HWF VBT-8: Sample 2 (4 t/m 10 oktober)

De achtste "blinde" forum-proeverij.

Welke score geef je de sample?

Peiling eindigde op 21 Okt 2016, 20:03

t/m 54
0
Geen stemmen
55 - 59
0
Geen stemmen
60 - 64
0
Geen stemmen
65 - 69
0
Geen stemmen
70 - 74
0
Geen stemmen
75 - 79
3
10%
80 - 84
9
30%
85 - 89
18
60%
90 - 94
0
Geen stemmen
95 of meer
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 30

Gebruikersavatar
caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3542
Lid geworden op: 04 Jun 2013, 01:46

HWF VBT-8: Sample 2 (4 t/m 10 oktober)

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 02 Okt 2016, 00:07

De eerste review voor sample 2 is ook al binnen, dus vandaag heb ik het topic voor sample 2 hierbij geopend. In dit topic kunnen jullie zaken rond het proeven van sample 2 kwijt.

Het is klaar!

Demasqué

Zouden de gemoederen gaan rusten na de veelbesproken eerste sample, waar veel mensen een duidelijke mening over hadden? Volgens de reacties is het antwoord hierop ja. Velen schreven dat het erg lastig was om de smaken van deze sample te beschrijven.

Opmerkelijk aan de beschrijvingen is dat de sample op verschillende manieren geïnterpreteerd is. Zo is door 8 personen aangegeven dat de sample scherp van smaak was, 10 keer werd vermoed dat het om een hoog ABV gaat. Daarentegen gaven 4 personen aan, dat de sample een laag ABV heeft. Ook qua leeftijd waren de deelnemers het niet geheel eens. Er is zowel expliciet genoemd dat de whisky/whiskey (erg) jong is, als dat hij toch al een aanzienlijke leeftijd heeft. Soms is als argument voor de jonge leeftijd gegeven dat er nauwelijks houtsmaak aan zit, terwijl anderen deze juist wel duidelijk meenden te herkennen.

Over een groot gedeelte waren de deelnemers het eens: zowel in neus als palet was de geur van lijm te herkennen, net als kruiden/specerijen, met in het bijzonder een plaats voor peper. Vanille was ook een veel gelezen woord, net als kauwgomballen, bloemen/bloemig, honing en sinaasappel. Naast sinaasappel of citrus als fruit, kwam ook fruit voorbij dat te karakteriseren valt als rood fruit en gedroogd fruit.

Al met al waren de meeste proevers er van overtuigd dat dit geen single malt was. Maar wat dan? Eén keer kwam Ierse whiskey voor, 9 keer bourbon (of rye), en 8 x (single) grain. Qua rijping werd vooral het bourbonvat aangehaald, al gaven enkele deelnemers aan te denken dat deze sample in een vat van virgin oak heeft gelegen. Minder dan een handvol mensen meende sherryrijping te ontdekken, wat toch wel opvallend is. Drie keer werd er in een uiteindelijke keuze een finish gesuggereerd: één op sherry, één in een sauternes-vat en een ruime schatting van PX, port of virgin oak.

Dat laatste is opvallend, zeker voor degenen die verondersteld hebben een single grain geproefd te hebben. Deze personen hebben het namelijk goed geraden: het is namelijk een Girvan uit 2006! De combinatie van het lijmachtige, dennennaalden/bomen of hars, maar zeker ook vanille, banaan, romigheid en het fruit waren daar indicatoren van. Deze Girvan is gedistilleerd op 23 oktober 2006 en is in een refill bourbon barrel (# 549521) volwassen geworden.
Toch valt er minstens één ding op: deze single grain heeft niet alleen in een bourbonvat gelegen, daarvoor is de kleur te donker. Hij is eind januari 2016 (dus na ruim 9 jaar) overgestoken naar een fresh sherry ocatve, 51,3 bulk liter op 66,2%. Sample 2 heeft dus ongeveer 7 maanden in het fresh sherry vat gezeten voordat deze in het VBT8 terecht kwam. In dit vat heeft het alcoholpercentage zich ontwikkeld tot 60,7%. Overigens rijpt deze whisky nog verder in het vat. Special voor de VBT is er tussentijds wat uit gehaald.

Wat resteerde van de barrel is gedeeltelijk teruggebracht naar 50,4% en door Whiskybroker verkocht (165 flessen) (https://www.whiskybase.com/whisky/77852/girvan-2006-whb) en een heel klein deel (30 flessen) is op vatsterkte (66,3%) gebotteld, ook door Whiskybroker (https://www.whiskybase.com/whisky/79955/girvan-2006-whb).

Nog één ding voor de blinde gokkers: dit is de 1e Girvan ooit op een sherry cask.... Knap, om distillery en jaar te benoemen maar cask type fout te hebben… Wel heeft de organisatie (na jullie enige zetjes in de richting te hebben gegevens) complimenten voor jullie puzzelkwaliteiten. :P

In het kort:

Girvan 2006
Single grain
9 jaar in een refill bourbon barrel, 7 maanden finish in een fresh sherry octave
60,7 %
Foto: onder aan deze post!

Sponsordram
Alweer hebben we te maken met een sponsordram, wat een feest! Dit keer is de sponsor echter een bijzonder persoon. Hij luistert namelijk naar de naam Edwin, maar op het forum ook naar Oogadal! Edwin heeft de Girvan dus in het begin van het jaar aangekocht en laten oversteken naar het sherryvat. Het grootste deel van de kosten van sample 2 heeft Edwin voor zijn rekening genomen.

Alle lof aan Edwin voor deze mooie en bijzondere actie, dit werd door de mede-organisator en hopelijk ook door alle deelnemers zeer gewaardeerd!


De proefnotities

Bram84
Hopla... Wil hier even m'n 'graantje' kwijt

Heb ik deze al eens geproefd, was het eerste dat in me opkwam. Na een eerste snuif, was het snel duidelijk dat deze whisky wat tijd nodig had in het glas. Al houd ik wel van het lijmige in de neus. Voor de rest bananen overduidelijk merkbaar. Door deze 2 waarnemingen moest ik direct denken aan een Girvan 2006... Die op 66% is het niet, de andere heb ik nog niet kunnen proeven...

Ach wat... Ik gok op een Girvan van Max 10 jaar oud.

En nu er helemaal naast zitten...
--

Fjharms
eerste indruk: (1 seconde snuffelen aan flesje): vers hout
N: alcohol, pas gezaagd hout, heel licht bloemig. Na even rondwalsen komt er wat perzik bij.
Na een half uur in het glas heeft het verse hout nog steeds de boventoon, maar er komen ook wat specerijen bij. - gember, kruidnagel.
S: alcohol (scherp ), en veel vers hout. Maar ook hier wel wat zomerfruit - perzik, rabarber? en een hint van de specerijen.
F: het verse hout blijft lang hangen, met een hint van de specerijen.
Heel lange finish.
Met chocolaatje: Het fruitige van het chocolaatje past goed, maar omdat de whisky erg alcoholisch overkomt worden de smaken wat weggedrukt. De whisky krijgt nog meer houttonen (vanille).
Alc: 48-50%
Opm: Geur en smaak zijn in balans. Lijkt me een new oak cask (virgin wood, of welke naam ze er nu weer aan geven). Regio Highlands?
voor mij persoonlijk is het verse hout wel overheersend, dit wordt niet mijn favoriet, hoewel deze wel een stuk prettiger is dan sample 1.
--

Daytona955
Neus: fris, bloemig, kleine hint van vanille,
Smaak: Scherpe dronk, chocolade/caramel, hout, vanille
Afdronk: kort,
denk dat het iets van springbank is, of uit de regio campeltown
punt 87
--

MikerG
Neus: Zware alcohol lucht. en weg zijn mn neusharen , banaan, citroen, mango, beetje lijm

Taste: rijpe banaan, erg creamie, vanille, best wel zoet eigenlijk

Finish: witte peper, banaan medium lange finish
Zou hem 87 punten geven. Mist wat complexiteit, maar fijne dram om te drinken

En we gaan weer gokken:
Gevoel dat dit een jonge bourbon cask strength is. (8-10 jaar)
Jonge mortlach?
--

-Roy-
Kleur : gelig, redelijk donker.

Geur : lijm, ietwat scherp (alcohol?), hij heeft iets van bourbon (Amerikaans eiken), maar niet zo aanwezig als bij bourbon, dus dat zou een finish kunnen zijn.
Met water wat zachter en duidelijker vanille, dus dat duidt nog steeds op bourbon (of Amerikaanse whisky).

Smaak : veel alcohol, heel veel eik, nu gaat het echt meer richting bourbon.
Met water, inderdaad heel veel eik. Ik neig nog steeds naar bourbon.
De chocolade haalt de scherpe randjes er wat af.

Afdronk : scherp alcoholisch, dat scherpe blijft ook irritant lang hangen. De vanille en eiken blijven er ook wel in zitten.
De chocolade heeft weinig effect op de afdronk.

Ik ben niet zo thuis in de bourbon, maar ik heb mindere gedronken.
--

Nederland-Paraat
Uiterlijk: Donker Koper
Neus: Citrus, kiezels, nectar en graan
Smaak: Moutig, vanille, sinasappelbloesem en gedroogd fruit
Afdronk: Nootachtig, rucula, witlof en eiken
Opmerking: Mooie whisky, niet al te complex maar wel een lekker doordrinkertje.

Rating: 85
--

Defeatless
Neus:
Zoet fruit, bloemetjes parfum, parfum alcohol, drop, vanille, toffee. Dit gaat de goede kant op! Hakhoning (dit spul) Behoorlijk zoet, met een beetje een wc-verfrisser luchtje, maar niet onaangenaam. Na een slokje pak je ook de rogge en mais eruit.

Smaak:
Dit lijkt wel Bourbon joh! Zoet zuur, maar dan ineens dat rogge en mais gebeuren. Verder wat kruiden als old spice, koriander en 5 spice.

Body:
Wat vettig. Licht droog in de mond.

Finish:
Medium - Lang. Dan lijkt ie weer op een Schotse Highlander. Zoet zuur, beetje hout, een bittertje. Er blijft ook nog wat vanille en toffee hangen, daarna komt het bloemige uit de neus weer terug.

Commentaar:
Prima whisky. 88 punten. Ik gok toch een bourbon, waarschijnlijk één van de nieuwe releases van Woodford, dat is namelijk Bourbon op z'n Schots.
--

Rien68
Het ruikt een beetje naar in bourbon gedoopte popcorn, gemengd met kurkuma(?) en bloemen.

De smaak geeft eerst wat bourbon en eiken met een stoot peper, waarbij zoet en peperig om de beurt de boventoon voeren.

De afdronk is in het begin vooral zoet waar later een bittertje bijkomt. Het eindigt droog met een pepertje achterin je keel welke samen met zoet lang aanhoudt.

Doet mij denken aan een Strathclyde single grain op bourbon. 88/89
--

Nickolaas
Dit is wel wat anders dan vorige week. Delicater en wat mij betreft minder uitgesproken. Ik kan hier minder goed de smaak en geur van benoemen.

Geur: Zacht en zoet (iets van honing) sinaasappelmarmelade, kaarsvet, rozijnen/ krenten, marsepein, iets notigs. En iets wat ik erg lekker vind, iets dat ik zeker weten eerder heb geroken in een whisky, en wat ik niet kan benoemen. Beroerd is dat. Het ligt op het puntje van mijn neus.
Smaak: oranje fruit, zacht, wat notigs, wat sherry tonen. Maar fors vlakker dan de neus.
Finish: zoet, niet al te lang.

Overall: de neus spreekt me het meest aan, ik vind het op smaak en finish wat vlakjes. Maar wat ik proef vind ik wel lekker. 84/100.

Mijn gok: niet al te hoog in de ABV volgens mij (<45%), refill sherry (?). Vanwege het voor mij onuitgesproken karakter gok ik op een wat oudere blend.
--

WhiskyclubSpakenburg
Kleur: Burnished
Neus: begin iets scherp, grains, veel nieuw hout, vanilla, cognac, kruidig, een vlezige toon, perziken, citrus, citroen sorbetijs, mint, speziebonen en witte peper
Smaak: rozijnen, boeren jongens (!), romige vanille, custard, manderijntjes, erg clean met zelf iets van chloor tonen uit het zwembed en boter
Afdronk: wat fruit, vanilla en amendal spijs
Grain whisky all over the place in mijn boekje... relatief jonge whisky op een bourbon cask. Misschien wel cask strength.
Al mis ik nog het klassieke 'puntenslijpsel' in de smaak voor grain
Score: 77/100
--

Kay
N: Framboos, creme brulee, aardbei en hout. Met water een beetje banaan.
T: Cranberry saus, vanille en peper.
F: Rode vruchten jam en vanillepudding.

Mooie bourbon (of rye?). Wel behoorlijk zoet. 86/87 punten. Maar wat? Een Pikesville misschien? Ik heb 'm vergeleken met een Noah's Mill, een Blanton's en een Baker's en hij lijkt op alle drie voor geen meter. Ik mis (nou ja, mis...) met name het mint-achtige. Best kans dat ik bij deze sowieso compleet in de verkeerde richting denk.
--

Henri
Net een lichte snotter aan t kweken zo met de eerste koudere ochtenden, maar daar gaan we weer.
neus lijkt in dit geval nog geen probleem op te leveren, in eerste instantie lichte maar toch steeds voller wordende neus, met heel veel zoetigheid zoals bij een grain. het eerste slokje lijkt dat ook wel per direct te bevestigen.
erg hoog kauwgomballen gehalte, wat alleen wel snel weggedrongen wordt door een zo lijkt het behoorlijk ABV. Ook is het nog wel aan de scherpe kant. Des te langer in het glas, des te meer hij wel een kleine wrangigheid ontwikkeld en je merkt toch tergelijkertijd wel iets "spirity". Had best nog iets langer mogen liggen, en iets lager abv kan ook geen kwaad. Desalniettemin toch wel zo rondom de 86 puntjes, wilde gok is dat het wellicht de 10 jaar nog niet behaald heeft. Laat ik een random grain benoemen... Girvan..
--

Joris
Neus: Scherp, fruitig, op termijn licht eikenhout ; met water: rozijnen, oliebollenbeslag, prominenter eikenhout
Smaak: hoog in alcohol, scherp, droge wijn / sherry; met water: Zoeter dan zonder water, speculaas

Whisky met een hoog alcoholpercentage, heeft veel water nodig. Geen complexe whisky, voor een whisky op vatsterkte mist deze voor mij zeker complexiteit. 77/100
--

Gerritbakker57
Kleur; Sherry

Neus; allereerst stro en zoetigheid, een beetje lijm en vanille/kauwgum. daarna wit fruit. niet heel complex

Smaak; vrij zoet met een pepertje, een beetje chemisch, belga. Ook wel weer wit fruit en een beetje stro/gras. Laag in alcohol.

Afdronk; pepertje blijft hangen evenals de zoete nasmaak. Weinig houtinvloeden, wijst volgens mij op een jonge whisky.

Score; 82, niet helemaal mijn ding. Te zoet en te weinig complexiteit. Voelt relatief jong.
--

Roylubbers
Nose: vanille, laurier, kruidig.
Taste: WOW! Wat is dit? Bourbon op cask strength? Knalt behoorlijk binnen, zoete Karamel, beetje weeïg en lijmig.
Finish: minder lang dan de smaak doet vermoeden, karamel en vanille.
12yo bourbon >50%. Niet echt een hoogvlieger imo, maar zeker ook niet slecht.
--

Squaadgras
Color: Russetmuscat
Nose: 89
Initial Taste: 90
Body: 91
Finish: 89
Comments: Een week geleden voor het eerst, iets te gulzig, het neusje in sample 2 gestoken; nog net geen technical knock out van de combi lijm/dennennaalden/%abv, kan ik nog maar 1 ding uitbrullen: Single Grain! En daar wordt de VBT (persoonlijk) direct een stuk interessanter van. Iedereen die mij kent weet dat ik geen fan ben van Ryes, Bourbons, Single Grains, en noem het maar op: ik hou het saai bij de Single Malts. Als een moderne boer die niet weet wat de Glencairn schaft. Leuk om te proeven hoor.. maar vaak in der verste verte niet in staat om het oude vertrouwde goedje bij te houden (shitstorm incoming!!!). En dus gaat sample 2 voor mij een moeilijke opgave worden, ik heb er gewoonweg te weinig van geproefd (al doet 'ie me lichtjes denken aan de Lochside 1964 CC). Dennennaalden, lijm, karamel, honing, gedroogd fruit, kersen, kruiden/specerijen, sinaasappel, vanille, banaan, kruidnagel, kaneel, chilipeper, eikenhout, pure chocolade. Een gokje zou ik niet durven wagen, misschien een Lochside? Of een Golden Grain (I know -Blended Grain-)? Anyway.. so you don't like Single Grain? Well, this is GOOD sh..! (1h45m in het glas gezeten!)
Abv: ~48%
--

Peter87
Neus: lijm, en zoetigheid. Even een uurtje wegzetten! Boter, vanille, bruine suiker, kaneel, citrus, rauw cakebeslag.

Smaak: peper, crème brulee, vanille, sinaasappel,

Finish: blijf zitten met een mooi warm mondgevoel met boterkoek, citrus snoepjes ,suiker en wat hout.

Ik zit heel veel heen en weer te twijfelen tussen een Port Dundas en een Invergordon 1973 (WhB).

89 punten
--

MBC
Het heeft bijna een hele week geduurd om de smaak van de Dreifältigkeit kwijt te raken... alles rook en smaakte de hele week naar BBQ en as... Vol enthousiasme aan het tweede sample begonnen. Die is een klap beter zeg .

Uiterlijk: goudgeel
Geur: krachtig, rijp fruit, meloen, bloemerig, heel licht rokerig, dennen, bessen, honing
Smaak/Afdronk: wrang, peper, kaneel, bloedsinaasappel, peer, banaan, perzik, amandel
Alcohol percentage: 48%

In één zin: Krachtige rijpe whisky, veel laagjes, mooi in balans. Wat oudere whisky, verder geen flauw idee (Speyside)?

Score: 82/100
--

Noxa
Neus: Zoet, honing, tropisch fruit, banaan, maar vooral de lijm geur van grain whisky?
Smaak: Zoet, hout, tropisch fruit, romig, winegums, gedroogd fruit, limoen, peper Karamel.
Finish: Gemiddeld lange finish. Wederom fruitig en zoet.

Commentaar: De lijm lucht is best heftig in het begin, na een tijd in het glas en wat water opent hij mooi. Volle romige, zoete fruitige smaak. Heerlijk! Hier wil ik wel een fles van.
Ik denk dat het een grain whisky is. Invergordon misschien?
--

Mardo
kleur: goud
geur: licht, citrusvruchten, gras, mint, kruidig. Weinig alcohol prikkel, bloemenhoning, anijs, zoete witte wijn.
Smaak: Zeer lekker, caramel, creme brulee, behoorlijke alcohol kick. Dit is denk ik een hoog percentage, toffee, verwarmend in mijn keel, olie achtig, cremig dik. Ook ook weer een zweem van witte wijn.
finish: pittig, zoet, marsepein toffee, zoete witte wijn. blijft lang hangen. lekkere whisky.
Ik denk bourbon of virgin oak gerijpt met een sauternes finish. 46-48% en een speysider. Welke precies? geen idee. Distileerderij? geen idee. 87 punten van mij. Ik vind hem lekker fris en zoet met een intigerende neus.
--

Dre
Kleur: Goudgeel

Geur: Oei, per ongeluk de lijmpot gepakt in plaats van flesje 2?! Niet gelijk teveel inschenken maar. Nu komt heel even licht iets rokerig langs lijkt het, maar gelijk weer weg. Lijmlucht trekt nu ook wat weg. Komt daar weer een vleesluchtje? Maar alweer weg. Fruitig nu, appel. En zoet, honing, vanille? Wat kruidig misschien, ontbijtkoek.
Wat later komt opeens de alcohol heel sterk door. Hoge Abv wellicht? Tijd voor een eerste nip maar...

Smaak: Zó! Prikkelend, lijkt een vrij hoog Abv te hebben. Scherp, peperig, zwarte peper. En daar is de lijm weer! En zoet, kauwgomballen! En meer haal ik er nu eigenlijk niet uit...

Finish: Ietwat kort. De zoetigheid van de kauwgomballen is er nog steeds, gaat over in bitter. Drogig ook. Feit dat de finish vrij kort is, zou misschien duiden op toch niet zó een hoog Abv. Lastig lastig...
Tja, en nu. Ik bedenk me opeens, zou het misschien een Single Grain kunnen zijn? In dat geval had ik hem dus even wat meer tijd moeten gunnen! Oftewel, volgende sessie maar even een uurtje laten rusten in het glas.

Sessie 2:
Nou, als mijn theorie klopt dat het een Grain is, zou er nu wat meer aan geur en vooral smaak moeten opkomen. Ruim een uur laten rusten, opwarmen in de hand, en ruiken maar weer... oké, ietsje minder lijm, zoet nog steeds, en ook nog steeds een sterke alcohollucht. Eigenlijk niet zo gek anders dan de eerste sessie.
De smaak dan: Lijm en kauwgomballen, maar die had ik ook al. En iets ondefinieerbaars zit erin, iets warm zurigs. Niet onaangenaam, maar het is niet thuis te brengen.
De afdronk is nog steeds aan de korte kant.
Nee, ik stap weer af van het idee van een Single Grain, want een ruim uur rusten in het glas heeft eigenlijk niets toegevoegd.
Gelukkig heb ik nog wat over voor een derde sessie, want door mijn driftige zoektocht naar meer geuren en smaken ben ik mijn chocolaatje helemaal vergeten, en ook om wat met water te experimenteren.

Sessie 3:
Nu een paar drupjes water toegevoegd. De geur wordt wat minder scherp, alcoholgeur gelijk minder sterk. Verder niets nieuws. De smaak dan. Fruitig nu ook, ik proef nu niet echt lijm meer, kauwgomballen en gummiberen wel, en appels.
En toen was het laatste drupje ook weg... en moet ik hier iets van zien te maken.

Score:
Tja. Het was best een lekkere dram, fris en zoet, maar op de één of andere manier raakte hij me niet echt vol. Ik miste iets. Ik denk aan een 83/84 punten.

Soort whisky: Nou, volgens mij dus toch geen Grain, en ik denk eigenlijk ook niet Schots. Alhoewel ik er nog nooit eentje bewust gedronken heb, denk ik steeds aan Ierse whisky. En aangezien ik geen steekhoudende argumenten voor iets anders heb, hou ik het daar maar op. Aan een merk/distilleerderij ga ik me maar beter niet wagen nu.
Het Abv ten slotte: Hm, wel scherp in de neus en smaak, maar toch korte finish. Ergens tussen de 46 en 50 misschien?

Al met al wél een interessante dram, totáál anders dan de eerste, leuk man, ik kijk alweer reikhalzend uit naar #3!
--

Nino
Neus: sterke/prikkelende lucht, Lijm (grain?) zoetjes, chocolade. Noten. Na 20min, leer, tabak,salmiak.
Fruitig, Sinaasappel, rozijnen.

Smaak: sweet sherry, vettig/olie, volle smaak! Scherpe alchohol maar heel vluchtig. Ik heb een vermoeden dat ik deze moet laten rusten in het glas en over 20min opnieuw proberen. Oké, beetje warm gehouden in de hand en hij is tamelijk verandert! Beetje zurig en zoethout. Chocola, een een beetje karton

Afdronk: lekker zoet maar ietwat te kort!

Score: 88 hier had meer in gezeten als de finish langer was.
Opmerkingen: wel weer caskstrength, 58% grain op sherry en hij deed me denken aan de Strathclyde 9yo van clan denny!! Zou wel weer een usual suspect zijn.
--

Turfsmurf
Geur: eerst lijm. Zodra dat vervliegt flink wat bosgeuren en antieke meubels. Dit zou wel eens een oudje kunnen zijn. Specifieker dennenboom. Doet mij een beetje aan Glen Garioch denken. Na een half uur is de lijmgeur weg en ruikt het naar een houtwerkplaats.

Smaak: een beetje weeiig. Lekker zoet, blijft mooi aan de wangen plakken. Gemberpoeder en sinaasappelschil. Zowel zoethout als suikergoed. Vloeibaar snoepgoed dit. Ik denk dat dit een grain whisky is.

Afdronk: een lichte kruidigheid en een suikerachtige zoetheid die blijft uitnodigen tot een volgende nip. Gevaarlijk lekker dit.

Cijfer: 90.

Opmerkingen: ik denk echt dat dit een grain whisky is. Als dat zo is, is dit wel een van de lekkerste (zo niet, de lekkerste) grain die ik heb geproefd. Ik vermoed dat de organisatie wat flesjes oude Invergordon van de whiskybroker heeft afgetroggeld. Dit smaakt mij prima. Een hoop secundaire smaken voor een grain whisky. D.w.z. als het inderdaad een grain is.
--

Andre8x8
Geur
Zonder water, groen en fris fruit, bourbon
Met water, wat zoeter, bourbon

Smaak
Zonder water, scherp, lijm, bourbon
Met water, zout, lijm, drogend, bourbon

Afdronk
Zonder water, weer het groene en frisse fruit, appels
Met water, drogend, en zoeter

ABV
50%

Punten
82

Een bourbon on steroids, absoluut iets odds
--

Skiddilly
Eerste helft van het sample zweerde ik deze whisky te herkennen en had ik de indruk dat ik met een Single Grain te maken had. Toen niet toegekomen aan notities waardoor er pas iets nuttigs op papier is gekomen met de 2de helft van het sample. Nu kan ik niet meer vinden waarom ik aanvankelijk aan een Grain dacht:

Neus: Vanille, limoen, mout, rogge, bloemig, pap, custard suiker, sinaasappel, karamel, peper.

Smaak: Peper, vanille, mout, honing, sinaasappel, gedroogde pruim, beetje cacoa

Afdronk: Sinaasappel, verbrande karamel, peper.

Score: 84
Single Malt, IB, bourbon cask, 8-10jaar oud, Lowland, rond 50% abv.

Gok: Eerst was mijn vermoeden dat ik een Single Grain had, die op bourbon met een refill sherry finish had gestaan, maar denk toch van niet. Denk dat dit een jonge Glenkinchie is die op bourbon vaten heeft gestaan.
--

Bert71
Neus
Karamel, bloemen, honing, sinaasappel

Smaak
Hij komt goed binnen, waarschijnlijk caskstrength. Ik vindt de smaak lastig te benoemen. Hout, de frisheid van sinaasappel. De alcohol maakt hem vrij scherp.

Adfronk
vrij lang, laat een droge mond achter

Ik denk dat dit een whiskey is. Ik heb een paar bourbons gedronken waar deze me aan doet denken. Wat het precies is, dat weet ik niet. Ik vond het wel een fijne dram. 83 punten zou ik zeggen.
--

Emalt
N: Vanille, lijm, droog donkerrood fruit, sinaasappelschil, velpon, speculaas kruiden zoals kaneel, kruidnagel, etc

S: Zoet, vanille, iets als PX/Port, of zelfs Virgin oak?, wel wat eendimensionaal

A: Zoet, vanille, weer de speculaas kruiden, sinaasappel schil, bitter wegtrekkend, en lang

Vreemd beestje dit, allerlei smaken 'on' steroids. Ik denk hoog in de alcohol rond de 60%. Smaakt naar een jonge, initieel bourbonvat gerijpte whisky, gefinished in PX/Port of zelfs virgin oak? De bourbon (american) oak smaken en de finish vechten elkaar de tent uit in plaats van in harmonie samengesmolten te zijn, niet echt geslaagd dus wat mij betreft.

Er komen 2 opties in me op. Of een jonge ong. 12 jarige re-racked GlenDronach, of een jonge Tullibardine op sherry zoals bv die van de 12 Barrels. Ik heb er 80 punten voor over.

Ben benieuwd of ik beetje in de buurt zit .
--

Caskstrength
Kleur: chestnut oloroso sherry
Neus: lastig te omschrijven neus, maar wel tamelijk expliciet. Het lijkt het midden te houden van kauwgomballen, mais (zoete popcorn, wat kinderlijm (uit die tubes met die katoenachtige doseerdoppen). Het fruitige lijkt in eerste instantie op een gesuikerde snoep-banaan, of sterker nog, een banaanmilkshake. Dit brengt me automatisch bij de romigheid met vanille. Toch is het fruit nog niet voorbij, want er zijn wat lichte kers- en pruimachtige tonen te herkennen. Qua vegetaal en kruidig neig ik naar dennennaald (van die Kneipp-badgel) en jeneverbes.

Na 45 minuten: zeemleer en schooltas, nog steeds popcorn, en wat afnemende tonen van lijm en dennennaalden. De fruitigheid wordt allengs sterker. De banaanmilkshake wordt vergezeld door zoet en fris rood fruit.
Na 75 minuten: zoetheid van toffee, boter, nog een hele lichte popcorn-geur. Iets te lang gestaan misschien. De fruitigheid is wat afgenomen. Nog steeds romige banaan en romige vruchten, maar nu ook meer gedroogde pruim. De kruidigheid is vrijwel naar de achtergrond gedrongen.

Smaak: flinke aanzet, hoog ABV. Vrij stroperig en zoet, later komt een mooi zuurtje opzetten en hij eindigt iets drogend. Qua smaken: compote van rode vruchten, banaan, hars, jeneverbes, zeemleer, schooltas, vanille, flink wat peper. Kan water gebruiken.

Nasmaak: middellang, wat drogend op peper, verder jeneverbes en een decrescendo van het fruit, vanille en hars.

Conclusie: mooie dram, die redelijk in balans is. De sterke dosis peper verraadt zijn jeugdigheid, samen met de sterkte aanzet. Vermoedelijk een hoog ABV. Hij is mooi romig, kruidig en fruitig. Er is een combinatie van zowel geel als rood en een aanzet van gedroogd fruit. Ook de kleur is indrukwekkend, zeker als de whisky daadwerkelijk zo jong is. Dit verraadt in combinatie met de bourbon-esque impressies een dubbele rijping. Hoe dan ook, hij is redelijk in balans met zoet, zuur en een drogend accent.
22/22/21/22 --> 87 p.
--

Nigel_tufnel
Neus: Lijm, boter, zoet, honing, caramel, bourbon-achtig.
Smaak: vanille, caramel, honing, cake, croissants, amandelen. Met een middenlange afdronk.
Deze vind ik véél beter dan de vorige.
Volgens mij is het een grain, Invergordon? Misschien zelfs eentje van de jaren '70?
--

Edwinedje
Wellicht het verkeerde moment genomen om hem te proeven.
Of mijn ongeduld om hem een half uur of langer op tafel te laten staan.
Of mijn luiheid om een paar druppels water te scoren in de keuken.

Ik weet niet of het het hoge alcohol percentage is of gewoon de alcohol smaak.
Volgens mij kan een dosis sherry ook niet ontzegt worden.
Volgens mijn vriendin Cognac met Rooksmaak.

Na 2 nipjes is hij weer teruggekieperd in het flesje.
Ik denk dat ik wel weer verrast wordt door de onthulling, maar zondag avond was het een no-go.

"Er zitten herkenbare elementen in die mij doen vermoeden dat ik hem al eens eerder heb gehad.
Wellicht een blend, en eentje uit de Chivas Regal hoek."
--

Willem vd K
Kleur: Goudgeel
Neus: dit schreeuwt Amerikaans. Bakken met vanille, hele lichte oplosmiddel achtige geuren (hobbylijm etc.) bovenop en een stevige body van nieuw eikenhout. Daarbij nog butterscotch of karamel, meubelpoets, en iets van citroentaart ofzo. Lastig te duiden met die dikke laag vanille en eikenhout. Ook vrij alcoholisch in de neus, zelfs met een drupje water.
Smaak: Custard, theebiscuit en citroen aroma (zonder het zuurtje). Erg zoet en vol, ook dankzij het hoge ABV (rond 55% denk ik).
Finish: vrij kort en bitter, wederom volle bak eikenhouten meubels in je mond. Er zit wel een fruitig tintje aan, lychee, zoals je bij een rye vaak hebt.

Mijn gevoel zegt een jonge Amerikaan. Mooie mashbill van voornamelijk mais en tarwe, misschien een klein beetje rye. Kort (3 jaar) gerijpt op nieuw eiken. Distillery: geen idee. Als dit niet Amerikaans is (zou ook Schotse grain kunnen zijn), is het een geinig experiment om erg Amerikaans te lijken, in ieder geval. Missie geslaagd. Verder redelijk 13 in een dozijn. Punten: 76/100.
--

Daveen
Het raden van het eerste sample schept verwachtingen voor het tweede sample. Deze is echter niet zo herkenbaar als het eerste sample.
De neus is fruitig met sinaasappel, citrus, limoen, en aardbei. Na wat tijd in mijn glas wordt hij zoeter en komt er honing voorbij.
In de mond is deze een beetje peperig en zelfs een beetje aardse tonen lijkt het. Hij begint wat bitter, maar al snel volgt de aarbeid, honing en kersen. Als ik dit dan teruglees denk ik.... Hoe kom ik aan deze combi. Hij eindigt uiteindelijk, net als bij de neus, iets zoeter.

Het was een prima dram, waarbij de alcohol waarschijnlijk boven de 50% uit zal komen. De enige distillery waar ik aan moest denken en misschien een beetje in de buurt komt is Arran. Hij krijgt van mij in ieder geval 86-87 pnt, maar ik had helaas geen tijd om voor de 2e keer te proeven.
Na het versturen van mijn bevindingen komt er bij mij nog een whisky naar boven die goed bij de titel 'Odd & Famous' past. Ik heb hem nog nooit gedronken, maar hij pas in het profiel: Amrut Naarangi.
--

Beryysaki
Uiterlijk: Russetmuscat
Geur: In het begin kreeg ik een vleug hoestdrank en kruit van afgestoken vuurwerk. Niet de doorsnee geuren die ik er in het begin uit haal. Als die geuren weg zijn haal ik er veel lichte basterdsuiker en rozijnen uit. Een beetje kruidnagel en citrus (mandarijnen/citroen). Nadat de whisky flink heeft gelucht komen de rozijnen custard naar voren.
Smaak/Afdronk: Een bom van sherry, veel sherry! Gelijk springt de alcohol er in. Mooie lange finish waar de suikers en vanille overheersen. Mouthcoating om te zeggen (probeer dat eens met 1 woord naar het Nederlands te vertalen). Misschien nog iets meloenigs er tussendoor. De mate van Eikenhout die ik ook in een Rioja proef.

Als ik moet gokken...een Sherryvat gerijpte/gefinishte Glenfarclas.

In één zin: Genieten!!!
Score: 89/100
--

Oogadal
Hoewel het met de wetenschap van wat er in het sample zit toch anders proeven is, heb ik deze ronde toch maar wat notes gemaakt.
Neus; in 1e instantie redelijk lijmig met een vleem van zoetige kauwgomballen en duidelijke vanille. De hints van donker rood fruit hebben wat moeite hebben door de alcohol heen te komen. Dat wordt wat beter als ie wat langer in het glas zit en wat temperatuur van m'n hand heeft opgepikt, het lijmige verdwijnt wat. Ook komt er banaan naar voren, creme brulee, romig en met een behoorlijke kruidigheid.

Smaak; zo! Die komt even binnen zeg! Behoorlijk hoog op ABV zo te proeven. De combi van zoetigheid van creme brulee, rood fruit en peper bevalt me prima. Lekker drammetje dit. Wat langer in de mond komen er wat tonen van vanille door, lekker romig, waarschijnlijk door de combi met rijpe banaan. Ook de rood fruit komt door en een geliefde bekende; verse tabaksbladeren. Heel licht, maar toch.

Finish; redelijk lang, zoetig (van het fruit) en behoorlijk peperig met wat houttonen van het vat. Ietwat drogend, beslist niet wrang.

Conclusie; mooie dram, goed in balans. Net iets over de 88 p in mijn boekje.
--

Wouter1981
Geur:
Zoet, suikers. Milde kruiden.
Zo veel aangenamer dan sample 1.
Zoete rijpe vruchten. Of die kleine vruchtjes uit vruchtenbrood.
Poedersuiker er overheen en je krijgt dit.
Vleugje warm vanille.
Neus komt me enigszins bekend voor.

Smaak.
Zoet. Wat meer pit dan ik had verwacht.
Spicy binnenkomst.
Dan weer die lichte kruidigheid met vruchten.
Een licht drogend mondgevoel.
Genoeg invloed van het hout hier.

Afdronk:
Eerst zacht en zoet.
Bessen, rode vruchten.
Blijft zoet, maar de pepers komen weer terug.

Ik dacht even aan de Ben Nevis 1999 Arc of Glen Elgin 1997 GM.
Maar bij de GE mis ik de sinaas en die is ook minder zoet.
De BN herinner ik me ook als zoet, plus dezelfde ontwikkeling van zoet naar peperig.
Ik ga het toch wel in die hoek zoeken.
Gokje, Ben Nevis tussen de 15 en 18 jaar.

Zo, dit is een heel eind meer in mijn straatje dan sample 1.
Iets te zoet nog eigenlijk, maar erg lekker.
--

Laurens
Geur : Sinaasappel

Smaak : Sinaasappel, romig

Afdronk : Mandarijnen

Ik vind deze wel lekker maar moeilijk te plaatsen. Het lijkt voor mij een bourbon die een sherry finish heeft gehad met redelijk wat alcohol maar ik zal er wel compleet naast zitten. :roll:
--

Soundwave
Geen tijd gehad meer voor 20:00 helaas, dus alleen het enkele woord dat ik bij het uitpakken van het doosje had opgeschreven.

Rye
--

RvdB
Zo! "I’ll take you to the candy shop". Om maar met 50 Cent te beginnen na het potje geopend te hebben. Ik vermoed dat we van de gerst afgestapt zijn en ons in rogge en mais land begeven. "Een Amerikaan” denk ik meteen. Nou, eerst even goed snuffelen; vers opengesneden takjes vanille, haast een creme brulee maar dan zonder de suikerlaag, mais- en/of witte suikersiroop en verder aroma’s van dennennaalden en wellicht wat munt in de verte. Benieuwd naar de smaak; oef, volle binnenkomst! Hoog in abv en wellicht wat jong. Heel zoet waarbij het lijkt alsof dit een siroopmix is van witte suiker en mais. Wellicht later wat rogge, maar lijkt niet opgeboxd tegen de suiker en de mais? Moeilijk te plaatsen deze, maar het is zeker geen single malt of een blend. De finish ebt zoetjes maar vrij vlot weg waarbij ik blijf denken aan zo’n geglazuurd fruit suikersnoepje die je kapot gebeten hebt, waarbij de helft aan je kiezen blijft plakken en nog lang smaak geeft.

ABV: 56-60%
Vat: Amerikaans eiken! Virgin oak durf ik te beweren.
Land: Amerikaans, of stiekem toch Neerlands trots (?).
Distilleerderij: Ik zet in op de Smooth Ambler Rye Single Barrel en Millstone Rye Barrel Proof.
--

amputeck
Neus: vanille, ethanol, gember, sinaasappel
Smaak: alcohol, drogende beetje houterige smaak die ik niet kan thuisbrengen
Afdronk: middellang

Ik vind dit een zeer moeilijke dram om iets in te herkennen. Lijkt vrij jong en een hoog in de alcohol.
--

Dat was het!


Veel plezier met discussiëren!

PS graag alleen een discussie onder de deelnemers van de VBT. Hartelijk dank.
Bijlagen
Girvan 2006-web.jpg
Girvan 2006-web.jpg (446.85 KiB) 2528 keer bekeken
0 x
Affirmanti incumbit probatio

Gebruikersavatar
daytona955
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1063
Lid geworden op: 23 Sep 2014, 11:54
Locatie: limburg
Contact:

Re: HWF VBT-8: Sample 2 (4 t/m 10 oktober)

Ongelezen berichtdoor daytona955 » 02 Okt 2016, 00:18

ow wie was de eerste om zijn review in te dienen, ik dacht vanavond nog zal ik sample 2 proeven.... naahhh neee er is nog geen draadje open :bigsmile
0 x
Afbeelding
Sometimes its better asking for Forgiveness then permission.

Gebruikersavatar
caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3542
Lid geworden op: 04 Jun 2013, 01:46

Re: HWF VBT-8: Sample 2 (4 t/m 10 oktober)

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 02 Okt 2016, 00:25

Hahaha Bram was de initiatiefnemer! Gelukkig zijn er nog genoeg dagen over om deze te proeven.
1 x
Affirmanti incumbit probatio

Gebruikersavatar
fjharms
Moderator
Moderator
Berichten: 1738
Lid geworden op: 24 Mar 2016, 11:56
Locatie: regio Eindhoven

Re: HWF VBT-8: Sample 2 (4 t/m 10 oktober)

Ongelezen berichtdoor fjharms » 02 Okt 2016, 09:54

Ik heb 'm gisteravond geproefd, maar moet nog een 2e keer proeven (met het chocolaatje ) voor je de review krijgt :)
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
fjharms
Moderator
Moderator
Berichten: 1738
Lid geworden op: 24 Mar 2016, 11:56
Locatie: regio Eindhoven

Re: HWF VBT-8: Sample 2 (4 t/m 10 oktober)

Ongelezen berichtdoor fjharms » 02 Okt 2016, 19:02

Zo, review ingestuurd. Ik ben benieuwd! Maar moet nu nog meer dan 1 week wachten... :(
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
daytona955
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1063
Lid geworden op: 23 Sep 2014, 11:54
Locatie: limburg
Contact:

Re: HWF VBT-8: Sample 2 (4 t/m 10 oktober)

Ongelezen berichtdoor daytona955 » 02 Okt 2016, 22:37

oke ingestuurd ben benieuwd,gewoon naar de eerste keer proeven, Nu zit ik aan het leeg glas te ruiken ga ik toch twijfelen, zal ik me nog een drupje in het glas doen of toch niet en wachten op de bekendmaking....

Wat een dilemma's op zondag avond :bigsmile
1 x
Afbeelding
Sometimes its better asking for Forgiveness then permission.

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4858
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: HWF VBT-8: Sample 2 (4 t/m 10 oktober)

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 02 Okt 2016, 22:53

:bigsmile Life's a bitch, isn't it... :dancing
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Gebruikersavatar
Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2956
Lid geworden op: 20 Dec 2014, 01:39
Locatie: Fryslân

Re: HWF VBT-8: Sample 2 (4 t/m 10 oktober)

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 03 Okt 2016, 14:03

Na een halve dram en wat ruiken, komt ie me bekent voor... Ik kan m nog niet plaatsen :Scratch
0 x

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4858
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: HWF VBT-8: Sample 2 (4 t/m 10 oktober)

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 03 Okt 2016, 17:19

Rien68 schreef:Na een halve dram en wat ruiken, komt ie me bekent voor... Ik kan m nog niet plaatsen :Scratch


Dat kan kloppen Rien..., het is whisk(e)y :P
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Gebruikersavatar
Dre
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3043
Lid geworden op: 16 Dec 2015, 01:03
Locatie: Breda

Re: HWF VBT-8: Sample 2 (4 t/m 10 oktober)

Ongelezen berichtdoor Dre » 03 Okt 2016, 17:46

Oogadal schreef:
Rien68 schreef:Na een halve dram en wat ruiken, komt ie me bekent voor... Ik kan m nog niet plaatsen :Scratch


Dat kan kloppen Rien..., het is whisk(e)y :P

SPOILER ALERT! :blacklist
:lol:
0 x

Gebruikersavatar
Nino
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 Jan 2015, 11:45
Locatie: Drenthe

Re: HWF VBT-8: Sample 2 (4 t/m 10 oktober)

Ongelezen berichtdoor Nino » 03 Okt 2016, 17:48

Dre schreef:
Oogadal schreef:
Rien68 schreef:Na een halve dram en wat ruiken, komt ie me bekent voor... Ik kan m nog niet plaatsen


Dat kan kloppen Rien..., het is whisk(e)y :P

SPOILER ALERT! :blacklist
:lol:

In tegenstelling tot sample 1?????? :Scratch :Help
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3542
Lid geworden op: 04 Jun 2013, 01:46

Re: HWF VBT-8: Sample 2 (4 t/m 10 oktober)

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 03 Okt 2016, 17:55

Nino schreef:
Dre schreef:
Oogadal schreef:
Dat kan kloppen Rien..., het is whisk(e)y :P

SPOILER ALERT! :blacklist
:lol:

In tegenstelling tot sample 1?????? :Help


Ja, dat je daar geen chocomel uit haalde verbaasde mij flink :gnif
1 x
Affirmanti incumbit probatio

Gebruikersavatar
Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2956
Lid geworden op: 20 Dec 2014, 01:39
Locatie: Fryslân

Re: HWF VBT-8: Sample 2 (4 t/m 10 oktober)

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 03 Okt 2016, 18:25

Oogadal schreef:
Rien68 schreef:Na een halve dram en wat ruiken, komt ie me bekent voor... Ik kan m nog niet plaatsen :Scratch


Dat kan kloppen Rien..., het is whisk(e)y :P


Nee man... Ik bedoel dat ik m volgens mij zelfs zou kunnen hebben (gehad)

:P
0 x

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4858
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: HWF VBT-8: Sample 2 (4 t/m 10 oktober)

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 03 Okt 2016, 18:54

Ja, alsof ik dat niet snap... :lol:
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Gebruikersavatar
Skiddilly
Senior
Senior
Berichten: 348
Lid geworden op: 12 Jul 2015, 18:33
Locatie: Deurne, Nederland

Re: HWF VBT-8: Sample 2 (4 t/m 10 oktober)

Ongelezen berichtdoor Skiddilly » 04 Okt 2016, 14:07

Rien68 schreef:
Oogadal schreef:
Rien68 schreef:Na een halve dram en wat ruiken, komt ie me bekent voor... Ik kan m nog niet plaatsen :Scratch


Dat kan kloppen Rien..., het is whisk(e)y :P


Nee man... Ik bedoel dat ik m volgens mij zelfs zou kunnen hebben (gehad)

:P


Dit heb ik ook, komt me zo ontzettend bekend voor.
Maar in het sampleflesje heeft het % lucht inmiddels sterk de overhand, terwijl ik ondertussen zit te peinzen zonder er wat op papier komt :HitHead
0 x
Afbeelding
“Too much of anything is bad, but too much good whiskey is barely enough.”
- Mark Twain


Terug naar “HWF Virtuele Blind Tasting-8”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast