06 - De winnaar van HWF Thuisfestival editie 6 19-02-2022

Moderator: Cask1988

Wat was jouw favoriet van de avond?

Bladnoch 20yo old 46%
2
7%
Glenturret 1986 30yo 48.5%
4
13%
Stronachie 1976 31yo 52.6%
18
60%
Glendronach 1995 19yo 55.1%
3
10%
Glenburgie 1995 21yo 57.9%
0
Geen stemmen
Ardbeg 2003 12yo 57.8%
2
7%
Longrow 18 2021 46%
1
3%
 
Totaal aantal stemmen: 30

Gebruikersavatar
Jimbeau
Senior
Senior
Berichten: 309
Lid geworden op: 25 Sep 2019, 00:03
Locatie: Helmond

Re: 06 - De winnaar van HWF Thuisfestival editie 6 19-02-2022

Ongelezen berichtdoor Jimbeau » 20 Feb 2022, 14:41

Topavond weer! Super geregeld, dank aan de organisatie, inbrengers en natuurlijk ook aan alle deelnemers voor het gezelschap!

Mijn topper van de avond was ook de Stronachie/Benrinnes - wat een diversiteit aan smaken.. een continue ontdekkingstocht.

Daarnaast was ook de burgie een enorm verrassende onthulling, de turret trouwens ook.. ahja.. who am I kidding - het waren allemaal toppers!! :goedgedaan

Nu al weer zin in de volgende!
0 x
Afbeelding

Harrie
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1706
Lid geworden op: 30 Okt 2013, 16:32

Re: 06 - De winnaar van HWF Thuisfestival editie 6 19-02-2022

Ongelezen berichtdoor Harrie » 20 Feb 2022, 16:11

Kan je de WB-linkjes nog even plaatsen, Arthuro?
1 x
Afbeelding


Gebruikersavatar
Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2024
Lid geworden op: 05 Apr 2018, 14:51
Locatie: (N-H)

Re: 06 - De winnaar van HWF Thuisfestival editie 6 19-02-2022

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 20 Feb 2022, 17:33

Wat een top avond weer. Het nivo lijkt elke festival avond wel hoger te worden.
Een favoriet aanwijzen is dan ook wederom een bijna onmogelijke opgave. Toch maar gestemd op de Stronachie, mede vanwege zijn leeftijd , omdat ik daar nog nooit wat van gedronken had en ook vanwege de eindeloze power in de finish.
2 x
Afbeelding

JacobaEd
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2318
Lid geworden op: 22 Jan 2014, 14:34
Locatie: Gouda
Contact:

Re: 06 - De winnaar van HWF Thuisfestival editie 6 19-02-2022

Ongelezen berichtdoor JacobaEd » 20 Feb 2022, 22:37

allen dank voor organiseren, bijwonen en opzuipen, was erg leuk weer
1 x


Nickolaas
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1930
Lid geworden op: 11 Mar 2014, 22:29
Locatie: Midden-Limburg

Re: 06 - De winnaar van HWF Thuisfestival editie 6 19-02-2022

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 20 Feb 2022, 23:54

Ik ontdek net dat ik de Burgie tòch nog in de kast heb staan :lekker :lol: !!

(het was een prachtige Longmorn 1996 vW die ik verkocht heb voor weinig :? )
1 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2490
Lid geworden op: 14 Sep 2011, 11:59
Locatie: Middelharnis (G-O)

Re: 06 - De winnaar van HWF Thuisfestival editie 6 19-02-2022

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 21 Feb 2022, 09:51

Wat een TOP-avond weer!
Alleen maar verassende drams, de een nog groter dan de ander maar in ieder geval stuk voor stuk geweldige mooie smaakvolle en al zeldzame whisky's.
De winnaar? Alle deelnemers natuurlijk!
Een gezellige avond met mooie verhalen, geleuter, zin en onzin maar vooral mooie drankjes.

Arthur wederom bedankt voor het organiseren hiervan, ik zeg het niet graag over jou :bigsmile maar klasse organisatie!
Alle inbrengers dikke pluim voor het opofferen van de zeven pareltjes van whisky's!

Maar er móet gestemd worden.
Ondanks dat ik het stuk voor stuk mooie drams vond stak de Stronachie (Benrinnes) er toch bovenuit voor mij.
De Glenburgie vond ik het meest verrassend, heel anders dan je verwacht van deze distillery maar zeker ook een hele smaakvolle waarbij ik de discussie over wel of niet zwavel zinloos vind. Je vindt hem lekker of niet :D

Over verassend gesproken, had überhaupt iemand één van de whisky's goed geraden? Denk alleen de Glendronach?
2 x
Afbeelding

Nikola
Senior
Senior
Berichten: 361
Lid geworden op: 24 Jul 2020, 09:44

Re: 06 - De winnaar van HWF Thuisfestival editie 6 19-02-2022

Ongelezen berichtdoor Nikola » 21 Feb 2022, 10:48

Met dank aan alle organisatoren voor de top avond. :hoedaf
Weer wat lekkers geproefd en informatie verzameld.
Mijn indruk was dat het met blind proeven heel lastig om precies te raden van welke distilleerderijen de sampels waren. En dan heb ik het over super ervaren whisky liefhebbers.
Ik vraag me af: Is de nadruk leggen op de karakters van de distilleerderijen een marketing truck kan zijn?
Als de vraag niet past bij dit onderwerp dan hoor ik het graag. :Proost
1 x

Gebruikersavatar
defeatless
Moderator
Moderator
Berichten: 3203
Lid geworden op: 11 Jun 2014, 23:45
Locatie: Wageningen

Re: 06 - De winnaar van HWF Thuisfestival editie 6 19-02-2022

Ongelezen berichtdoor defeatless » 21 Feb 2022, 10:55

Nadruk leggen op karakters is natuurlijk zeker wel redelijk goed om te doen. Een turfbom van Islay is gewoon anders dan een zoet-zuur-appeltjes Speysider.

Maar om het blind zo te raden is het inderdaad heel moeilijk. Dat komt voornamelijk omdat je weet dat het, doorsnee genomen, IB's zijn. Daar heb je vaker te maken met de uitzondering op de regel. Dus dat er één karaktereigenschap super uitspringt en de rest wegdrukt. Bij OB's wordt dit allemaal gemengd tot een smaakpalet wat te reproduceren is.

Ook is het zo dat er whiskyregio's zijn met een rede. Door de band genomen ligt voor een doorsnee whiskydrinker (dus niet die freaks zoals wij) een Speysider zo goed als gelijk met andere Speysiders. En zie daar de rede dat de marketing mannetjes allemaal unieke eigenschappen uitlichten, samen met hun excellente vatenbeleid natuurlijk.
Laatst gewijzigd door defeatless op 21 Feb 2022, 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.
3 x

Sander79
Senior
Senior
Berichten: 387
Lid geworden op: 02 Nov 2019, 10:15

Re: 06 - De winnaar van HWF Thuisfestival editie 6 19-02-2022

Ongelezen berichtdoor Sander79 » 21 Feb 2022, 11:48

Ik weet het, niet bijster origineel, maar moet helaas ook constateren dat het wederom een top avond was die de vorige editie voor mij heeft overtroffen.

Perfect georganiseerd, veel gezelligheid en natuurlijk een waanzinnige en zeer gevarieerde line-up. Toppers waren voor mij Stronachie, Glenturret, IB Ardbeg, OB Longrow.

Bedankt allen :Slainte
2 x

Gebruikersavatar
SecondHandPants
Senior
Senior
Berichten: 296
Lid geworden op: 18 Sep 2017, 11:47

Re: 06 - De winnaar van HWF Thuisfestival editie 6 19-02-2022

Ongelezen berichtdoor SecondHandPants » 21 Feb 2022, 12:29

Ik sluit me daar van harte bij aan. Ook leuk om te merken dat ik zelf vooruitgang boek in de voorbereiding van de avond. Al blijft het lastig om twee kleine koters naar bed te doen, stil te krijgen, dan nog een goede plek te vinden waar ik m'n vrouw niet stoor maar wél ontspannen kan drinken (kantoor is een optie, daar heeft niemand last van me, maar ja... is niet helemaal de juiste sfeer). Dus op tijd komen en alles om 20u klaar hebben staan blijft een beetje een uitdaging. :roll:

Wél gelukt: voor zeven glaasjes gezorgd, alles netjes op een rij gezet, notitieboekje erbij, en een kwartiertje van tevoren allemaal ingeschonken. :nat

Wederom zeer geslaagde avond met eigenlijk alleen maar boeiende en zeer smaakvolle drams.

Uitschieter was ook voor mij de 31-jarige (!) Benrinnes, verbloemd als Stronachie. Ook heel tof om te lezen dat Mermur als inzender zoveel plezier beleeft aan ons genieten, trouwens. :)

Het waren allemaal close calls trouwens... de 30-jarige Glenturret was ook waanzinnig, daar gebeurde zó veel en elke slok smaakte anders. Zelfde gold voor de Glenburgie. Was eerst even afgeschrikt door de zwaveltoon maar na een tijdje ontwikkelde deze zich ook van zoet en gesherried naar hartig, kruidig en umami. Wat een feest.

De IB Ardbeg was ook zeer geslaagd, al vond ik die iets té zoet naar mijn smaak. De OB Longrow 18 van henri was ook een genot. Grappig om te merken dat ik zo'n dikke sherrybom als de 1995 Glendronach inmiddels haast iets té veel sherry vind. Geweldige dram, daar niet van, overigens. Alleen de Bladnoch 20 vond ik moeilijk te plaatsen, maar misschien was mijn palet nog niet wakker - weinig over opgeschreven ook.

Bottomline: ik kijk naar een volgende editie. Leuke traditie, dit. En het gezamenlijk blind proeven met een stel zeer ervaren dram connaisseurs én en passant wat achtergrondkennis op doen blijft ook waardevol.
2 x

Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 3982
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: 06 - De winnaar van HWF Thuisfestival editie 6 19-02-2022

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 21 Feb 2022, 20:35

Discussie over prijsverhoging: Freezeroz @ Ontspoorde whisky prijzen.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"


Terug naar “HWF Thuisfestival SubForum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten