HWF VBT-8: Sample 1 (26 september t/m 3 oktober)

De achtste "blinde" forum-proeverij.

Welke score geef je de sample?

Peiling eindigde op 13 Okt 2016, 20:00

t/m 54
0
Geen stemmen
55 - 59
1
3%
60 - 64
1
3%
65 - 69
1
3%
70 - 74
3
9%
75 - 79
5
15%
80 - 84
10
30%
85 - 89
11
33%
90 - 94
1
3%
95 of meer
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 33

Gebruikersavatar
caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3542
Lid geworden op: 04 Jun 2013, 01:46

HWF VBT-8: Sample 1 (26 september t/m 3 oktober)

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 27 Sep 2016, 22:20

In dit topic kunnen jullie zaken rond het proeven van sample 1 kwijt.

Inmiddels (dinsdag 4 oktober, 20:00 uur) heeft het demasqué plaatsgevonden:

Demasqué VBT 8 week 1

De reacties waren zeer verdeeld en logen er niet om. Wat voor de één een fijne whisky was, met een score van 89, was voor de ander een helse opgave (lichaamsdelen van Satan zijn genoemd). Vooral rook, hout (in verbrande en onverbrande vorm) en kruiden zijn genoemd.

Qua gok: tja dit blijft in veel gevallen erg lastig, maar soms ook niet. Heb je deze whisky ooit op, dan vergeet je hem niet meer. Dit verklaart dat meer dan een handvol mensen deze whisky goed hebben benoemd. Degenen die deze whisky nooit hebben geproefd, gingen overwegend voor gaas door een Islay-whisky te noemen (vooral Laphroaig en Lagavulin). Ook kwam een Amrut voorbij.

Welke whisky is dan geproefd? Het is de Säntis Malt Edition Dreifältigkeit. Dit is een whisky uit een niet-traditioneel whiskyland, Zwitserland. De stokerij van Säntis, Locher, heeft naast dat ze al jaren traditionele bieren brouwt, in korte tijd een goede reputatie opgebouwd. Deze Dreifältigkeit onderscheidt zich door de rijping in biervaten. Bovendien is bij het drogen van de gerst gebruik gemaakt van turf.

Saillant detail, en over smaak valt wel degelijk te twisten: Jim Murray heeft de Dreifältigkeit verkozen tot beste Europese Whisky in 2010 en ook hier.

Sponsordram
Belangrijk te vermelden is dat deze ronde is aangeboden door Dramtime: http://www.dramtime.nl. De ervaren drinker kent Dramtime wellicht al, met een uitgebreide selectie van distillery-bottelingen als bottelingen van independents.
Aanvullend op de sponsoring van deze dram biedt Dramtime een speciale korting aan voor zowel deelnemers aan het VBT 8 en natuurlijk de trouwe HWF deelnemers. Van 5 t/m 19 oktober 2016 ontvangen jullie een korting van 10% op het gehele assortiment van Dramtime! Deze korting kan worden verkregen door het invoeren van de code VBT8 na aanklikken van “gebruik uw kortingsbon” in het winkelmandje.

Veel bestelplezier en geniet ervan!

De proefnotities

Dre
Uiterlijk: Donkere, rode kleur. Zou kunnen duiden op een op sherryvat gerijpte whisky.

Geur: Eerste dat opvalt: Licht soort turfachtige rokerigheid. Maar ook rood fruit, de sherry invloeden. Kruidig, en ook vlezig, geroosterd vlees komt door. Ook sigaar/tabak, vlees op de BBQ. Een zweem van open haard komt langs, en nu ook wierrook! Complexe en stevige geur in ieder geval, en veelbelovend.
Bij tweede sessie is de geur opeens vriendelijker, komt er meer fruitigheid door, sinaasappel. En grassig.
Overigens sowieso ook sterke alcohollucht, dit lijkt een vrij hoog Abv te verraden.

Later: Met toevoeging van een paar druppels water: fruitigheid komt nog meer tot zijn recht, ook wat leer nu, in zijn geheel wordt de geur al gelijk wat zachter.

Smaak/afdronk: Eerste nipje en: lichte salmiakkick. Die krijg ik altijd bij de eerste nip van een peated whisky. Hier is ie overigens niet zo heftig, dus zoals de geur ook al deed vermoeden wel een enigszins geturfde whisky, maar niet heel overheersend. De turfinvloeden lijken wat getemperd door andere invloeden.
Olieachtige structuur.
Er komt nu ook fruitigheid door. Kruidig, peperig. Per nip wordt de smaak nu voller en beter. Honing invloeden. Wel prikkelend door de alcohol, lijkt opnieuw te duiden op een hoger dan gemiddeld Abv. Ik denk aan een caskstrength whisky. In de tweede sessie komt ook chocola door.
In de afdronk weer vlezige invloeden. Aardig lange afdronk. Prikkelend nog steeds, peperig.
Met toevoeging van een paar druppels water wordt het geheel iets vriendelijker en zachter, zijn de scherpste kantjes er al gauw een beetje vanaf.
Al met al een best stevige, maar zeer aangename en vrij complexe whisky. In combi met het chocolaatje overigens ook erg lekker, ik kon hem wel waarderen!

Score: 87 punten zeker wel.

Soort whisky: Tja, duidelijke turfinvloeden, maar geen turf-ervaring als bij een Islay. Ik gok dus dat het geen Islay is, maar eerder een zwaardere Speysider, caskstrength en op sherryvaten gerijpt.
En aangezien ik zowel in geur, smaak als finish ook geregeld die (geroosterd) vleessmaak eruithaalde, moet ik denken aan een mede-forumlid die dit bij een specifiek merk geregeld benoemt. Ik gok daarom dus op een Mortlach, caskstrength en op sherryvaten gerijpt. (Sorry Mermur als ik je smaaknotities omtrent de Mortlachs volledig verkeerd geïnterpreteerd blijk te hebben ).

--
Andre8x8

Geur
Hout, turf, gebrande suiker, pruimen, jodium
Heerlijke warme en volle geur !

Smaak
Zo die komt even binnen zeg.
Verbrand rubber, turf, jodium, vettig

Afdronk
Lang, warm, rubber, turf

Hier wil ik mijn whisky kast wel mee vullen.
Islay, Laphroaig of iets dergelijks.
Schot voor de boeg:
Laphroaig Brodir Batch 002

Punten
90

--
fjharms

eerste indruk (1 seconde snuffelen aan flesje): gezouten vis
N: gerookte gezouten vis, erg ziltig. ook wat verbrand hout, of zeewier? Open haard! Na een paar keer rond laten gaan komt er iets citrus-achtigs op de achtergrond., maar de gerookte vis blijft dominant. nog wat later komt er een hint van tabaksbladeren bij
S: weer gezouten gerookte xxx, maar nu is de xxx meer ham dan vis. Op de achtergrond wat zwaar getoast eiken, bijna neigend naar ceder.
F: geen ontwikkeling, de gerookte ham (gerookt met nat hout en zeewier) blijft hangen
Met chocolaatje: de zware toasted ziltigheid overpowert de subtiele kruidigheid van het chocolaatje
Alc: in de 40-43% regio
Opm: Een erg hartige whisky, maar er zit een minder plezierig randje aan, door het gevoel van verbrand hout
Doet me denken aan de Bowmore Small batch die ik vorig jaar heb geproefd, maar dan wat meer open haard

--
-Roy-

Kleur : donker, richting bruin bijna.

Geur : dat begint goed. Dit is de eerste keer dat ik sigaren ruik in een whisky. In het glas zijn de geuren minder duidelijk. Er zit een geur in die ik niet goed kan plaatsen, maar dit is een erg interessante neus. Water doet de neus geen goed.

Smaak : poehé, alsof ik een sigaar heb opgegeten! Wat een vreemde smaak. Ik ken de Dalmore Cigar Malt wel, maar ik kan me niet herinneren dat die echt naar sigaar smaakte. Met wat chocolade wordt de smaak complexer en blijft hij langer hangen, maar de chocolade kan niet op tegen de sigaar! Veel meer kan ik er eigenlijk niet uit halen.

Afdronk: zonder chocolade kort, met chocolade heel lang, eerst weer de sigaar, maar dit gaat over in een rokerigheid wat meer aan kampvuur-rook doet denken dan de peat-rook van Islay. Het is in elk geval te overheersend om nog andere smaken te onderscheiden.

Deze whisky is leuker dan de hele lijn van vorig jaar bij elkaar. Niet noodzakelijk heel lekker, maar zeker een amusante afwisseling tussen mijn toch vrij rokerige whisky-kast. Goede opener heren!

--
Peter87

Neus: Schwarzwalder ham, een goed gevuld kruidenkastje, beetje boter, dennennaalden, brandend hout/open haard

Smaak: Komt scherp binnen met wat zoetigheid en zware tabak dat ook een beetje bitterheid geeft misschien die dennennaalden, en weer de schwarzwalder ham. Heel vlezig

Finish: Begint met wegtrekkende rook en word dan wat alcoholisch met aan het eind lichte tabakstonen die lang blijven hangen.

Säntis Malt Dreifaltigkeit 52% 86 puntjes.

--
Daytona955

Laphroaig Cairdeas 2016 – Madeira Cask

neus: pittig en zoet niet te rokerig
Smaak: Aards chocolade ietwat
Afdronk: sherp hoog acl.


score 89

hij is heel lekker zeker eentje die ik zou willen kopen

--
Joris

Neus: Zoet, neigt sterk naar cognac. Alsof je tussen een palingrokerij en een afgebrand gebouw in staat.
Smaak: Overweldigende rook, paling, blijft in de afdronk heel lang hangen, in de verte de afdronk van een cognac.

Bijzondere whisky, ik schat hem relatief jong met een finish op cognacvaten (wellicht Arran?). Zou er niet zo snel een fles van halen, desondanks voor mij 83 punten waard.

--
Kay

N: Wierook, metalig. Het zoutige van salmiak en salami. Nootmuskaat. Blauwe bessen, pruim, toffee en pure chocolade. Wijn- en misschien zelfs biervaten. Met wat water erbij zou ik dit eerder roestig dan metalig noemen.
T: Zoutig en kruidig. Nootmuskaat, salmiak, salami, blauwe bessen, wierook, metaal en toffee. De neus maakt nieuwsgierig, maar de smaak heeft iets afstotelijks.
F: Nootmuskaat, salmiak, zwarte bessen, wierook, pure chocolade en rook.

Erg raar en on-Schots. Ik heb maar ooit een keer zoiets geproefd en dat was een sample van de Säntis Dreifältigkeit. Heel interessant maar daarom niet per se lekker. 79 punten.
--
Defeatless

Neus:
Wat ik noem een hartige sherried whisky. Je ziet ze zelden meer. Caskstrength aan het prikkeltje zo te ruiken. Verder heel veel kruiden, zoals koriander, old spice, maggi en LAURIER! Heftig dit. Na ff wachten krijg je een zgn 'dirty' randje, de peat komt aardig opzetten. Kan wel eens een Longrow/Hazelburn zijn. Met water wordt het wat meer metaalachtig. Verder veranderd er weinig.

Smaak:
Peat, nou dan houd het in huize Defeatless wel weer een beetje op. Metaalachtig, bagger, Satans anus, ergens zit wel een zoetje, maar verder is het niet te zuipen. Met water: meer metaal, meer zwavel en vage sherry tonen.

Body: Beetje dun (chill-filtered?)

Finish: Ja lang natuurlijk. Lekker is dat ik wilde nog een blind sample proberen (ja die van jou ja Paul! ). Ik krijg vannacht geen kusje omdat ik uit m´n giechel stink naar bosbrand.

Comments:
Weinig tot geen stookfouten. De geur was aanvankelijk wel aardig, maar ontplooide zich negatief. Het kan een sherried Ledaig zijn op CS. Maar omdat we het toch hebben over 'Odd and Famous' zet ik in op Uigeadail. 65 punten.

--
Bram84

Odd & Famous...

... Inderdaad, na het proeven van sample 1, begrijp je meteen waarom de organisatie deze benaming heeft gekozen.
Hieronder mijn bevindingen.

In eerste instantie vond ik de geur romig ruiken met toetsen van marsepein, frangipanne, caramel, butterscotch, wat oaky en een vleugje rook. Deze twee laatsten verdwenen wel na een poosje, of op z'n minst in mindere mate waar te nemen. Geur deed me denken aan een Tamdhu vW (maar in deze geen rook waargenomen)

Na zulke zoete neus verwacht je uiteraard een zoete smaak....
Wat krijg je in de plaats: een bol Werters echte op steroïden van kruidige Ricola en anabolen van een pepervaatje... Was even schrikken hoor... Very odd

Na een peperige/kruidige smaak, verwacht je dan een afdronk die hiermee strookt...
Ook hier word je weer mooi in de maling genomen. Peper blijft op de tong en verdwijnt niet in mijn keel.
Er blijft een bittertje hangen dat ik herken, maar niet met naam kan benoemen.

De toon is gezet... Zeer bizarre dram, blijft verrassen van begin tot einde. Geen hoogvlieger qua punten, maar wel zeer interessant inho.

Points:
Nose: 88
Taste: 85/86
Finish: 85/86

Op naar de volgende...

--
Rien68

N; rook, peat, jodium en fruit

S; sherry, noten, vanille, rook, rum?

F; Lang; cacao, champignon, toffee

Wilde gok, geen idee of het uberhaupt bestaat; Lagavulin op PX

--
roylubbers

Heren, geweldig initiatief en een goed begin van de VBT, hieronder mijn notities voor het eerste sample.

HWF VBT #1: 29-9-16.
Nose: rookworst, doet me meteen denken aan de Santis Malt Dreifaltigkeit en Poolse halfrauwe rookkaas (Oscypeck). Na een tijdje komt een beetje een lijmluchtje door de rook zetten. Taste: rook als in gerookt eten, potgrond (althans, hoe ik denk dat potgrond smaakt ), bier. Finish: roooook, met weer wat aarde. Met wat water komt er wat vanille/zoetigheid los.
De chocolade past er niet per se bij, hoewel erg lekker, maar ik denk ook niet dat de chocola die hier bij past erg lekker zal zijn.

Op de volgende!

--
Caskstrength

Kleur: Roodbruin (auburn)
Geur: droge, zure en licht zilte rook. Een combinatie tussen lapsang souchong, verbrand plastic, rookkaas, rookworst, spek en gerookte makreel. Het lijkt bijna alsof Compass Box een houtstaaf in het vat heeft gedaan. En daarna heeft meneer Underberg er ook wat van zijn goedje bij gegoten. Kortom: in het begin komt het nogal rauw en boers over. Daarnaast ok vleesjus en biergist. Had ik deze dan toch bij m’n hutspot met rookworst moeten drinken? Deze whisky komt in ieder geval over als een wintersport of kaasfondue-whisky (inclusief paddenstoelen). Ook na ruime tijd in het glas blijven deze geuren overeind, er is niet of nauwelijks iets merkbaar van het distillaat. Met water wordt het geheel iets fruitiger: iets van sinaasappelschil.
Smaak: Vettig, in het begin redelijk zoet, maar zeer drogend en kruidig richting het einde. De vlezige smaak van rookspek, makreel en vleesjus treedt langzamerhand van de voorgrond naar de achtergrond. Daarvoor in de plaats komen aardse tonen van champignongrond, iets dat me aan lava doet denken, houtplanken, en daarna veel kruiden zoals in een kruidenlikeur.
Afdronk: straf droog en bitter, tot op het onvriendelijke af. De inzet vanuit de smaak zet door. De finish wordt gedomineerd door een sterk kruidige vloedgolf, die niet kan worden ingetoomd door het beetje hout, rook en spek dat er overblijft.
Balans: zowel de invloeden van de mout (turfrook, maar dan hele speciale) als het vat (kruiden, houtsmaak) zijn aanwezig. Ik heb alleen het gevoel dat ze naast elkaar bestaan in plaats van één geheel vormen. De smaken zijn ook dermate heftig en uitgesproken dat het een rollercoaster van ervaringen is. Zeer interessant om blind te proeven, maar niet in balans en niet mijn smaak.

19/18/17/18 --> 72 punten

Met water: de neus is vriendelijker, geeft minder harde tonen weg en levert daarvoor in de plaats wat fruit (sinaasappel en abrikoos). Neemt niet weg dat ik me nog steeds ergens in Mordor waan en er overal Orks op de loer liggen. In de smaak is het beetje fruitige gevoel weer weg. Het is net alsof ik vloeibare as en gesmolten plastic aan het drinken ben. In de afdronk is het niet beter, een soort van Underberg vermengd met bbq-as. Wordt er niet beter op.

--
Nickolaas

We mogen los, heerlijk. Ik stond te popelen!

Komt ie. Wat een beestje is dit zeg. Hier eindig je normaal een tasting mee, toch ?

Geur: peat, een rauw randje (stal?), iets fruitigs kauwgomachtigs dat ik ook altijd in Lagavulin ruik/ proef, gerookt vlees, kruidig, sherry-invloeden.

Smaak: een aardige bek vol rook, peperig, ook dat kauwgommerige, kruidig (curry), drop/ salmiak.

Finish: zeker verderop echt knetter drogend, met weer dat een-beetje-vreemde-maar-zeker-wel-lekkere kruidige, ook daar iets van salmiak/ drop.

Een gok? Vanwege de stevige peat zou je geneigd zijn op iets van Islay te gokken. Maar dat kruidige ken ik daar nog niet van. Dus, laten we eens een gok nemen. Een peated Amrut, redelijk jong (onder de 10 jaar), 55% Abv.

Ik vind em wel lekker, voor mij 88 punten.

--
Whiskyclubspakenburg

Kleur: Mahogany
Neus: Gerookte ham, zout en gerookte paling. Sorry, ik komt uit Spakenburg Tabak/shag, wat kruiden - paprika en teer. De geur van gerookte ham is wel heel sterk. Ik denk daarbij aan Serrano en/of Schwarzswalder ham.
Smaak: Rubber, as, zout en goedkoop nieuw leer alsof je in de Scapino loopt. Lapsang tea, dennenhout, karon en rook.
Afdronk: Wat drop, rubber, hout, BBQ-sauce, wederom de Lapsang thee, sigaar en een nasmaak alsof je iets uit de afbak hebt genoten.
Gedachten: vrijwel direct bij het ruiken aan het flesje moest ik denk aan Säntis Malt van Brauerei Locher.
Alleen bij de smaak heb ik nog even aan een Japanner geacht ivm de zware (goedkope) leer notes welke ik wel eens bij Isawa heb gehad. Ik blijft bij een Säntis Malt. Misscien een: Edition Dreifaltigkeit?
De neus is wel ok maar de smaak doet voor mij afbreuk aan de whisky. Score: 81/100

Ik ben benieuwd hoe vaak de Lapsang voorbij komt in de notes.

--
Nederland-Paraat

Uiterlijk: Mahonie

Neus: Goh, dat is weer wat anders. Zeer dominant is de rookgeur die in je kleren blijft hangen na een avond bij het kampvuur. Met verder nog tonen van peper, kaneel, kruidnagel en wierrook.

Smaak: Om het kampvuurrook kun je bijna niet heen. Maar daar zijn dan ook nog peren, rozijnen en pruimen.

Nasmaak: Tja, kampvuurrook met leer en boter

Opmerking: Ik geloof niet dat Scotch en Single Malt op het etiket staan. Het is een vrij jonge whisky. Ik zal er niet van staan te kijken als het een Bourbon of zo iets is. Al heb ik daar niet zo veel ervaring mee. Ik had hoge verwachtingen na het herhaaldelijk ruiken van de whisky. Echter valt de smaak tegen. De pairing bonbon was goed! Al hoop ik de juiste gepakt te hebben.

Rating: 79 (de bonbon 86)

Dank voor de interessante sample!

--
Squaadgras

Color: Mahogany
Nose: 88
Initial Taste: 86
Body: 87
Finish: 86
Comments: Schwarzwälder schinken, zuurkoolspek, haardvuur (rook), eikenhout, gerookte zalm, donker (trappisten)bier, karamel, basterdsuiker, melkchocolade, rozijnen/krenten, pruimen, zeezout, een vleugje verf. Komt verdacht veel in de buurt van Säntis Malt Dreifaltigkeit (helaas staat mijn fles al sinds eind v/d winter -met veel zuurstof- open dus een echte vergelijking kan ik niet trekken). Moet haast wel op een biervat gelegen hebben. Een Duits biervat, of Zwitsers. F*.. ik gok het erop: Säntis!
Abv: ~52%

--
Nigel_Tufnel

Neus: tabak, rook, lijm, verbrand hout, vernis, zoet, balsamico, barbecue, zoet.
Smaak: verbrand hout, honing, vanille, kruidig, tabak. Met een lange afdronk.
Geen idee wat dit is... Ik heb nog nooit iets vergelijkbaars geproefd...
Volgens mij is het een oude blend, misschien een grain?
Alcoholpercentage 43-46%

--
Nino

Neus: of het door blind tasten komt weet ik niet maar ik heb nog nooit zo'n sterke en diversiteit in whisk(e)y geroken, maar weet het niet allemaal te benamen wat ik ruik. Verse brandlucht, tabac, daarnaast heel zoet maar geen fruit. Caramel, kaneel, drop, meubelpoets. Gepoetst leder. Kruiden Vleugje anijs, Tijm. De geur is meer hartig?!

Smaak: gemalen sigaar inclusief as!! Vers gecharred hout. Noten, beetje metaal, maar in a good way. Rokerig en smaak van aarde! Peperig.
Bruine suiker, toffee/drop

Afdronk: meer dan medium lang en smokey..

Score: 89
Opmerkingen: finish op een wijn die sterk aan de anabolen zit? Abv hoog in 50..ik zeg 58.9%
Leeftijd: ik denk nog geen tiener! 9yo?
Mijn eerste ingeving zegt Lagavulin of zo, maar hebben die whisky's met dit soort finishes?
2e keer proeven, Kilchoman first fill madeira?

--
Henri

ik ga het maar gewoon beschrijven in de volgorde zoals ik hier op papier heb gebrabbeld..
overactief vat? peated, licht zilt, jong, wrang van t hout, nu al te ver door..
iets langer in het glas en r komt een dikke rooktoon op, zwavel ook en t word alleen maar erger
eerste 5 minuten is het leuk, maar dan slaat ie om en wordt het een verschrikking
jong spul op een doorgebrand vat, ik doe nog even een kooltje in mn mond.
eerst minuten 85 punten, daarna.. bats.. zo naar de 55 punten.. wellicht een zinspeling op het alcoholpercentage?

GatverdeGatver!! die smaak krijg ik echt een tijdje niet weggespoeld...

--
Bert71

Neus:
Lijm, leukoplast, dennenaalden. Al met al een chemische lucht.

Taste: niet aangenaam, wrang, scherp op de tong, Hout.

Afdronk: gelukkig heel kort, waarbij iets van eikenhout in de mond achterblijft

Dit zal een heel jonge whisky zijn, of misschien wel een zogenaamde prime? Het zal toch niet de veelbesproken Turv zijn...

Poeh, dit was geen feestje. Deze komt voor mij niet aan de 80-punten grens. Ik zou zeggen 74.

--
Skiddilly

Neus:
Kolen, carbid, appelstroop, melasse, rook uit nat hout, Hickory rook (zoals in BBQ-sauce). Chili, ananas, nootmuskaat, limoen, gember.

Smaak:
Appelstroop, verkoold hout dan zout, kers, sinaasappel, pruim, komijn, peper.

Afdronk:
Tabak, sinaasappel, kaneel, peper, er klein beetje turf.

Score: 89
Single Malt, 1st Fill Sherry Cask, niet veel meer dan 40% ABV, 15yo.
Erg lastig om een distillery te noemen. Herken het profiel helemaal niet. Vooral in de neus vind ik dingen die ik nooit eerder heb gevonden. Erg aangename dram. Benieuwd wat het is.

Gok:
Kan me eigenlijk niet voorstellen dat Oogadal ons iets zou voorschotelen van deze distillery…..
maar; Highland Park, een IB van de ‘80er jaren, gebotteld rond ’95?

--
Turfsmurf

Geur: Roestig metaal. Smeerolie. Schoenenwinkel (beenderlijm?). Een doe-het-zelf-knutselwinkel in een flesje dus blijkbaar. Apart.

Smaak: beetje bitter. Wat zwaveliger dan de geur. Wat zeg ik, behoorlijk veel zwaveliger dan de geur. Dat roestig metalige komt nog harder terug in de smaak. Water maakt hem wat zoeter en haalt de smaak van aangebrande caramel naar boven.

Afdronk: nu merk ik dat er iets van rook in zit. Verbrand papier dan. Geen rookbom, maar wel de maak van flink doorrookte Schwarzwalder ham in de afdronk. Die afdronk blijft nog wel even hangen.

Cijfer: banaan. Ik bedoel, hoe moet ik aan zo'n vreemde whisky een cijfer hangen? Objectief zou ik hem ergens onderin de 70 zetten, maar subjectief kan ik er best om lachen en er wel in de 80 voor geven.

Opmerkingen: mijn eerste reactie was: oei, bah. Maar toch heeft dit wel iets. Ik vind dit stiekem toch niet vies. Ik weet niet of ik hier een hele fles van zou willen hebben, maar bijzonder is het wel. Ik heb ooit een soortgelijke schizofrene whisky gehad. Dat bleek een peated Loch Lomond te zijn (Craiglodge). Het zou me niks verbazen als dit zoiets is. Indien niet, dan denk ik dat deze whisky niet Schots is. Leeftijd? Jong denk ik, minder dan 10 jaar.

--
MBC

We zijn er weer helemaal klaar voor. Aangezien mijn vriendin minstens net zo gek van whisky is als ik proeven we samen. Geeft natuurlijk wel leuke verschillen in smaken, maar ik probeer er toch een soort van samenhangend geheel van te maken. Bij deze de eerste sample dan maar.

Uiterlijk: diepgoud
Geur: licht zurig, banaan, houtskool, rokerig, bbq, paling,mout, mash, paanplaat, limonadesiroop, zuurkool, haardvuur
Smaak/Afdronk: bbq, vissig, rokerig, verbrand hout, mokka, as, zoethout, mokka, koffie, eucalyptus
Alcohol percentage: 40-43%

In één zin: Vlakke geur die met een druppeltje water ineens los komt, sterk rokerige, mokka smaak, maar een nasmaak alsof je een asbak leeg likt. Compleet foutieve gok Adephi Fascadale Highland Park 14

Score: 75/100

--
Matti

Uiterlijk: Mahonie, bellen zeggen abv hoog in de 50

Neus: In eerste instantie een beetje mezcal-achtig: zoet (niet graan-zoet, meer richting druiven of agave dus) en een abnormale natte twijgen/bladeren rook. Iets wat sterk lijkt op over the top europees eiken. Ruikt mij niet Schots en nauwelijks whisky-achtig. Na wat rust komt er onder de rook een leuke, wat simpele fruit-zoetheid uit. Door het hoge alcoholpercentage wat prikkelig in de neus.

Smaak: Inderdaad hoog-alcoholisch. Gelijk een harde klap eiken-aroma's, te veel, en relatief terughoudende rook (na de neus). Daarna vooral vrij alcoholisch. Jonge spirit in een hyperactief (charred?) europees eiken vat? Deze typische zoetheid heb ik eerder geproefd in een whisky die op biervaten had gelegen, maar de soort rook ken ik alleen uit Mezcal.

Overall: Boeiende spirit (vooral het soort rook), maar niet een waarvan ik meer dan 5cl nodig heb in mijn leven... Het hout overheerst te veel en de spirit is te jong (en dat zeg ik niet snel!). Deze spirit op een minder actief vat en met 10 jaar extra graag. 75/100

--
EMalt

Kleur: Chemisch Oranje, gerijpt in een Sunkist oid?

Neus: Sherry, Caramel fudge, rook, teer, kruitdampen op een druilerige oudjaarsnacht

Smaak: Sherry, erg zoet, turf, verbrande heide, vuurwerk zwaveltje

Afdronk: Zoet, Sherry, As, zwart pepertje, kruitdampen, droog, beetje karton/nat papier, en vooral ook lang.

Tjemig, wat is dit nu? Iets peated gerijpt in een erg actief PX vat is wat er in me opkomt. Alcohol percentage ruim in de 50's, en toch ook wat jonge tonen in het geheel en daardoor lijken de verschillende smaken niet geheel geïntegreerd.

Ik denk dat we met een jonge, non-schotse whisky te maken hebben, maar wat? Ik heb dit nog niet eerder geproefd, dus gok op een whisky die ik nog nooit eerder gehad heb, bv een Paul John of Glen Els peated NAS whisky, rond de 56%.

Hij is zeker geinig en weird/odd, maar meer ook niet. Ik geef er 83 punten voor.

--
Azer85

Geur: Carmel, eik, beetje chocolade, vlezig.
Smaak: gerookt vlees, caramel, iets fruitig (rood droog fruit)
Afdronk: medium tot lang, lekker nagloeiend,

Doet mij denken aan een wild gerecht.
Geen "jonge" whisky.
Mortlach?

Een aparte whisky die ik niet snel zal vergeten.
Ik ben echt benieuwd welke het is.

--
MikerG

Neus: verbrande bruine suiker, peat ,hoestsiroop?, graan
88

Taste: meer peat komt meteen tevoorschijn, vrij zoet, klein beetje ziltig, anijs
86

Finish: pepertje komt erbij, zoet zwakt klein beetje af, drop met peat.
86

gemiddeld: 86


wilde gok, ik heb namelijk geen idee wat dit is
Grain whisky (Girvan?) of een Kilchoman op een rare finish

--
Wouter1981

Geur:
Rook, verse tabak.
Lijkt op een erg sterk bakkie Lapsang Souchong. Kampvuur van dennennaalden.
Smeulende bladeren, rubber.
Way to much voor mij dit. Ik moet echt heel veel moeite doen om hier langs te kijken.
Maar dan krijg ik wat kruiden, bramen, bessen, kersen. Het wordt ook wat zoeter.

Ik ben Islay fan en kan genieten van een turfbom. Maar dit is wel ff wat anders. Zeker interessant, maar of het nou lekker is....
Ik ben zelfs een beetje bang om te gaan proeven.

Smaak:
Ok, daar gaat hij dan.
Zout en peper op de tong. Drogend, weer de Lapsang. Ik blijf die vergelijking maken, het droge mondgevoel versterkt het idee van deze thee.
Is het wel whisky, of misschien gedestilleerde thee?!
Nog meer kruiden, die ik ook later in de geur ontdekte.

Finish:
Bah! Ik was al geen fan van de geur en smaak, maar de nasmaak is gewoon onaangenaam.
Smeulende bladeren of net alsof ik een hap verse tabak heb genomen.

Blijf met een gevoel achter alsof ik op nieuwjaarsdag alle kerstbomen uit de straat in de fik heb gestoken en daar een paar uur boven heb gehangen.

Zoiets heb ik nog nooit gedronken. Zoiets ga ik ook nooit meer drinken.
De enige whisky die ik ken met een dergelijke reputatie en rokerig karakter, is Santis Malt Dreifaltigkeit. Ik mis hier alleen de rookworst in, maar verder komt alles overeen met de notes die ik op internet kan vinden.

Edit: ik had het sample op woensdag geproefd en Dreifaltigkeit gegokt. Notities al gemaakt en klaar om in te zenden.
Zaterdag ging ik toevallig naar een festival, waar deze ook geschonken werd. Even ruiken was genoeg, het is hem inderdaad. 100% (toch?!)
Denk dat iedereen die hem ooit gedronken heeft deze ronde wel goed zou hebben, toch Daveen?

Ok, punten? Nee, geen punten. Dan zou ik hem nog een paar keer moeten proeven en daar heb ik geen zin in.

Op naar de volgende!

--
Mardo

kleur is koper/sherry, mooie donkere kleur. Wordt ik blij van.
geur: Oeps, dit had ik niet verwacht, rook, ik ben geen peat liefhebber, maar dit is geen peat voor mij. Dit is rook, van bacon, gerookte ham, teer. Een milde zoute rook met wat zoets in de achtergrond. De rook overheerst.
Smaak: Zoet, zacht, rook. Sherry invloed is er. Daar hou ik van, lekker zoet en zacht.Sinaasappeljam, salmiac/zoethout.
Interessant is het zeker en ik wil graag een tweede nipje nemen.
Afdronk: mild en zoet. Droog door de rook. De zoete rooksmaak blijft lang hangen.

Gokken welke whisky het is durf ik niet. Ik ben niet erg bekend met rokerige whiskies. Maar Schotland en iets uit Campbeltown misschien?
Ik vind hem wel goed te doen voor een rokerige whisky, zacht en zoet. Achter het rookgordijn zit vast een complexiteit aan smaken, maar die komen bij mij niet door de rook heen. Het chocolaatje bewaar ik voor na de bekendmaking,erg leuk dat ze erbij zitten.

--
Ter Veld

Uiterlijk: burnt Amber
Geur: rode wijn, hout, lichte lijm geur
Smaak: hout en houtskool.
Afdronk: middellang met een scherp randje

--
Berrysaki

Uiterlijk: Tawny
Geur: Ik krijg overduidelijk de geur van Hema rookworst, gemengd met gerookte Schwarzwalder schinken. Daar doorheen komt de geur van Madeira naar voren. Een lekker smeulend vuurtje, lastig om daar verder doorheen te ruiken. Tevens wat tonen van kruidnagel, framboos en zeep.
Smaak/Afdronk: In de mond is de rook een stuk sterker dan in de neus, die hakt er aardig in. In de nasmaak komt Lapsang naar voren, zowel de rokerigheid als de thee. Daar doorheen wat muf hout, aan het eind vanille roomijs.

De whisky doet me in eerste instantie denken aan de Santis Malt Dreifaltigkeit. Na het proeven van een sample op Whisky Xperience in Utrecht afgelopen zaterdag weet ik het zeker...dit moet hem zijn.
Score: 86/100

--
Soundwave

Net terug van een weekje Valencia en ook al weer veeeeeel te lang geleden dat ik mij aan een blind tasting heb gewaagd, dus dat wordt wel weer even wennen!

1 seconde omschrijving: BBQ

Eerste indruk in het glas redelijk hetzelfde als mijn first impression waar ik mij toe ga dwingen deze VBT.
Veel rook en sherry geweld. Niet van het typische turf soort, maar meer BBQ houtskool stijl. Dan gaan bij mij meer Campbeltown of Talisker achtige whiskies in mij opkomen, maar aan de andere kant toch stiekem ook wel een beetje Bowmore. Onder die rook een hoop boter en vet. De geur zou prima passen bij een urenlang gegaarde varkensbuik voor een lekker broodje pulled pork, ook al zou je daar normaal gesproken bourbon bij verwachten misschien. Ik word hier best vrolijk van, maar het is in mijn ogen/neus wel behoorlijk 1-dimensionaal. Geen opsomming van 20 andere aroma’s dit keer dus.

Smaak: Holy ff’in sh..!, wat is dit in hemelsnaam? Oké, de geur was misschien wel al een hint, maar dit is wel heel erg extreem zeg. Dit is echt niet te hachelen. En ik vond de geur serieus nog best lekker, maar ja ik vind een bbq ook lekker ruiken, maar wil het niet drinken, dat is toch een beetje wat hier ook gebeurt. Ik giet alles terug in het flesje en probeer het na morgenavond nog wel een keer om te checken of mijn smaakpapillen niet gewoon een harde reset nodig hadden ofzo. Vergeet dus ook maar alle distillers die ik hierboven genoemd heb, want ik twijfel bijna of dit wel whisky is op dit moment. Voor zover ik mij herinner is dit sample qua smaak de slechtste die ik in alle VBT’s gehad heb. En bijna het smerigste van alle whiskies die ik überhaupt heb gedronken volgens mij… verbrand plastic nu in m’n bek lijkt het wel. Snel wegspoelen met een bonbon.

Wil nog voor de valreep wel eventjes een gokje toevoegen nav een hint die iemand anders volgens mij stiekem gaf. Even kijken of ik hiermee kan laten zien dat radiostilte eigenlijk wel echt tot het laatste moment wenselijk is imho.

Säntis Peated voldoet bijna precies aan mijn omschrijvingen namelijk.

--
Daveen

Dit was een heel bijzonder sample. Ik herkende hem niet direct en dat is eigenlijk heel bijzonder. Mogelijk had het te maken met het moment waarop ik het sample geproefd, maar toen ik de kans kreeg om de geur van het sample te vergelijken met de daadwerkelijke fles op het whiskyfetsival in Utrecht, wist ik het zeker.

Ik ben niet zo goed in beschrijven wat ik ruik en proef, maar ik trof in mijn glas een verbrand huis aan, zoveel zwavel en rook zat er in mijn glas. Eerst heel zoet, daarna meer ziltig. Je kan ook zeggen dat je een Hema rookworst hebt aangetroffen in je glas. Denk daar eens aan en ruik dan nog eens aan je sample.
In de mond was hij iets meer olieïg, komt de peat natuurlijk en is deze een beetje wijn'achtig. Hij blijft lang hangen, maar of dat dan prettig is raakte ik maar niet over uit.

De herkenning was er bijzonderswaardig niet direct, maar dit is zeker de Dreifaltigkeit van Santis Malt. Ik ben eigenlijk nog nooit zo zeker geweest als deze keer....

--
Willem vd K
Kleur: amber
Neus: mezcal, kampvuur, turf, kerosine, rookworst, kaneel, kruidnagel, lapsang souchong, menthol, groentenbouillon.
ABV: Laag, ~45%
Smaak: sigarenrook, zeep (parfum), gebrande mout (verbrande koekjes?), beetje hooi of gedroogd gras en een zwart pepertje (a la Talisker).

Serieus de mafste whisky ooit. Mijn eerste snuffel was: "WTF?!"... doet me vooral veel aan een oude mezcal denken. En die kerosine en rookworst zijn wonderlijk. Vast niet Schots. Maar wat is het wel? Het is een vrij zwaar distillaat. Korte still met wormtub gok ik. Misschien wel direct fire ivm die duidelijke verbrande tonen in de smaak. Haha, wie zoekt het op?

Ik denk overigens niet heel oud, jaar of 8. Wel een mooi actief vat (of warm klimaat) geweest. Scoort bij mij 80/100 punten. Puur omdat ik toch wel van “net even anders” houd. Zeker geen daily dram als je het mij vraagt.

--
Edwinedje
Nou na alle opmerkingen in het forum was het Zondag dan zo ver.
Sample 1 in het glas. Externe omstandigheden hebben mij een beetje afgeleid van het proeven.

Net als bij de meeste ben ik heel erg benieuwd welke het is.
Ik ben niet goed in het detecteren van smaken, geuren en wat al niet, maar heb meestal een goed idee of ik hem lekker vind. Neuh, hij gaat niet hoog op de wishlist.

De neus is aangenaam, maar bij het proeven gaat er iets mis.
Het is net of je op een bittere sinaasappelschil stuit in een verder zoet toetje...
Deze off-note doet afbreuk aan dit sample.

Er zitten herkenbare elementen in die mij doen vermoeden dat ik hem al eens eerder heb gehad.
Wellicht een blend, en eentje uit de Chivas Regal hoek.

Hopelijk kan ik iets meer aandacht aan sample 2 besteden.

--
Laurens

Geur: stoofperen, pruimen, kruidnagel.

Smaak: kersen, hout, basterdsuiker

Afdronk: hout, marmelade

Deze doet mij heel erg aan glendronach denken.

--
RvdB

Bij deze op de valreep mijn notities.

In het begin wat vluchtige aroma’s van rood bosfruit en rode citrus maar al snel nemen de gerookte ham en de gerookte paling aroma’s het over. WTF is dit? Lijkt wel alsof er hamblokjes in een palingrokerij in Spakenburg liggen te dampen en ik met m’n neus boven de schoorsteen hang.. Veel kampvuur rook en een soort warme olie. Aards ook. Maar die ham-paling domineert de pan uit. Als er een geuren kakofonie bestaat dan ladies and gentleman “we’ve got ‘m”!!

ABV: 50-52%
Vat: ik vermoed Amerikaans eiken en een finish in port.
Land: Duitsland of misschien Zwitserland. Die ‘schinken’ geur moet haast wel daar vandaan komen.
Distilleerderij: geen flauw idee, ik laat me verrassen haha.

--
Amputeck

Ik weet dat ik te laat ben met het insturen van mijn tasting notes, maar misschien heeft het alsnog toch nut dat ik ze instuur. Excuses voor de vertraging alvast.

Neus: eerste geur even iets zwavelachtig? sherry, gerookte ham, Lays bacon and cheese

Smaak: aggresief (alcohol/zwavel?), kersen/Mon Cherie in de achtergrond, gedroogd hout, klein bittertje, kruidig (nootmuskaat?)

Afdronk: middellang, pittig

Mortlach?

--

Wordcloud
Bijlagen
wordcloud1.jpg
wordcloud1.jpg (176.21 KiB) 2104 keer bekeken
1 x
Affirmanti incumbit probatio

Gebruikersavatar
daytona955
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1063
Lid geworden op: 23 Sep 2014, 11:54
Locatie: limburg
Contact:

Re: HWF VBT-8: Sample 1 (26 september t/m 3 oktober)

Ongelezen berichtdoor daytona955 » 27 Sep 2016, 22:25

Ik kan alleen zeggen als de eerste sample de voorbode is van wat gaat komen......dan heb ik denk ik medelijden met mijn portemonnee :bigsmile
3 x
Afbeelding
Sometimes its better asking for Forgiveness then permission.

Gebruikersavatar
Dre
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3043
Lid geworden op: 16 Dec 2015, 01:03
Locatie: Breda

Re: HWF VBT-8: Sample 1 (26 september t/m 3 oktober)

Ongelezen berichtdoor Dre » 27 Sep 2016, 22:32

Is het handig om al de score te kunnen aangeven? Kan toch al enigszins van invloed zijn voor degenen die nog moeten proeven?
Niet zozeer specifiek smaakgerelateerd maar geeft toch al een (nu nog ongewenste?) indicatie denk ik...
EDIT: de score mogelijkheid is alweer verdwenen as we speak :lol:
0 x

Gebruikersavatar
caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3542
Lid geworden op: 04 Jun 2013, 01:46

Re: HWF VBT-8: Sample 1 (26 september t/m 3 oktober)

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 27 Sep 2016, 22:33

Dre schreef:Is het handig om al de score te kunnen aangeven? Kan toch al enigszins van invloed zijn voor degenen die nog moeten proeven?
Niet zozeer specifiek smaakgerelateerd maar geeft toch al een (nu nog ongewenste?) indicatie denk ik...


Eens, dat was een foutje van mijn kant. Heb de poll daarom weggehaald, deze komt later weer terug.
2 x
Affirmanti incumbit probatio

Gebruikersavatar
daytona955
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1063
Lid geworden op: 23 Sep 2014, 11:54
Locatie: limburg
Contact:

Re: HWF VBT-8: Sample 1 (26 september t/m 3 oktober)

Ongelezen berichtdoor daytona955 » 27 Sep 2016, 22:36

ach gelukkig was er maar een stem :lekker
0 x
Afbeelding
Sometimes its better asking for Forgiveness then permission.

Gebruikersavatar
Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4021
Lid geworden op: 30 Okt 2014, 14:56
Contact:

Re: HWF VBT-8: Sample 1 (26 september t/m 3 oktober)

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 27 Sep 2016, 22:48

Zeg ik teveel als ik zeg, als je deze geproefd hebt vergeet je hem niet snel meer?
1 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Gebruikersavatar
caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3542
Lid geworden op: 04 Jun 2013, 01:46

Re: HWF VBT-8: Sample 1 (26 september t/m 3 oktober)

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 27 Sep 2016, 22:54

Peter87 schreef:Zeg ik teveel als ik zeg, als je deze geproefd hebt vergeet je hem niet snel meer?

Dat is algemeen genoeg, dit geldt voor wel meer drams of andere dranken (TURV) :bigsmile
1 x
Affirmanti incumbit probatio

Gebruikersavatar
Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4021
Lid geworden op: 30 Okt 2014, 14:56
Contact:

Re: HWF VBT-8: Sample 1 (26 september t/m 3 oktober)

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 27 Sep 2016, 23:05

Ik ben benieuwd of ik gelijk heb.
Jij weet het al :cool:
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Gebruikersavatar
caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3542
Lid geworden op: 04 Jun 2013, 01:46

Re: HWF VBT-8: Sample 1 (26 september t/m 3 oktober)

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 27 Sep 2016, 23:22

Tja ik moet mijn lippen op elkaar houden :zwijg. Eerst nog maar eens zelf proeven voordat ik echt overtuigd ben dat Edwin (Oogadal dus, niet de Edwinedje) de goede volgorde heeft afgevuld :P
2 x
Affirmanti incumbit probatio

Gebruikersavatar
Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4021
Lid geworden op: 30 Okt 2014, 14:56
Contact:

Re: HWF VBT-8: Sample 1 (26 september t/m 3 oktober)

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 27 Sep 2016, 23:34

Dat beetje wachttijd is ook juist 1 van de leukere eigen aan de VBT.
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4858
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: HWF VBT-8: Sample 1 (26 september t/m 3 oktober)

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 28 Sep 2016, 08:06

caskstrength schreef:Tja ik moet mijn lippen op elkaar houden :zwijg. Eerst nog maar eens zelf proeven voordat ik echt overtuigd ben dat Edwin (Oogadal dus, niet de Edwinedje) de goede volgorde heeft afgevuld :P


Hmm, dat is nog wel een dingetje want ik was het lijstje kwijt Paul... Moest dus vertrouwen op m'n geheugen, denk dat het wel goed is gegaan, ik twijfelde maar over 5 samples. :gnif
3 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Gebruikersavatar
caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3542
Lid geworden op: 04 Jun 2013, 01:46

Re: HWF VBT-8: Sample 1 (26 september t/m 3 oktober)

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 28 Sep 2016, 08:09

Peter87 schreef:Dat beetje wachttijd is ook juist 1 van de leukere eigen aan de VBT.


Absoluut! Het is ook maar de vraag hoe zeker iemand van zijn zaak is. Ik ben er recent zo helemaal ingetuind. Bleek een vol en fruitige neus volan een oude (dat had ik dan wel goed) blend uit te schelden voor een single malt. Achteraf dacht ik: joh daar had je aan moeten denken, want enkele aspecten hadden me best op dat spoor kunnen zetten.
2 x
Affirmanti incumbit probatio

Gebruikersavatar
caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3542
Lid geworden op: 04 Jun 2013, 01:46

Re: HWF VBT-8: Sample 1 (26 september t/m 3 oktober)

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 28 Sep 2016, 08:11

Oogadal schreef:
caskstrength schreef:Tja ik moet mijn lippen op elkaar houden :zwijg. Eerst nog maar eens zelf proeven voordat ik echt overtuigd ben dat Edwin (Oogadal dus, niet de Edwinedje) de goede volgorde heeft afgevuld :P


Hmm, dat is nog wel een dingetje want ik was het lijstje kwijt Paul... Moest dus vertrouwen op m'n geheugen, denk dat het wel goed is gegaan, ik twijfelde maar over 5 samples. :gnif


Volgens mij heb je dan een heel goed geheugen. :goedgedaan :lekker
0 x
Affirmanti incumbit probatio

Gebruikersavatar
Dre
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3043
Lid geworden op: 16 Dec 2015, 01:03
Locatie: Breda

Re: HWF VBT-8: Sample 1 (26 september t/m 3 oktober)

Ongelezen berichtdoor Dre » 28 Sep 2016, 08:28

caskstrength schreef:Het is ook maar de vraag hoe zeker iemand van zijn zaak is. Ik ben er recent zo helemaal ingetuind. Bleek een vol en fruitige neus volan een oude (dat had ik dan wel goed) blend uit te schelden voor een single malt. Achteraf dacht ik: joh daar had je aan moeten denken, want enkele aspecten hadden me best op dat spoor kunnen zetten.

:o
Het blind uit elkaar kunnen houden van een blend en een single malt? Ik snap wel dat door het blenden de scherpe en karakteristieke trekjes er wat af gaan en het geheel meestal wat vlakker wordt, maar heb ook wel een aantal single malts gedronken die aan die kwalificaties voldoen.
Zonder dat je teveel in details hoeft te treden (er is ook vást wel ergens al een topic verstopt waar dit besproken is), maar wat voor aspecten zouden je op het spoor van een blend kunnen zetten?
0 x

Gebruikersavatar
caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3542
Lid geworden op: 04 Jun 2013, 01:46

Re: HWF VBT-8: Sample 1 (26 september t/m 3 oktober)

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 28 Sep 2016, 09:12

Dre schreef:
caskstrength schreef:Het is ook maar de vraag hoe zeker iemand van zijn zaak is. Ik ben er recent zo helemaal ingetuind. Bleek een vol en fruitige neus volan een oude (dat had ik dan wel goed) blend uit te schelden voor een single malt. Achteraf dacht ik: joh daar had je aan moeten denken, want enkele aspecten hadden me best op dat spoor kunnen zetten.

:o
Het blind uit elkaar kunnen houden van een blend en een single malt? Ik snap wel dat door het blenden de scherpe en karakteristieke trekjes er wat af gaan en het geheel meestal wat vlakker wordt, maar heb ook wel een aantal single malts gedronken die aan die kwalificaties voldoen.
Zonder dat je teveel in details hoeft te treden (er is ook vást wel ergens al een topic verstopt waar dit besproken is), maar wat voor aspecten zouden je op het spoor van een blend kunnen zetten?


Laat ik nog toevoegen dat tunnelvisie wellicht de belangrijkste boosdoener was. Ik was niet heel zeker van mijn zaak, maar vergat te nadrukkelijk aan blends te denken. Geen doodzonde, maar het competitieve mannetje in mij vindt dat stom.

Verder: ik dacht een fruitige single malt op bourbonvaten geproefd te hebben.
Wat me op het spoor had kunnen zetten is de donkere kleur, die je zelden bij single malts uit een bourbonvat tegenkomt. Daarnaast ontdekte ik - zeker naar verloop van tijd - de geur en smaak van rozijnen. Het is niet zo dat ik deze nooit meen te ontdekken in whiskies die op bourbonvaten hebben gerijpt, maar het is een stuk zeldzamer dan bij op sherryvaten gerijpte whisky. Als laatste (maar minst belangrijke) zou ook de uitgesprokenheid in het geheel nog hebben kunnen meespelen. Het was een lekkere dram, maar geen blockbuster.
1 x
Affirmanti incumbit probatio


Terug naar “HWF Virtuele Blind Tasting-8”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast