Kilchoman Autumn Release 2009 46% Islay Single Malt Whisky

Hier beperken we ons tot Schotse single malt (Scottish Single Malt), dus afkomstig van één distilleerderij.

Welk aantal punten geef je deze Whisky ?

Minder dan 56
0
Geen stemmen
56-60
0
Geen stemmen
61-65
0
Geen stemmen
66-70
0
Geen stemmen
71-75
0
Geen stemmen
76-80
0
Geen stemmen
81-85
1
33%
86-90
1
33%
91-95
1
33%
96-100
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 3

JayDie
Moderator
Moderator

Kilchoman Autumn Release 2009 46% Islay Single Malt Whisky

Ongelezen berichtdoor JayDie » 17 Mar 2010, 09:30

Kilchoman Autum Release 2009 46%
The Autumn 2009 release was also matured for 3 years, then finished for 3 months in Oloroso sherry casks. Additionally, there is one refill bourbon cask mixed into the Autumn vatting.

Na verschillende onderwerpen over Kilchoman en video blogs van oa Jock en Ralfy werd ik wel erg nieuwsgierig naar deze (nog maar) 3 jaar oude Single Malt whisky afkomstig van Islay.

Opzich is de prijs van deze fles 'bovengemiddeld' (ca. 55 euro) en wat krijg je nu terug voor dit geld gezien deze whisky nog zo jong is?! Jock was al lovend in z'n vblog, ik werd benieuwd. Ik heb een sample besteld en ben zelf gaan proeven...

GE-WEL-DIG. Dat is het perfecte woord wat past bij deze whisky. Heerlijk! Jock heeft niets teveel gezegd in z'n vblog! :goedgedaan

Mijn bevindingen na 1 tasting:
Kleur: Goud
Neus: Heerlijk zoete peat, aarde, snoepspekjes, kruidnagel (?), hete luchtkanon / gas, BBQ, romig
Smaak: Peat, zoetig ala Bowmore, erg licht kruidig (bos), licht romig, bacon, korte droge start
Afdronk: (lange) Peat, bittertje, heidehoning (?), hout, mint ala Pickwick Minty Morocco, licht peperig en een lange, lange afdronk. Echt tientallen minuten. Je blijft die peat smaak houden! Heerlijk!

Score: zeker 90+; en dat voor een 3yo whisky! 55 euro voor 0.70 ltr; opzich een flink bedrag voor de beginnende drinker, maar het is het beslist waard! Ben benieuwd of hij nog beter wordt naarmate hij ouder wordt!
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Kilchoman Autumn Release 2009 46% Islay Single Malt Whis

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 17 Mar 2010, 13:36

Mooie notities JD. Je maakt me nieuwsgierig. Misschien moet deze ook wel op mijn shortlist. Plaats genoeg. :D
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 06 Dec 2010, 15:17

JayDie schreef:...Score: zeker 90+; en dat voor een 3yo whisky! 55 euro voor 0.70 ltr; opzich een flink bedrag voor de beginnende drinker, maar het is het beslist waard! Ben benieuwd of hij nog beter wordt naarmate hij ouder wordt!

John in relatie tot de discussie in Kilchoman hier nog een vraag, namelijk over de complexiteit. Die wordt toch meestal wel aan ouderdom gekoppeld.
Voor mij betekent een score hoger dan 85 per (mijn) definitie dat een dram complex is. Niet alleen in de zin van een grote diversiteit aan aroma's en smaakcomponenten maar ook dat die complexiteit blijft verrassen en door blijft ontwikkelen.

Is dat hierbij ook het geval ?
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 06 Dec 2010, 15:56

Piet schreef:
JayDie schreef:...Score: zeker 90+; en dat voor een 3yo whisky! 55 euro voor 0.70 ltr; opzich een flink bedrag voor de beginnende drinker, maar het is het beslist waard! Ben benieuwd of hij nog beter wordt naarmate hij ouder wordt!

John in relatie tot de discussie in Kilchoman hier nog een vraag, namelijk over de complexiteit. Die wordt toch meestal wel aan ouderdom gekoppeld.
Voor mij betekent een score hoger dan 85 per (mijn) definitie dat een dram complex is. Niet alleen in de zin van een grote diversiteit aan aroma's en smaakcomponenten maar ook dat die complexiteit blijft verrassen en door blijft ontwikkelen.

Is dat hierbij ook het geval ?

Ik heb nog een mini-bodempje over, zal hem later nog eens proeven (inmiddels ook meerdere mooie Islay drams geproefd)
0 x

Ruval
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Ruval » 06 Dec 2010, 19:53

Toevallig heb ik deze afgelopen weekend weer opengetrokken en ik merk dat mijn smaak
toch heel erg is veranderd. Waar ik dit vorig jaar zag als een hele heftige whisky, is die nu
wel intens in smaak, maar komt veel meer tot zijn recht. Ik denk dat ik deze release nog geen
complexe whisky zou willen noemen, maar het is er zeker één met een belofte.

Ik kan me verder vrij goed vinden in de proefnotities zoals JayDie heeft opgeschreven. Ik zal
deze distilleerderij zeker in de gaten houden en ben heel benieuwd naar de wat rijpere releases
die op een gegeven moment op de markt zullen gaan komen. Ik heb nog een 2de, gesloten, fles
in de kast staan. Leuk om die op dat moment eens te gaan vergelijken!

Groet,
Victor
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 08 Dec 2010, 11:33

Zie ook de tasting notes van Keith Wood (Whisky Emporium), Piet, om je over de streep te trekken wellicht? ;-)
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 08 Dec 2010, 11:52

JayDie schreef:... Piet, om je over de streep te trekken wellicht? ;-)

Gisteren een 6cl sample besteld van Kilchoman Summer Release 2010 ...
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”