei 2011, 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Gezien de reacties toch maar de fles open gemaakt en ook gelijk naast de Lap QC gezet. Ik kan me aardig herkennen in de voorgaande notities maar geef toch maar even mijn complete notitie. Ik ben er voor gaan zitten (achter de PC) en tik dit direct in.
Uiterlijk: Licht goud/strookleurig. Hangt mooi aan en trekt langzame tranen.
Geur: Direct medicinale/teerachtige turf met citrus en was en iets zoetig van honing en wat hout. Absoluut niet prikkelend in de neus. Met wat drupjes water iets meer fruit waaronder pruim en wat mout. Veel later zelfs wat (groene) appel. Die appel wordt later (fles een paar weken aangebroken) prominenter !
Smaak: Sappige peperige binnenkomst met turf. Een bescheiden bittertje en zilt.
Afdronk: Gemiddelde afdronk. Ook hier overheerst de turf, met iets van ketelsteen in de afdronk.
Als gezegd, toch maar even de Laphroaig QC er naast gezet. Tot mijn verbazing is die wat minder geturfd ! Die is ook olieachtiger, voller en iets meer complex in de ontwikkeling.
Hoewel een mooie dram, zeker ook voor de prijs, scored deze een halve ster minder. Ik gaf de QC 88 en deze score ik op 84.
Opmerkelijk en verrassend bovendien:
Ik heb hem hier staan in een Cognacglas en in een mijn standaard proefglas (Portglaasje). Ik weet natuurlijk dat het ene glas het andere niet is (onderzoekje) maar dit had ik niet verwacht. Heel frappant is dat in het laatste nauwelijks turf naar boven komt terwijl die in het Cognacglas overheerst
Dat moet ik eens verder gaan uitproberen. Ik heb mijn vrouw laten ruiken (met tegenzin), blind dus, en ook zei vond het Cognacglas veel geturftder dan het proefglas. Ze vindt het allemaal vies maar dacht wel dat het twee verschillende whiskies waren.
Zowel zonder als met water blijft het verschil tussen de glazen opmerkelijk groot ! Ik heb ze beide in twee verschillende glazen geprobeerd.
Uiterlijk: Licht goud/strookleurig. Hangt mooi aan en trekt langzame tranen.
Geur: Direct medicinale/teerachtige turf met citrus en was en iets zoetig van honing en wat hout. Absoluut niet prikkelend in de neus. Met wat drupjes water iets meer fruit waaronder pruim en wat mout. Veel later zelfs wat (groene) appel. Die appel wordt later (fles een paar weken aangebroken) prominenter !
Smaak: Sappige peperige binnenkomst met turf. Een bescheiden bittertje en zilt.
Afdronk: Gemiddelde afdronk. Ook hier overheerst de turf, met iets van ketelsteen in de afdronk.
Als gezegd, toch maar even de Laphroaig QC er naast gezet. Tot mijn verbazing is die wat minder geturfd ! Die is ook olieachtiger, voller en iets meer complex in de ontwikkeling.
Hoewel een mooie dram, zeker ook voor de prijs, scored deze een halve ster minder. Ik gaf de QC 88 en deze score ik op 84.
Opmerkelijk en verrassend bovendien:Ik heb hem hier staan in een Cognacglas en in een mijn standaard proefglas (Portglaasje). Ik weet natuurlijk dat het ene glas het andere niet is (onderzoekje) maar dit had ik niet verwacht. Heel frappant is dat in het laatste nauwelijks turf naar boven komt terwijl die in het Cognacglas overheerst
Dat moet ik eens verder gaan uitproberen. Ik heb mijn vrouw laten ruiken (met tegenzin), blind dus, en ook zei vond het Cognacglas veel geturftder dan het proefglas. Ze vindt het allemaal vies maar dacht wel dat het twee verschillende whiskies waren.
Zowel zonder als met water blijft het verschil tussen de glazen opmerkelijk groot ! Ik heb ze beide in twee verschillende glazen geprobeerd.
0 x
Piet,
Ik kan me goed vinden in je conclusies zowel ten aanzien van de moch tov quarter cask, alswel je off-topic glazen opmerking. Ik constateer dit steeds vaker en krijg zelfs voorkeur voor welk glas ik gebruik bij welke whisky en ik merk dat ik bij geturfde vaker voor een klein model cognac glas kies (vieux glas ?) dan voor een tasting glass. Glencairn heb ik nog niet zo veel ervaring mee, zou ik eens een doosje op de kop moeten tikken. Kies er voorlopig voor om te tasten (gelijke glasinvloed) voor mijn blog vanuit een Libbey. Zou trouwens leuk grapje zijn bij een blind tasting, je denkt dat je drie verschillende whisky krijgt in drie uiterlijk verschillende glazen en achteraf blijkt het dezelfde whisky te zijn
Ik kan me goed vinden in je conclusies zowel ten aanzien van de moch tov quarter cask, alswel je off-topic glazen opmerking. Ik constateer dit steeds vaker en krijg zelfs voorkeur voor welk glas ik gebruik bij welke whisky en ik merk dat ik bij geturfde vaker voor een klein model cognac glas kies (vieux glas ?) dan voor een tasting glass. Glencairn heb ik nog niet zo veel ervaring mee, zou ik eens een doosje op de kop moeten tikken. Kies er voorlopig voor om te tasten (gelijke glasinvloed) voor mijn blog vanuit een Libbey. Zou trouwens leuk grapje zijn bij een blind tasting, je denkt dat je drie verschillende whisky krijgt in drie uiterlijk verschillende glazen en achteraf blijkt het dezelfde whisky te zijn

0 x
-
johan brugge
- Forum goeroe

Allee vooruit, omdat jullie zo aandringen zal ik ook mijn bevindingen opschrijven.
Neus: meteen die typische Caol Ila citrusgeur, gevolgd door wat rook en turf alhoewel dat niet zo uitgesproken is. Medicinaal en heel licht maritiem ook (dat zilte weer hè). Ik vond toch dat (zonder toevoeging van water) het citrusachtige redelijk op de voorgrond treedt. Met wat water is er minder rook te bespeuren, maar de citroenen en de turf blijven wel present.
Smaak: Rokerig (meer dan in de neus), citrus weer, olie-achtig, romig, licht geturfd, een beetje hout. Met een beetje water wordt hij heel dik. Je moet er haast op kauwen, maar het verandert wezenlijk niet veel aan de smaken.
Afdronk: Redelijk lang, licht rokerig, wat ziltig ook, steeds weer die citrus (maar meer op de achtergrond deze keer), een klein beetje zoethout (na een paar minuten). Na toevoeging van water proef je wat meer rook, zilt en turf en minder citrus. Een beetje tannine ook.
Dit is echt een hele goeie whisky voor zijn geld. Als ik water bij mijn Caol Ila cask strength doe heb ik een Moch.
Neus: meteen die typische Caol Ila citrusgeur, gevolgd door wat rook en turf alhoewel dat niet zo uitgesproken is. Medicinaal en heel licht maritiem ook (dat zilte weer hè). Ik vond toch dat (zonder toevoeging van water) het citrusachtige redelijk op de voorgrond treedt. Met wat water is er minder rook te bespeuren, maar de citroenen en de turf blijven wel present.
Smaak: Rokerig (meer dan in de neus), citrus weer, olie-achtig, romig, licht geturfd, een beetje hout. Met een beetje water wordt hij heel dik. Je moet er haast op kauwen, maar het verandert wezenlijk niet veel aan de smaken.
Afdronk: Redelijk lang, licht rokerig, wat ziltig ook, steeds weer die citrus (maar meer op de achtergrond deze keer), een klein beetje zoethout (na een paar minuten). Na toevoeging van water proef je wat meer rook, zilt en turf en minder citrus. Een beetje tannine ook.
Dit is echt een hele goeie whisky voor zijn geld. Als ik water bij mijn Caol Ila cask strength doe heb ik een Moch.
0 x
Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?
JayDie schreef:...Ik ga m'n Caol Ila Moch sample maar eens legen...
Net een ingeschonken. Uit de fles. Moet zeggen dat nu opeens de (groene) appel prominent het glas uit springt.

0 x
-
johan brugge
- Forum goeroe

Piet schreef:JayDie schreef:...Ik ga m'n Caol Ila Moch sample maar eens legen...
Net een ingeschonken. Uit de fles. Moet zeggen dat nu opeens de (groene) appel prominent het glas uit springt.
Dat heb ik tot nu toe (ik heb nog maar twee glaasjes gedronken) nog niet geproefd. Ik ga mezelf nog eentje schenken en ik 'denk' even mee met jullie.
0 x
-
johan brugge
- Forum goeroe

Kijk Piet. Ik ruik nu al een tijdje aan mijn Moch, maar ik kan niet echt de geur van groene appels ontwaren. Ik ruik eerder iets licht zuur zoals citrus. Als je dan toch per sé in de richting van groene appels wil gaan zou ik eerder denken aan Granny Smith. Al vind ik toch dat het veel meer naar citrus neigt.
0 x
johan brugge schreef:Kijk Piet. Ik ruik nu al een tijdje aan mijn Moch, maar ik kan niet echt de geur van groene appels ontwaren. Ik ruik eerder iets licht zuur zoals citrus. Als je dan toch per sé in de richting van groene appels wil gaan zou ik eerder denken aan Granny Smith. Al vind ik toch dat het veel meer naar citrus neigt.
Ik ruik nu al een tijdje aan mijn Moch.... het werd nu juist minder na een tijdje dan kwam de peat meer naar boven.
Dit was nu echt tijdens en direct na het inschenken maar wel in een Cognac glas (zie mijn opmerking daarover in viewtopic.php?f=82&t=1840
En ja, nog het meest richting Granny, ook citrus maar nu eerder op de achtergrond... in het begin dan wel ! En zonder een drupje water bovendien
0 x
JayDie schreef:Afdronk: (...) Iets bitter en dan denkend aan drop als die zwarte staafjes in Engelse drop, of iets van zoethout (ook altijd zo'n aparte nasmaak).
johan brugge schreef:Afdronk: (...) een klein beetje zoethout (na een paar minuten)
Piet, wat vind jij van die afdronk? Had gisteren m'n 2e helft van een sample. Echt... in die afdronk dat bittere van laurierdrop (nu weet ik wat het is!). Met "Zoethout" kan ik ook leven (hé, enig ingredient in m'n laurierdrop: zoethoutwortelextract...).
Na de Moch had ik een Finlaggan - The original peaty, daar had ik dat bittere absoluut niet (eigenlijk smaakte die ineens als een slappe dram
0 x
JayDie schreef:Piet, wat vind jij van die afdronk? Had gisteren m'n 2e helft van een sample. Echt... in die afdronk dat bittere van laurierdrop (nu weet ik wat het is!). Met "Zoethout" kan ik ook leven (hé, enig ingredient in m'n laurierdrop: zoethoutwortelextract...).
...bittere van laurierdrop... Nog even gecontroleerd en daar kan ik me inderdaad in vinden. Het bittertje met de bijbehorende plantenextracten en drop.
0 x
Uit: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?
Dat rubber, van (auto)banden is inderdaad wel goed herkenbaar in het lege glas !
johan brugge schreef:Bwah, ik heb toch geen groene appels geproefd bij die Moch maar eerder redelijk veel turf en citrus. Toen mijn glas leeg was rook het duidelijk naar rubber en verbrand plastic.
Dat rubber, van (auto)banden is inderdaad wel goed herkenbaar in het lege glas !
0 x
Piet schreef:Dat rubber, van (auto)banden is inderdaad wel goed herkenbaar in het lege glas !
En nu, nadat ik zojuist drie Japanse samples heb geproefd, is dat rubber (latex) het eerste dat ik ruik

Trouwens leuk te zien dat ik qua (lees kwaliteits) score de juist geproefde Hakushu 12yo, 43,5% hetzelfde score. Twee volslagen andere whiskies maar ik kan me prima vinden in het gelijke kwaliteitsniveau. De Hakushu is wel heel wat duurder.
0 x
Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”