Ronde 4: GM 1998 16yo

Een aparte ruimte waarin het (toekomstige) HWF tasting panel zich voorstelt, waarin proefnotities van flessen staan, en waar deze flessen van commentaar en discussie worden voorzien.

Moderator: defeatless

Forumregels
HWF Tasting Panel is in principe een vaste groep mensen die proeven en discussiëren. De discussie is open voor iedereen, graag zelfs. Het enige dat we aan "gasten" vragen is om niet te hard in te breken (zoals bijv. eigen notities te plaatsen). Vragen stellen en/of een opinie of bespiegeling plaatsen is natuurlijk toegestaan en wordt zelfs aangemoedigd!
Gebruikersavatar
defeatless
Moderator
Moderator
Berichten: 3204
Lid geworden op: 11 Jun 2014, 23:45
Locatie: Wageningen

Ronde 4: GM 1998 16yo

Ongelezen berichtdoor defeatless » 23 Feb 2019, 17:42

Hier kan gediscussieerd worden over Glenburgie GM 1998 16yo:

https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/69636
0 x

Gebruikersavatar
FGG
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2694
Lid geworden op: 31 Aug 2016, 19:35
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: Ronde 4: GM 1998 16yo

Ongelezen berichtdoor FGG » 28 Feb 2019, 23:08

En omdat de avond nog jong is, doen we de 16yo er ook maar achteraan:

Neus: Peat. Niet zo sterk als Islay's maar vergelijkbaar met Springbank CS. Verder iets muffig. Boter. Een zweempje munt. Een appeltje is ook nog wel te herkennen. Jong, net gezaagd hout.
Smaak: Aardse houttonen in een omhulsel van turf. Fris fruitig, bijna zoet.
Finish: De peat blijft lekker op de tong plakken, een medium lange finish met een bitter randje.

Een mooie, licht gepeate whisky. De peat is niet overheersend maar geeft net die extra dimensie aan het karakter van deze dram.

87 - 85 - 83 = 85
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Gebruikersavatar
Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2956
Lid geworden op: 20 Dec 2014, 01:39
Locatie: Fryslân

Re: Ronde 4: GM 1998 16yo

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 03 Mar 2019, 11:18

N; buiten de peat valt er gelukkig nog wat van het fruitige profiel te ontdekken

T; ook hier is het fruit flink weggedrukt door de peat, nog wel wat appel en vanille

F; medium met wat hout als afsluiter

Door de peat is er weinig over van het originele profiel wat voor mij de meeste Glenburgies zo lekker maakt.
Jammerlijke miskleun imo.

Met moeite 84
0 x

Gebruikersavatar
Willum
Senior
Senior
Berichten: 295
Lid geworden op: 29 Dec 2016, 09:22
Locatie: Strijen

Re: Ronde 4: GM 1998 16yo

Ongelezen berichtdoor Willum » 03 Mar 2019, 19:50

Neus: granny smith, gras, licht zuurtje, iets mineraal
Smaak: hier ook weer vooral appels, kiwi en daarna iets lichts assigs
Finish: medium, licht bitter met een pepertje

Lastige dram om te typeren.
Dat zacht assige is aanwezig maar is eerder een monotone ruis dan een bijdrage aan de dram.
Mijn tweede dram in deze ronde, en ook hier is de neus (waarin ik geen peat kan vinden :Scratch ) het best.
84 punten.
0 x

Nickolaas
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1930
Lid geworden op: 11 Mar 2014, 22:29
Locatie: Midden-Limburg

Re: Ronde 4: GM 1998 16yo

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 07 Mar 2019, 22:32

Deze vanavond in het glas. Voor mij de beste van de drie die ik tot dusverre heb gehad. Blind had ik voor deze op een Ardmore gegokt, gelet op de meer assige invloed die Willum ook benoemt. Ik vraag me wel af hoe ver het profiel van deze af zit van 'standaard' Glenburgie-profiel. Maar, zeker oké te doen!

Neus: tropical canned fruits, smoky, but then more the ashy side, minerally, apple, pear candy, olives with lemon peel. (86/100)

Smaak: ashy/fruity (tropical fruits, orchard fruits), licorice, salty. (86/100)

Finish: fruity and salty. A bit of ash. (86/100)
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
MacErik
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 693
Lid geworden op: 27 Jul 2015, 17:45
Locatie: Amersfoort

Re: Ronde 4: GM 1998 16yo

Ongelezen berichtdoor MacErik » 10 Mar 2019, 17:26

Nummer twee op mijn lijstje.

Neus: wederom aantrekkelijk nose, licht fruit, iets muffigs/gronderigs ( ik las peat...maar zou zou ik het niet willen beschrijven)

Smaak: Vers fruit, zoet/vanille beetje waterig....aan het einde iets rokerigs?

finish, middellang, eindigd ook weer wat bitter, maar minder dat de OB

Algemeen: Best aardige dram. Iets meer pit/karakter dat de 15 jarige OB. Jammer dat ie wat waterig lijkt....85 puntjes :Pipersmile
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
defeatless
Moderator
Moderator
Berichten: 3204
Lid geworden op: 11 Jun 2014, 23:45
Locatie: Wageningen

Re: Ronde 4: GM 1998 16yo

Ongelezen berichtdoor defeatless » 14 Mar 2019, 23:17

Commentaar:
Prima drankje. Geen hoogvlieger, maar ook niet echt merkbare storende fouten.

Neus:
Zoet, doet me denken aan de lucht in een Jamin. Er zit ook een kleine hint van tropisch fruit in de neus. En een beetje graan / mout geur. Met wat water komen er ook wat snoep spekken als geur vrij. 87 punten.

Smaak:
Zoet, wat mout. Niet uitgesproken fruitig, maar in de achtergrond wel aanwezig. Lichte invloed van taninnes. 86 punten.

Finish:
Medium lengte. Het begint wat moutig en een beetje houtig. Na verloop van tijd wordt het meer zoet en fruitig. De finish sluit af met heldere bourbon invloeden, dus vanille, room en wat karamel. 87 punten.
0 x

Gebruikersavatar
fjharms
Moderator
Moderator
Berichten: 1737
Lid geworden op: 24 Mar 2016, 11:56
Locatie: regio Eindhoven

Re: Ronde 4: GM 1998 16yo

Ongelezen berichtdoor fjharms » 20 Mar 2019, 19:49

Deze vanavond maar eens in het glas (geen tijd gehad afgelopen weekend...)

N: Appeltjes, maar ook iets gronderigs, assigs, mouterigs, hooi-achtigs. Gras, na wat rondwalsen ook vers gezaagd hout met een vleugje beits.
Na nog wat meer tijd verdwijnt de beits, en komt er wat zoeter fruit bij - perzik? Maar ook toch nog iets muffigs.
Na nog wat tijd wordt het zoetige fruit steeds tropischer
S: Scherpe start, prikkelend, daarna wat assig, daarna wat harde groene appels (granny smith), daarachter wordt ie iets zoeter (vanille, tropisch fruit)
F: zoetere finish dan ik verwachtte op basis van de aanzet. Het grondige, assige, komt weer even terug (pepertje) en een wat drogend bittertje

Bij deze whisky gaat de neus alle kanten op, iedere keer ruik ik weer iets anders. Maar niet alle geuren zijn even prettig (beits, as).
Ook is de whisky scherper dan ik had verwacht op basis van ABV en leeftijd.
Persoonlijk vind ik dit nog geen 80 punten waard, niet echt mijn whisky.
0 x
Afbeelding


Terug naar “HWF Tasting Panel”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast