HWF Virtuele Blind Tasting-3: Sample-5 (1 t/m 8 april)

De derde "blinde" forum-proeverij.

Welke score geef je deze Whisky ?

Peiling eindigde op 14 Apr 2013, 20:43

Afbeelding - Minder dan 55
0
Geen stemmen
Afbeelding - 55-59
0
Geen stemmen
Afbeelding - 60-64
1
5%
Afbeelding - 65-69
0
Geen stemmen
Afbeelding - 70-74
0
Geen stemmen
Afbeelding - 75-79
1
5%
Afbeelding - 80-84
1
5%
Afbeelding - 85-89
14
67%
Afbeelding - 90-94
4
19%
Afbeelding - 95-100
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 21

Gebruikersavatar
Peat
Site Admin
Site Admin
Berichten: 128
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51

HWF Virtuele Blind Tasting-3: Sample-5 (1 t/m 8 april)

Ongelezen berichtdoor Peat » 22 Feb 2013, 12:05

#5 - Port Ellen 27yo, 1982/2009, 43%, Gordon & MacPhail Connoisseurs Choice September 1982 / September 2009.

Ik heb deze augustus vorig jaar kunnen kopen bij Booze & Wines, toen nog Squareshop, de enige shop die ik vond die er drie konden leveren en die ook nog een leuke korting wilde geven. Daarom kunnen jullie deze nu nog proeven!
Dankzij dit en het feit dat we twee VBT-sponsors hadden en het feit dat ik "de winst" graag doorgeef aan jullie hebben we deze nog net kunnen proeven. Reken niet al te veel op een herhaling. Een Port Ellen zal niet eenvoudig onder de €200 te vinden zijn.

vbt-3-5-port-ellen-1982-cc-IMG_0515s.jpg
vbt-3-5-port-ellen-1982-cc-IMG_0515s.jpg (164.85 KiB) 2874 keer bekeken

Op het achterlabel:
Nose: Peaty with some citrus notes.
Palate: Delicate ash and fruity.
Body: Balanced.
Finish: Peat smoke with spicy edge.
Cask type Refill Sherry casks.


Onversneden: Port Ellen 1982/2009, 43%, G&M Connoisseurs Choice.
Zachte turf en dito zilt op de neus, vermengd met fruit (citrus, meloen, appel), medicinale tonen en zeewier. De smaak is erg gelijkaardig.
Ook hier heb ik naast de te verwachte turf en zilt, de citrus en de appels, het zeewier en ook wat hout. Naar het einde kruiden. Licht drogende afdronk op turf en kruiden. Net als op de neus tevens wat citroen. Dit is een erg lekkere Port Ellen en het stoorde me helemaal niet dat hij maar op 43% gebotteld is. Verre van ‘a little weak on the palate’.
89/100

Bij gebrek aan meer (en beter), mijn notitie:
Uiterlijk: Licht goud en vrij aanplakkend.
Geur: Mooie subtiele neus met vooral fruit en bloemen en wat vegetaal. Munt, gras, appel, groene thee en een vleugje gerookt en zeewier (nori).
Met een drupje water grassiger, meer fruit o.a. grapefruitschil, bloemen en iets van toast, iets medicinaal en houtskool-as.
Smaak/afdronk: Komt heel zacht en olie-achtig binnen om dan gepeperd om dan sappig en een beetje meaty te worden met een mooie smaakbalans.
Met water Iets meer zilt en ook hier een vleug medicinaal en houtskool-as, allemaal heel subtiel.
Ook de afdronk is vrij subtiel fruitig (pruim) en licht gerookt, gemiddeld lang tot lang maar wederom niet uitbundig. Nog later ook een klein rubbertje en wat later in hetlege glas toch echt een vochtige, bij warm weer, dampende hooimijt.
Mooie complexe malt in alle opzichten heel verfijnd. Zo mag een malt van mij peated zijn! Het 43% abv is geen minpunt. Drinkt wel erg makkelijk weg.
Score 90.

De WhiskyBase score: 87 (van 86 t/m 92)

Hier een goed verhaal over Port Ellen van nu.
Port Ellen – A Dirty Little Secret (hoeveel is er nog van en wie bezit die?)

Voor de enthousiastelingen, deze is nog te koop:

Op Whiskysite.nl voor €214,99.
Bij PassieVoorWhisky voor €229,95.

Hier nog een notitie van iemand die ik nog niet kende: Alcohol And Aphorisms: The 150th Whisky review, and 800th review.

hwf-vbt-3-5-IMG_0532wg.jpg
hwf-vbt-3-5-IMG_0532wg.jpg (27.5 KiB) 3197 keer bekeken

____________________________________________________________________________________________________
Onderstaand de ongewijzigde blind geproefde panel-proefnotities (zonder de specifiek aan mij gerichte opmerkingen) in volgorde van binnenkomst.

vbt3_sample5_wordcloud.gif
vbt3_sample5_wordcloud.gif (43.03 KiB) 2924 keer bekeken

Wordcloud van de gebruikte termen

vbt3_sample5_wordcloud_edited.gif
vbt3_sample5_wordcloud_edited.gif (47.41 KiB) 2924 keer bekeken

Wordcloud van de gebruikte termen (exclusief de 4 meest gebruikte)

whiskysample

Uiterlijk: heel licht goud
Geur: whoeha, it's Brora-time !!! licht citrus, woody smoke
Smaak: iets dun maar typisch Brora
Afdronk: helaas vrij kort

In één zin: niet te complexe Brora
Score: 88p

Soort whisk(e)y: batch
Alcohol percentage: 43%
Whisky: Brora GM CC, ik vermoed 1982-2010
Leeftijd: dus 27, 28 jaar
Vat/finish: refill sherry


turfsmurf

Uiterlijk: lichtgeel. De tranen zijn dik en traag.

Geur: dik. Ja een geur kan dik zijn, zo blijkt maar weer. Ik vind het een hele bijzondere geur die constant van gedaante verandert. Wat komt er zoal langs: fruit, o.a. overrijpe mango en mandarijn, aangebrand broodkorstje(?), bloemig/floraal, een beetje smeerolie, inkt, marsepein en dit alles met een lichte rook op de achtergrond. Dit kon wel eens een gouwe ouwe zijn. Caperdonich? Hetzaltochniet? Het heeft ook wel iets licht Bowmore-achtigs... Piet, wat heb je gedaan!? Toch komt me dit ergens bekend voor...

Smaak: nou komt de rook goed los. Het mondgevoel is iets dunner dan ik dacht a.h.v. de tranen. Zoethoutzoet en licht drogend. Een beetje moutig, zelfs licht pilsig en wat meubelwas op de achtergrond. Als hij een tijdje staat komt de smaak meer tot ontwikkeling en wordt rijker met allerlei dingetjes waarvan ik niet zou weten hoe ze te moeten omschrijven. Complex. Ja, laat ik het maar complex noemen. Die term vind ik hier wel verdiend.

Afdronk: het rokerige beklijft. De indruk van een gekauwd stokje zoethout met een klein bittertje. Smeulende herfstbladeren. Gepoetst antiek. Beetje jodium/wax blijft over.

Cijfer: Dit is nou precies mijn soort whisky, niet te rokerig en een geur om je fiets tegenaan te kunnen stallen. Echter vermoed ik dat deze dram voorverdund is uitgebracht. Dat dempt de smaak en afdronk wel wat. Dat is jammer, want de geur wil ik wel 93 punten geven. Ik ben dus streng en geef hem 'slechts' 91 punten.

Opmerkingen: ik vermoed wat verwaterde whisky. Als dat zo is, jammer want op de geur alleen had deze enorme potentie. Maar wat is dit dan? Associaties genoeg, maar de vaakst terugkerende is Clynelish. Gerookte Clynelish. Piet heeft dus weer een Brora de tasting binnengesmokkeld. Ik denk in ieder geval dat dit een gevalletje Highland peat is, geen Islay peat.

Distillery: Brora.
Vatsoort: re(re?)fill sherry.
Percentage: 43%
Leeftijd: 28


Dr.Nose

Uiterlijk: Strogeel
Geur: Direct al heel fruitig vanaf het begin en fris. Niet lang daarna mooie houttonen en wat rokerigheid (geroosterd hout). Tussen al deze geuren door komt ook een kruidige geur doorzetten, wat mij doet denken aan nootmuskaat. De rokerigheid en kruidigheid voeren op een gegeven moment de boventoon.
Smaak: Kruidig, een klein zoetje en wat bitterheid (houtinvloeden).
Afdronk: Middellang, kruidig en opnieuw wat bitterheid

In één zin: Een fruitige whisky met rokerig tonen.
Score: 86

• Soort whisk(e)y: Single malt
• Alcohol percentage: ± 46%
• Land van herkomst: Schotland
• Regio van herkomst: Highland
• Distilleerderij/merk: Highland Park
• Leeftijd: ± 16 yrs.
• Gebruikte vat type: Bourbon

Commentaar: Een mooie whisky met fruitige en rokerige tonen. Ik vond de oorsprong moeilijk te bepalen, want ik twijfelde tussen een Island - of een Highland distilleerderij aan de kust.

Kay

Neus: Heel vol en fruitig. Kiwi, perzik, marshmallows en gras. Echter ook een ziltige ondertoon van gerookte botervis.

Smaak: Iets bitterder en kruidiger dan de neus doet vermoeden. Weer gele kiwi en perzik, maar naast de zoete tonen ook noten (bv. amandel) en hooi. Op de achtergrond ook iets zoutigs van salami.

Afdronk: Fruitig en licht bitter, maar kort.

Eindoordeel: Niet helemaal in mijn reguliere straatje, maar wel met voldoende pit en goed in balans. Goed dat het alcoholpercentage vrij hoog gehouden is, op 40% was hij wellicht wat flets uitgevallen. Score: 85.

Vermoedens: Het lijkt me een IB van zo’n 15 jaar. Cask strength, maar geen uitzonderlijk hoog alcoholpercentage (54% misschien?). Mijn eerste gedachten gaan richting Highlands: Lichte associaties met Teaninich en Strathmill, maar als ik daarvan een dram naast deze sample zet blijft van die vergelijking weinig over en komt de ziltigheid in onze sample nog duidelijker naar voren dan wanneer ik hem afzonderlijk proef. Beredenerend kom ik dan op Old Pulteney uit, maar ook dat lijkt het me bij vergelijking niet te zijn. Nu ga ik iets zeggen wat tegenstrijdig is met mijn claim over de regio hiervoor, maar als ik op één bepaalde distilleerderij moet gokken ga ik (gezien de combinatie van fruitig, nootachtig en toch licht ziltig) voor Ledaig, een Island whisky.

Opmerkelijk: Mijn vijfde notitie op rij waar ‘ziltig’ in voorkomt…


Otje

Uitzicht: Strogeel, dikke tranen.

Geur: Licht fenolig/medicinaal, wat fruitig en zurig, een toon van vanille en kruiden.

Smaak: Zoet, turf, citrus, bitterig met water en wat vanille.

Algemeen: Ook weer een prima geturfde whisky, waarschijnlijk een Islay; rond 46%, vermoedelijk een IB Caol Ila voor zover mijn kennis reikt. (Misschien wel een Port Ellen!) 86pnt.


Adri

Geur: turf, ziltig&zeewier (zeegeur) met fruit (rijpe pruimen).
Smaak: turf, ziltig, sappig zoethout. Tintelt prettig.
Finish: vol, lang, zoethout neigt naar drop.

Helemaal mijn smaak, ik denk Caol Ila.


jan valk

kleur: licht amber

tranen: veel kleine mooi langzaam zakkend

geur: butterscot, licht zilt, honing

smaak: zilt overheerst, citrus, druiven, vanille, sherry

afdronk: lange rustig waarbij zilte nasmaak blijft hangen

cijfer: 91

Ik weet het, als niet kenner/beginner mag ik van jullie niet gokken maar doe het lekker toch, ik zit te denken aan een Tobermory of een Springbank.


jonker8011
De geur is gronderig, met duidelijke turf. In de smaak zit citrus, peper, en een achtergrond van druiven. De afdronk is scherp. Ik denk dat het een Moine is, zo'n piepjonge Islay whisky.

Met grote afstand de minste van de serie. Wat het ook is, van mij hoeft het niet. Dit is precies zo'n voorbeeld van wat je niet moet doen met geturfde whisky.

Score 65/100


Yapi

Enkele weken geleden voor het eerst aan het sampletje geroken. Toen een mailtje gestuurd naar Piet:
“Neus: wooooow. Dit is zalig. 90+. Port Ellen. Smaak. Nog niet geproefd, zal voor later zijn”.

Nu in het glas, een paar weken later. Ik blijf er bij. Neus leunt dicht aan bij sample I, die kon ik toen al niet van een Port Ellen onderscheiden. Deze neus is nog beter. Zeer maritiem, met ziltige oesters, wat schelpen, zeebries, toefje rook. Citrus, beetje zure appel, vleugje vanille. Ruikt vol, beetje granig. Eens met de Bonding Dram een port ellen tasting gedaan, hij ruikt ouder dan de toen 18 jarigen die er tussen zaten. Die waren minder in de geur, deze hier heeft wat houtinvloeden. Ook hier nog een bloempje in de neus, licht boterbloempje met het groen van de stengel. Gras ook dus. Stro ook. Echt heel erg complex. Nu komt er wat krijt door. Echt wow-effect, deze neus! 91 om te beginnen. Straks met water eens zien of er nog meer los komt!

Smaak puur: deze gaat eerder naar een gepeate Bruichladdich Bere barley met enkele elementen die ik al ken van Caol Ila, Port Ellen. Jandorie zeg. Lekker!!
Wit fruit, citrus, appel, peer, beetje witte meloen zelfs. Licht zoetig. Bloemig, beetje medicinaal al is de rook eerder assig in de smaak. Ook wat gras, ziltig, zeewierachtig, al vind ik het zilt en het maritieme in de neus hoger dan in de smaak. Hij is vol en een beetje prikkelend in de finish, licht wit pepertje. Weet je waar ik zin in heb? Om hier een hele fles van te drinken… lekker en heel verfrissend. Ook in de smaak gaat ie bijna richting 90. Tja, topdram dus. 2de proef komt er deze week sowieso aan. Kijken hoe hij het doet tov de Port Ellen Old bothwell.

Nope, 2de proeving gaat niet gebeuren. Dus ongeveer een ‘82 Port Ellen, eerder licht, score ongeveer net 90, al is het net naar boven afgerond. Wel beste uit de blindproeverij, net voor de Bunna.


Matti

Neus: Ah, we zijn weer terug bij turf! Maar behoorlijk gematigd in de neus met tonen van caramel, zuur fruit, jodium en marsepein. Jum, dit spreekt mij heel erg aan!
Smaak: Grapefruit, dan kampvuur op bosgrond. Banaan steekt even zijn kop op, net als laurierdrop. Ook proef ik jong houtsap (actief vat? klein vat?). Vrij zoet voor een behoorlijk geturfde whisky.
Finish: Wederom laurierdrop en een beetje rook
Gokjes en score: Percentage: 40-43%. Leeftijd: vrij jong (rond de 10). Vaten: een behoorlijk aandeel Amerikaans eiken, maar ik denk ook een klein beetje sherry te proeven (en vooral te ruiken). Het type rook doet mij denken aan Ardbeg en Laphroaig, maar ook aan Benromach. Omdat ik er toch 1 moet kiezen en omdat ik hoop dat het hem is: Benromach 10yo.

Maar wat dit ook is, ik vind het lekker! Heerlijke neus en een iets minder maar nog steeds behoorlijk lekkere smaak. Mooi gebalanceerd, met nét genoeg rook. Punten: 89


MarcelE

Uiterlijk: Lichtgoud/geel. Tranen blijven niet heel lang boven in het glas zitten, ik denk 46%
Geur: Licht rokerig/peaty, zoet/banaan, klein beetje mint, wijn?
Smaak/Afdronk: zelfde als de geur, klein beetje iets pittigs, gedoofd kampvuurtje.
Vrij lange, enigszins rokerige, afdronk.

In één zin: Er zit van alles in deze whisky, het hele pallet komt bijna voorbij wat me dan doet
denken aan een Highland Park. Maar deze heeft iets meer rook/peat - bijna richting Talisker, maar daar is die te divers voor. Vind hem erg lekker, vrij gebalanceerd, heeft van alles wat.
Score: 88


Centi83

zoete aangename turfgeur,
met water minder rook/turf en een meer vanilleachtige geur. Ook wat sterker in de neus, wat me doet caskstrength vermoeden.

mondvullende smaak, zowel wat zoet als zout; waxy gevoel in de mond

middellange zoete afdronk

Deze komt bovenaan om de lijst van mijn geproefde 4 samples. Gezien de vorige samples gok ik dit keer op een niet te jonge (15-20j) caol ila.


I_SPEY (aka René)

KLEUR: zeer licht geel.
NEUS: heel mooi vettig, heel mooi fruitig - abrikozen, rozijnen - bijzonder bourbonish, schitterende "body", ingetogen én toch uitgesproken! Wow! Kan hier nog wel een kwartier over door borduren.
SMAAK: fantastisch! - met 'n heel verfijnd bittertje, heerlijk vettig, zoet én dusdanig moutig, zoals ik 't nog niet vaak heb geproefd. Met een paar druppeltjes water wordt hij zachter en krijg ik de neiging erop te gaan kouwen!
AFDRONK: (gelukkig) vrij lang!! Hij blijft héél mooi vol en rond.
COMMENTAAR: De beste van alle tastings, tot nu toe! Ik denk een Caol Ila, maar eentje die ik niet heb, helaas. (maar die er binnen afzienbare tijd komt!!).
PUNTEN: 92

Piet, een uitstekende keuze!! :D Lekkerste voor (bijna) 't laatst!!

Jeronimoss

Kleur; goudgeel
Neus; mix van fruitig zoet en rook
Smaak; zonder water scherp op de tong (hoog percentage, Cask Strength) maar niet vervelend. Met water komt de smaak zachter over en komt er ook een meer zoete smaak boven waarbij ik niet kan zeggen welke tonen ik proef...
Afdronk; rokerig, prettig van lengte.

Score; 84


Levenswater

Uiterlijk: Een lichte gelige kleur.

Geur: In eerste instantie een licht peatje met een fris zuurtje. Na even laten staan verdwijnt dit en komt er een caramel geurtje terug.

Smaak/Afdronk: Eerste slok beetje sherry achtig/warm. Daarna droogt hij uit en beetje ziltig. In de afdronk vrij vlak, haal erg een licht rookje en wat ziltigs uit.

Herkomst: Ik vermoed wederom een jonge whisky. leeftijd 8 jaar en alcoholpercentage is denk ik vrij hoog, 55 % + liggen. Zal wel een cask strenght zijn, denk dat hier wat sherry tonen in zitten. Doet me denken aan een Oban maar dan heel jong.

In één zin: Deze heeft wat langer nodig.

Score: Lastig omdat dit niet mijn smaak is. Als ik dit weg denk, krijgt hij vanwege de vlakheid 76 punten.


Soundwave

Toch maar een poging gewaagd en een heel klein bodempje ingeschonken. Eerste snufjes bevallen me wel, maar toch maar weggezet. 10 minuten later nog eens geroken en een enorm verschil! Dit is typisch een whisky die dus erg heftig reageert op de open lucht.
Erg 'geparfumeerde' en een beetje zurige neus, ook wat witte wijn.
Slokje genomen, branderig, maar kan ook komen doordat mijn lichaam gewoon eigenlijk geen alcohol wil.
De rest gaat voor nu weer even terug het flesje in. In de smaak ontdekte ik wel wat maritieme (zeewier) en medicinale tonen. Deed mij eigenlijk wel wat aan een Laphroaig denken. Ik ga voor een Port Ellen.


JayDie

Referentiedram: Glenmorangie 10yo "The Original" 40%
Glas: Mitra WX
Kleur: Goud
Neus: Na het open draaien van het flesje, was "BenRiach Rum Finish" het eerste wat me te binnen schoot. Het deed me denken aan een BenRiach Arumaticus Fumosus die ik ooit had. Gepofte rijst snoepjes, rook, zoet, iets zilt, zeelucht, donkere / pure chocolade, peat
Smaak: Aards, rook, iets zoet
Afdronk: Fruitig, rook, aarde thijm, kruidig, rum?, iets bittertje
ABV: 40%
Commentaar: BenRiach, of toch iets van Islay (Lagavulin, Klichoman, Caol Ila)?


Pellie

Glas: glencairn.

Kleur: licht strogeel, leek bijna op witte wijn.

Neus: kruidig, fruitig, mandarijn, limoentje, fris, lichte rook en beetje medicinaal.

Smaak: beetje rook, droog, weer die kruiden, lekker vettig, hout, volle smaak, laurier, ook een zuurtje die ik vergelijk met een granny smit.

Afdronk: lekker lang met een aangenaam bittertje, plezierig, boterachtig, romig.

Alcohol: 56 %

Conclusies/gok: denk single malt schotland, Islay ( alweer) en ik hoop een Laphroaig.

Score: een dikke 88, ik vond het tot nu toe de lekkerste, dus hopen dat het een goedkopere is hehe....


BWhisky

C: Licht goud
N:Turf, zeer mineralig, een tankstation, licht zurig en farmy! Zilt en citrus, vanille ook. Damn, complexe neus! Lekker! Doet me denken aan een scherpe en frisse Port Ellen. Complexe turfneus, dus deze moet al wat leeftijd hebben.

T: kruidig-> Grassig? (+) , turf, peperig, citrus, farmy, iets vanille! Waarschijnlijk niet op CS, mocht gerust wat meer power hebben.
F : Turf en rook, veel kruiden wat vanille

Conclusie : Peperige in de smaak neigt naar Talisker, de neus doet denken aan een Port Ellen op een bourbon vat. Kan zomaar een Caol Ila zijn. Eén van die drie… Als ik één van de drie moet kiezen dan ga ik maar voor de Port Ellen ( aangezien hij niet op CS is, een G&M Map Label? Al is hij misschien wel meer dan 40%...) , al hoop ik dat het een betaalbare en beschikbare Caol Ila / Talisker is.
88 pts.


brebe

Geur: turf. Dat zullen niet velen missen deze keer. Geen turfbom, maar m.i. een heel mooie hoeveelheid geur. Na enig doorsnuiven ruik ik er bitterkoekjes, vanille en amandel bij.

Smaak: ondanks dat er wat peper inzit, vind ik het uitgesproken mild. Geen overheersende turfsmaak, wel proef ik 'scherpe' tuinkruiden, koriander of zo. Niet iets zoets, wat je vanwege de zoete aspecten in de geur kon verwachten.

De belletjestest brengt me bij een percentage laag in de 40, zeg 43%. wel hele kleine belletjes, en heel unchillfiltered. Dus misschien zit ik er 10% naast...
Ik vind het een heerlijke whisky, mijn favoriet van deze tasting.
Ik heb te weinig ervaring om hem een 90 te geven, dus wordt het een 89.
Komt op de verlanglijst.
Afkomst: ongetwijfeld Islay. Zoiets heb ik nog nooit geproefd (zei hij ...), dus ik gok niet verder.


andre8x8

Kleur: Licht goud geel

Geur: fris fruitig.

Smaak: Vettig in de mond, appel, wat hout en later ook wat salmiak

Afdronk: Zakt langzaam naar beneden, ook de afdronk is wat vettig, na een tijdje blijft een muffige smaak hangen (hout?)

Score: 80
Jammer van die nasmaak, anders had deze zeker boven de 85 punten uitgekomen.


Nagekomen stukken


totalatool

glas: glencairn

uiterlijk: kleur licht, vrijwel identiek aan sample 3, vrij vlotte, dikke tranen

geur: (zw) doet me allereerst wederom vluchtig denken aan een Laddie Ten... is het alleen zeker niet... ik heb gewoon een Laddie complex ;); lijkt qua turfniveau meer op een Springbank oid, denk nog wat meer; heeft wat tijd nodig om zich in het glas te ontwikkelen (net als de Brora van VBT-2) en wordt dan fruitiger naast de turf

smaak: (zw) bouwt op naar meer turf dan initieel verwacht; smaak had krachtiger gekund en mist nu misschien wat punch door vrij laag alcoholpercentage; zoethout - drop

afdronk: (zw) niet bijster krachtig, maar toch langer dan alcoholpercentage zou doen vermoeden wellicht, eerst drop en laat op het eind dan een wat zurige nasmaak achter

conclusie: geur en initiële smaak erg lekker en meer mijn ding dan de afdronk en nasmaak, maar na tijdje in het glas wordt de afdronk duidelijk beter en is het zure eraf;
qua turfniveau hoger dan Springbank, maar kan hem daar sowieso niet plaatsen vanwege het te lage alcoholpercentage, dus ik vermoed ook geen Longrow of Ledaig oid...
ok, dan toch weer Islay en op basis van het vele gesponsor in deze VBT denk ik dat dit wel eens een jaren '80 Port Ellen van 40% kon zijn (GM heeft ze op 40% gebotteld), anders Caol Ila.


OJH (Olivier)

Neus: turf, citrus fruit, mineralen
Smaak: licht, opnieuw die turf, zoet en schoon erg lekker, meer citrus dan op de neus.
Finish: wat aan de korte kant, op zoete turf.

Erg lekker drinkt echter wel heel makkelijk weg.
Iets van islay, ardbeg komt als eerste in me op, maar verwacht eerder een caol ila.
Qua score denk ik aan iets van 88.
Mooie keuze Piet.
0 x

Gebruikersavatar
BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1736
Lid geworden op: 24 Apr 2010, 17:58

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-3: Sample-6 (8 t/m 15,18...ap

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 02 Apr 2013, 18:57

Deze zal ik helaas niet op tijd kunnen proeven vrees ik... tenzij ik volgende week maandag na 't werk nog een gaatje vind. Ik zal de notities hoe dan ook niet lezen en de mijne inzenden maandag/dinsdag.

:Slainte
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-3: Sample-5 (1 t/m 8 april)

Ongelezen berichtdoor Piet » 02 Apr 2013, 19:33

Gezien de activiteit in het draadje van Sample-6.

We hebben er nog twee te gaan waarvan deze nu eerst aan de beurt is. Vanavond neem ik dus de eerste snufjes en nippen van nummer #5.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3246
Lid geworden op: 03 Feb 2012, 22:50

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-3: Sample-5 (1 t/m 8 april)

Ongelezen berichtdoor Yapi » 02 Apr 2013, 20:13

Ik ga me er ook eens aanzetten zie!
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-3: Sample-5 (1 t/m 8 april)

Ongelezen berichtdoor Piet » 02 Apr 2013, 20:39

BWhisky schreef:Deze zal ik helaas niet op tijd kunnen proeven vrees ik... tenzij ik volgende week maandag na 't werk nog een gaatje vind. Ik zal de notities hoe dan ook niet lezen en de mijne inzenden maandag/dinsdag.

:Slainte

Hé, dit gaat over #6 we hebben eerst nog een #5 hoor !
Kun je de #5 niet in de komende dagen proeven en documenteren?
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Pellie
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2787
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 10:00
Locatie: Enschede

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-3: Sample-5 (1 t/m 8 april)

Ongelezen berichtdoor Pellie » 02 Apr 2013, 21:40

#5 nu in het glas!!
0 x

Gebruikersavatar
BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1736
Lid geworden op: 24 Apr 2010, 17:58

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-3: Sample-5 (1 t/m 8 april)

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 03 Apr 2013, 07:25

Piet schreef:Kun je de #5 niet in de komende dagen proeven en documenteren?


Zal jammergenoeg niet lukken, nog een paar examens af te leggen ivm werk en daarna naar de champagnestreek. Eventueel maandagavond, ik doe m'n best ;)
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-3: Sample-5 (1 t/m 8 april)

Ongelezen berichtdoor Piet » 03 Apr 2013, 09:14

BWhisky schreef:Zal jammergenoeg niet lukken, nog een paar examens af te leggen ivm werk en daarna naar de champagnestreek. Eventueel maandagavond, ik doe m'n best ;)

Tsja, een duidelijk geval van prioriteiten!
Sterkte met de examens en veel plezier in de Champagne!
Als het nog lukt vóór het demasqué kan het in elk geval nog bij "nagekomen stukken". Per slot zijn de blinde notities toch een van de leukste en interessantste zaken van een VBT.

Maar met tot op heden tussen 25 en 30 panelnotities per sample hoor je mij niet klagen!
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
Otje
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 934
Lid geworden op: 05 Jan 2013, 20:13
Locatie: Veendam

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-3: Sample-5 (1 t/m 8 april)

Ongelezen berichtdoor Otje » 05 Apr 2013, 13:12

Notities verzonden.
0 x
Afbeelding
I'd rather drink from the grain than the grape...

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-3: Sample-5 (1 t/m 8 april)

Ongelezen berichtdoor Piet » 06 Apr 2013, 20:54

Notities druppelen maar mondjesmaat binnen 8-) ... wordt vast veel last minute werk :o
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1657
Lid geworden op: 05 Mei 2012, 00:58
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-3: Sample-5 (1 t/m 8 april)

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 07 Apr 2013, 17:21

vrijdag tot 07:30 doorgefeest en gisteren tot 05:00. Denk dat als ik nu alcohol ruik, dat ik dan omval en morgen moet ik weer naar een concert in de Melkweg dus gaat hem niet worden dit keer (tenzij ik vanavond iets fitter ben)
0 x

Gebruikersavatar
Otje
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 934
Lid geworden op: 05 Jan 2013, 20:13
Locatie: Veendam

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-3: Sample-5 (1 t/m 8 april)

Ongelezen berichtdoor Otje » 07 Apr 2013, 18:38

Soundwave schreef:vrijdag tot 07:30 doorgefeest en gisteren tot 05:00. Denk dat als ik nu alcohol ruik, dat ik dan omval en morgen moet ik weer naar een concert in de Melkweg dus gaat hem niet worden dit keer (tenzij ik vanavond iets fitter ben)


Party animal :bigsmile
0 x
Afbeelding
I'd rather drink from the grain than the grape...

Adri
Actief lid
Actief lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 17 Jul 2012, 09:40

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-3: Sample-5 (1 t/m 8 april)

Ongelezen berichtdoor Adri » 07 Apr 2013, 21:05

Notes van sample 5 ingestuurd, nu nr. 6 in het glas. :hoedaf
0 x

Gebruikersavatar
Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3246
Lid geworden op: 03 Feb 2012, 22:50

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-3: Sample-5 (1 t/m 8 april)

Ongelezen berichtdoor Yapi » 07 Apr 2013, 21:06

idem! Op naar nr 6!
0 x
Afbeelding

MarcelE
Senior
Senior
Berichten: 107
Lid geworden op: 06 Okt 2012, 17:27
Locatie: Zoetermeer

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-3: Sample-5 (1 t/m 8 april)

Ongelezen berichtdoor MarcelE » 07 Apr 2013, 21:52

Zo, ook net de notitie doorgestuurd.
Ben weer benieuwd.
0 x
Afbeelding


Terug naar “HWF Virtuele Blind Tasting-3”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten