HWF-VBT 10: Sample 4 (t/m 29 oktober '18)

De tiende "blinde" forum-proeverij. Terug van weg geweest!

Moderators: Willum, Dre, FGG

Welke score geef je het sample? (Stemmen vanaf ma. 29-10 18:00 uur)

lager dan 70
1
3%
70 - 74
0
Geen stemmen
75 - 79
4
13%
80 - 84
9
30%
85 - 89
15
50%
90 - 94
1
3%
95 of hoger
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 30

Gebruikersavatar
Dre
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3043
Lid geworden op: 16 Dec 2015, 01:03
Locatie: Breda

HWF-VBT 10: Sample 4 (t/m 29 oktober '18)

Ongelezen berichtdoor Dre » 24 Sep 2018, 12:51

In dit topic kunnen jullie zaken rond het proeven van sample 4 kwijt (waarvoor uiteraard hetzelfde geldt als vermeld bij sample 1 ;) ).

Het demasqué vindt plaats op dinsdag 30 oktober om ca. 20:00 uur.

Het demasqué:
Nou, dit sample was er duidelijk eentje die heldere meningen ontlokte! Variërend van ‘top’ tot ‘gootsteen materiaal’, sommigen die dit het beste sample tot nu toe vonden, voor anderen duidelijk ‘niet hun ding’.
Waar velen het wel over eens waren: sherryvat invloeden. Waar velen het óók wel over eens waren: waarschijnlijk een hoog Abv.

Één iemand zat er uiteindelijk qua gok erg dichtbij, al werd daarbij dan uitgerekend juist NIET een sherryvat genoemd maar Virgin Oak… Maar omdat de distilleerderij goed was, én de leeftijd (en dus thema) én Cask Strength, gaat de eervolle vermelding deze week naar: Wouter1981!

De hint van vanmiddag werd bovendien ook al snel opgepikt zodat de herkomst van dit sample ook duidelijk was.

Oftewel, jullie hebben deze ronde gedronken de:
Glenrothes 2007 van de Whiskydudes
Glenrothes 2007 Whiskydudes.jpg
Glenrothes 2007 Whiskydudes.jpg (40.32 KiB) 2090 keer bekeken

En neen, dit is niet een minimalistisch ontwerp van hoe de etiketten van de Dudes-flessen er uit gaan zien… En ook geen link naar Whiskybase, het geval wil namelijk dat deze whisky, behoudens de drie flessen die over jullie sampleflesjes verdeeld zijn, verder nog volop ligt te rijpen in het vat, en daar voorlopig ook nog niet uit zal komen.

Het betreft hier dus een Glenrothes, rijpend op een 1st fill sherry butt (cask nummer 70010248) welke gevuld is op 24-09-2007. Op moment van (tussentijds) bottelen was deze whisky dus 10 jaar oud, en had toen een ABV van 63.5%.
Jullie hebben dus iets unieks gedronken, want reken maar dat deze whisky nog wel een flinke ontwikkeling gaat doormaken tot het moment dat ie écht gebotteld gaat worden!

Relatie tot het thema:
Moge duidelijk zijn, TIEN jaar oud (op moment van bottelen, inmiddels al de 11e verjaardag gevierd).

Sponsor:
En zoals onderhand óók wel duidelijk moge zijn, betreft het ook nu weer een gesponsorde dram, want deze drie flessen Glenrothes zijn jullie aangeboden door de Whiskydudes, speciaal voor dit VBT tussentijds uit het vat getrokken om zo gelijk ook tegemoet te kunnen komen aan het thema!
Waar de Whiskydudes voor staan kunnen jullie hier lezen: HWF-VBT 10: Sponsor 3: Whiskydudes


Proefnotities van de deelnemers:

Harrie
Neus:
Zonder water:vrij alcoholisch, sterk. Hoog abv? Mix van sherry en bourbon vaten.
Met water: heel fruitig, zowel het frisse van citrus als het zoetige/zware van bijvoorbeeld ananas/bessen. Een fris mintje op de achtergrond, en karamel

Smaak:
Zonder water: poeh, erg sterk. Cask-strenght, boven de 50%. Romig, olieachtig.
Met water: een stuk frisser, fruitiger.

Afdronk:
Zonder water: blijft minder lang hangen dan de smaak doet vermoeden, maar is zeker niet snel verdwenen. Beetje lijmig. Er blijft een vleugje chocola hangen. Sinaasappel.
Met water: het fruit blijft lang hangen

Score: ja, goed te doen. Lekkere whisky. Op de een of andere manier niet heel onderscheidend, karakteristiek. Maar wel goed samengesteld, ik vond hem wel goed in balans. Ik dacht zowel de geuren / smaken van zowel ex-bourbon als ex-sherry waar te nemen. Ik zou haast denken een ex-bourbon gerijpte whisky die nog (bijv 10 maanden) gerijpt is op sherryvaten maar dat hebben we bij sample 1 al gehad.

Op de een of andere manier doet het me aan Clynelish denken, zeker door het vele fruit, hoewel hij minder waxy is dan veel Clynelish. In het kader van het thema misschien de Berry’s Clynelish gebotteld voor het 10-jarig jubileum van WIN? Niet geproefd trouwens...
87 punten.

WhiskyclubSpakenburg
Notes Willem:
Kleur Amber
ABV 56%
Neus: rabarber, bramenjam, fudge, lucifers, boterbabbelaars en ingemaakte perzik.
Mond: volzoete, heftige binnenkomst. Caramelsaus, harde snoepjes uit blik, balsamico, hazelnoot. Mooie ontwikkeling, goede balans. Finish ietwat te bitter.
Oordeel: top sherriebom. Interessant genoeg voor een flesje! 89 punten
Gok: Schots, speyside, sherryvat. Niet oud, 10 jaar ofzo. Single cask Glendronach.

Notes Erik:
Kleur: herst!
Neus: fudge, advocaat, rozen, stoofperen, iets zwavel, perzik, meloen en een peperjte
Smaak: sherry - sinaasappel, chocolade en fudge
Afdronk: ijzer, fruit - sinaasappel en appel, rabarber, stroop en een beetje drop
Oordeel: beste tot nu toe! 87 punten
Gok: Glendronach Parliament

FGG
Neus: een sherryneus. Bosvruchten, rozijnen, chocola. Mooie diepe zoetigheid. Een vleugje tabak. Na even hebben staan ademen ruik je wat perzik of abrikoos.
Smaak: bitter-zoet door de chocola en de bosvruchten, maar zit ook een prettig zuurtje in. Citrus? Of toch wat tropisch fruit? Lekker.
Body: zacht en romig, bitter-zoet waarbij de balans iets meer naar zoet doorslaat.
Finish: Medium.

Wauw, dit vind ik lekker!

Punten: 91 - 89 - 90 - 87 = 89,25 = 89

JvR
Complexe geur. Ik denk niet dat dit een single cask is, maar een combinatie van vaten en vattypen en anders een bourbon + aparte (wijn) finish. Erg prettige whisky die voor mij wat inlevert door een wat wrange smaak en korte finish.

Doet me erg denken aan een ongeturfde Bunna of misschien Pultney. Voor mij de moeilijkste te duiden whisky tot nu en erg benieuwd!

roylubbers
nose: lijm, oplosmiddel, dit lijkt me een bourbon, citrusvruchten, later wat meer tonen van karamel en fudge. Erg zoet, maar het bevalt me zeker.
Taste: karamel, wederom aan de zoete kant, ik weet niet wat het is, lijkt me geen malt whisky, maar ook op de taste komt goed binnen.
Op de finish blijft vooral de citrus hangen. De alcohol brandt een beetje na in m’n keel. Kleine associatie met de Absolut Oak aged vodka .
Verdict: 10yo bourbon op 46%, ruikt en smaakt naar meer!

Willum
Neus: lichte prikkel van alcohol, ruikt mooi rijk en zoet.
Geur van rood fruit/cassis, rozijnen, peper, lichte honing en gezouten caramel
Aantrekkelijke geur die nieuwsgierig maakt naar de eerste nip.
Smaak: ligt in het verlengde van de neus; maar 'hoekige'/scherpe alcohol domineert de boel.
Met wat water meer sinaasappel, Hout, Kruiden, Peper
Finish: Medium, peperig, wat bitter, drogend

Was hier, op basis van de geur, enthousiast over maar viel me bij het drinken nogal tegen.
De alcohol is wat mij betreft te dominant en scherp.
80 punten

defeatless
Neus:
Zo! Das een bak met toffee, fudge en vanille zeg! Mede mogelijk gemaakt door de federatie van tandartsen en implantologen? Na wat rust komt er ook meer kruiden naar voren, five spice, maar ook koek & speculaaskruiden. Dit riekt ernstig naar bourbon. MAAARRRR! Als je deze langer laat staan komt er toch een sherry note om de hoek. Dit is een super zwaar sherried whisky. Die kunnen inderdaad soms zo uitwerken.

Smaak:
Boem! een klap sherry dat wil je niet weten. Plus hoog in de alcohol. Dit is duidelijk zeer actief sherry vat geweest. Nu krijg je leer, schoenpoets en heel veel gedroogd fruit om je oren.

Finish:
Medium-lange lengte. Weer veel gedroogde rozijntjes, leer en tabak.

Is dit de Glenlivet 2007 CS vW op 66,4%. Waarschijnlijk niet natuurlijk, maar hij heeft verdacht veel overeenkomsten met die op 66,6% is gebotteld.

Alex
Glas: Copita
Kleur: Tawny
Neus: Voornamelijk port, hout, in de verte wat vanille en ook wat donker bier, geen overheersende alcohol prikkel.
Smaak: Meteen heel pittig en kruidige smaak. Creamy en stevige body met karakter.
Finish: Middellange finish.
Conclusie: Dit vind ik een erg lastige. Prima whisky hoor, niets mis mee, maar notities schrijven is wat anders. Na uren snuffelen tot het niet meer gaat vanwege een verdoofde neus, komt er nog niet veel meer uit als port. Het toevoegen van water veranderd er voor mij ook niet veel aan. Toch vind ik het een erg lekkere whisky.
Regio Highlands, European Oak, Port Pipes Finish, Cask Strength, 55%

Score: 88

Dre
Dit was tot nu toe de lastigste om goed te duiden… Meerdere sessies hiervan gehouden, en er kwam niet echt een eenduidig verdict uit. Maar ga het toch proberen in één setje notes weg te zetten.
Nose:
Dit wisselde vooral per sessie. Aanvankelijk domineerde een wat onaangename, wrangige fruitige geur, overrijpe pruimen of zoiets. Sowieso is de alcohol ook prominent aanwezig. Ook wat kruidig, kaneel. Na een tijdje (en in een andere sessie) verdwijnt het wrangige, en komt er nu een aangename fruitige geur door: Sinaasappel, kersen, ook rozijnen. Daarnaast nu ook ruimte voor (melk)chocola, koffie, een keer ook cappuccino. Toffifee, en gebrande noten nu ook.
Het is duidelijk dat deze echt even tijd nodig heeft, weer later wordt ie wat lichter en zoeter, witte chocolade en vanille.
Op zich een veelheid en complexiteit aan geuren, al knalt de sterke alcohol er wel voortdurend doorheen, voorzichtigheid geboden…

Taste:
Erg prikkelend en tintelend, de alcohol in de geur was al een waarschuwing, en niet ten onrechte. Zeer intense whisky, met wel zeer prominent aanwezige alcohol. Als de papillen eenmaal gewend (of verdoofd) zijn, is er ook hier weer de ene keer eerst het wrange fruitige aspect waar dat bij een andere sessie grotendeels wegblijft. Nadat ook het wrangige is weggetrokken, komen er wel weer erg fijne smaken door: honing, sinaasappel, koffie, chocolade. Rood fruit ook, lijkt ook wat aardbei door te komen.
Gaandeweg lijkt de whisky overigens opeens ook weer intenser te worden, oftewel: de alcohol neemt weer de overhand.

Finish:
Veel peper, verwarmend, alcohol doet nog steeds zijn werk. Daarnaast fruitig, pruimen en rozijnen, chocola, karamel, koffie/cappuccino. Soms ook een hint perzik. Houttonen op het eind.
Vrij lange en zeer intense finish, tintelt lang na, en dan blijft er ook nog een tijd wat tabaksmaak in de mond achter.

Conclusie:
Hm, tja… het is een whisky die me nog al eens op het verkeerde been zet. Sowieso is de alcohol me te prominent aanwezig. Maar waar ik het ene moment denk: Nee, dit heeft iets onaangenaams, dat wrange, daar komt een andere keer opeens een veelvoud aan hele fijne geuren en smaken vrij, en sowieso trekt ook dat wrange na een tijdje wel weg.
Op momenten dat het wrange rondzingt vindt ik het wat minder aangenaam en neig ik naar rond de 80 punten, op andere momenten is ie opeens best heel aantrekkelijk, en zou ie zonder de heftige alcohol écht een heel hoge score kunnen krijgen. Nu blijf ik op het hoogtepunt op 88 steken.
Aangezien ie tussen top en flop wisselt (gechargeerd gezegd) komt mijn eindscore in het midden: 84.

MacErik
na de peat weer duidelijk wat anders..

neus: rood fruit, sherry, caramel en flink wat abv....

smaak: Pfoe....koekoek!!: smaak pappillen zijn ontwaakt! ff wachten voor het tweede slokje...sherry, pure chocolade, wat bitters aan het eind...en....wijnfinish? Deze moet toch even staan, paar drupjes water....smaak komt veel beter tot zijn recht. Het scherpe is er af (nu stevige bite) en de smaak is voller. Blijf toch iets wijn achtigs proeven...sauternes of chardonnay...

body: Stevig, olie achtig

finish: (te) kort naar mijn gevoel...droog aan het einde.

Algemeen: deze heeft even tijd nodig en een drupje water. Wordt ie echt stukken aangenamer van. Blijf er bij dat het een wijnfinish is: Chardonnay, ABV 53-55%. Prima drammetje (hoef er geen flesje van)

Breedút_Genietsje
Daar gaat íe dan, in de herkansing:
Neus; scherp, nog weinig geur. Geen herkenbare geur, ook niet onaangenaam.
Dan maar even rustig ‘rondwalsen’ in het glas, kleur is mooi bruin-donkergeel.
In het glas ontstaan andere druppen dan normaal,
kan ook het nieuwe glas zijn wat één keer mee gewassen is…

Toch even mijn reserveneus laten snuffelen: zij herkent spiritus …

Smaak: Scherp, en jong.
Tenminste, ik heb nu voor de derde keer genipt en kan maar moeilijk smaken herkennen.

De afdrong blijft scherp en warm. Nee, heet in de keel.
Dit duurt niet heel lang.


Ik heb ‘m niet herkend. Wat zal ik zeggen; een hoog alcoholpercentage welke zeker overheerst.
Snelle finish op een “versterkte wijn vat”, dat kan sherry, port of misschien wel madeira zijn?
Verder laat ik het open…

SirNagalot
Kleur: donker, amber

Geur: vooral de alcohol springt eruit, deze whisky brandt hard in de neus. Verder nog wat chocolade en koffie, later een beetje een stalgeur, maar die verdwijnt ook al snel weer. De alcohol blijft wel heel aanwezig en blijft ook hard branden, hoe lang ik het sample ook de tijd geef. Er komt nog een vanillegeur bij, en wat marsepein en karamel. Onaangenaam zoet, kortom. Helemaal geen fruitigheid of houtinvloed ook, enkel snoepzoet.

Smaak: erg branderig en suikerachtig zoet. Je zou haast denken aan een likeur in plaats van een whisky. Trekt de mond en de keel ook helemaal droog. Verder heeft deze whisky een onaangenaam mondgevoel, hij trekt niet alleen droog, maar doet ook denken aan de textuur van poedersuiker. Hard en zoet van smaak, zonder enige nuance of evolutie.

Afdronk: volledig afwezig eigenlijk, enkel het brandende mondgevoel blijft.

Conclusie: niet mijn ding, zo'n overzoete whisky. Te sterk alcoholisch, te veel associaties met snoepgoed (colaatjes), te onaangenaam gevoel in mijn mond en keel. Ondanks de sterk alcoholische smaak denk ik wel dat hij een vrij laag alcoholpercentage heeft (dat zegt de belletjestest mij toch). Een gok is moeilijk, ik heb niet echt een idee. Misschien een of andere blend? En qua associatie met het thema, misschien een whisky van € 10? ;-)

Rien68
Het eerste sample wat helemaal leeg is gegaan, leuke dram.

N vrij zacht, sherry, chocolade, vanille en beetje wax
T hoger abv, pepertje, chocolade, sherry perzik
F lang droog zoet, pepertje en fruit blijft hangen

86/87

mardo
kleur: lichtbruin
alcohol: 46-48%
reuk: zoet, aangenaam, weinig alcohol, banaan, honing, amandel, marsepein, vruchten,
smaak: zoet, alcoholprikkeling, zeer lekker, chocolade, gebrande koffie, zoet, wauw, wat een pareltje dit.
Er zit een geur en smaak in die heel duidelijk is. Ik heb geen idee wat het is, maar het is serieus lekker.
afdronk: heerlijk, zoet en die ene smaak, wat is het nou toch? peper op de tong, best pittig.
Echt heel lekker deze. Hier wordt ik blij van.
Ik gok op een sherry vat? Ik heb echt geen idee, maar ik vind hem heel erg goed.
88 punten

dannyp44
Geur: Sherry, zoet, fris, fruitig, rood fruit, cassis, karamel, noten, rozijnen, warm.
De geur is fijn en de verwachtingen zijn hoog gespannen.
Smaak: peper, alcohol, prikkelend…..dat zag ik niet aankomen. Brandend gevoel in de tong voelt als een verdoving. Bij 2e keer proeven gaat deze smaak zelfs tegenstaan. Zelfs met water erbij blijft dit gevoel aanwezig. Was eigenlijk wel blij toen de sample op was.
Afdronk: droog en lang, brandende tong, teveel, onaangenaam.
ABV: 55+ cask strength
Punten: 80
Na ruiken 88, na 1e keer proeven rond de 84 maar aan het einde blijft er 80 over. Als de sample meer was geweest was ik waarschijnlijk onder de 80 uitgekomen. Niet mijn smaak. Zeker niet vies maar de afdronk is te peperig en prikkelend. Dit nog nooit geproefd bij een whisky en zou eerder zeggen dat het geen whisky is. Lijkt me geen Schotse Malt maar geen idee wat het dan wel kan zijn.


Dyson81
Neus: Butterscotch, vanille
Smaak: cacao, caramel, melasse
Afdronk: vrij kort, beetje weeig, fudge
Alcohol schat ik tussen de 48% en 50%

Ik vind deze dram lastig te plaatsen, geen idee in welke hoek ik deze moet zoeken, geen herkenbare punten in de whisky voor mij.
Een gokje, noem maar losse flodder: single malt, gerijpd op nieuw eiken, ik verwacht niet dat het Schotse whisky is. Geen hoogvlieger, de neus was het beste 82 ptn.

Skiddilly
Geur:
Rode wijn, sherry, graan en vlezig, karamel, mint, kerststol, rozijnen.

Smaak:
Karamel, stevig.

Afdronk:
Scherp, drogend, wrang, pure chocolade en zoethout.

Conclusie:
Deze whisky laat zich erg moeilijk lezen. Alhoewel ik geen lijm-achtige geur kan vinden, heb ik daarom toch het gevoel met een grain van doen te hebben. Ik denk aan nieuw eiken, misschien zelfs in combinatie met een finish op rode wijn. Ik denk aan een ABV van meer dan 50. Ergens deed deze whisky mij aan een Strathclyde denken. Achteraf had deze whisky misschien meer tijd nodig. Score voor nu 82.

vbreemen
Neus:
Toffee,
Gronderig, wat ik associeer met peat, maar rook ontbreekt.
Smaak:
Zoetje, pittig
Sherry finish?
Hoog alcoholgehalte
Finish: lang, beetje zout.
Met water: wordt wat rustiger maar ook saaier.
Highland stijl, maar als je Millstone zegt geloof ik het ook.
86 punten


fjharms
N: initieel: vreemd… iets geparfumeerds? Iets bloemigs? Kan het niet plaatsen. Maar eens afwachten… even later: vers hout met ook een opvallend zuurtje (geen citrus, meer zure appels) en ook wat melkchocola. Er komt ook steeds meer alcohol naar voren.
Na nog wat tijd en vooral ook wat warmte: het geparfumeerde is weg, nog wel flink wat hout, wat noten en melkchocolade en iets subtiel fruitigs.

S: flink prikkelend, daarna een houtig zuurtje. Eerst nog maar wat tijd en warmte….
Na meer tijd komen de chocolade en de noten uit de neus ook meer naar voren in de smaak.

F: blijft lang prikkelen, trekt droog weg met een beetje chocola.
Wordt met tijd en warmte toch wel iets zoeter, de chocola neemt toe en het drogende wordt minder.

ABV gok: zowel de neus als het prikkelende in de smaak suggereren toch een aardig hoog gehalte – 60+
Gok over het thema: komt vrij jong over, dus ik denk niet dat dit een 10yo is. Maar wat het thema 10 er dan welmee te maken heeft? Geen idee… gedistilleerd in 2010? Of toch weer 10 maanden finish?
algemene gok: sherry vat of finish, maar geen idee van welke distillery...
Deze dram heeft voor mij wel flink tijd nodig om tot zijn recht te komen.

Wouter1981
N: Eerst een overdaad aan vanille. Sulfur, sherry invloeden, biscuitjes, zachte caramel en fudge. Erg zoet allemaal. Eerste gedachten gaan uit naar een jonge Glenrothes. Vooral die overdaad aan vanille doen me denken aan mijn slechte ervaringen met de Select Reserve.
T: zoete binnenkomst, maar trekt direct erg droog weg. Veel pepers en hout. Erg straf. Wordt gelukkig iets stroperiger. Ik betwijfel nu of het echt een sherrycask is geweest. Zou ook goed een veel te actief virgin of bourbon vat kunnen zijn. Of in een relatief korte tijd op meerdere actieve vaten. Alcohol percentage is erg hoog volgens mij.
F: kort, bitter, niet heel aangenaam.

Ik heb het glas niet opgedronken, restant door de gootsteen gespoeld.
Had ook niet de intentie om hem nog een keer te proeven, was zelfs een beetje angstig.
Zondagmiddag toch maar gedaan.

Bij de 2e keer was de vanille nog steeds aanwezig als een soort van weeïge geur. Maar een stukje beter te handelen deze keer. De sulfur blijft aanwezig en blijft storend.
In de mond nog steeds veel te veel hout, trekt helemaal droog.
Finish was nu het beste onderdeel, maar dat kwam vooral doordat hij nog steeds vrij kort was. De ellende was dus snel over…

Water toegevoegd, weggezet en wat lekkers ingeschonken.
Na een uurtje weer geproefd. Vanille krijgt met water weer de boventoon. Maar hij is gelukkig wat minder droog nu en de smaak is daarmee een heel stuk verbeterd.

Score: 80/100, op basis van de 2e keer en met water. De eerste keer en zonder water zouden er nog heel wat punten af zijn gegaan. Te jong, te veel vanille, te veel hout. Duidelijk niet mijn ding
Gokje: 10 jaar oude CS Glenrothes op Virgin oak dan maar?

politrix
Neus: ah een sherry whisky. Noten, caramel, licht wat vanillle, muffigheid en wat zwavel in de achtergrond.
Smaak: dun, droge sherry, toffee, noten
Finish: kort, scherpe peperig gevolgt door iets wrangs en droog

Alles wat ik niet lekker vind aan sherry finish whisky zit hier in. Totaal niet de whisky die ik normaal drink. Ik gok op een px sherry iets wat nog relatief jong is (10 jaar qua thema?). Wilde gok beetje afgaande op het mondgevoel, Deanston 10 PX?

Robbezzz
Neus:
Helaas heb ik de laatste dagen een gesloten neus. Dus de geuren komen totaal niet binnen bij mij.
Het enige wat binnenkomt, zijn de sherry invloeden.
Maar voor de rest helaas niets.

Smaak:
deze komt wel even binnen.
Het alc percentage schat ik vrij hoog.
Met een beetje water is hij meer toegankelijker.
Het zoete van de sherry is duidelijk aanwezig. Ik neig te zeggen px vat.

Ik vind het een prima whisky, maar wel nadat ik er water bij gedaan

HammerHead
Het vierde sample, gelijk bij opening krijg ik vanuit het flesje een geur van zure wijn.... hmmm...

Neus: oef... zurig, stopverf, vernis, veel hout (oude meubels), afgebladderde verf, walnoten, boterig maar door de zurigheid is het bijna ranzig, zweterig, muf en kruidig. Op de achtergrond bespeur ik na een tijdje ook wat zuur fruit. Met name bitterzure sinaasappels, zure kersen en onrijpe bramen (uiteraard vanwege de zure tonen die blijven doorkomen).

Met water veranderd er initiëel bitter weining, hoewel na 20 minuten er een beetje mint, vanille en een broodtoon naar boven komen drijven en het zurige toch naar de achtergrond verdwijnt.

Overall valt het bepaald niet mee, benieuwd hoe dit gaat smaken.

Smaak: scherp en ruw. Dit moet toch haast een botteling boven de 60% abv zijn. Ook hier weer de zurigheid, veel chili pepers, een stevige kruidigheid en een flink houtbitter. Vanwege de scherpte en bitterheid lukt het me niet of nauwelijks om hier fruit in te ontdekken; na verloop van tijd wel wat citrusfruit.

Finish: niet heel lang (gelukkig), leer en vernis, wederom veel scherpte, bittere sinaasappels en een duidelijk bitter eikenhout.

Met afstand de minste whisky uit de VBT line-up van dit jaar tot nu toe. De neus is in het begin vooral afstotelijk, hoewel deze later wel beter wordt. In smaak en afdronk vind ik 'm vooral erg scherp en te bitter. Nee hier valt voor mij maar weinig te genieten. Ik heb verder ook niet echt een idee wat dit zou moeten zijn. Jonge whisky met een mislukte wijn finish? Verder kan het wat mij betreft overal vandaan komen, echt geen flauw idee. En de 10, ik mag toch hopen dat dit geen 10 jaar heeft gerijpt.

Punten: circa 75 op basis van de neus die na verloop van tijd toch behoorlijk bijtrek, anders had ik niet eens aan de 70 gekomen.

Jones12
Kleur: goudkleurig
Neus: kruidig, bloemig, vanille, banaan
Smaak: chocolade, koffie, peperig
Afdronk: krachtig bloemige en fruitige lange afdronk

Abv 46 %
Leeftijd 10- 12 jarig
Benriach , glendalough, tomatin


Denk bourbon vat en ook nog op een sherry vat gelegen volgens mij

MBC
Uiterlijk: donkergeel
Geur: bruine suiker, licht rokerig, port, vanille, rood fruit, rode wijn, dennegeur, honing, walnoot
Smaak/Afdronk: warm, rode wijn, rood fruit, creme brulee, sinaasappel, donkere chocolade, as, karamel, vanille, peper, citrus, hout, bramen
Alcohol percentage: 60%

Wat een boel verschillende geuren en smaken deze zeg. Eentje waar je niet snel genoeg van krijgt en steeds weer nieuwe dingen in blijft ontdekken. Geen flauw idee qua distileerderij, om toch een vreemde gok te doen... iets van Kilchoman op wijn/port vaten?

Score: 86/100

MaltMuppet
Nose: Zoet, Rode wijn, Druiven, Leeg wijnvat, na een tijdje maakt het zoete plaats voor zurig.
Taste: Rode wijn met een granige ondertoon.
Finish: Droog en kort

Erg hoog in de alcohol. Ik gok iets van 58%
Finish op rode wijn vaten. Gokje Edradour op bordeaux vat?

Helaas kan ik er deze keer niet veel van maken. Behalve de wijn proef ik verder helemaal niets, totaal geen diepgang. Niet echt mijn ding geloof ik.

Score: 78

Amputeck
N: doet me denken aan de Ben Nevis 1996 WhB die ik een keertje gehad heb. Erg lekker, maar eerder gesloten in de neus. Rozijnen, dadels, mout, granen, bastaard suiker, wat kruidigs. Het lijkt er allemaal in te zitten, maar het blijft allemaal eerder subtiel en in balans. De wat zoetere tonen worden wel wat duidelijker wanneer deze dram wat tijd in het glas krijgt. Deze lijkt ook weer een wat hoger alcoholpercentage te hebben, maar erg mooi verweven in het geheel. Een drupje water lijkt niet veel te veranderen. Het lijkt wel alsof er nog wat tonen van cacao naar boven komen.
S: rond en vol. Deze dram voelt heel volwassen aan. Mooie tonen van hout, de alcohol is aanwezig maar wel geïntegreerd in het geheel. Verder denk ik wat tonen van leder, koffie, cacao, tabaksbladeren en een beetje zwarte peper te herkennen. Heerlijk!
A: middellang. Een zachte bittere toon en iets wat blijft nazinderen, alsof je net een lekker stukje pure chocolade gegeten hebt.

Deze dram bevalt mij erg goed. Mooi gebalanceerd en volwassen. Ik gok op een leeftijd van 18-20 jaar, refill sherry butt en een single malt uit de highlands. Misschien dat ik met Ben Nevis of Glen Garioch een beetje in de buurt kom?

Joris
Geur: Frisse kruiden, Gedroogd fruit, lichte houtinvloed, zoete ondertoon, later aceton,
Smaak: Scherp, kruidig, zoethout,
Conclusie: Voorkeur gaat naar smaak boven de geur. Wel een lekkere lange zoete finish. 86 punten voor deze.

Laurens
Geur:
In eerste instantie witte wijn, honing en iets sherry-achtigs. De witte wijn doet mij denken aan een jonge whisky en het sherry-achtige aan een hoog alcohol percentage. Het doet me denken aan een jonge Clynelish en aan de Benriach Cask Strength batch 1. Na een tijdje zakt dit wat weg en komt er vanille pudding naar boven.

Smaak:
In eerste instantie veel alcohol en als je hier doorheen proeft erg Zoet, ook proef ik sinaasappel.

Afdronk:
De afdronk is erg zoet met amandelspijs.

Ik vind deze sample heel moelijke te plaatsen en had heel veel moeite met dingen erin te herkennen.

Als ik iets moet gokken dan denk ik een 8 jaar oude grain whisky van 60% op bourbon vaten. Ik geef deze 84 punten.

Daveen
Ik heb dit sample tweemaal geproefd, maar wel op dezelfde dag ('s middags en 's avonds). De 2e maal beviel hij een stuk meer beter dan de eerste kennismaking, maar het is niet echt mijn whisky.

Nose: Sulfur, kaneel, griesmeelpudding
Taste: weet de sulfur, roest, zuur en bitter, beetje winy, hazelnoot en honing.
Finish: Peperig en notig
Ik vond de sulfur dermate overheersen, dat dit geen fijne whisky was.

Jonker8011
Ziet er uit en ruikt als een gesherriede whisky.

Neus: Stroop, kaneel, gedroogd fruit. Geen Glendronach of Dalmore neus, maar iets zoeter.

Smaak, Best kruidig, ik proef kardamom, basterdsuiker, en een palet aan fruit, waar vooral pruimen uit blijven hangen. Het is een cask strength, die met wat water veel aan kracht inboet, maar wel wat amandel-achtigs prijs geeft.

Het geheel doet me denken aan een cask strength Edradour, niet al te oud, zoals The Ultimate ze nogal eens bottelt. Ik gok 8-12 jaar oud. Ik ben dol op dit soort drams, en waardeer hem 90/100

DrinkingWhisky
Pepijn:
Uiterlijk: 2 - goud-geel (0.8 - deep gold)
Geur: Notig (cashew, hazelnoot), cornflakes met melk, vanille fudge, ook iets vleesachtigs (beef jerky?), en wat boerderij-achtige tonen (kuilgras). Ook lichte tonen van hout op de achtergrond.
Smaak: Eerste slok: veel meer vanille dan je naar aanleiding van de neus zou verwachten. Tweede slok: nu meer sherry-tonen: gedroogd rood fruit (pruimen, aalbessen), beetje zwarte peper, wat citrus (citroen en sinaasappel), beetje droog. Het boerderij-achtige komt ook terug in de smaak.
Afdronk: Vrij droog, en richting het eind houtiger, met wat zurigheid en grapefruit-bitterheid. Oh, en kersen.

Samenvattend: Met een ABV van ongeveer 62% is dit wel een op vatsterkte gebotteld second fill sherryvat (gokje! De sherrytonen waren niet heel overtuigend, dus ik ben verre van zeker van mijn zaak). In potentie een mooie whisky, maar er zitten wat boerderij-achtige offnotes in - soms is dat wel lekker, en soms ook niet; in dit geval is het... "meh". Geen idee welke distilleerderij dit zou kunnen zijn, maar onlangs heb ik een Glendronach 12yo blind geproefd: daar had ik ook cornflakes met melk in de neus, en viel de hoeveelheid sherryvat-invloed me ook wat tegen - dus ik ga maar voor een 10 jaar oude Glendronach op vatsterkte.

Score: 84

Steven:
Kleur: 0.8 / 0.9 (whiskymagazine color bar)

ABV: ~62-64%

Leeftijd: ~12 jaar

N: beef jerky, noten, geolied leer, cornflakes, brick korrels, vleug bessen in de achtergrond

T: vanille, honing, sherry tonen, rood fruit, licht leertje, witte peper, kaneel, kruiden

F: rood fruit, houttonen, heeft iets wrangs / droogs in de afdronk zitten, wat witte peper, marsepein, en verder relatief vlak en weg

N 21 T 22 F 20 B 20, totaal score 83

Ik denk bij dit sample in de richting van GlenDronach of anders een Aberlour of Aberfeldy.

andre8x8
Nose:
De eerste nosing direct een (vieze) spiritus reuk, alsof je aan een glas sherry zit te snuffelen.
Door de spiritus heen ontwaar ik vervolgens toch ook wat roomboter babbelaar en lijm.
Dit alles voorspelt niet veel goeds.

Taste:
De smaak valt geenszins tegen, het lijkt een mix van bourbon en sherry vaten,
met peper, dadels, rozijnen, donker rood fruit.

Finish:
Lang, peper, donker rood fruit.

Leeftijd:
Ben bang dat dit wel eens heel jong kan zijn, max. 8 jaar.

ABV:
54 %

Score:
De neus voorspelde niet veel goeds, maar vanwege de smaak en de finish toch nog 85 punten.

hoogheid2015
Helaas een beetje snel moeten proeven.

neus: sherry , caramel, griesmeel.
taste:dik vettig, peper, griesmeel
finish: droog,peper amandel.


Schot voor de boeg. nu dan maar the arran amaron cask

Ruud
Oef, that's more like it.
Althans, deze past wel in mijn straatje.

Opnieuw een mooie sterkte, 52%?

Koperkleur, veel vertraning in het glas. Geeft een mooi mondvullend gevoel. Klein pepertje op de achtergrond.
Lekker zoetje (zowel neus als smaak), beetje toffee, snoepjes, rood fruit op de achtergrond.
Ik neig een beetje naar een portfinish.

edwinedje
Sherry... 46%... 10 year/old. Of iets in de geest.

+++++++++++++++++++
EINDE PROEFNOTITIES
+++++++++++++++++++
En als word cloud zien jullie notes er zo uit:
Afbeelding
1 x

Gebruikersavatar
Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1294
Lid geworden op: 09 Okt 2015, 20:32
Locatie: Friesland
Contact:

Re: HWF-VBT 10: Sample 4 (t/m 29 oktober '18)

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 12 Okt 2018, 22:57

Omdat ik na zondag 17 dagen zonder alcohol wil (moet..), nu sample 4 in het glas.
Eerst even die neus open maken, dus een oplossing van xylometazoline en waterstofchloride in de neus lijkt de oplossing.

Morgen maar in de herkansing...
2 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje

Gebruikersavatar
defeatless
Moderator
Moderator
Berichten: 3204
Lid geworden op: 11 Jun 2014, 23:45
Locatie: Wageningen

Re: HWF-VBT 10: Sample 4 (t/m 29 oktober '18)

Ongelezen berichtdoor defeatless » 13 Okt 2018, 08:41

Breedút_Genietsje schreef:Omdat ik na zondag 17 dagen zonder alcohol wil (moet..), nu sample 4 in het glas.
Eerst even die neus open maken, dus een oplossing van xylometazoline en waterstofchloride in de neus lijkt de oplossing.

Morgen maar in de herkansing...


Heftig... Zou je niet gelijk een mix van Salpeter- en Zoutzuur gebruiken? Werkt gegarandeerd! :gnif :gnif
Sterkte ermee!
0 x

Gebruikersavatar
MBC
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 610
Lid geworden op: 02 Jan 2014, 20:22
Locatie: Weesp

Re: HWF-VBT 10: Sample 4 (t/m 29 oktober '18)

Ongelezen berichtdoor MBC » 13 Okt 2018, 11:14

defeatless schreef:
Breedút_Genietsje schreef:... xylometazoline en waterstofchloride in de neus ...


... Salpeter- en Zoutzuur ...


En ik met m'n slaperige kop maar denken dat dit de eerste proefnotities van sample 4 zijn :HitHead :P
9 x
Melchior

The taste of water increases dramatically when adding large amounts of whisky to it.

Gebruikersavatar
FGG
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2694
Lid geworden op: 31 Aug 2016, 19:35
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: HWF-VBT 10: Sample 4 (t/m 29 oktober '18)

Ongelezen berichtdoor FGG » 13 Okt 2018, 17:42

MBC schreef:
defeatless schreef:
Breedút_Genietsje schreef:... xylometazoline en waterstofchloride in de neus ...


... Salpeter- en Zoutzuur ...


En ik met m'n slaperige kop maar denken dat dit de eerste proefnotities van sample 4 zijn :HitHead :P


:P
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Gebruikersavatar
defeatless
Moderator
Moderator
Berichten: 3204
Lid geworden op: 11 Jun 2014, 23:45
Locatie: Wageningen

Re: HWF-VBT 10: Sample 4 (t/m 29 oktober '18)

Ongelezen berichtdoor defeatless » 25 Okt 2018, 10:47

En? Zijn jullie al zover?
2 x

Gebruikersavatar
Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1875
Lid geworden op: 09 Jul 2015, 20:01
Contact:

Re: HWF-VBT 10: Sample 4 (t/m 29 oktober '18)

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 25 Okt 2018, 10:53

Gisteren ingeschonken. Het is dat ik hier nu nog geen waarde oordeel mag geven...
Ik heb hier wel een duidelijke mening over.
Maar wellicht veranderd deze nog na een 2e keer proeven.
0 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"


Afbeelding

Gebruikersavatar
Alex
Actief lid
Actief lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 09 Jun 2015, 19:46
Locatie: Waalwijk

Re: HWF-VBT 10: Sample 4 (t/m 29 oktober '18)

Ongelezen berichtdoor Alex » 25 Okt 2018, 11:06

Flesje leeg, verdeeld over twee avonden, notities verstuurd.
0 x
Afbeelding

Harrie
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1706
Lid geworden op: 30 Okt 2013, 16:32

Re: HWF-VBT 10: Sample 4 (t/m 29 oktober '18)

Ongelezen berichtdoor Harrie » 25 Okt 2018, 13:33

Notities ook al verstuurd :)
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Erik Elixir
Senior
Senior
Berichten: 416
Lid geworden op: 23 Mei 2011, 21:31
Locatie: Bunschoten-Spakenburg

Re: HWF-VBT 10: Sample 4 (t/m 29 oktober '18)

Ongelezen berichtdoor Erik Elixir » 25 Okt 2018, 14:00

Voor de verandering vorige week al ingezonden. Scheelt stress :lol:

Ik heb nl. 4 weken geleden met maatje Willem al een avondje gezeten met de dames. Was erg gezellig.
Ben van mening dat whisky is gemaakt om samen te proeven. Nadeel is dat het een 'single dram note' is.
We proeven nl. samen van de 5cl.
0 x

Gebruikersavatar
FGG
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2694
Lid geworden op: 31 Aug 2016, 19:35
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: HWF-VBT 10: Sample 4 (t/m 29 oktober '18)

Ongelezen berichtdoor FGG » 25 Okt 2018, 15:23

Ik heb de notes dinsdag al verstuurd. :goedgedaan
1 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Gebruikersavatar
Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2956
Lid geworden op: 20 Dec 2014, 01:39
Locatie: Fryslân

Re: HWF-VBT 10: Sample 4 (t/m 29 oktober '18)

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 27 Okt 2018, 11:59

Ingezonden.
0 x

Gebruikersavatar
Dre
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3043
Lid geworden op: 16 Dec 2015, 01:03
Locatie: Breda

Re: HWF-VBT 10: Sample 4 (t/m 29 oktober '18)

Ongelezen berichtdoor Dre » 27 Okt 2018, 13:24

Ik hoop dat de meeste deelnemers dit weekend nog wel wat tijd vrij hebben gehouden om sample #4 te proeven en beoordelen, 13 notes tot dusverre...
Perfect (relatief) koud weekend toch om eens even lekker aan de drams te gaan? :nat
0 x

Gebruikersavatar
mardo
Senior
Senior
Berichten: 330
Lid geworden op: 10 Okt 2014, 23:04

Re: HWF-VBT 10: Sample 4 (t/m 29 oktober '18)

Ongelezen berichtdoor mardo » 27 Okt 2018, 13:34

Vanavond nog 1x proeven. Hoewel ik ook al een duidelijke mening heb. Die hou ik nog ff voor me.
Notes komen er dus nog aan. :)
1 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
fjharms
Moderator
Moderator
Berichten: 1737
Lid geworden op: 24 Mar 2016, 11:56
Locatie: regio Eindhoven

Re: HWF-VBT 10: Sample 4 (t/m 29 oktober '18)

Ongelezen berichtdoor fjharms » 27 Okt 2018, 13:38

Ik heb morgen pas tijd, maar beloof op tijd de notes in te sturen!
1 x
Afbeelding


Terug naar “HWF Virtual Blind Tasting-10”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast