Al eerder proefde ik de Laphroaig Quarter Cask Double Matured, -yo, 48%, Islay variant. Nu heb ik de 10yo ook geproefd en naast de QC gezet. Zo hoopte ik het verschil goed te ontdekken.
Echter... het verschil kon ik niet snel vinden. Heb er echt even goed voor moeten gaan zitten en uiteindelijk merkte ik wel wat verschillen.
Hieronder de tasting notes van de 10yo
Colour: Nauwelijks te onderscheiden van de QC: goud
Nose: Turf, zilt, grond, zoetig. Zoet(er) dan de QC. Ook na het toevoegen van wat drupjes water blijft deze zoeter (maar QC wordt dan ook zoet)
Taste: Begin vol, turf, grond, zilt, dan wordt het zoeter, aan het einde jodium
Finish: jodium, zacht. Niet heel erg lang.
Vergeleken met de QC:
Ik vind het zoetige in de neus wel lekker. Maar... wanneer je bij de QC (48%) wat drupjes water doet komt daar ook veel zoetigheid los! De QC heeft meer turf / zilt / zeelucht in de neus. De QC is qua taste spicy (door de 48%?) en vol rokerig / turf en zilt. Bij de 10yo merk je duidelijk 'fasen'. De finish van de 10yo vind ik vergeleken met de QC zacht en vol jodium en kort; de QC is zoetig, turf, rook en wat mij betreft beter dan bij de 10yo. Houd ook lang aan.
10yo scoort 84+ punten.
Laphroaig 10yo, 40%, Islay
Re: Laphroaig 10yo, 40%, Islay
Een paar maanden geleden voor het laatst gedronken, after-diner, naast Oban 14yo en The Glenlivit 12yo.
Het medicinale springt er dan toch ook in de neus behoorlijk uit. Lekker rond en vol, dat wel.
Ik score deze op 81.
Het medicinale springt er dan toch ook in de neus behoorlijk uit. Lekker rond en vol, dat wel.
Ik score deze op 81.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
- Jock
- (Whisky)Professional

Ik ben altijd gek op Laphroaigh geweest. De nieuwe expressies zijn beter dan de 10 vind ik dan. De eigenaren zijn Beam Global die ook Jim beam in de VS hebben. Die zijn zelfs nog voorzichtiger dan Diageo met nieuwe bottelings. Wel heb ik de 18 en de triple wood gehad en die vind ik lekkerder dan de 10. Laphroaigh haalt zijn peat uit de laagst gelegen peat bogs op Islay. Zeer dicht bij zee en zoals een ieder weet is peat eigenlijk verrote bos en is in feite daardoor jonge steenkool. Maar omdat bij Laphroaigh ze de peat uit zulk lage bogs halen ( die deels zelfs onder zee niveau liggen) zit er een flinke hoeveelheid zeewier in de bovenste laag. En het is juist dat bovenste laag dat zo smeult en waarvan de rook het beste ontwikkeld. Met dat rook gaat de zeewier ook op in de mout en het resultaat is het meest " phenolic" whisky ( ik weet het Nederlandse woord niet voor phenolic) en hierdoor is Laphroaigh de meest medicinale whiskies van Islay.
Ik was bij Laphroaigh in mei voor een Ceilidh avond in de botteling shed. Toen ik naar de WC ging, moest ik door de destillerderij gaan en zag kans om de volgende foto te maken http://tinyurl.com/p8ndtl
Het is natuurlijk de peat burner at Laphroaigh.
Met zoveel fenolen (sp) heb ik liever iets wat het enigszins opheft zoals bij de triple wood. de 18 vind ik ook iets meer in balans.
Groet,
Jock
Ik was bij Laphroaigh in mei voor een Ceilidh avond in de botteling shed. Toen ik naar de WC ging, moest ik door de destillerderij gaan en zag kans om de volgende foto te maken http://tinyurl.com/p8ndtl
Het is natuurlijk de peat burner at Laphroaigh.
Met zoveel fenolen (sp) heb ik liever iets wat het enigszins opheft zoals bij de triple wood. de 18 vind ik ook iets meer in balans.
Groet,
Jock
0 x
Discussie over fenolen verplaats naar separaat onderwerp: http://www.hetwhiskyforum.nl/viewtopic. ... art=0#p531
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
Jock schreef:de 18 vind ik ook iets meer in balans.
Ik vond de 18yo eigenlijk te houtig en minder speciaal dan bijvoorbeeld de QC, mijn favoriete Laphroaig tot nu toe (ik heb de 10, CS, QC, 15, 18 geproefd). De 10yo is een uitstekende whisky voor dat geld, vind ik, maar ik zou iedereen aanraden om iets meer geld neer te leggen en voor de QC te gaan. Is ook 48% ipv 40% (ik rechtvaardig vaak de prijs van whiskies door te bedenken dat het alcoholpercentage hoger is en je er langer mee doet, maar ik merk dat ik bij CS-whisky evenveel in mijn glas doe en dan pas -eventueel- water toevoeg).
0 x
Fortune! if thou'll but gie me still
Hale breeks, a scone, an' whisky gill,
An' rowth o' rhyme to rave at will,
Take a' the rest,
An' deal't about as thy blind skill
Directs thee best.
Hale breeks, a scone, an' whisky gill,
An' rowth o' rhyme to rave at will,
Take a' the rest,
An' deal't about as thy blind skill
Directs thee best.
K: Licht goud.
N: Turf, rook(hout), jodium, beetjecitrus-achtig, tikkie rubber én peper.
S: Turf, teer en jodium. Ook wat fruit? Minder peperig dan de neus!
F: Tamelijk lang, turf en rook(eigenlijk 'n aangename brandlucht).
O: Eerste klas whisky, één van de favorieten!
P: 84.
N: Turf, rook(hout), jodium, beetjecitrus-achtig, tikkie rubber én peper.
S: Turf, teer en jodium. Ook wat fruit? Minder peperig dan de neus!
F: Tamelijk lang, turf en rook(eigenlijk 'n aangename brandlucht).
O: Eerste klas whisky, één van de favorieten!
P: 84.
0 x
-
johan brugge
- Forum goeroe

Ik scoor deze 81/100. Het is al heel lang geleden dat ik hem nog gedronken heb, maar ik kan mij nog wel herinneren dat ik blij was dat de fles leeg was. De nasmaak vond ik op de duur niet helemaal top.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.
Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort
Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort
Mijn eerste ervaring met deze jongen was een jaar of 3 geleden.
Ik kocht zo`n 20 cl zakflacon, omgerekend goedkoper dan een normale fles.
Hij smaakte zoals hij klonk.....
Niet echt super dus. En ik heb het flesje dan ook weg gezet.
Enige tijd later vond ik hem terug en toen nogmaals geprobeerd.
En toen dus wel lekker.
Beetje luchten, ademen, rijpen en doorontwikkelen (zowel ikzelf als de whisky)....
Inmiddels heb ik de kleine fles al lang ingeruild voor een literfles en ook ben ik een friend van Laphroaig, met eigen lap grond, maar zoals ik al in een andere posting aangaf, mijn tuinegel wacht nog op de vergunningen voor de bouw van zijn woning...
Ik kocht zo`n 20 cl zakflacon, omgerekend goedkoper dan een normale fles.
Hij smaakte zoals hij klonk.....
En toen dus wel lekker.
Beetje luchten, ademen, rijpen en doorontwikkelen (zowel ikzelf als de whisky)....
Inmiddels heb ik de kleine fles al lang ingeruild voor een literfles en ook ben ik een friend van Laphroaig, met eigen lap grond, maar zoals ik al in een andere posting aangaf, mijn tuinegel wacht nog op de vergunningen voor de bouw van zijn woning...
0 x
André schreef:Mijn eerste ervaring met deze jongen was een jaar of 3 geleden.
Ik kocht zo`n 20 cl zakflacon, omgerekend goedkoper dan een normale fles.![]()
Hij smaakte zoals hij klonk.....![]()
En toen dus wel lekker.
Bij whisky-drinken is 't bijna onmogelijk 'n whisky op 'n eerste 'proeving' te beoordelen. Dat kan misschien na 2 of 3 keer pas, dat zie je nou maar! Succes verder, André
0 x
Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”