The Belgian Owl

Whisky uit overige landen, dus niet onder te brengen in een land- of regio-specifiek forum.
Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

The Belgian Owl

Ongelezen berichtdoor Piet » 06 Feb 2010, 10:53

chris schreef:.....we hebben deze "whisky"geproefd en wij vonden het UILENZ....,maar ja smaken verschillen....

Kennelijk.
Dit is wat er bij Van Zuylen over staat:
Kleur: goud. Neus: fraaie aroma's van peer en kers, lelie en seringen, met ten slotte ook een beetje appel. Smaak: zuiver met aroma’s van fruit (peer-appel-kers) met bloemige en lichte moutige tonen. In de afdronk terugkerende fruit en bloemige tonen. Heerlijk als aperitief of als pousse-café (afzakkertje) te serveren, fris of beter nog op omgevingstemperatuur om al zijn aroma's tot hun recht te laten komen.

..... dit is waarschijnlijk de proefnotitie van den Uil zelve....

Dus wellicht enige nuance aan toevoegen :Scratch Als ik dat dan ook doe aan jouw korte omschrijving blijven we toch zitten met een behoorlijke discrepantie :HitHead
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Open deur ‘The Belgian Owl’ 6/7 feb. 2010, Grâce Hollogne

Ongelezen berichtdoor Piet » 06 Feb 2010, 10:58

Inderdaad
Piet schreef:..... dit is waarschijnlijk de proefnotitie van den Uil zelve....

Hier is het meeste terug te vinden: http://www.cmonmetier.be/pano/bouillon_nl.html

Hier ook nog wat, waarschijnlijk afkomstig van de producent: Belgian Owl Distillery Bottlings.

Verdere"objectieve" notities, zoals die van Chris, heb ik nog niet kunnen traceren....
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
old-smuggler
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 119
Lid geworden op: 18 Jan 2010, 19:36
Locatie: Maastricht
Contact:

Re: Open deur ‘The Belgian Owl’ 6/7 feb. 2010, Grâce Hollogne

Ongelezen berichtdoor old-smuggler » 06 Feb 2010, 11:10

allereerst vind ik het niet zo slim om op dit weekend open deur dagen te organiseren, in Gent en Spa zijn de festivals bezig.
Verder dist. etienne zijn whisky met gerst uit de haspengauw, dus alles is streekgebonden. Over de smaak valt idd te twisten, de ene is er laaiend over en de ander weer niet.
Een feit is wel dat het erg aan de prijs is, ongeveer 40,- euro voor een halve liter. Ik zelf heb hem niet op de plank staan, mensen vinden hem te duur.
0 x

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Open deur ‘The Belgian Owl’ 6/7 feb. 2010, Grâce Hollogne

Ongelezen berichtdoor Piet » 06 Feb 2010, 11:22

Ik heb toch nog even gezocht. Dat enkel proefverslag dat er is stamt uit 2008 en gaat echt over een "new spirit".

Bij de club Ambrosius (B) vond it nog een, laat ik zeggen, tegenstrijdige notitie. De tekst is behoorlijk negatief terwijl de samenvatting er goed uit ziet.

December 2008:
Na deze prettige en smakelijke inleiding hebben we dan met z’n allen de eerste Belgische whisky ‘ The Belgian Owl’, gemaakt door Etienne Bouillon, gewikt en gewogen. En zoals wel vaker zijn wij Belgen soms net dat ietsje te weinig chauvinistisch. Op enkele uitzonderingen na, werd deze whisky omschreven als te veel neigend naar jenever, te scherp, te alcoholisch… Diegenen die de whisky wel apprecieerden, waaronder ik zelf, zien voor deze whisky een zeer mooie toekomst weggelegd nadat hij enkele jaren langer op hout zal worden gelagerd. Kortom, een erg jonge whisky met veel potentieel en een mooie toekomst.

Kleur: licht goudgeel
Aroma’s: peer, kers, lelie, appel, kokos, vanille, banaan …
Afdronk: fruitig, fris en delicaat

Dat ....weinig chauvinistisch mag ik wel in deze context hoort dat ook niet thuis.

Hmmm... ik mis de smaak in deze samenvatting :Scratch ..... politiek correct wellicht !
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: Open deur ‘The Belgian Owl’ 6/7 feb. 2010, Grâce Hollogne

Ongelezen berichtdoor JayDie » 06 Feb 2010, 11:33

old-smuggler schreef:Een feit is wel dat het erg aan de prijs is, ongeveer 40,- euro voor een halve liter. Ik zelf heb hem niet op de plank staan, mensen vinden hem te duur.

Zelfde geldt, wat mij betreft, voor de Zuidam expressies en die van Frysk Hynder. Vind deze ook relatief 'te duur'... Zal de BeNeLux en Duitse whiskies eens een keer op een proeverij proeven om eens uit te vinden of ik het geld er voorover heb. Heb tot nu toe alleen de Zuidam 8yo American Oak en de Frysk Hynder gehad, maar ik dwaal af :-P
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Gebruikersavatar
KSB66
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 653
Lid geworden op: 30 Sep 2009, 11:18
Locatie: Den Bosch

Re: The Belgian Owl

Ongelezen berichtdoor KSB66 » 06 Feb 2010, 15:16

chris schreef:we hebben deze "whisky"geproefd en wij vonden het UILENZEIK,
:lol: Zo noemde ik alle schotse totdat ik eens een paar goeie proefde.
Ik was erg beniewd naar deze whisky (ook vanwege de naam natuurlijk) en heb hem geproefd op Potstill vorig jaar. Ik was er niet kapot van. Geen uilenzeik(dat ruikt net even anders ;) ) maar vond hem vlak , weinig body, te jong. Hij gebruikt bourbonvaten voor de rijping. Misschien zou ie eens sherryvaten moeten proberen.
0 x

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: The Belgian Owl

Ongelezen berichtdoor Piet » 06 Feb 2010, 15:49

KSB66 schreef: Ik was er niet kapot van. Geen uilenzeik(dat ruikt net even anders).

Ja Chris daar moet je mee oppassen. Bas weet namelijk echt hoe dat ruikt. Zie zijn andere hobby !
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
chris
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 558
Lid geworden op: 07 Okt 2009, 10:32
Locatie: Rotterdam
Contact:

Re: The Belgian Owl

Ongelezen berichtdoor chris » 06 Feb 2010, 23:51

Piet schreef:
KSB66 schreef: Ik was er niet kapot van. Geen uilenzeik(dat ruikt net even anders).

Ja Chris daar moet je mee oppassen. Bas weet namelijk echt hoe dat ruikt. Zie zijn andere hobby !

Sorry dat ik met uilenzeik onze nachtvrienden de UiLEN kwetste :Cry
0 x
Afbeelding

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4882
Lid geworden op: 13 Feb 2010, 11:08

Re: The Belgian Owl

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 01 Jan 2011, 12:15

No offence taken. hehe
Ik ben wel erg benieuwd. Het is een non peated, non coloured, non chillfiltered whisky. En dat voor een peathead als ik ... Ik zal het jullie snel laten weten, want die fles zal niet lang dicht blijven.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: The Belgian Owl

Ongelezen berichtdoor JayDie » 01 Jan 2011, 20:41

Ik wilde hem zondags op Whisky Live Leiden 2010 proeven, maar alle flessen waren leeg... :Cry Waarschijnlijk mede door de hoge waardering in de Bible van Jim!
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

ea teasse
Senior
Senior
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 Dec 2010, 19:44

Re: The Belgian Owl

Ongelezen berichtdoor ea teasse » 09 Jan 2011, 10:01

Er is een nieuwe 53 maanden oude Belgian Owl uitgebracht. Hij is uitgebracht op cask strength: 74,1%!!!!!


Iemand hem al eens geproefd?
0 x
Afbeelding

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4882
Lid geworden op: 13 Feb 2010, 11:08

Re: The Belgian Owl

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 09 Jan 2011, 10:56

Nee, maar wel de 4yo 46 %. Deze is niet slecht, maar wel redelijk heftig van smaak en geur ondanks zijn 46 %. Ik vind hem wel niet bijster 'vol' en complex, maar hij zal deugd hebben van nog een jaar of 6 te rijpen.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

ea teasse
Senior
Senior
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 Dec 2010, 19:44

Re: The Belgian Owl

Ongelezen berichtdoor ea teasse » 01 Mei 2011, 23:37

ea teasse schreef:Er is een nieuwe 53 maanden oude Belgian Owl uitgebracht. Hij is uitgebracht op cask strength: 74,1%!!!!!

Iemand hem al eens geproefd?

Ik heb hem gisteren geproefd. Enorm veel vanille(cake), beetje appel en redelijk bloemig. Eigenlijk best lekker, maar echt bijzonder is het niet.
0 x
Afbeelding

da boy dimi
Nieuwkomer
Nieuwkomer
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 Jul 2011, 07:12

the belgian owl

Ongelezen berichtdoor da boy dimi » 09 Jul 2011, 07:16

net the belgian owl cask strenght (76.5 graden) gekocht, een bom in de mond. maar de smaak is subliem. het aankopen waard.
0 x

Gebruikersavatar
Dr.Nose
Actief lid
Actief lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 30 Jan 2011, 19:36

Re: The Belgian Owl

Ongelezen berichtdoor Dr.Nose » 08 Sep 2011, 14:40

De eigenaar van The Belgain Owl (Etienne) heb ik al een paar keer gesproken en zijn product vanzelfsprekend geproefd. Het is bijzonder dat Etienne alles ambachtelijk doet en het gerst uit zijn 'achtertuin' haalt.
Ik moet eerlijk bekennen dat de standaard botteling op 46% niet heel bijzonder is, maar de cask strength op 76.5% daarentegen, was énorm verrassend.
Met dit alcohol gehalte zou je een enorme explosie in je mond verwachten, maar het was juist erg subtiel en smaakvol.
Voor mij persoonlijk was dit de verrassing van het festival.
0 x
Emiel


Terug naar “Whisky uit overige landen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten