Bunnahabhain 35yo 1973 The Whisky Agency

Hier beperken we ons tot Schotse single malt (Scottish Single Malt), dus afkomstig van één distilleerderij.

Welke score geef je deze Whisky ?

Afbeelding - Minder dan 56
0
Geen stemmen
Afbeelding - 56-60
0
Geen stemmen
Afbeelding - 61-65
0
Geen stemmen
Afbeelding - 66-70
0
Geen stemmen
Afbeelding - 71-75
0
Geen stemmen
Afbeelding - 76-80
0
Geen stemmen
Afbeelding - 81-85
0
Geen stemmen
Afbeelding - 86-90
2
100%
Afbeelding - 91-95
0
Geen stemmen
Afbeelding - 96-100
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 2

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Bunnahabhain 35yo 1973 The Whisky Agency

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 02 Mar 2010, 21:27

Bunnahabhain 1973 35yo op 50,1% vol. van The Whisky Agency (refill sherry wood).
Hier zijn mijn aantekeningen:

Neus:
Het eerste wat ik opmerkte toen ik opende de fles waren walnoten en sherry. Zeer sterke sherrygeuren zelfs. Na 10-12 minuten ademen is er veel meer aan de hand. Meer turf, zachte fruitige geuren. Niet veel hout, ook al is het een 35yo whisky.

Mond:
Zout, een flauwe smaak van citrus die me wat doet denken aan een oudere Caol Ila. Het is een beetje peperig op de tong. De sherry is er nog steeds, maar niet zo prominent als in de neus. Verbazingwekkend dat het zo moeilijk is om houtsmaak te vinden. Er is een beetje meer rook en alleen klein beetje turf.
Met water wordt het echt heerlijk! Veel vers fruit, sherrysmaak, turf, rook en alles is in perfecte balans. Geen zout op mijn tong, maar een veelvoud van zachte smaken.

Afdronk:
Lang, wat zoet. Het plakt aan mijn mond en wangen. Met water is het zelfs langer. Ik ben blij dat ik de fles opende! Ik ga hier nog veel van genieten!
Laatst gewijzigd door Piet op 13 Feb 2011, 21:01, 3 keer totaal gewijzigd.
Reden: Poll toegevoegd
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

JayDie
Moderator
Moderator

Re: Bunnahabhain 35yo 1973 The Whisky Agency

Ongelezen berichtdoor JayDie » 03 Mar 2010, 08:42

Klinkt goed, Johan! Ben beniewd. Ik heb zelf nog helemaal geen Bunnahabhain's geproefd; komt op m'n lijstje voor de volgende proeverij!
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Piet
Moderator
Moderator

Re: Bunnahabhain 35yo 1973 The Whisky Agency

Ongelezen berichtdoor Piet » 29 Aug 2010, 21:10

Ik herken me helemaal in je notitie Johan. Weer een lekkere dram (sample, thanks).

Uiterlijk: Donker goud met amber gloed. Plakt dik aan.
Geur: Het eerste was sherry (rozijn, noten, honing). Daarna vrij duidelijk chocola en na verloop van tijd (en die heeft ie echt nodig) dadel, vijg, konfijt en dat soort aroma's. Weer later ook een leertje en vooral met water fris citrus fruit.
Smaak: Zacht peperig als gember en wat subtiel hout, olieachtig. Voor de mondsmaak hoeft er geen water bij, lekker zo. Maar om het fruit los te krijgen zeker en vast.
Afdronk: Gemiddeld lang met wat zilt en ietsje droog. Een fractie turf, that's it. Prima balans.

Een heerlijke dram :smullen Een aroma dat er bleef doorkomen en waarnaar ik even moest zoeken is toch wat ik herken als kumquats. Tref ik vaker aan maar of dat nu Islay specifiek is ? Dat zoek ik op in mijn notities.

Omdat het een 30ml sample is had ik nog een beetje van de Bowmore 19yo 1990 Signatory Vintage en kon ik ze nog even naast elkaar zetten.
In mijn notitie van de Bowmore kwam geen banaan voor en dat was nu het eerste dat ik waarnam. Niet lang want toen werd het verdreven door de rook !

Qua algehele impressie, smaak, balans zijn de twee aardig gewaagd. Misschien wint de Bowmore het op body. Maar deze wint het voor mij op neus. Score hem op 90.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 01 Okt 2010, 21:15

Lagavulin! schreef:Vanavond Johan's sample van de Bunnahabhain 1973, 35yo , The Whisky Agency...

Geproefd en goedgekeurd :bigsmile
Begon wat "muf" qua geur maar met wat geduld en later ook wat water veel fruitiger. Evolueerde ook steeds van bos naar fruit naar zee , ... lekker! Blijft ook prachtig "plakken" in je mond bij iedere slok. Ook qua smaak mooi , misschien iets te veel die "muffe" smaak in de afdronk. Ik hou het bij algemene termen want precieze smaken blijven moeilijk. Las na het proeven de notities van whiskyfun en whiskynotes , en kon me in beide wel terug vinden.
Conclusie : Heerlijke ervaring maar...
of ik er 175EUR(?) voor over zou hebben blijft een andere vraag.

Edit : Ik vergat nog , Bedankt voor de sample JohanBrugge!
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 01 Okt 2010, 21:33

Lagavulin! schreef:175EUR(?)

Het was eerder 145 €. Dat had ik er best wel voor over. Akkoord dat je hem wat tijd moet geven, maar daarna is hij echt wel top. Ik ben blij dat je hem lekker vond.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”