Bruichladdich Octomore 2.1 en 2.2

Hier beperken we ons tot Schotse single malt (Scottish Single Malt), dus afkomstig van één distilleerderij.
Whiskyreview
Actief lid
Actief lid

Bruichladdich Octomore 2.1 en 2.2

Ongelezen berichtdoor Whiskyreview » 28 Apr 2010, 09:06

Als groot liefhebber van turfige Whisky's heb ik onlangs ontzettend genoten van de Octomore 2.1 en 2.2.

Deze twee Octomore's zijn de meest geturfde Whisky's ter wereld! Namelijk een fenolen gehalte van 140PPM!

Allebij zijn ze redelijk jong, namelijk 5 jaar gerijpt. Al mis je een langere rijping niet...

Het verschil tussen de twee Octomore's is de finish, de 2.1 heeft gedurende de hele rijping in Bourbon-vaten gezeten en de 2.2 heeft gedurende het laatste jaar van rijping in een Petrus wijnvat gezeten.

Petrus is een van de meest resespecteerde wijnhuizen ter wereld, dus zoiets maakt de 2.2 versie los van de toegevoegde smaak-sensatie voor mij al iets meer bijzonder. Ook de smaak is net wat complexer en zachter, zonder de turf-extase naar beneden te halen.

Hebben jullie deze Octomore's al geproefd? Ben benieuwd naar jullie meningen! :D

De uitgebreide proefnotities kun je ook lezen op WhiskyReview.
0 x

Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Re: Octomore 2.1 en 2.2

Ongelezen berichtdoor Jock » 28 Apr 2010, 09:25

Ja ik heb beide geproefd. 2.1 is mijns inziens gewoon "Peat for Peat's sake". Ik hou ook van turf, maar dit is teveel voor mijn mondgevoel. Een turfige whisky moet een breder smaakprofiel hebben dan deze 2.1 voor mijn mond dan. Roet aanval en as domineren teveel.
2.2 OTOH is wel iets anders. De wijn finish heeft het wat ronder gemaakt. Ook zit er een zoetigheid in de 2.2 Orpheus die mij meer kan bekoren. Met water proef ik iets van muesli in de 2.2, maar in de 2.1 haal ik dat er niet uit.
Ook nog na water in de 2.2 wat rod fruit. Bessen en iets van suikerspin. Afdronk bij beide zijn enorm lang. Op een festival krijg je de geur niet uit je glas zelfs als je het spoelt. Je moet echt met zeepsop de geur van Octomore uit je glas wassen. Uit je mond krijgen lukt niet. In Wageningen heb ik mijn mond gespeoeld met Glencadam en uitgespuugd, maar het baatte niet. Het bleef erin. Ik kon het zelfs de volgende ochtend proeven.
Samengevat de 2.1 vind ik teveel van 1 smaak. 2.2 kan mij zelfs bekoren. Er zit een behoorlijk verschil in beide drams in mijn beleving. Voor beide geldt, dat ik een ieder zou raden om de Octomore als laatste dram op een avond te drinken. Daarna proef je wel wat van een ander, maar de Octomore is zo assertief dat het domineert elke andere dram die erna komt.

Groet,

Jock
Laatst gewijzigd door Jock op 28 Apr 2010, 09:32, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 28 Apr 2010, 09:30

Je hebt een interessante site Wouter! Mooi opgebouwd. Plaats je ook tasting notes van Japanse whisky's?
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Whiskyreview
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Whiskyreview » 28 Apr 2010, 09:31

Haha, hij blijft inderdaad lang hangen! Dat vindt ik wel erg mooi hoor! :D

De lege glencairns waarin eerst Octomore heeft gezeten, laten na 2 dagen nog behoorlijk geuren los, elke keer wanneer ik langs de glazen liep was het lekkerbekken! Heerlijk!
0 x

Whiskyreview
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Whiskyreview » 28 Apr 2010, 09:47

johan brugge schreef:Je hebt een interessante site Wouter! Mooi opgebouwd. Plaats je ook tasting notes van Japanse whisky's?

Dank! Eigenlijk drink ik zelden Japanse Whisky's, zou ik meer moeten doen, want er zitten zeker juweeltjes tussen!
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 28 Apr 2010, 10:54

Whiskyreview schreef:Haha, hij blijft inderdaad lang hangen! Dat vindt ik wel erg mooi hoor! :D

De lege glencairns waarin eerst Octomore heeft gezeten, laten na 2 dagen nog behoorlijk geuren los, elke keer wanneer ik langs de glazen liep was het lekkerbekken! Heerlijk!

Zonder al te veel te willen generaliseren m.b.t. smaak, uitzonderingen op regels, etc. maar er zijn nu eenmaal overeenkomsten te vinden.
Ik heb toch sterk de indruk dat dit vaak te maken heeft met het feit of iemand wel of niet rookt.
Ik heb in het verleden vaak "testjes" gedaan met "zware en/of uitgesproken wijnen" en wel en niet rokers en kwam toen ook tot de conclusies dat rokers daar meer waardering voor hebben.

Ik heb zelf nooit gerookt en denk, als ik het zo lees, ook niet dat die 2.1 mij zou bevallen.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

johan
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor johan » 28 Apr 2010, 12:23

Ik heb het genoegen gehad die met het rode label te mogen proeven (de 2.2 dacht ik)
Maar het was een echte explosie van smaak in mij mond (nu was het de laatste van 16-17 drams dus de papillen hadden al overuren gemaakt) en wat mij opviel was dat hij smaakvoller was dan dat ik verwacht had.
De hele treinreis terug bleef ik hem proeven.
Zelfs de volgende morgen toen ik weer fris en fruitig om 8:00 op het voetbalveld bij mijn zoontje stond kwam hij af en toe nog voorbij.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Re: Bruichladdich Octomore 2.1 en 2.2

Ongelezen berichtdoor JayDie » 28 Apr 2010, 13:10

Jep, kan ik bevestigen! Heb hem geproefd tijdens het Whisky Event 2010 in Wageningen:
JayDie schreef:Die Bruichladdich Octomore... Jock zei al: "die moet je als laatste bewaren". Wist me te herinneren van dit forum dat deze eigenlijk "too much" was; teveel van het goed. Echter... vond hem eigenlijk best lekker... die nacht om 05.00u toen ik eruit moest om onze kleine de fles te geven proefde ik hem, na verschillende maaltijden, snacks en drankjes, nog steeds!!! :o
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Whiskyreview
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Whiskyreview » 28 Apr 2010, 15:08

Piet schreef:Zonder al te veel te willen generaliseren m.b.t. smaak, uitzonderingen op regels, etc. maar er zijn nu eenmaal overeenkomsten te vinden.
Ik heb toch sterk de indruk dat dit vaak te maken heeft met het feit of iemand wel of niet rookt.
Ik heb in het verleden vaak "testjes" gedaan met "zware en/of uitgesproken wijnen" en wel en niet rokers en kwam toen ook tot de conclusies dat rokers daar meer waardering voor hebben.

Ik heb zelf nooit gerookt en denk, als ik het zo lees, ook niet dat die 2.1 mij zou bevallen.

Zou er mee te maken kunnen hebben, al rook ik max. 2 sigaren per maand.... Te weinig om veel invloed te hebben op mijn smaak... Ben eigenlijk altijd al van de wat zwaardere geuren/smaken geweest. Als kind dronk ik al het liefste Lapsang Souchong thee, en nee, me ouders roken niet....
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 05 Jun 2010, 10:51

...zag zojuist in een documentaire dat Octomore een voormalig distilleerderij van de Montgomery's was op Islay. Van Zuylen bevestigt dit:
Octomore, de naam is afgeleid van de verdeling van een oud landgoed Islay in acht agrarische eenheden of werkbare achtsten. In dit geval de achtste van de Molen (Octovullin) gelegen in de buurt van Bridgend. Er was een distilleerderij op de boerderij (nu gebruikt als vakantiehuis), opgericht in 1816 door George Montgomery, die het tot 1840 bezat en uiteindelijk werd het huis gesloten in 1852.
0 x

André
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor André » 01 Aug 2010, 13:39

Ik heb de 2.2 eens te proeven gekregen bij een van mijn favoriete slijters.
Een heel klein drammetje terwijl ik met de auto langs kwam. :(
Na het eerste nipje had ik behoefte om er mes en vork bij te zoeken. :bigsmile
En na het tweede nipje had ik het gevoel dat ik minimaal een half uur niet kon autorijden. :domdom

Ik vond hem heel erg zwaar en zal er (de eerste tijd) waarschijnlijk geen fles van kopen.
Ook omdat ze redelijk aan de prijs zijn (vooral voor zulke jonge whiskys).
0 x
Afbeelding

JayDie
Moderator
Moderator

Bruichladdich Octomore 3

Ongelezen berichtdoor JayDie » 06 Aug 2010, 21:13

Whooeee!!! Ocotomore 3 on it's way! 152ppm!!!

Ik las het volgende:
This Octomore is not yet available in any shop. But you can already pre-order it through Maltstock. And with a very special Maltstock discount!

Maltstock guests pay just € 87,50 per bottle. (The estimated price in the shop is around € 110,- ).Your bottle(s) will be waiting for you at Maltstock.

Not able to come to Maltstock, but still would like to pre-order this Octomore? That’s also possible: for just € 95,- euro’s (+ shipping) you can pre-order your bottle(s). Bottles will be send to you early September.

This 5 year old Octomore has been matured in ex-bourbon casks. At 152 ppm it is the world’s peatiest whisky! It will be bottled at cask strength 59% ABV and is distilled from Scottish grown barley. Matured and bottled on Islay. “The iron fist in a velvet glove

To order your bottle(s) simply send an e-mail to: info@maltstock.com
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Re: Bruichladdich Octomore 3_152

Ongelezen berichtdoor Piet » 08 Aug 2010, 21:02

At 152 ppm it is the world’s peatiest whisky!

Tsja, tis maar net wat je (nog) belangrijk vindt in een dram.

Maar is het in dit geval niet veel effectiever (en goedkoper en meer millieubewust) om de peat gewoon als sigaar op te roken, of beter nog naar oud gebruik, te pruimen ?
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

laddie teun
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Bruichladdich Octomore

Ongelezen berichtdoor laddie teun » 08 Aug 2010, 22:25

maar een manier om daar achter te komen Piet :-)
0 x
Uw persoonlijk reisadviseur voor al uw reiswensen: http://www.thetravelclub.nl/teunvanwel

Whiskysamples: www.mywhiskysamples.com

André
Senior
Senior

Re: Bruichladdich Octomore

Ongelezen berichtdoor André » 10 Aug 2010, 00:55

Nog even en er komt een whisky met turf-vruchtvlees..... :P
0 x
Afbeelding

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”