Bowmore 15y Darkest ABV 43%

Hier beperken we ons tot Schotse single malt (Scottish Single Malt), dus afkomstig van één distilleerderij.
Nuyts
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 548
Lid geworden op: 20 Nov 2017, 22:18

Bowmore 15y Darkest ABV 43%

Ongelezen berichtdoor Nuyts » 19 Jun 2018, 22:27

Eerste kennismaking met een whisky uit de core range van Bowmore, met name Bowmore 15y Darkest.

Aangenaam verrast door deze donker amberkleurige whisky. Zijn donkere kleur is wss wel te danken aan de toevoeging van kleurstof maar toch, zeer mooie kleur.
Is blijkbaar 12 jaar gerijpt op ex-bourbon van en 3 jaar zijn finish gekregen op sherry casks.

Op de neus een zeer mooie balans waarbij de lichte zweem van rook en turf feilloos plaats maakt voor zoete toetsen zoals toffee, licht aangebrande karamel (à la crème brûlée), gekonfijt fruit (rood fruit), lichte tint vanille,...

Smaak is dan weer meer rokerig en kruidig dan de neus doet vermoeden. Ik proef bepaalde smaken die me doen denken aan de rookgeur die in je mond achterblijven bij het roken van een goede sigaar, tabaksbladeren van goede kwaliteit dus. Anderzijds komen de rozijnen en het rode,zoete fruit ook lichtjes in balans met voorgaande. Mooie overgang!!! Bepaalde kruiden komen hier een kijkje nemen, echter kan ik deze niet benoemen.
Als je de whisky de tijd geeft, komen er zelfs wat meer zoetbittere smaken opzetten, verrukkelijk!!

De afdronk beschouw ik eerder als medium long/long. Wederom zeer mooie en aangename balans.
Persoonlijk een toppertje, deze Bowmore... Op naar een volgende drammetje :bigsmile
0 x
Afbeelding

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten