HWF-VBT 10: Poll: Wat vind je ervan als we de samples voor de VBT uitleveren in PET flesjes i.p.v. glazen potjes?

De tiende "blinde" forum-proeverij. Terug van weg geweest!

Moderators: Willum, Dre, FGG

Wat vind je ervan als we de samples voor de VBT uitleveren in PET flesjes i.p.v. glazen potjes?

Peiling eindigde op 07 Jun 2018, 23:57

Geen enkel bezwaar tegen PET
6
12%
Prima, het gaat tenslotte om de whisky die erin zit
8
16%
Neutraal
7
14%
Geen PET liefhebber maar voor VBT prima
13
27%
Liever niet
4
8%
Hoe haal je het #@%$&! in je hoofd?!
11
22%
 
Totaal aantal stemmen: 49

Gebruikersavatar
Dre
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3043
Lid geworden op: 16 Dec 2015, 01:03
Locatie: Breda

HWF-VBT 10: Poll: Wat vind je ervan als we de samples voor de VBT uitleveren in PET flesjes i.p.v. glazen potjes?

Ongelezen berichtdoor Dre » 02 Jun 2018, 23:57

Beste deelnemers aan de HWF Virtual Blind Tasting 10:
De organisatie is al druk in de weer met allerlei activiteiten om jullie straks zo een mooi en aantrekkelijk mogelijke Blind tasting aan te kunnen bieden. Daarbij is een belangrijk onderdeel natuurlijk de budgetbeheersing. Bij een dergelijke VBT komen diverse kosten om de hoek kijken, terwijl we het allerliefst elke binnengekomen euro enkel aan mooie en/of bijzondere whisky willen besteden.
We zijn daarom ook erg scherp aan het kijken waar we de kosten 'anders dan whisky' zo laag mogelijk kunnen houden.

We hebben nu de mogelijkheid gekregen om een alternatief te kunnen bieden voor de standaard glazen potjes (met witte zegeldop) die in eerdere VBT's zijn gebruikt: 5cl PET-flesjes.

We zijn ons bewust dat dit mogelijk bij sommigen wat minder positieve gevoelens zal oproepen, er is zelfs in een ver verleden al eens een discussie over dit onderwerp gevoerd: JayDie @ Het effect van plastic miniaturenflesjes op whisky

De tijd heeft echter niet stilgestaan, de doorontwikkeling van PET-flesjes dus ook niet.
Wij zien vele voordelen voor het gebruik van deze PET-flesjes, maar om eventueel gezeur achteraf voor te zijn (niet dat we hier ooit zeuren op het Forum hoor :gnif ) willen we jullie voorleggen of jullie er voor in zijn om deze keer PET-flesjes te gebruiken of toch maar gewoon de standaard glazen potjes.

Even de voordelen op een rij:
- De betreffende PET-flesjes zijn gecertificeerd voor voedingsmiddelen (dus geven ook géén smaak af!)
- Aanzienlijk goedkoper dan de glazen potjes. Op het totaal aantal benodigde zou het gebruik van PET ongeveer 100 euro GOEDKOPER uitvallen dan glas, dus 100 euro meer budget voor whisky ;)
- De flesjes zijn lichter dan de glazen potjes;
- De flesjes zijn niet breekbaar; (minder risico bij vervoer)

Ter toevoeging wil ik nog meegeven dat de betreffende flesjes ook door diverse slijterijen gebruikt worden voor hun eigen sample verkoop. (En zelfs een aantal distilleerderijen gebruikt voor hun samples en/of miniaturen PET-flesjes).
Mensen die ondanks alles toch twijfelen over de invloed van PET op de inhoud op langere termijn: Bedenk dat de whisky voor deze VBT maar heel kort in de flesjes zal zitten.
En uiteraard zijn deze flesjes ook weer voorzien van een dop met breeksluiting.

Om jullie nog een beeld te geven, zo zouden de flesjes er dan uit gaan zien (denk het Balvenie label even weg, en néé, dit is geen verborgen hint naar één van de samples van straks):
PET flesjes.jpg
PET flesjes.jpg (118.29 KiB) 2228 keer bekeken


Wellicht ten overvloede: Graag ALLEEN deelnemers aan het VBT hun stem uitbrengen en eventuele toelichting in de reacties.

Bij de besluitvorming zullen we zo democratisch mogelijk te werk gaan: Enkelingen met bezwaren zullen zich moeten schikken in de mening van de ruime meerderheid, maar als er een aanzienlijke groep met bezwaren tegen het gebruik van PET is zullen we 'op safe' spelen en gewoon een wat groter deel van het budget moeten uitgeven aan verpakking (lees: de glazen potjes) i.p.v. inhoud.
0 x

Laurens
Senior
Senior
Berichten: 255
Lid geworden op: 06 Mar 2016, 14:53

Re: HWF-VBT 10: Poll: Wat vind je ervan als we de samples voor de VBT uitleveren in PET flesjes i.p.v. glazen potjes?

Ongelezen berichtdoor Laurens » 03 Jun 2018, 07:21

Goed initiatief om out of the box te denken. Ik ben niet voor of tegen maar ik vroeg me af of de hoeveelheid alcohol nog uitmaakt voor de flesjes? De flesjes die je gevonden hebt zijn die allemaal 40 % of zit daar ook caskstrength bij?
2 x

Gebruikersavatar
Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1875
Lid geworden op: 09 Jul 2015, 20:01
Contact:

Re: HWF-VBT 10: Poll: Wat vind je ervan als we de samples voor de VBT uitleveren in PET flesjes i.p.v. glazen potjes?

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 03 Jun 2018, 08:19

Mijn eerste reactie na het lezen van de titel gaf een negatief gevoel, maar na het lezen van alle argumenten ben ik best positief.

Wel vind ik de vraag van Laurens terecht. En zo zullen er misschien nog meer bedenkingen zijn die we nader moeten bekijken.

Ik wacht dus nog heel even met mijn definitieve stem, maar sta er op dit moment wel positief in.
Maar inderdaad, creatieve oplossing :goedgedaan
1 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"


Afbeelding

Gebruikersavatar
HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1628
Lid geworden op: 07 Jan 2016, 13:10
Locatie: Delft
Contact:

Re: HWF-VBT 10: Poll: Wat vind je ervan als we de samples voor de VBT uitleveren in PET flesjes i.p.v. glazen potjes?

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 03 Jun 2018, 09:19

Mijn eerste reactie was dezelfde als die van Wouter, maar je argumenten voor pet zijn steekhoudend. Ik sta er na het lezen van de openingspost neutraal in. Ik kan alleen mijn stem niet meer veranderen...

Edit: 'Neutraal' dus ipv 'hoe haal je het in je hoofd'
Laatst gewijzigd door HammerHead op 03 Jun 2018, 10:26, 2 keer totaal gewijzigd.
0 x

Gebruikersavatar
dannyp44
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 756
Lid geworden op: 25 Feb 2017, 14:45
Locatie: Elburg

Re: HWF-VBT 10: Poll: Wat vind je ervan als we de samples voor de VBT uitleveren in PET flesjes i.p.v. glazen potjes?

Ongelezen berichtdoor dannyp44 » 03 Jun 2018, 09:57

Als we de flesjes weer gescheiden inleveren lijkt het mij een goed plan.
1 x

Gebruikersavatar
MacErik
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 693
Lid geworden op: 27 Jul 2015, 17:45
Locatie: Amersfoort

Re: HWF-VBT 10: Poll: Wat vind je ervan als we de samples voor de VBT uitleveren in PET flesjes i.p.v. glazen potjes?

Ongelezen berichtdoor MacErik » 03 Jun 2018, 10:03

Tja das een lastige. Ik vind 100 euro " extra" te besteden aan whisky best veel geld....aan de andere kant zat ik even aan ons milieu te denken.
Iedereen is druk bezig de plastic soep op te ruimen uit de zee en de Europese Unie is bezig maatregelen te nemen om plastic terug te dringen in onze dagelijkse boodschappen. Zelf op het forum een lijntje gezien over een zekere distellerij die ook iets met rietjes/plastic in de ban ging doen.....
Ik wacht nog even met mijn stem om andere argumenten aan te horen...... :Pipersmile
3 x
Afbeelding

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1850
Lid geworden op: 21 Jun 2013, 20:13

Re: HWF-VBT 10: Poll: Wat vind je ervan als we de samples voor de VBT uitleveren in PET flesjes i.p.v. glazen potjes?

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 03 Jun 2018, 10:18

MacErik schreef:Tja das een lastige. Ik vind 100 euro " extra" te besteden aan whisky best veel geld....aan de andere kant zat ik even aan ons milieu te denken.
Iedereen is druk bezig de plastic soep op te ruimen uit de zee en de Europese Unie is bezig maatregelen te nemen om plastic terug te dringen in onze dagelijkse boodschappen. Zelf op het forum een lijntje gezien over een zekere distellerij die ook iets met rietjes/plastic in de ban ging doen.....
Ik wacht nog even met mijn stem om andere argumenten aan te horen...... :Pipersmile


Ik weet dat ik in principe niet mag reageren in dit topic maar omdat het milieu me te nauw aan het hart ligt...
Uiteindelijk doen jullie wat jullie willen maar net zoals MacErik zegt: is dit ecologisch nog te verantwoorden?
Lijkt me niet.
Het klopt dat het flink wat budget scheelt maar kan je voor "maar" 100 euro de natuur verder naar de kl!tçn helpen?
Wat mij betreft is er dus maar 1 ethische keuze die als forum gemaakt kan worden.
0 x

Gebruikersavatar
HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1628
Lid geworden op: 07 Jan 2016, 13:10
Locatie: Delft
Contact:

Re: HWF-VBT 10: Poll: Wat vind je ervan als we de samples voor de VBT uitleveren in PET flesjes i.p.v. glazen potjes?

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 03 Jun 2018, 10:23

Ik mag toch aannemen dat de meesten hier die PET flesjes niet gewoon op straat of in de tuin flikkeren. Als je deze netjes bij het plastic afval inlevert zie ik het milieu argument niet zo. Of kopen jullie ook niks meer in de supermarkt?

Qua energieverbuik is de productie van een glazen flesje iig al slechter voor het milieu lijkt me.
1 x

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1850
Lid geworden op: 21 Jun 2013, 20:13

Re: HWF-VBT 10: Poll: Wat vind je ervan als we de samples voor de VBT uitleveren in PET flesjes i.p.v. glazen potjes?

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 03 Jun 2018, 10:35

HammerHead schreef:Ik mag toch aannemen dat de meesten hier die PET flesjes niet gewoon op straat of in de tuin flikkeren. Als je deze netjes bij het plastic afval inlevert zie ik het milieu argument niet zo. Of kopen jullie ook niks meer in de supermarkt?

Qua energieverbuik is de productie van een glazen flesje iig al slechter voor het milieu lijkt me.


Onderschat niet hoeveel mensen dit gewoon bij het restafval gooien.
Uiteraard koop ik nog spullen in de supermarkt maar let op een minimum aan plastic.
Als ik de keuze heb ga ik absoluut voor iets anders dan plastic.
En met deze vraag is er de keuze.
0 x

Gebruikersavatar
Dre
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3043
Lid geworden op: 16 Dec 2015, 01:03
Locatie: Breda

Re: HWF-VBT 10: Poll: Wat vind je ervan als we de samples voor de VBT uitleveren in PET flesjes i.p.v. glazen potjes?

Ongelezen berichtdoor Dre » 03 Jun 2018, 10:40

Bedankt voor jullie snelle en eerlijke reacties! :goedgedaan
De wedervragen die jullie stellen en de argumenten die jullie ook inbrengen zijn goede en terechte.
Ik ben natuurlijk geen scheikundige, en ook zéker geen pleitbezorger van PET of plastic in zijn algemeenheid. We hebben zelf ons dezelfde vragen vooraf ook gesteld, het laatste dat we willen is jullie én onszelf blootstellen aan schadelijke stoffen (anders dan de alcohol in de whisky :lol: ).

Ik zal in het kort even proberen de eerste vragen en opmerkingen te beantwoorden (voor zover de kennis reikt of voor zover ik zelf geïnformeerd ben):

Heeft de hoeveelheid alcohol invloed invloed op de flesjes?
De flesjes die wij eventueel zouden gebruiken zijn van éxtra goede kwaliteit, zoals gezegd gecertificeerd voor het gebruik van voedingsmiddelen. Daar vallen dus óók de sterke dranken onder met een hoog alcohol percentage. Belangrijk hierbij om te weten is dat exact deze flesjes óók aan diverse slijterijen geleverd worden. Die hebben uiteraard vooraf dezelfde vragen en twijfels gehad.
Daarnaast heb ik zelf aanvullend nog google gebruikt: Door de vele (verder niet echt onderbouwde) meningen heen heb ik kunnen halen dat PET flessen minder geschikt worden wanneer deze aan zéér hoge temperaturen worden blootgesteld, en bepaalde stoffen moet je er ook niet in doen, maar dan heb je het over o.a. aceton.

Wat betreft het argument van het milieu en de plastic soep:
Absoluut terechte opmerkingen en bedenkingen. Echter, het ligt allemaal iets genuanceerder. Lees onderstaand artikel maar eens:
https://www.newswire.ca/news-releases/l ... 16002.html

Zoals Danny terecht aangeeft, wanneer de PET flessen gewoon bij het recyclebare afval gedeponeerd worden zullen deze uiteraard niet in de plastic soep terecht komen.
En zie het artikel uit Canada:
Aan alles zit een genuanceerdere kant. Zoals al eerder aangegeven zijn de PET flessen aanzienlijk lichter, en blijkt dus uiteindelijk tot behoorlijke brandstofbesparing en uitstoot van gassen bij de transporteurs te leiden. Dat zal bij de bussen van PostNl straks niet veel uitmaken natuurlijk, die 40 pakketjes het land door, maar toch.
Verder is er minder energie nodig om de flesjes te produceren ten opzichte van glazen flessen.
0 x

Gebruikersavatar
HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1628
Lid geworden op: 07 Jan 2016, 13:10
Locatie: Delft
Contact:

Re: HWF-VBT 10: Poll: Wat vind je ervan als we de samples voor de VBT uitleveren in PET flesjes i.p.v. glazen potjes?

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 03 Jun 2018, 10:49

nigel_tufnel schreef:
HammerHead schreef:Ik mag toch aannemen dat de meesten hier die PET flesjes niet gewoon op straat of in de tuin flikkeren. Als je deze netjes bij het plastic afval inlevert zie ik het milieu argument niet zo. Of kopen jullie ook niks meer in de supermarkt?

Qua energieverbuik is de productie van een glazen flesje iig al slechter voor het milieu lijkt me.


Onderschat niet hoeveel mensen dit gewoon bij het restafval gooien.
Uiteraard koop ik nog spullen in de supermarkt maar let op een minimum aan plastic.
Als ik de keuze heb ga ik absoluut voor iets anders dan plastic.
En met deze vraag is er de keuze.


Ook uit restafval wordt het overgrote deel aan recyleerbare stromen nog verwijderd. Storten doen we sowieso niet meer in Nederland, we halen energie uit verbranding. Dus tenzij je het direct in oppervlaktewater in verbinding met de zee of de zee zelf gooit (of op het strand achterlaat) komt dit niet in het aquatisch milieu terecht. Ik ga er dan idd even vanuit dat er geen tokkies op het forum zitten die op een dergelijke manier met hun afval omgaan.

Ik ben met je eens dat het goed is het plasticverbruik drastisch terug te dringen, maar bovenstaande argumenten voor glas ipv plastic lijken mij vooral ingegeven door emotie.
0 x

Gebruikersavatar
FGG
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2694
Lid geworden op: 31 Aug 2016, 19:35
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: HWF-VBT 10: Poll: Wat vind je ervan als we de samples voor de VBT uitleveren in PET flesjes i.p.v. glazen potjes?

Ongelezen berichtdoor FGG » 03 Jun 2018, 10:49

nigel_tufnel schreef:Uiteindelijk doen jullie wat jullie willen maar net zoals MacErik zegt: is dit ecologisch nog te verantwoorden?
Lijkt me niet.
Het klopt dat het flink wat budget scheelt maar kan je voor "maar" 100 euro de natuur verder naar de kl!tçn helpen?
Wat mij betreft is er dus maar 1 ethische keuze die als forum gemaakt kan worden.

Zie hieronder bij het leesvoer:
De milieubelasting van plastic is zowaar kleiner dan van glas, mits je als gebruiker netjes je afval scheidt. We gaan er in deze even van uit dat de deelnemers de flesjes niet op straat flikkeren maar netjes bij het plastic afval gooien net zoals de glazen flesjes in de glasbak zullen eindigen. Gaan we ze omspoelen en hergebruiken dan is het geen discussie meer, de milieubelasting is dan gelijk vanaf dat moment.

Laurens schreef:Goed initiatief om out of the box te denken. Ik ben niet voor of tegen maar ik vroeg me af of de hoeveelheid alcohol nog uitmaakt voor de flesjes? De flesjes die je gevonden hebt zijn die allemaal 40 % of zit daar ook caskstrength bij?


Ook dit argument hebben we bekeken maar de hoeveelheid alcohol is niet van invloed op PET, sterker nog:

AfbeeldingAfbeelding


Hier nog wat leesvoer over glas versus plastic:

http://edepot.wur.nl/402178

https://www.milieucentraal.nl/minder-af ... je-of-mok/

https://www.trouw.nl/home/zijn-plastic- ... ~a4648348/
1 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Gebruikersavatar
Dre
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3043
Lid geworden op: 16 Dec 2015, 01:03
Locatie: Breda

Re: HWF-VBT 10: Poll: Wat vind je ervan als we de samples voor de VBT uitleveren in PET flesjes i.p.v. glazen potjes?

Ongelezen berichtdoor Dre » 03 Jun 2018, 10:51

nigel_tufnel schreef:Ik weet dat ik in principe niet mag reageren in dit topic maar omdat het milieu me te nauw aan het hart ligt...
Uiteindelijk doen jullie wat jullie willen maar net zoals MacErik zegt: is dit ecologisch nog te verantwoorden?
Lijkt me niet.
Het klopt dat het flink wat budget scheelt maar kan je voor "maar" 100 euro de natuur verder naar de kl!tçn helpen?
Wat mij betreft is er dus maar 1 ethische keuze die als forum gemaakt kan worden.

In de póll inderdaad niet stemmen, die is voor de deelnemers, maar wat mij betreft mogen niet-deelnemers wel gewoon aan de discussie meedoen hoor, mits met goede argumenten e.d.
Er is tenslotte niets geheims aan en we proberen er ook niets door te drukken.
Vooropgesteld is het ons om het even. Het kost onszelf geen euro meer of minder, enkel hóe we de euro's besteden.

En ik snap je punt, maar we gaan er inderdaad wel even vanuit dat de deelnemers na het nuttigen van het sample in euforie niet het lege flesje vervolgens uit het raam knikkeren. Degenen die dat wél doen zullen dat met ál hun plastic doen waarschijnlijk, en daar kunnen we dan verder niet zo heel veel mee.

En wat betreft de ethische keuze als forum: Daar is precies deze poll voor bedoeld. Als in zijn algemeenheid 'het forum' vindt dat dit eigenlijk niet kan, dan is het heel simpel, krijgt iedereen gewoon weer de glazen potjes, no hard feelings ;) .
Toch zou ik ook jou willen wijzen op die link die ik daarnet postte, in Canada. Dan zie je toch dat het gebruik van plastic t.o.v. glas wat genuanceerder ligt dan je vooraf zou denken (ik net zo goed, want zoals eerder gesteld schrik ik ook van de plastic soep en de enorme verontreiniging. Maar dat is wat anders dan gelijk vollédig stoppen met het gebruik van plastic, het gaat er mijns inziens vooral om hóe we er mee omgaan).
1 x

Gebruikersavatar
FGG
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2694
Lid geworden op: 31 Aug 2016, 19:35
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: HWF-VBT 10: Poll: Wat vind je ervan als we de samples voor de VBT uitleveren in PET flesjes i.p.v. glazen potjes?

Ongelezen berichtdoor FGG » 03 Jun 2018, 11:13

Dre schreef:
nigel_tufnel schreef:Ik weet dat ik in principe niet mag reageren in dit topic

In de póll inderdaad niet stemmen, die is voor de deelnemers, maar wat mij betreft mogen niet-deelnemers wel gewoon aan de discussie meedoen hoor, mits met goede argumenten e.d.
Er is tenslotte niets geheims aan en we proberen er ook niets door te drukken.
Vooropgesteld is het ons om het even. Het kost onszelf geen euro meer of minder, enkel hóe we de euro's besteden..

Dit is inderdaad de insteek. Zolang er gewogen en gezonde argumenten aangedragen worden nemen wij die in overweging, voor en tegen.

Het stemmen ligt inderdaad bij de deelnemers.
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Gebruikersavatar
Dyson81
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 624
Lid geworden op: 21 Jan 2016, 22:45

Re: HWF-VBT 10: Poll: Wat vind je ervan als we de samples voor de VBT uitleveren in PET flesjes i.p.v. glazen potjes?

Ongelezen berichtdoor Dyson81 » 03 Jun 2018, 11:14

PET of glas, in feite maakt het geen bal uit.
Doe mij maar glas, soms moet er ook aan de ijsbeertjes op deze planeet gedacht worden!
Volgens mij is uiteindelijk glas beter voor mens, dier en milieu.
Die 210 flesje zijn een druppel op de gloeiende plaat, maar een beter milieu begint bij jezelf heb ik altijd geleerd.
We moeten toch een keer van het plastic gedoe af, gaan wij er nu mee beginnen!
0 x


Terug naar “HWF Virtual Blind Tasting-10”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast