Dollard Whisky

Whisky uit overige landen, dus niet onder te brengen in een land- of regio-specifiek forum.
Gebruikersavatar
Freddy
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1201
Lid geworden op: 18 Nov 2014, 21:17
Locatie: Friesland.
Contact:

Re: Dollard Whisky

Ongelezen berichtdoor Freddy » 06 Dec 2022, 20:26

Martijn Eggens van het team de Graanrepubliek maakt overigens wel hele lekkere biertjes!
Maar dat terzijde.
Jaren geleden al eens een whisky uit Groningen mogen proeven. https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... grunn-2011
Dat was beslist geen hoogvlieger!
Het was toen ook iets van te voren inschrijven om een fles te bemachtigen inclusief certificaat.
Ik weet niet of die zelfde ouwe er achter zat die ook Ommelander Alambik maakte. /www.whiskybase.com/search?q=Alambik
Van deze heb ik ook een paar verschillende mogen proeven en ben ik het met Edwin eens dat het vat het grootste verschil maakte.
Zo vond ik die op een PX vat had gelegen toen best wel te drinken.
Ik laat de investering voor wat het is en wacht wel wanneer hij bij Thijs in de winkel staat.
En dan nog zou ik hem eerst willen proeven voordat ik hem zou gaan aanschaven.
2 x
Afbeelding

Ruil of verkoop samples van mijn open flessen behoort altijd tot de mogelijkheid.

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3765
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: Dollard Whisky

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 06 Dec 2022, 21:18

Edwin zegt steeds wat ik al dacht.

Ik vind het echt weer een typisch voorbeeld van marketing geblubber waar weer heel veel mensen in trappen. €130 voor een 3yo en maar zeuren dat de Schotse handel zo duur wordt, tja :roll:

Duurzaam? Er is helemaal NIKS duurzaam aan het produceren. En dat gaat het ook NOOIT worden. Het is en blijft een feit dat je natuurbronnen aan het uitputten bent ten faveure van een luxe (en dus misbaar) product. Als ze die term graag willen gebruiken kunnen ze beter brood gaan produceren voor hongerlijdend Afrika en de miljoenen liters water in flessen stoppen voor landen waar structurele droogte is. En stop dat marketingbudget dan gewoon in een spotje om geld op te halen voor rampgebieden. Other then that vind ik het allemaal knap hypocriet. Wat Edwin zegt. Er moet geld aan verdiend worden, anders waren ze er überhaupt niet mee begonnen.

De local barley wordt hooggewaardeerd omdat er een enorme verzamelwaarde dan wel verdienmodel op los te laten is op de secundaire markt. Mensen scoren die meuk hoog omdat het direct goed is voor de waarde van hun eigen fles. de marketing eromheen doet de rest. Het is nou eenmaal ‘exclusief’ en dat is een markt an sich.

Dollard kan zichzelf beter omdopen in ‘Dollar whisky’. Nee van dit soort verdienmodellen gaan mijn nekharen overeind staan. Ieder z’n ding maar mij niet gezien.
3 x

Nickolaas
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1930
Lid geworden op: 11 Mar 2014, 22:29
Locatie: Midden-Limburg

Re: Dollard Whisky

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 06 Dec 2022, 21:27

Freddy schreef:Martijn Eggens van het team de Graanrepubliek maakt overigens wel hele lekkere biertjes!
Maar dat terzijde.


Van harte met je eens Freddy. M.n. die recente twee RISsen op Islay vaten waren echt superfijn.
2 x
Afbeelding

Roelof
Senior
Senior
Berichten: 273
Lid geworden op: 03 Mei 2020, 10:58

Re: Dollard Whisky

Ongelezen berichtdoor Roelof » 06 Dec 2022, 22:41

Begrijp niet waar al die emoties en aannames vandaan komen maar het is prima, ieder zn mening. Ik ga hun bier proberen, bedankt voor de tip!
0 x

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4858
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: Dollard Whisky

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 07 Dec 2022, 09:12

Die kun je ook prima op jezelf projecteren Roelof....

Ik doe geen aannames overigens, ik knoop feiten aan elkaar gebaseerd op mijn eigen whisky kennis, kennis van de markt en mijn kennis van hoe een start-up probeert het financiële plaatje door anderen/goedgelovigen in te laten vullen zonder daar echt iets tegenover te zetten. Want de kans dat je over 3 jaar 25 flessen gaat krijgen die 88 punten scoren lijkt me gezien de kwaliteit van de newmake simpelweg uitgesloten. Maar by all means; stap er gerust in.
Als er iemand nu 2K (in de btw ook nog) kwijt wil met volgend jaar 24 flessen dan stuur maar een PB, dat plaatje kan ik probleemloos invullen met een 14 yo single malt van prima kwaliteit. Krijg je volgend jaar je flesjes thuis.
2 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Roelof
Senior
Senior
Berichten: 273
Lid geworden op: 03 Mei 2020, 10:58

Re: Dollard Whisky

Ongelezen berichtdoor Roelof » 07 Dec 2022, 09:52

En zo is een eenvoudig bericht dat alleen maar aandacht vroeg voor een interessante startup verworden tot een afkraaktopic en worden nu eigen producten aangeprezen. Chapeau!
3 x

Gebruikersavatar
HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1628
Lid geworden op: 07 Jan 2016, 13:10
Locatie: Delft
Contact:

Re: Dollard Whisky

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 07 Dec 2022, 11:27

Op zich een interessante start up inderdaad. Meer diversiteit in het NL whiskylandschap kan ik alleen maar toejuichen. Het marketing verhaal is precies wat het is: het vermarkten van je nog niet bestaande product. Overigens doet bijna elke distillery/producent dat en dan gaat het vaak nog wel een stuk meer richting gebakken lucht dan hier.

Ga ik eraan mee doen? No way, 3 yo richting de €100 de fles is simpelweg veel te duur. Dit geldt overigens net zo goed voor al die nieuwe Schotse distilleerderijen die 3-4 jaar oud onbewezen spul voor veel te hoge prijzen in de markt zetten.
3 x

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3765
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: Dollard Whisky

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 07 Dec 2022, 11:54

Roelof schreef:En zo is een eenvoudig bericht dat alleen maar aandacht vroeg voor een interessante startup verworden tot een afkraaktopic en worden nu eigen producten aangeprezen. Chapeau!

Dat vind ik echt dikke BS roelof. Het is gewoon een gezonde discussie waarin n.a.v. een nieuwe start up een discussie ontstaat over het concept van die start up. De 1 vind dat onzin, de ander ziet de leuke kant ervan.
Edwin prijst zijn eigen product niet daadwerkelijk aan, het is een hele korte samenvatting van zijn betoog dat de prijzen die deze startup rekent compleet van de pot gerukt zijn.. das een kwestie van begrijpend lezen.

Persoonlijk heb ik meer met de feitelijke argumenten die langs komen dan met de subjectieve argumenten dat zo’n startup het leuk doet. Maar dat zijn mijn 2 centjes.
4 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4858
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: Dollard Whisky

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 07 Dec 2022, 12:04

Roelof schreef:En zo is een eenvoudig bericht dat alleen maar aandacht vroeg voor een interessante startup verworden tot een afkraaktopic en worden nu eigen producten aangeprezen. Chapeau!


Dan heb je ook deze opmerking niet begrepen Roelof. Probeer te lezen wat er staat ipv een vooringenomen mening te hebben die je juist anderen verwijt.
Ik zit er namelijk helemaal niet op te wachten om een illegaal particulier halfbakken cask share programma te starten, wat Arthur zegt is precies zoals ik dit bedoel. Voor de duidelijkheid; ik wil en ga geen cask shares verkopen. Nu niet en nooit niet.
Dit is wel de laatste opmerking die ik in dit topic plaats, wellicht is het een idee om voortaan bij elk topic aan te geven dat iedereen alleen maar mag klappen voor elk initiatief en er geen enkele kritische noot geplaatst mag worden?
3 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

JacobaEd
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2318
Lid geworden op: 22 Jan 2014, 14:34
Locatie: Gouda
Contact:

Re: Dollard Whisky

Ongelezen berichtdoor JacobaEd » 08 Dec 2022, 14:27

Jarno schreef:In Bad Nieuweschans wordt in samenwerking met de Graanrepubliek een nieuwe Nederlandse whisky gestookt.

https://www.graanrepubliek.nl/

Om hun plannen verder te kunnen uitwerken zijn ze een crowdfunding gestart.
https://crowdaboutnow.nl/campagnes/dollardwhisky

Erg leuk initiatief wat ik als Groninger graag even wilde delen.


Dank voor het delen, leuk om in de gaten te houden ( niet de reacties maar wel de graanrepubliek)
Dit is precies waar het forum voor bedoeld is, in een leuke sfeer kennisdelen met elkaar en informatie uitwisselen over wat er zich allemaal afspeelt in de whiskywereld. :duimop
4 x

Wouterk
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 830
Lid geworden op: 24 Jan 2016, 01:03
Locatie: Eindhoven

Re: Dollard Whisky

Ongelezen berichtdoor Wouterk » 08 Dec 2022, 17:36

Roelof schreef:En zo is een eenvoudig bericht dat alleen maar aandacht vroeg voor een interessante startup verworden tot een afkraaktopic en worden nu eigen producten aangeprezen. Chapeau!


Hoezo afkraken? Als iemand zn goed onderbouwde mening geeft is dat niets meer dan toevoegde waarde. Dat jij dat niet wilt horen danwel lezen ligt bij jouzelf. Om dat te diskwalificeren als afkraken is een beetje jammer ;)

Voor mezelf kan ik niets anders dan concluderen dat Edwin en Arthur de spijker raak op n kop slaan. Daarbij, om dit project duurzaam te noemen is in mijn beleving niets meer dan misleiding.
4 x
There is more to the picture than meets the eye (NY on HH, MM)

Roelof
Senior
Senior
Berichten: 273
Lid geworden op: 03 Mei 2020, 10:58

Re: Dollard Whisky

Ongelezen berichtdoor Roelof » 08 Dec 2022, 20:34

Dat afkraken baseer ik op termen als naieve enthousiastelingen, gebakken lucht, marketing geblubber, hypocriet etc. maar ik zal het verkeerd begrepen hebben.
Ik heb geen idee wat voor kwaliteit hier uit gaat komen maar nogmaals; de achterliggende filosofie spreekt mij aan, persoonlijk. Als de experts nu al weten dat het nooit iets kan worden en veel te duur is dan wil ik dat best accepteren hoor.
3 x

Gebruikersavatar
defeatless
Moderator
Moderator
Berichten: 3204
Lid geworden op: 11 Jun 2014, 23:45
Locatie: Wageningen

Re: Dollard Whisky

Ongelezen berichtdoor defeatless » 09 Dec 2022, 00:46

De filosofie spreekt mij ook zeker aan. Die van Waterford ook (nu nog iets maken dat te zuipen is). Even in De Graanrepubliek gedoken en daar sta ik wel achter.
De prijzen daarentegen....

Ik ben best wel bereid om voor een goed product, wat ook lokaal wat doet en dus geen 'massa is kassa' product is, wat meer te betalen.
Maar er zijn grenzen.
En die grenzen zijn ze bewust overheen aan het walsen. Dus heb je een marketingmannetje nodig om de boel recht te lullen.
Zoals Edwin aanstipt: Hooghoudt zit er niet in omdat ze zo'n groen bedrijf zijn, die hebben enkel de bv te vullen en verder niet zoveel.
4 x

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4858
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: Dollard Whisky

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 09 Dec 2022, 17:20

Dat over ‘prijzen heenwalsen’ gebeurt nu ook met een ander initiatief waar de whisky man van Dollard Whisky (Thijs) inzit. Samen met 3 andere slijters wordt Facebook nu in een vierkantje plat gespamd met de Dutch Mills. Prima initiatief, wat magere info over vattype (finish), leuke labels, klompjes erbij. Leuk gedaan. Alleen € 95 voor een 6 yo Dailuaine en tegen de € 115 voor een 9 yo Benrinnes valt bij mij ook onder ‘over de prijzen walsen’
Maar gezien de vele likes staan mensen er voor in de rij en worden dit soort prijzen dus als normaal / acceptabel gezien.
4 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Gebruikersavatar
DvdB
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 583
Lid geworden op: 04 Nov 2016, 09:46
Locatie: Kattûk

Re: Dollard Whisky

Ongelezen berichtdoor DvdB » 09 Dec 2022, 19:16

De "klap van de molen" is zo steeds vaker van toepassing :gnif
5 x


Terug naar “Whisky uit overige landen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten